|
|
| Rideskolers holdninger.. -DEBAT |
| Forfatter:  |
Celina |
| Dato:  |
18-08-2001 15:22 |
|
Hejza..!
Jeg har gemmen nogle år (5 år) redet med i elevundervisning på rideskoleponyer på en rideskole... Jeg har selv haft egen pony i ca. 6 år, og mener selv at jeg er en rimelig rutineret rytter..! -Det skal nok lige siges at jeg har haft ca. 4 forskellige undervisere, og ALLE uden undtagelse, med samme holdning..!
På den rideskole jeg red på, var holdningen denne at hvis man fx. havde redet udelukende på rideskoleponyer i 1 år, så skulle du allerede FØR du kunne sidde ordentligt på en hest lære at lave traversader, kontraversader, schenkelvigning osv. er det ikke ret bagvendt??
-det jeg ellers skulle mene var at det vigtigste er at lære ikke at sidde som en sæk kartofler og kunne styre en hest rigtigt, før at du overhovedet skal begynde at TÆNKE på at få hesten til at gå til biddet og andre svære øvelser..
ER det bare mig der er fuldstændig bagud eller hvad??
De MEGET URUTINEREDE ryttere fik fx. også bare klasket en chambon eller glidetøjle i fjæset hvis de ikke kunne få hesten til at gå i holdning...
-Skulle man istedet som underviser ikke lære eleven at ride først og så lade ponyen går med hovedet lidt i sky indtil man havde et par år på bagen som rtter eller hvad??
På en rideskole hvor min veninde red, havde samtlige ponyer på holdet chamboner på, også selvom eleven ikk kunne ride..!
-Er det ikke synd for ponyerne, eller er det bare mig der har en lidt anderledes tankegang end de fleste??
Det var egentlig bare det jeg ville høre om..!!
Håber på en MASSE svar, hesteejeren fra Odense..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Rideskolers holdninger.. -DEBAT |
myhres |
18-08-2001 17:12 |
|
Det du beskriver lyder ret usselt og jeg syntes ikke at du er anderledes eller bagud i din tankegang snarere tværtimod.
Jeg mener at de første par år af ens ridekariere sætter præget på resten og hvis eleverne ikke fra starten lærer det grundlæggende bliver det svært at få rettet op på det igen. Det vil forfølge og genere dem i lang tid.
Og når de engang skal til at starte stævner og derfor må ride uden chambon eller glidetøjle vil det blive en hård kamp og sikkert også et kæmpe nederlag for dem.
Kan du ikke tage det op på den aktuelle rideskole?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Smile* |
18-08-2001 21:04 |
|
Jeg rider også på rideskole to gange om ugen, og der er holdningen helt anmderledes!!!
Ingen nybegyndere for en svær hest, og skal kun konsentrere mig om at sidde rigtigt!!
Vi bruger chambon på nogle af hestene/ponyerne, fordi det er bedst for mange rideskole ponyer......
¨Myz Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Maria |
18-08-2001 21:09 |
|
Det med glidetøjle, lyder helt skør at bruge som nybegynder!
jeg har redet i godt 8år og jeh rider stadig kun med glidetøjle når min ridelærer ser på, hvis jeg rider en hest der har brug for det.
og at prøbe på at lære elever alle de svære øvelser inden de kan ride rigtig, lyder helt vild, og må heler ikke være sjov for rytterern
hilsen
Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Christina (Frühmi) |
18-08-2001 21:59 |
|
Det giver ofte bagslag at snøre hesten ind i diverse hjælpetøjler, fordi rytteren er for uerfaren og ikke ved hvordan disse midler bruges korrekt. Jeg mener at hjælpetøjler kun er noget meget erfarne ryttere skal bruge, så hjælpen bliver givet korrekt, og i tilstrækkelige mængder - jeg er selv ikke særligt begejstret for glidetøjler, og ville aldrig selv ride med dem, men det er vel efterhånden en kendt sag at mange topryttere i dagens Danmark smækker en glidetøjle på ridedyret i ny og næ...det kan man så mene om hvad man vil...
Glidetøjler på rideskoleponyer med nybegynderen på ryggen synes jeg er en forkastelig tanke - chambonen er vist desværre et udbredt fænomen...hva' fa'en er pointen i at binde knude på en stakkels rideskolehest og lade en nybegynder ligge og flæske rundt i øvelser som traversader, som de først skal til at lære om mange år....?
Bevares...ikke noget ondt om nybegyndere - det har vi jo trods alt alle sammen været en gang - men det er da klart rideskolen/ridelæren der står med et forklaringsproblem...man kan jo ikke skyden skylden på eleverne - de gør jo bare som de bliver bedt om, og hvor skulle de vide bedre fra....?
Så...nej Celina, jeg synes ikke du har en anderledes tankegang - tværtimod...
