Tak for hjælpen: Problemer m. gallop og hestens kl
Forfatter: 
Natasja
Dato: 
19-09-2001 17:20
For ca 2 mdr siden har jeg spurgt jer hvad I synes jeg skulle gør når de 5-årige vallak jeg red ikke ville gå fra andre heste eller menneseker (evt. se mit indlæg på nedenstående link).
Nu kan jeg fortælle jer, at efter jeg har "forklaret" ham, at det er mig der bestemmer om han nu skal gå alene eller med selskab med andre, er han holdt op med det.
Det skete at en dag red jeg en tur i skoven med hans ejer gående ved siden af.
Da vi gik langs en smal sti en stor hestevogn fyldt med hø kom kørende mod os.
Der var ikke andet at gøre end at vige til siden. Ejeren sagde at vi kunne lige så godt fortsætte med at gå igennem skoven til en anden sti. Jeg besluttede at ride foran, mens ejeren forsvandt imellem nogle tykke buske. Hesten startede at opføre sig på en præcis samme måde som de forrige gange dvs. den ville ikke gå frem, den vill vente på ejeren og i det hele taget startede at være ulydig.
Da tænkte jeg at nej, nu skal han f...e ikke bestemme. Så begyndte jeg at drive ham rigtig meget med schenklerne, sige "GÅ!" med et bestemt røst, og til sidst fik han en rap med min dressurpisk. Så lykkedes det. Han forstod, at det gavner ingeting og gik frem hvor jeg ønskede. To eller tre gange mere virkede han som om han ville gøre dette igen, men hver gang var det nok med min bestemt stemme og schenkler.
Jeg har også haft galopproblemer med denne hest (se diskussionen under linken)