|
|
| Hvorfor står i ikke stille?? |
| Forfatter:  |
Zezepige |
| Dato:  |
08-01-2006 15:40 |
|
Hej! Jeg rider en hest, som er rigtig sød. Der er bare et lille problem. Når jeg skal op på ham, så gider han ikke at stå stille! Så holder jeg en lille pause, og tager foden i stigbøjlen igen. Når jeg tager foden i stigbøjlen, begynder han at gå rundt igen! Jeg bliver nødt til at bare svinge mig over ham, men jeg er nærmest ved at falde af! For han går jo bare rundt! Er der nogen der kender det? og har fundet en god løsning? Så må i rigtig gerne svare på mit spørgsmål! MVH Line
Gør livet til en fest! Rid Islandsk hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Kendte selv til problemet. Løsningen kan være at placere hesten foran en mur eller lignende evt en person der holder hesten mens du stiger op. Når du når op sat dig til rette skal du huske at rose hesten hvis den har stået stille. Jeg brugte "tricket" med muren med gode resultater 
/DarkAngel Gammelt kinesisk ordsprog siger; "Den der aldrig sover er altid vågen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke stå stille |
|
|
Det problem havde min søster og jeg også med vores første hest da vi fik ham. Men det tog kun en uge for at lære ham at stå stille når vi skulle op. Vi havde i starten en til at holde ham når vi skulle op, og så snart han begyndte at flytte sig, stoppede vi ham og gav kommandoen "stå". da han så kunne stå mens man holdte ham, gik vi videre til at personen bare stod foran ham, og ligeledes som før, så hvis han flyttede sig, stoppede vi ham og sagde "stå". Derefter gik personen længere og længere væk, for til sidst slet ikke at være der. Han reagerede nu på komandoen "stå" og havde lært at stå stille mens vi hoppede op. selvfølgelig blev han rost når vi var kommet op og han havde stået pænt. Det tog som sagt en uge før han havde lært det, hvor vi ikke havde steget op og ned mere end vi normalt ville have gjort. At vi så senere udviede komandoen "stå" til også at gælde over alt hvor han skulle blive stående selvom vi gik vores vej, er så en ekstra ting. held og lykke med træningen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender godt til det |
Ronjaven |
08-01-2006 17:15 |
|
det er drønireterende for som du siger er man lige ved at ryge af når hesten vader rundt under opstigníng. mvh katrine
rigtige kvinder rider islandske heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug en skammel. |
Camilla (Felur) |
08-01-2006 18:07 |
|
Nej, opstigningsskamler er ikke kun for stivbenede dressurryttere og gamle kællinger. Den er også for os, der vil passe på: - Hestens ryg
- Vores egne knæ
- Vores som regel ret bekostelige sadler
Felur er også en orm til at sno sig og vade til siden, når jeg stiger op fra jorden. Men det kan man da heller ikke fortænke krikken i, når jeg prøver at svinge/kravle/hive mig op! Men fra en skammel/sten/træstub, så står Feluren for helt løse tøjler og bliver pænt stående til jeg er på plads i sadlen  For belastningen ved opstigning mindskes ganske væsentligt, når du lige er kommet en halv meter til vejrs til at starte med  Zezepige, du har allerede gang i noget af det rigtige. Når hesten begynder at vade rundt, så tag foden ud af bøjlen igen og drej hesten rundt på en lille cirkel til den stopper af sig selv (eller med en lille smule hjælp, men du må helst ikke "kæmpe" med hesten). Dette får du lov til at gøre mange gange! Men til sidst, så bliver hesten simpelthen så træt af at vade rundt, at du når at smutte i sadlen uden at den går  Husk så at rose  Jeg har haft...ehm, fornøjelsen af en ret stygt tilfælde. Det tog mig op til 20 minutter pr. ridetur at komme i sadlen og folk stod og gloede på mig, som om jeg var åndssvag! Efter 14 dage med den samme metode konsekvent, så stod krikken stille ved opstigning  . At det så tog ejeren af hesten ca. 3 dage at få dyret til at vade afsted igen er så en anden historie...