Chris(:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *ROFLMAOTID* |
99E |
19-08-2001 00:15 |
|
Det er da (undskyld, men øh....) Det mest LATTERLIGE jeglænge har hørt.... Er det virkelig sådan, det foregår??? Det er ikke een eller anden lille sjov historie, du fortæller for skæg???? Nej, jeg tror det ikke... *Sukker dybt* Man kan ikke ride en hest rigtigt, uden at give de rette vægtsignaler - og kommer nu engang lettest, hvis man sidder korrekt... Hvor hesten så har hovedet imens er ligegyldigt - bare det ikke er krøllet sammen med en chambon - eller endnu værre - sidder hægtet sammen med begybnderrytteren v.h.a. en glidetøjle...:o(
Det er faktisk ret tragisk, at det er sådanne steder, rideverdenens unger lærer at omgås hestene...
99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: *ROFLMAOTID* |
AG PALADINI |
19-08-2001 08:48 |
|
Det tog mig 6 måneder at lære at placere mine ben korrekt og på daværende tid red jeg 4 timer dagligt, på 4 eller 6 forskellige heste, og indtil man kan plasere sine ben korrekt og balancere sig selv korrekt kan man nok SIDDE på en hest men ikke RIDE en hest. Så det du fortæller er noget der tyder på at vi skal vise forældrerne at barnet kan noget...........uha da da tja det må være ROFLMAO TIME HEHEHEHE mvh Ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
19-08-2001 09:37 |
|
Celina,
Jeg har undervist i ca. 6 år på min gamle rideskole. Nogle af eleverne underviste jeg også i 6 år. De fleste var nybegyndere, da vi startede. Vi lavede en masse balance arbejde, red meget uden bøjler, lavede en masse øvelser, der skulle give dem fortrolighed til hesten. Siden begyndte vi så med de lette øvelser - cirkelvolter, volter tilbage, slangegange osv. De fleste af rytterne var efter de 6 år igang med at ride PM/PS øvelser - de fleste red pony.
Rytterne red kun en gang om ugen, og alt hvad de havde lært en uge kunne være væk den næste. Desuden var det rideskole ponyer de red på. Ponyer som fik nye 'inputs' hverdag, og derfor ikke var de letteste heste at ride.
Så det du fortæller om er/var absolut ikke hverdag i min rideklub.
Venligst Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bente |
19-08-2001 13:21 |
|
Hej hej
Som jeg før har sagt, så er jeg i det hele taget meget imod hjælpemidler som pisk, sporer, indspændingstøjler, chambon o.s.v. At disse så bliver brugt af nybegyndre, fatter jeg slet ikke. Jeg mener heller ikkke at det elevrytternes skyld, men jeg tror det vil give dem MEGET dårlige vaner i fremtiden. Desuden mener jeg heller ikke, at det kan være godt for mange rideskoleponyer at gå med chambon, som Camilla skriver længere oppe. Hvordan kan det være noget godt? Tænk på hvor mange timer de stakkels dyr går hver dag. Ville du bryde dig om at får hovedet spændt 4 timer om dagen? Dette kunne være en af grundene til at rideskoleheste ikke holder så længe som privatejede. På den rideskole vi har her i byen bliver de fleste rideskoleheste på stedet indtil de er fuldstændig slidt op og må aflives. Det synes jeg er synd. Det ville måske være bedre at skifte hestene ud jævnligt (det skal lige siges, at jeg ikke er medlem af denne klub, men i naboklubben Billund Sportsrideklub. Jeg har dog været elevrytter i mange år her i byen). I min klub er rideskolehestene privatejede. og de er derfor sikre på at blive passet og plejet som de skal. Det synes jeg er en rar ting. Sådan er det vist også andre steder, men jeg ved ikke lige hvor.
M.v.h. Bente, som altid har lyst til at lufte sin mening  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
19-08-2001 15:00 |
|
Bente,
Har jeg sagt for meget, hvis jeg siger GRRK 
Bodil - som egentlig også gerne ville høre lidt on det 'nye' BIS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rideskoler |
Pia H. |
20-08-2001 08:45 |
|
Hmm jeg er chokeret over at tingene foregår sådan på nogle rideskoler.
Hos os er indspændinger, chambon og glidetøjler bandlyst på rideskolehestene - det hjælper ikke noget at spænde dem ind for hvis rytteren ikke kan ride vil de aldrig komme til at bruge ryggen ordentligt, og så går de i hvert fald først rigtigt i stykker.
Ligeledes er versader og traversader faktisk ikke noget der indgår i rideskoleundervisningen. Når først eleverne er blevet så dygtige så de er nået til disse øvelser, så bliver de sendt videre til enetimer (privatundervisning) for at lære det helt korrekt.
Det der lægges mest vægt på hos os er balance og korrekt opstilling i første omgang, derefter kan man så begynde at give eleverne forståelse for hvad det vil sige at ride en hest korrekt til biddet osv., men det kræver altså at de kan sidde på hesten og anvende hjælpen rigtigt.
Pia H.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Rideskoler |
Lene G. Iversen |
21-08-2001 14:36 |
|
Hej Pia H m. flere
Hvad er det for en rideskole??
