Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ridning af Unghest >advarsel: lang mail!<
Forfatter: 
Dato:  03-10-2000 00:03
Hej Alle!
Jeg har et problem - og min unghest har et problem - som andre måske kender til..?
Min hest - (lille DV-hoppe af egen avl, p.t. 4½ år), har været redet ganske let siden efteråret 99´,
- d.v.s. vinteren igennem KUN skridtet ca. 15 min. 2-4 gange om mdn., og desuden selvfølgelig trukket en hel del ture uden rytter på.
I løbet af foråret er hun blevet redet ca. 1 gang ugentligt på ridebane, (ca. 15-20 min., mest i skridt, men forsigtigt også lidt trav); ellers ca. 1-2 ugentlige skridtture med rytter på ryggen, eller trukket uden rytter.
I juni og juli blev det så til ca.1- 2 gange ugentl. på ridebane, max. ½ time pr. gang, med lidt trav og galop også; derudover 1-2 ugentl. ture redet/trukket.
Hun gik suverænt godt i juni og det meste af juli, var meget lærenem og flink og glad hele tiden. I slutningen af juli var hun nogen dage mere stiv i muskulaturen, og måtte traves lidt før hun "løsnede op".
Tilsidst var hun så dårligt gående i trav (stiv og "slæbende" gang), at vi stoppede med at ride hende. (Det skal lige siges, at hun hele tiden har gået på fold enten hele dagen, eller i døgndrift.)
I DAG - har hun intet lavet de sidste 2 mdr., andet end at gå på fold og hygge sig. Hun løber med de andre heste, og virker glad nok på folden - MEN er stadig urent gående i trav. Dyrlægen har ikke fundet noget, og hun var ren i røntgen - altså ingen mus, spat el. lign. - så diagnosen lyder på overanstrengelse, og fortsat hvile på ubestemt tid. (Suk!)
Hvis nogen har fået læst sig igennem denne enorme mail - og har haft en unghest, der også er gået i stå på denne måde - så vil jeg enormt gerne høre fra jer!!
Jeg har overvejet at prøve med f.x. massage, akupunktur, svømning, og lign., bare for at se om det kunne hjælpe. Det haster selvfølgelig ikke med at få hesten i gang igen, da vi ikke skal nå noget særligt - det ville bare være skønt at se hende gå ordentligt på sine ben igen....
Knus, Mille :-)
0
0
Svar på denne tråd

RE: Ridning af Unghest >advarsel: lang mail!<
Forfatter: 
Dato:  03-10-2000 02:40
I landsbladet hest stod der vist for ½ års tid siden en artikel om, når unghesten 'mistede gangen'.
Det med overanstrengelse er sikkert rigtigt nok, og så har det jo nok også været ubehageligt for hesten, så den har måske og mistet lidt af 'ride'glæden?
Nogle heste vil gerne gøre sig så meget umage med at være deres rytter tilpas, at man uden at opdage det får 'gjort for meget ved det', og kommer til at overanstrenge den. Hvile er nok det eneste rigtige.
Men du kan sikkert sagtens fortsætte trænigen fra jorden, dvs. gå ture, lade hende følge dig, rose og vise hende, hvad du vil have fra hende. Tag hende til vandhuller og pjaske, fodr hende med æbler bagfra, under maven osv., så hun skal strække sig og får lidt gymnastik og morer sig med dig. Det er ligesom lydighedstræning med hunde. Det fastlægger rang-ordenen og er samtidigt sjovt for hesten, uden at man behøver at være hård for at blive den, der bestemmer.
Lad hende hvile og lav noget sjovt med hende, til hun er rengående. Og når du går i gang igen, så husk, at det er dig, der må sætte grænsen for hendes arbejde, og at meget af ridningen er almindelig fitness-/styrketræning af hesten. Stille og roligt.
God vind med hende *SS*
Nin@
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-10-2000 08:17
Hej

Hammerthor Poolcenter ved Ikast har en rigtig god massør, og når hesten begynder at få det lidt bedre vil jeg foreslå et kurophold på feks 2 mdr med svømning og massage.
Hun vil have styrket sin muskulatur meget inden du får hende hjem og begynder at ride hende igen. Da muskulaturen skal støtte led og sener er det vigtigt at den er stærk inden man belaster hesten.
Har du overvejet om det kunne være sadlen?
Så længe hun bare skulle bære dig lidt rundt gik det jo godt, men da hun skulle arbejde gik det efterhånden galt med stivhed, ømhed og uvillighed. Det lyder som en sadelskade for en udenforstående.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-10-2000 08:39
Det kan være at din lille hest er gået i vækst, det kan godt give stivhed og en lidt diffus halthed, men det kan din dyrlæge tjekke ved en blodprøve.
Uanset hvad I finder ud af så vil massage nok være en rigtig god ide.

Hilsen
Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-10-2000 16:22
Jeg kan også anbefale Tove Due, dyrlæge, som beskæftiger sig med akupunktur og zoneterapi. Har udrettet et mindre mirakel med min hest, som var øm efter en skade. Hun er meget sød og meget rolig...

Jeg var en smule skeptisk til at starte med, men pengene var givet godt ud.

Hilsen Lisa
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-10-2000 19:34
jeg skal ikke kunne sige det, men det kan være at din hest er "vokset" for hurtigt, kan det tænkes at der mangler nogle vitaminer eller mineraler, men eller er massage nok en god ide.
Har selv en unghest, giv den tid så skal den nok komme igang igen, man skal ikke have for "travlt" min er 4 1/2 år og er først igang med at jeg rider den lidt, men absolut ikke 2 -4 gange om ugen.
Hilsen Bianca
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider