Hej Alle!
Jeg har et problem - og min unghest har et problem - som andre måske kender til..?
Min hest - (lille DV-hoppe af egen avl, p.t. 4½ år), har været redet ganske let siden efteråret 99´,
- d.v.s. vinteren igennem KUN skridtet ca. 15 min. 2-4 gange om mdn., og desuden selvfølgelig trukket en hel del ture uden rytter på.
I løbet af foråret er hun blevet redet ca. 1 gang ugentligt på ridebane, (ca. 15-20 min., mest i skridt, men forsigtigt også lidt trav); ellers ca. 1-2 ugentlige skridtture med rytter på ryggen, eller trukket uden rytter.
I juni og juli blev det så til ca.1- 2 gange ugentl. på ridebane, max. ½ time pr. gang, med lidt trav og galop også; derudover 1-2 ugentl. ture redet/trukket.
Hun gik suverænt godt i juni og det meste af juli, var meget lærenem og flink og glad hele tiden. I slutningen af juli var hun nogen dage mere stiv i muskulaturen, og måtte traves lidt før hun "løsnede op".
Tilsidst var hun så dårligt gående i trav (stiv og "slæbende" gang), at vi stoppede med at ride hende. (Det skal lige siges, at hun hele tiden har gået på fold enten hele dagen, eller i døgndrift.)
I DAG - har hun intet lavet de sidste 2 mdr., andet end at gå på fold og hygge sig. Hun løber med de andre heste, og virker glad nok på folden - MEN er stadig urent gående i trav. Dyrlægen har ikke fundet noget, og hun var ren i røntgen - altså ingen mus, spat el. lign. - så diagnosen lyder på overanstrengelse, og fortsat hvile på ubestemt tid. (Suk!)
Hvis nogen har fået læst sig igennem denne enorme mail - og har haft en unghest, der også er gået i stå på denne måde - så vil jeg enormt gerne høre fra jer!!
Jeg har overvejet at prøve med f.x. massage, akupunktur, svømning, og lign., bare for at se om det kunne hjælpe. Det haster selvfølgelig ikke med at få hesten i gang igen, da vi ikke skal nå noget særligt - det ville bare være skønt at se hende gå ordentligt på sine ben igen....
Knus, Mille