Klipning tilbydes i Nordsjælland og Storkøbenhavn Superlækker Lucky Light vallak sælges 12 år, 165cm. i stang, LA-niveau i både spring og dressur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjoe... |
|
|
det problem du beskriver er der rigtig mange der har. det kan de fleste hms trænere og sikkert andre hjælpe med på meget kort tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm |
Grande |
08-01-2006 19:34 |
|
Jeg har et andet problem. Min står mussestille, og gerne i længere tid, når jeg så minimalt lægger an til (nogen gange tænker jeg det kun) at nu må der rides... så "farer" hesten frem i temmelig høj skridthastighed. Men stå stille når man skal op kan hun lige klare. 
LUND Rideudstyr MANGE gode tilbud. Dystedvej 23, Toksværd - 4684 Holmegaard. Åbent: Man-fredag 15-19 (tirs. lukket) Lør. søndag 9-15 (landevejen ml. Rønnede og Næstved. 8 min fra Næstved Storcenter)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
ponicup |
08-01-2006 20:13 |
|
jeg har samme problem men det er som om at efter at jeg er begtyndt at få besvær med at komme op så står han BOM STILLE! Jeg har på fornemelsen at det er fordi han vil hjælpe mig?måske tror han jeg er handikapet? hvem ved?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ejjejejejeje |
Mig og s |
10-01-2006 14:49 |
|
Da jeg fik min hoppe på 172 som 4 års, kunne hun så absolut heller ikke stå stille... Og det er altså lidt svært uden skammel eller andet, at hoppe så langt op, når man er vant til at ride på en "pony-hest" på kun 150 cm.. Jeg fik det råd af en der kom og trænede heste der hvor min stod opstaldet, at hver gange hun gik fremad når jeg satte foden i bøjlen, skulle jeg simpelthen tage den ud og dreje hende rundt om mig selv nogle omgange... Og det hjalp, tilsidst bliver hesten simpelthen træt af at "dreje" og stopper med det... Det hjalp også på min gamle skovturs på 18, som jeg intet har kunne stille op med når hun bare var smuttet mens man var på vej op.. Om det hjælper på din hest ve djeg selvfølgelig ikke, men det skader da ikke at prøve 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klikkertræning... |
|
|
Jeg klikkede min for at stå stille når jeg skulle op. Det tog ca. 10 min. så havde han fattet pointen og stod stille. Jeg havde jo en ret god idé om hvor langt jeg kom inden han begyndte at vade rundt (nogenlunde til "fod i bøjle"), så lige inden klikkede jeg ham, og på dem måde kunne jeg komme længere og længere hver gang. Og 10 min efter kunne jeg hoppe op og ned som en gal, uden at han rykkede et øre! Men jeg bruger også en skammel, det er bedst for både rytter og hest!  Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsning... |
|
|
Det bedste du kan gøre er at gå i bootcamp med din hest. Beslut dig for at bruge en dag eller to på at få løst problemet på en god måde. Mange heste begynder at gå fordi de ved at så snart rytteren bumper ned på deres ryg, betyder det fremad. Og det er noget rytteren har indstalleret i hesten. Start med at sæt foden i bøjlen og stil dig op i den. Vend front mod din hests hoved, og støt din hofte til sadlen så du ligesom står op ad den, men ikke sætter dig op. I denne position kan du finde en god balance, og du kan hurtigt komme ned fra hesten igen. Så snart du står her, beder du din hest om at stoppe, og så snart den stopper, hopper du ned. Giv din hest en pause, og begynd så igen, halvt op, bed hesten om at stoppe, og hop ned igen. Efter kort tid vil hesten opdage at du hopper ned så snart den står stille. Den vil fatte at bare fordi du sætter foden i stigbøjlen, betyder det ikke fremad, men stop og hop ned. Når hesten har forstået dette, kan du udvide det til at blive stående/halvt liggende over sadlen i et længere interval, og tilsidst kan du sætte dig op. Når du så er kommet op, er det vigtigt at du ikke med det samme beder hesten om at drøne fremad, for så er alt forgæves. Lær din hest at når du sætter dig i sadlen, holder i pause i et par minutter. Jeg har brugt det meget med ungheste i tilridning, at så snart jeg kom i sadlen holdt jeg rygepause. De lærte hurtigt at når de fik en rytter på ryggen, kunne de lige så godt stille sig og slappe af fra starten, da de alligevel skulle stå der i en smøgs tid  Og når i holder pause, så lad være med at hold fst i tøjlerne. Hesten skal stå for løse tøjler. Du kan korrigere den når den går fremad, men ikke imens den står stille. Så slip tøjlerne, og brug dem kun som korrektion hvis hesten går fremad. Denne metode forudsætter selvfølgelig at rytter ikke er meget overvægtig, og at hestens rygmuskulatur kan holde til den ulige vægt i nogle minutter af gangen. Ellers vil jeg også altid anbefale at hoppe op fra en skammel. Det er mere behageligt for hesten...
Gå ikke foran mig måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke bagved mig måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær blot min ven. Citat: Albert Carmus
Westernsadel sælges af mærket Billy Cook
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan du får din hest til at stå stille! |
Louisekh |
12-01-2006 20:03 |
|
Hejsa. Jeg kan se at du har fået mange gode råd men jeg har alligevel et der ikke er "taget" endnu.:-) Lige så snart din hest begynder at gå fremad tager du foden ud ad stigbøjlen igen og bakker hesten kraftigt, forstået på den måde at du bakker den ca. 10 skridt. Du skal være kontant og vise at det er forkert! Det er meget unaturligt for hesten at bakke og samtidig får du den til at gøre det modsatte af hvad den selv ville. Hvis du enten trækker i tøjlerne eller trykker den på bringen når den skal bakke er det vigtigt at du slipper trykket igen mellem hvert skridt den tager. Bliv ved med at forsøge at stige op igen og bakke den igen hvis den bliver ved med at gå indtil den står stille. Og husk endelige at rose den! Det at bakke din hest er generelt et godt trick når du skal opdrage den. Håber det virker! Mvh. Louise.
Vær god mod din hest og den vil følge dig overalt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror jeg ska |
MinChivas |
13-01-2006 10:40 |
|
ud og træne med mine ponzer, der er nogle rigtig gode idér , tror jeg vil starte med den med at bakke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for |
Zezepige |
24-01-2006 14:42 |
|
alle jeres RIGTIG GODE råd!  Jeg ville se om det virker, med at få den hest til at stå stille 
MVH Line Gør livet til en fest! Rid Islandsk hest! Har du 2 degu'er du skal af med? Skriv til mig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mod mur |
LinseH |
24-01-2006 15:54 |
|
Det med at stå mod en mur, benytter jeg mig også af, i mit tilfælde en ridehusvæg. Men pas på, i sidste uge besluttede min hest sig for at ræse baglæns, lige da jeg havde sat foden i bøjlen, og jeg kunne ikke få foden ud, så jeg blev trukket med hesten ca. 15 meter inden han gad stoppe. Min vil gerne bakke, men ikke stå stille...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det virkede på min |
mussei |
24-01-2006 21:44 |
|
jeg har selv haft samme problem og jeg prøvede at at bakke hesten ved at sparke til hendes hove eller sige back. jeg lærte det ved hms træning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stå!!! |
taina |
24-01-2006 23:55 |
|
Jeg bruger mest stemmen. Stiller hesten, siger stå og roser helt tosset, når den bliver stående. Siger stå igen og løfter benet til INDEN det punkt, hvor den plejer at gå og roser helt tosset. Gentager et par gange og går en lille tur. Gentager øvelsen og løfter så benet lidt højere, så i stigbøjlen, så med vægt på osv. indtil jeg er i sadlen. Når hesten indimellem alligevel går, stopper jeg, siger nej (det ved den også godt hvad betyder) og bakker tilbage til udgangspunktet - ikke "strafbakning", men stille og roligt tilbage til der, hvor jeg jo har fortalt den, at de fire poter skal stå  mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!! |
Maibritj |
27-01-2006 17:29 |
|
Han har klart fundet ud af hvem der bestemmer på det punkt, og han syndes åbenbart det er sjovt og drille dig.. Du skal have magten igen, ved at bli ved med at have foden i stigbøjlerne, også selvom han går rundt, så må du hoppe efter ham, og hold et fast tag i tøjlerne.. dette kan tage lidt tid.. MEN det virker.. jeg skulle en gang passe en hest, som også gik rundt hele tiden(ejeren havde ikke tålmodighed til at gøre noget ved det) men da jeg havde redet på ponyen i tre dage, ja der stod den stille da jeg skulle op.. så det er bare med at vise hvem der bestemmer.
Fjord hoppe søges.. fuld stamtavle, sød omkring de 2-3 år (gerne ridevandt)Pris:omkring de 10.000kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste driller ikke... |
|
|
Det ligger ikke til hestens natur at ligefrem drille mennesker. Til gengæld gør de præcis hvad de har lært. Så har rytteren lært sin krikke at det er ok at den vader rundt ved opsidning (det tillæres ret nemt, ingenting er det sammme som ja. Så gør rytteren ingenting, ja, så er det iflg. hesten det samme som at det må den gerne..) så er det da intet under at den bliver ved med at vade. Og så synes jeg det er lidt flabet, helt uden varsel at begynde at male med den store pensel... Jeg personligt gider ikke hoppe eller løbe rundt efter min hest, det er jeg for doven til. Jeg mener heller ikke at det er sundt for hverken hesten eller jeg. Jeg foretrækker til en hver tid på en stille og rolig måde at forklare min hest, at det er bedst for alle hvis den står stille. Den skal ikke stå stille fordi der ikke er nogen steder at gå hen, den skal stå stille fordi det har den lært, og fordi den har lyst til at gøre som den har lært. Selvfølgelig vanker dernoget godt når den adlyder, det er spillereglerne, og det er derfor den gør det igen og igen.. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cherokee |
|
|
har fuldstændig ret De gør det ikke for at drille, men fordi de har lært, at det nu er sådan, det foregår  - eller aldrig har lært, hvordan det bør foregå  Det er en øvelse, fuldstændig som enhver rideøvelse - så man bruger den samme fremgangsmåde, som hvis man vil lære hesten noget andet : tålmodighed, venlig tilrettevisning og tiltro til at det nok skal gå godt  Tro på, at hesten vel nok kan finde ud af en så enkel øvelse - men tro ikke, at den går frem eller til siden for at drille dig  Annuschka, min svogers haflinger, ville ikke stå stille - men så red jeg hen og holdt pisken så den strittede ud i hendes retning, så hun gik ind i den, når hun drejede væk fra ham. Lidt som at gøre det opad en mur. Tænkebobbel over Annuschkas hoved: Øv, så må jeg nok hellere blive stående! Og så var den ikke længere. Det var nu også meget let , nogle heste er mere livlige - men det drejer sig om at gøre en indsats, som ciller skriver. Og husk ikke at blive irriteret, det må ikke blive en kamp  Så lærer hesten nemlig bare, at der skal 'en kamp' til, før hver ridning 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dlfjaslhf |
|
|
Red engang en hest, der også jernede rundt i en snæver cirkel, når man bare antydede en opsidning. Prøvede en dag at stige op fra højre side. Han stod musestille og kiggede undrende på mig. Det hjalp.
Hilsen Line .....med DESEADO (P.R.E)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift.. |
|
|
pyha.. indrømmer blankt jeg ikke har læst alle foreslagene... men vil lige sige inden alle jeres gode råd, så starter j altid med a rykke i sadlen... ikke så dyret vælter.. men lige så den er opmærksom på at der sker noget som den ska koncentrere sig om... for selvom jeg kun vejer 50 kg er det noget få en vægt at have hængende ude på siden hvis man ikke er parat... jeg bruger selv dette trick når j ska op på en hest der ikke gider stå, og det er altså medvirkende til at den står stille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|