Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hej!! hjælp søges NU!!!!!
Forfatter: 
Dato:  27-09-2001 11:49
hej!!!
jeg har et kæpe problem fordi at jeg har et lille føl, det er kun 4 måneder gammelt. jeg vil gerne have nogle tip om hvad man kan lave med det indtil at det er klar til at blive tilredet.
med venlig hilsen Nina
0
0
Svar på denne tråd

Re: hej!! hjælp søges NU!!!!!
Forfatter: 
Dato:  27-09-2001 12:54
Lad den være hest med de andre, håndter den daglig og lær den at følge dig, lær den at stoppe når du gør det, lær den at bakke, lær den at flytte sig for dig, men kun i det normale indgåen eller udgåen fra stalden. mvh ariel

!!! AMERICAN AND PROUD OF IT!!!!

http://members.tripod.com/BlackSkunk
http://home.worldonline.dk/~Blkskunk
0
0
Svar på denne tråd

Re: hej!! hjælp søges NU!!!!!
Forfatter: 
Dato:  27-09-2001 13:05
Du skriver godt nok under mange forskellige navne, men om det samme emne.
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Imprint training...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2001 14:27
....bog af Miller...
Søg evt på nettet.
Ellers: Ja, vær sammen med den,. Lær den at løfte ben, blive striglet etc...

99E
0
0
Svar på denne tråd

Prøv at gå på biblioteket...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2001 19:23
... og lån f.eks. "Fra føl til ridehest" af Janet Lorch. Den er ikke så ringe - og der er flere af slagsen.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Ps
Forfatter: 
Dato:  30-09-2001 19:39
Ikke for at modsige nogen, men jeg har altså hørt fra flere, og læst også, at man ikke må bakke med en hest før den er 3 år, da de kan tage skade af det. når de bakker af sig selv ude på folden er det noget andet fordi det er så lidt at det ikke belaster.
Hvis der er nogen der mener det er noget pjat, vil jeg da gerne høre deres udtalelser, da emnet interesserer mig, ikke mindst fordi det helt klart er en fordel at en hest har lært at bakke, og jeg personligt er glad for at mine heste er gamle nok til at jeg kan gøre det med dem.
-og så selvfølgelig held og lykke med den lille :-) - jeg ville også lære den at være tryg ved mystiske ting f.exs plastic her og der og alle vegne, gå over det, bære det osv. - ikke i timelange sessions , men f.eks som foreslået bare på vej ud til marken, - kun fantasien sætter grænser.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Tilbagetrædning og lege!
Forfatter: 
Dato:  30-09-2001 20:05
Det er vildt hårdt for deres ryg!!! Derfor bruger du heller ikke øvelsen før i LB ! Og i alm. træning er det ikke noger man tærper, og man laver først en tilbagetrædning når man er helt sikker på at hesten har den fornødne muskulatur!! Jeg ser desværre alt for ofte folk trække deres unghest tilbage i tøjlen... Æv bæv, det gør ondt at se!!

Og til føllet... Spil fodbold med den, det syntes de gerne er sjovt, når ellers de lærer det ikke er farligt! :0)

Hilsen Camilla.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-09-2001 21:04
Okay, så er det derfor, det jeg mente med at det hjælper at bakke dem er kun i forbindelse med træning fra jorden, og det har intet med dressurprogrammer at gøre, men tjener udelukkende som "koncentrationsmiddel".
- og det er også i den forbindelse jeg har hørt det med de 3 år, altså fra jorden,- og det skal gøres uden tvang, skub, tøjler eller andet, ellers har det ingen effekt - bare så vi ikke misforstår hinanden :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-10-2001 13:33
YO.
Du kan lære den at gå, stoppe, vende osv. på dine signaler.
Lære den at acceptere et lille tyndt tæppe på ryggen - UDEN GJORD!!!!!!!
Trække den igennem forskellige forhindringer som f.eks. over plastik, bomme, osv.
Når den så har lært at følge dig og dine signaler, kan du jo evt. tage den ud på de små veje, og stille og roligt vænne den til trafikken, det går arbejdet meget nemmere senere hen!
Ellers er det en god ide, at bruge Equus ( hestesprog) til at lære den at acceptere og respektere dig som flokkens leder, det letter også arbejdet senere. Nu ved jeg ikke, om du ved noget om horsemanship, men bogen Manden der taler med heste af Monty Roberts kan hjælpe dig...
Held og Lykke
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-10-2001 05:12
jeg mener roligt at du kan lære den at træde tilbage, det er faktisk en uundværlig øvelse selv for unge heste. hvis du en dag skal ud og køre i trailer med den unge hest, kan det blive temmeligt besværligt, ja måske ligefrem en ubehagelig oplevelse for hesten hvis den ikke har lært at bakke. Hesten bør ikke få belastet ryggen af at bakke, sålænge den ikke spænder sig og ikke bliver over trænet. Derudover har jeg trænet med mine føl i stil med det Stinne beskriver, og fået nogle trygge, tillidsfulde og modige heste.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-10-2001 18:03
Jeg er enig med pheobe....du kan godt lære den at bakke....men kun få skridt af gangen....af flere årsager: For det første er det en en af de en af de højeste former for dominans....og det er ikke sundt psykisk for hesten hvis den føler sig for undertrykt. For det andet så ER det en belastning. Ikke så meget at du ikke kan lære den det men husk: ALt med måde...hold dig til to - tre skridt til den er ældre *S*

Ellers skal du ikke gøre andet end at lege det grundlæggende ind i den..lær den at blive trukket, at stoppe når du stopper uden at du skal trække i den, at løfte hove, at blive striglet, at acceptere at der ligger noget på ryggen af den...start med et lille tæppe der ikke når for langt ned..osv.
Held og lykke med den :-)

Knus
Maiken
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider