|
|
| Bøjeprøve... |
| Forfatter:  |
Stina |
| Dato:  |
14-10-2001 18:04 |
|
Hej allesammen!
Jeg har er ved at købe den dejligste arabervallak, det eneste minus er at han ikke gik igen bøjeprøven, men han har aldrig været halt. Kan man springe på ham eller er det dumt af mig at købe en hest som ikke gik igennem en bøjeprøve?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Bøjeprøve... |
Ditte H |
14-10-2001 19:14 |
|
Hvad sagde dyrlægen til sagen? Hvis du virkelig er vild med hesten, så vent evt. 14 dage og lav en ny bøjeprøve. Den kan jo have lavet en lille forvridning eller lign. Men spørg dyrlægen om, hvad han mener. Men jeg ville være meget skeptisk, for måske har den et problem, der kan gå så meget i sig selv, hvis den får fri de 14 dage, at den måske kan klare bøjeprøven. For så blot at få problemer igen, når den tages i brug.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Majse |
14-10-2001 20:55 |
|
nej, jeg ville ikke anbefale dig at købe en hest der ikke går igennem en bøjeprøve. Faktisk vægter en klinisk undersøgelse mere en en røntgen. Men som Ditte nævner så kan du forsøge om 2-3 uger og gøre forsøget igen. Desuden vil du få bøvl med dit forsikringsselskab, hvis du altså vil forsikre hesten, de vil måske slet ikke tage hesten, og sikkert ikke uden anmærkninger.
Selv om den lige nu er verdens dejligste, så er jeg sikker på at der er en mindst lige så dejlig uden problemer derude.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
nutti |
15-10-2001 10:28 |
|
Hej.
Nej, jeg fraråder dig også stærkt at købe hesten. Den kan være nok så sød og dejlig, men hvad nytter det hvis du vil ha´ en ridehest som du ikke kan ride?
Der findes andre ligeså dejlige heste.-Og jeg taler af erfaring.
Læs evt. min præsentation!
Jeg har haft 3 heste, som alle blev syge og 3 heste som jeg skulle have haft, men ikke gik igennem dyrlægen.
Alt dette er sket inden for de sidste 4 år.
Find dig en sund og fornuftig hest, som passer 100% til dig.
Husk: hold modet oppe, der findes altid en anden "perfekt" hest!
NuttiB-)Alle heste er gode, Bikus er bare bedreB-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jani (Korrado) |
15-10-2001 16:34 |
|
Hold dig lang væk fra en hest der ikke kan gå igennem en bøjeprøve.Køb du heller en der kan gå igennem.
Held og lykke.
mvh Jani
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Kille |
15-10-2001 16:39 |
|
Problemer kan man altid købe sig til, så lad heller være. Der er også tusind andre heste, som går igemmen en bøjeprøve.
:-0 Kille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line fister |
16-10-2001 07:06 |
|
eehhh....jeg er lige på tværs - igen, igen !!!!
Ang bøjeprøver synes jeg af erfaring, de kræver en del "arbejde". en hest der er ren i bøjeprøve kan godt have et problem alligevel og omvendt kan en uren bøjeprøve osse vise sig ikke at have betydning overhovedet.
et par eksempler: en nu 4 års hest der kommer til tilridning og træning udefra. hesten er vokset op i løsdrift og har aldrig været syg. den tilrides uden store problemer, men efter et par måneders (forsigtig) træning, ville hesten ikke gå frem og blev mere og mere uren. den blev taget ud af arbejde og kørt til ansager dyrehospital. den var positiv i bøjeprøven på begge forben. den fik 3 ugers ro og en led behandling. efter en måned blev den igen tjekket i ansager - klokkeren i bøjeprøven og røntgen - og dermed grønt lys for langsom træning. et par måneder senere startede turen forfra - uren og positiv i bøjeprøven. hesten er nu 4 år, ledbehandlet to gange, ren i bøjeprøven (såfremt den ikke rides) og har fået fri til næste forår. altså kan en hest godt være ren i bøjeprøven, men alligevel ikke brugbar til ridebrug.
omvendt kan den osse være konstant uren i bøjeprøven - uden det nogen sidnde får betydning. min gamle pony havde spat i højre bagben. den var ikke altid helt ren i bøjeprøven på det ben og røntgen viste jo osse tydeligt defekten. men det til trods, var han i over de 10 år jeg havde ham aldrig halt på det ben, selvom jeg red masser af samlet dressur, konkurrencer, lidt spring, ture osv. jeg mærkede det aldrig !!
selvfølgelig skal man være kritisk, hvis en hest ikke gennemgår bøjeprøven, men jeg synes det er lige så vigtigt at tage dens alder, tidligere brug, kondition, osv op til vurdering. jeg mener man bør lave ca 3 bøjeprøver med flere måneders mellemrum for at kunne give et realistisk billed af om hesten har en betydeligt problem - og det vel at mærke mens den bruges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Kille |
16-10-2001 09:20 |
|
ja, nu kommer jeg til at modsige mig selv lidt igen, men jeg er faktsik enig med Line fister:
Hvis du er 100% sikker på at det bare er HESTEN, jamen så få den undersøgt i hovede og røv, for at finde ud af hvad der er galt, for det er rigtigt nok, som Line siger at det kan være ting uden betydning, men sørg dog for at få lavet en grundig undersøgelse af det.
:-0 Kille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mia |
16-10-2001 10:43 |
|
Hej Stina.
Min pony kom heller ikke igemmen bøjprøve og efter dyrlægen har været der er han stork haldt det er nemelig dyrlægen der har gjort ham haldt så han kom jo ikke igemmen bøj prøve, og han har aldrig nogle sinde være haldt men lige efter at dyrlægen har været her så er han stork haldt Knuser Mia
----------------------------------------------------------------
I alle meningsspørgsmål er vores modstandere altid unormale.
Mark Twain. 
Venlig hilsen HeiDiZ:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Stina |
16-10-2001 20:17 |
|
Jeg har fået en dyrlæge til at komme imorgen og lave en bøjeprøve til og undersøge hesten fra top til tå.... og jeg håber vildt at der ikke er noget galt... det kunne jo ha' været en mild kodeledsforvridning ved sidste bøjeprøve...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Stina |
17-10-2001 20:11 |
|
Dyrlægen var der idag og den gik igennem bøjeprøven uden problemmer...så nu er det min hest...skal hente den på søndag...Glæder mig vildt til at få den hjem...!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
KatrineH |
18-10-2001 11:45 |
|
Hej Stina
Stort tillykke med den nye hest fra mig
Mh KatrineH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
karin |
22-10-2001 20:34 |
|
som der står i et andet indlæg behøver hesten ikke fejle noget fordi den ikke gå igennem bøjeprøven.
Vi havde en araberhoppe stående som "failed big time", og som blev røngten fotograferet flere gange uden at dyrlægerne kunne påvise noget. Den endelige konklusion blev så , fra 3 forskellige dyrlæger, at nogen heste er hæmmet af at deres gang bare ikke er stor nok. Hoppen er nu 14 år og har været halt 1x,
- på grund af et sømstik!!! Og hun starter LB-LA spring og dressur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|