Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Dårlig ryg?
Forfatter: 
Dato:  24-09-2001 12:04
Jeg vil gerne optræne min hests ryg, da hun har stået stille pga. rygsmerter. Hvad gør jeg?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Dårlig ryg?
Forfatter: 
Dato:  24-09-2001 12:12
Noget der er helt fantastisk godt for hesterygge, er cirkuslektioner. Der er fysioterapeuter til heste der i Tyskland har fulgt en trainer der arbejder meget med cirkuslektioner som gymnastik for heste. Og de har været meget begejstret over hvor stor forbedring der sker på heste med rygproblemer der er arbejdet med disse ting.
I Natalie Penquitts bog er der beskrevet nogle gode øvelser, såsom kompliment, ned på begge knæ, osv.
Ved heste med rygproblemer skal man bare specielt meget huske altid at arbejde lige meget fra begge sider med disse lektioner.

Har du flere spørgsmal, så skriv bare.
mvh Steffi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2001 08:56
Jeg kan strækøvelser jeg ved ikke om det hjælper.

Der er gulerods øvelsen hvor du lokker hestens hoved hen til der hvor du normalt har dine fødder når du rider. Det gør du til begge sidder.

Den anden tager du guleroden ned mellem hestens forben og får den til tage hoved ned og tage den. (Dog kun så langt ind til den krummer lidt i rygger.)

Henriet

-:-0 http://www.horsemanship.subnet.dk :-0
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2001 15:37
Man kan også træne ryggen op ved at ride hesten dybt og ned. Det skal selvfølgelig ikke være på forparten, hesten skal være i selvbæring. Samtidig skal tempoet være rimelig langsomt, men det kommer af sig selv, da hesten jo stadig skal være i en form for selvbæring. På den måde kommer ryggen op og bliver brugt - samtidig med at rygmusklerne også bliver strakt.

Det er noget jeg altid selv gør hver gang jeg træner dressur, bruger det i opvarmningen.

held og lykke
Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2001 20:18
et foreslag var måske at du ikke opgav longen, da den er med til at den skal bruge sin ryg mere. Hesten skal selvfølgelig ikke spændes ind lige med det samme i longen, men lige så snart du har varmet den op. Og der er f.eks det indlæg med guleroden utrolig god. Jeg bruger inden jeg rider, at jeg prøver få hestens hoved til dreje imod sadelen, til hver side.
Og du kan også købe en massage-creme, når du har lært at massagere på hesten. For det er svære ind det er på mennesker, da den har svært at ved at fortælle dig det.
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2001 21:34
Arbejdet i remontesamling (dybdearbejde) er det bedste, men det kræver at du præcist ved hvordan du samler hesten korrekt, for ellers bliver den bare lang uden at hvælve overlinien.
Hvis det er ridningen der har givet hesten øm ryg må den selvfølgelig omlægges. Jeg kender nogle undervisere hvis du er interesseret.
Sadlen skal desuden tjekkes. Den skal bære over en stor flade og ligge ens til på hestens ryg. Den må ikke ligge for langt fremme da den da vil klemme skulderbladets bagkants muskeltilhæftninger.

At spænde en hest ind der har rygproblemer , eller overhovedeet at spænde en hest ind kan være en knap så god idé da hesten bliver forholdt - der er ingen eftergift i indspænding. Hesten vil derved stive sig og spænde hvilket ikke ligefrem hjælper en øm ryg. Desuden er longering med line en sikker måde at få hesten på forparten på, da den eneste indvirkning der kan gøres er at hive hesten lidt i hovedet, hvilket forstyrrer dens balance og derved overbelaster indvendige forben. Hvis du endelig skal longere så løs longér i en picadero eller lignende.
Hesten kan da frit afbalancere sin krop og bevæge sig i selvbæring. Træn intervaltræning i skridt og galop (galop indtil hesten pumper en smule - ikke meget og skridt så frisk fremaad til åndedrættet er normalt. Gentag nogle gange). Det styrker muskler og hele bevægeapparatet, samt styrker konditionen. Gem traven indtil hesten har så tilpas med muskler at den vælger at trave i en afspændt hvælvet trav. Tænk hele tiden på at det er de muskler der træder frem der bliver flere af. Hvis hesten altså er afspændt.

hilsen Liv
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-09-2001 19:23
Inden du begynder, så varm ryggen op. Gør dettte ved at "prik" den oppe på ryggen, så den synker ryggen, og bagefter trykker den under maven, så den skylder ryggen.
På den måde får den varmet den lange sene der går igemmen ryggen. Gør dette et par gange.

Når du rider, så rid dybt og start med at skridte, men gå derefter så til galop, fordi gallopen er bedre for hesten, til at varme op i, fordi du er blidere for dens ryg.

Rid ellrs så i forskelligt underlag som mulidt, og sørg for at den får brugt sin ryg ordenlig...

Dette er nogle råd jeg har fået fra en dyrlæge, fordi jeg har haft sammen problem m mib hyp.....

Held & lykke m det!
:-0 Kille

Hver dag er en udfordring, nyd det! :-0
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-09-2001 14:50
Kunne optræning i en "Heste - svømmehal" hjælpe på dens ryg?
Er der nogen der har erfaringer med det? Og evt. hvor der ligger en sådan på Sjælland eller Jylland???

Min hest er desværre også blevet øm i ryggen, og lidt ned i venstre hofte/kryds. Jeg har prøvet at træne ham på disse ovenstående måder samtidig har den fået massage.
Det ser ikke rigtig ud til at hjælpe endnu?!?!?

Gode ideer efterlyses!

Med venlig hilsen
Villy
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-09-2001 13:43
Hej Villy!

Har du undersøgt hvad den er blevet øm i ryggen af?

Det er jo lidt vigtigt, feks. min hest havde også problemer med ryggen, og det viste sig at være spat.

Ondt i ryggen er ikke en sygdom, det viser at der er noget galt.

:-0 Kille
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2001 07:43
Jeg tror der er nogen der har misforstået mit indlæg....
Hesten skal ikke indspændes med det samme...den har godt i alle henseender at blive"varmet" op. Og der er mange muligheder..
Strækøvelser..dvs. at bruger det som der har været fremme, cirkuslektioner. Der har været en artikel i Ridehesten, hvor der var en som brugte den metode. Hun er hestemassør, og brugte det som en del af sin behandling.
Min dyrlæge anbefaler det med at longer hesten, fordi der er det nødvendig at bruger sin ryg rigtig. Og når den gør det, ja så tager man den "fri i longen", så den ikke ikke er "spændt" ind.
Men der er jo mange ting som gør at hesten kan få ondt i ryggen, og det kan bla. være gulvet i boks og spiltov. Der hvor min hest er opstaldet, bruger de gummimåtter på gulvet. Og det må virker dejlig affjerdene for hesten, fordi den ikke står på hård gulv.
En af hestene, er springhest. Og hun er ved at være efterhånden små 15 år. Det er først nu har lidt problemer med sin ryg. Udover at jeg tror det er slid der er galt med hende, tror jeg ligeså at det har været godt for hende at hun står på en gummimåtte. Men alting er jo med måde når man rider på pony eller hest. Det er der jo nogen der desværre glemmer...
Jo mere man tænker sig om, jo længere har man et dyrbart eje.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider