Hej Anette
Nu har jeg ikke set Heidi Vinekes metode, men den virker sikkert. Det som jeg har set virke er Michael Peace, som lavede en opvisning på Herning Hingstekåring for 2-3 år siden.
Så snart han trådte i bøjlen begyndte hesten at gå.. Han gav hesten frihed til at gå, da det også skal være af egen fri vilje at den skal stå stille! Imens den gik, fulgte han efter den (stadig med den ene fod i bøjlen) samtidig med at han drejede den ind på en lille volte (så er det lidt nemmere at følge med....). Så snart hesten stod stille (stadig uden brug af ord eller stramme tøjler) tog han foden ned og roste hesten.
Efterhånden kunne han ligge over ryggen på den, og gik den, førte han den ind på en lille volte og når den stoppede hoppede han af plus ros. Dvs. det kan tage et par etaper at komme op. Men det vigtige var, at man ikke skyndte sig op for at lave en parade bagefter, så hellere få hesten til at acceptere at man skal hele vejen op (hvis du forstår hvad jeg mener).
Jeg har selv prøvet det på min egen hyp samt en unghest med stor succes. Husk at man nogle gange skal gentage det over et par dage, det lidt forskelligt hvor hurtigt de lærer det (også afhængig af deres respekt for rytteren). Man skal bare være konsekvent, dvs. aldrig acceptere at den går. Også selvom det kræver at man skal gentage proceduren igen, på trods af at det måske er lang tid siden, at hesten blev sød

)
Samme metoder bruger jeg også hvis jeg f.eks. lægger en strigle på hesten og den flytter sig. Så følger jeg hesten samt lader striglen blive presset let mod hesten hud. Så snart den vælger at stoppe, fjerner jeg striglen og roser den. De lærer hurtigt at ved at stå stille får de ros, samtidig med at de frivilligt vælger at stå stille.
Håber det lykkes.