For det lyder som noget af det bedste jeg har hørt længe.
Desværre ser jeg for mange dårlige ryttere, og bla. har min egen start som rytter ikke været let, idet jeg havde en ridelærer som syntes at sådan noget som ½ parade kunne man godt springe over, især hvis han ikke selv kunne få ens hest til at reagere på denne anholdning - sådan nogle ridelærer havde jeg lige 3 i træk af - virkelig lærerigt!
Men det er svært for rideskolerne, for på den ene side vil de gerne lærer rytterne at sidde korrekt og bruge deres hjælpere rigtigt, på den anden side så vil mange ryttere "køre træt" hvis de ikke prøver noget afvekslende, og dermed framelde undervisningen på rideskolerne, og måske begynde på noget selv - og hvad er så bedst???
Ikke at jeg bifalder det - bestemt ikke! Men folks tålmodighed er ikke særlig stor - og mange tror f.eks. at fordi de har fået kørekort - så kan de eksperter i at kører bil. Sådan er det også med ridning.
Under alle omstændigheder kan jeg ikke acceptere hjælpetøjler i en ukyndigs hånd - uanset hvem man er! Om det så drejer sig om elevheste eller privatheste er sagen underordnet!
mvh
Lene G. Iversen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hackmore-bid ......! |
Celina |
23-08-2001 18:16 |
|
Hejza..!
Tusind tak for ALLE svarene..:) -Og jeg synes også det er godt at alle har samme holdning, for så kan det da (heldigvis) ikke være sådan over hele landet..!
-Har forresten lige et enkelt sørgsmål mere...
Jeg kender en pige der har haft sin egen 3'er pony i snart 2 år.. (der omkring..!)
INgen af dem er 'gode' til at ride (Ikke at man skal være det fra starten, bare en konlution..!) Hendes pony er noget af det sødeste/roligste på en springbane (og dressur) MEN alligevel rider hun spring med et hackmore..! -Synes at det er helt hen i vejret..:(
Hvorfor ride med et hackmore-bid når rytteren ikke kan ride -"kun holde sig fast"- og ponyen reagerer normalt/sødt/godt på et alm. trense-bid....??
-Jeg mener, man skal da være en MEGET god rytter for at ride med hackmore.. ikk?!
(Vil lige sige at jeg HAR sagt til hende at det er MEGET usmart, og forklaret grunden...)
Håber på lige så mange gode svar som før..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hackmore-bid ......! |
myhres |
27-08-2001 00:13 |
|
Hej igen.
Sikke nogle kedelige historier du kan fortælle.
Der skar sikkert en masse usmarte ting rundt om i landet og det er dejligt at der er nogle der gør noget ved sagerne. Personligt oplever jeg ikke så mange af disse situationer da jeg rider på en knald god rideskole hvor privatryttere som rideskoleryttere hjælper og vejleder hinanden.
For at komme til den her pige du kender.
Jeg tror at mange piger (og drenge) der har fået deres egen pony/hest i en tidelig alder (måske for tidelig) og derfor ikke har nogen særlig erfaring, efterligner de lidt ældre, bedre og erfarne ryttere. Denne pige har måske været til et stort stævne, set springning i tv eller noget ligende og der set at disse meget mere erfarende og dygtige ryttere brugte et skarpere bid. Og ja, vi har jo set hvordan popgrupper bliver kopieret så mon ikke hun får sine ideer derfra.
Anyway... fedt du sagde din mening til hende, håber hun har rettet sig efter den.
ha det godt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
28-08-2001 12:35 |
|
Vi har haft rideskole i snart 6 år og vi fokuserer meget på at rytterne sidder og indvirker korrekt. Jeg kan overhovedet ikke genkende nogen af de historier som I omtaler. Vi rider mest dressur og to gange i ugen kommer alle hestene ud på tur, dog kun med de dygtige ryttere. For at kunne springe mener jeg at grundridningen skal være tæt på 100% i orden.
Nogle børn finder det af og til lidt kedeligt men det er jeg fuldstændig ligeglad med, de kan jo altid finde en anden rideskole. Jeg har nemlig rideskole fordi jeg først og fremmest har hestene og ikke omvendt.!!!
Vi er kun ca. 25 elever i ugen og hestene går 4 dage max 2 timer pr. dag. Det er bestemt ikke noget man bliver rig af og ofte giver det faktisk underskud.
Mange af mine elever har jeg haft i flere år og en del rider 2 gange om ugen eller mere, derfor har hestene heller ikke så mange forskellige ryttere, men som sagt er det ikke noget man kan leve af !!!
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
MetteBo |
28-08-2001 12:38 |
|
Vil lige indskyde at det kommer an på om det er et hackamore med lange eller med korte stænger.
Jeg springer tit med hackamore med korte stænger og hvis du ikke sidder og hænger/hiver er det et udmærket bid. Det forudsætter dog at man kan ride meget med vægt/ben.
Ville måske alligevel ikke stoppe det i hænderne på en nybegynder...
Mvh MetteBo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|