Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stå Stille!!!
Forfatter: 
Dato:  08-08-2001 09:41
Hej allesammen
Hvordan får man en hest til at stå stille når man skal sidde op på hesten, og når man vil stramme gjorden???

Er det ikke bare et spørgsmål om at den bliver brugt rigeligt meget, så den vænner sig til det.
Jeg kan huske at, da jeg havde fået min hest, der kunne han heller ikke stå stille, men efterhånden, som jeg red mere og mere på ham, så ville han stå stille!!

Please hjælp mig!!!!

Hilsen Anette
0
0
Svar på denne tråd

Re: Stå Stille!!!
Forfatter: 
Dato:  08-08-2001 09:47
Tålmodighed og konsekvens. Når hesten flytter sig, så gør du den begribeligt, at den har gjort noget forkert, og flytter den tilbage til udgangspunktet.
Efterhånden som den bliver brugt mere og mere - og bliver vænnet til at det egentlig er træls at blive flyttet sådan rundt på - så skal den nok vænne sig til at stå stille.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-08-2001 09:56
hejsa

jeg mener det hører til almen opdragelse at hesten står stille ved op- og afsidning. jeg har egentlig aldrig diskuteret det med mine heste - sådan er det bare.

gør det klart for hesten hvad bu beder den om. sig evt hårdt "NEJ", hvis den tager et skridt, og stå ikke op før hesten står stille. sæt dig roligt i sadlen og ros hesten så længe den står stille. går den så sæt den på plads med stemmen og støt forsigtigt men bestemt op på tøjlen. når hesten står stille igen, så ros den.

sådan tror jeg jeg ville gøre - hvis du gør det klart for den hvad du mener, skal den hurtigt lære det.

held og lykke fra line
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-08-2001 14:00
Hej Anette

Jeg har set Heidi Venike træne det i en 20x20 meter indhegning med indtil flere heste. Hun gjore det, at hun havde trense og sadel på heste (knude på tøjlen) så stod hun som man nu gør når man vil sidde op, og så snart hesten så gik frem (det kunne være når man lige havde fået foden i stigbøjlen, eller når man havde vægt på benet) så "hoppede" hun ned på jorden og jagede hesten væk.
Den luntede så et par omgange hvorefter hun med heste-kropssprog (ryggen til hesten og det ene ben bøjet) inviterede hun den ind til sig igen og gjore det samme. Lagde op til en opsidning - hvis hesten så valgte at tage et skridt igen - samme tur.
Når hun jagede den væk var det med ro og myndighed, uden pisk og råben, dvs. intet hysteri, men en myndighed der kun kan tillægges en person med overblik.

Efter 1 eller 2 gange havde hesten fundet ud af at det bedst kunne betale sig at blive stående og få rytter på ryggen, end at lunte rundt "der ude" alene.

Håber du har tålmodigheden, roen og overblikket til at prøve. Det har virket på alle de heste jeg har set det trænet på!

Hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-08-2001 13:27
Hej Anette

Nu har jeg ikke set Heidi Vinekes metode, men den virker sikkert. Det som jeg har set virke er Michael Peace, som lavede en opvisning på Herning Hingstekåring for 2-3 år siden.

Så snart han trådte i bøjlen begyndte hesten at gå.. Han gav hesten frihed til at gå, da det også skal være af egen fri vilje at den skal stå stille! Imens den gik, fulgte han efter den (stadig med den ene fod i bøjlen) samtidig med at han drejede den ind på en lille volte (så er det lidt nemmere at følge med....). Så snart hesten stod stille (stadig uden brug af ord eller stramme tøjler) tog han foden ned og roste hesten.

Efterhånden kunne han ligge over ryggen på den, og gik den, førte han den ind på en lille volte og når den stoppede hoppede han af plus ros. Dvs. det kan tage et par etaper at komme op. Men det vigtige var, at man ikke skyndte sig op for at lave en parade bagefter, så hellere få hesten til at acceptere at man skal hele vejen op (hvis du forstår hvad jeg mener).

Jeg har selv prøvet det på min egen hyp samt en unghest med stor succes. Husk at man nogle gange skal gentage det over et par dage, det lidt forskelligt hvor hurtigt de lærer det (også afhængig af deres respekt for rytteren). Man skal bare være konsekvent, dvs. aldrig acceptere at den går. Også selvom det kræver at man skal gentage proceduren igen, på trods af at det måske er lang tid siden, at hesten blev sød :o)

Samme metoder bruger jeg også hvis jeg f.eks. lægger en strigle på hesten og den flytter sig. Så følger jeg hesten samt lader striglen blive presset let mod hesten hud. Så snart den vælger at stoppe, fjerner jeg striglen og roser den. De lærer hurtigt at ved at stå stille får de ros, samtidig med at de frivilligt vælger at stå stille.

Håber det lykkes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-08-2001 13:51
tak susanne - det var et meget velskrevet indlæg - noget jeg osse kan bruge - TAK !!!!!!

kvh line
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-09-2001 11:16
Når du strammer gjorden og hesten flytter sig går du efter den og bliver ved med at holde trykket mod dens mave. når hesten så står stille løsner du gjorden som ros gentag til hesten står stille mens du spænder. giv dig god tid og hav tålmodighed.
Med hensyn til opsidning sætter du dig halvt op på hesten (så du hænger på den venstre side af den med den venstre fod i bøjlen).
Når hesten står stille hopper du af som ros gentag til hesten står sille når du sidder op.

HUSK ALTID AT HAVE STOR TÅLMODIGHED NÅR DU ARBEJDER MED HESTEN!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-09-2001 09:26
okay rettelse nu har jeg prøvet det selv og det virker ikke.
Men jeg har en ny løsning du kan stramme den ene tøjle så hetsen kigger mod din fod (når du sidder på hesten) og mod din mave (når du står ved siden af den og spænder gjorden). så føler den et ubehag ved at gå fordi den kommer til at gå rundt i en meget lille cirkel. når den står stille løsner du tøjlen så hesten får ros og tid til at tænke.
Det skulle gerne være lidt bedre.

Kh en der er lidt for klog ind i mellem
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider