Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ordforklaringer
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 09:01
  1. Hej.

Jeg underviser nogle børn og de har nu sat mig på en opgave, som I må hjælpe mig med.

De vil gerne have en nedskrevet beskrivelse på fx versade, traverversade, schenkelvigning, skråt i gennem osv.

Jeg har været inde DRF for at se om de skulle ligge inde med det, men det gør de ikke.

Er det mon nogen herinde som ved hvor jeg kan finde det ?

Kunne jo sagtens skrive det i hånden, men det ville være nemmere, hvis jeg kunne printe et sted fra.

Vrinsk fra Sille :-o
0
0
Svar på denne tråd

Versader osv
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 21:02

Versade: Du rider fx ned ad langsiden og stiller så hesten ind mod midten, så hesten kommer på tre spor. Altså når din lære står og kigger på hesten forfra, kan der kun ses tre ben.

Traversade: Du rider fx en volte tilbage. Når du drejer ned ad midten holder du hesten stillet til den side du vil ride, og laver schenkelvigning ud til hovslaget. Altså hesten er stillet til den side, schenkelvigningen udføres.

Schenkelvigning: Hesten går sidelæns. Kan udføres skråt igennem eller i en volte tilbage. det er vigtigt at hesten er ligeudrettet før schenkelvigningen startes.

Skråt igennem: Du rider fra det ene hjørne af banen til hjørnet i den modsatte ende, i den anden side af banen.

Volte tilbage: Du rider som om du ville ride ned ad midterlinien, men i stedet for at ride ligeud, drejer du hesten mod midterbogstavet på den side du kam fra.

Mvh Laura

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 00:53

Jeg kommer til at tænke på at, hvis børnene ikke ved hvad det betyder at hesten går skrådt igennem, så har de ikke så meget at bruge en traversade til...

Nå men jeg har i sommers i en rideudstyrsbutik set at de havde alle L-programmerne i tegnet form, hvis du kunne finde dem, vil jeg tro at de kan hjælpe dig en del.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 08:38

Først Grete:

Mine elever ved udemærket hvad skråt igennem osv er for noget, de rider faktisk og versader mange af dem, så det er nu ikke fordi de ikke ved hvad det er eller kan det. Det som vi skal bruge det til, er at min undervisning ikke altid foregår fra hesten's ryg, der er også teori og små prøver ind imellem.

Jeg kunne sagtens lave en bog som kun omhandlede det behov som mine nuværrende elever har, men hvad så når jeg starter med nye elever, så skal jeg lave en ny bog med skråt igennem osv. Derfor tænkte jeg at jeg kunne lave en bog med det hele fra starten af.

Laura:

Tusind tak skal du have, jeg tror også at jeg vil bruge din forklaringer, da de er super gode. Men jeg ledte faktisk efter noget hvor ALT er beskrevet. Men tusind tak skal du have.

Vrinsk fra Sille :-o
0
0
Svar på denne tråd

Hov hov...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 08:49

Jeg må lige tilføje at der har sneget sig en fejl ind i Lauras beskrivelser. Traversade har INTET med schenkelvigning at gøre!

For mig er det nemmere at forstå hvis både versade og traversaden er på hovslaget, så er de nemmere at se forskel på.

Versade: Hesten går på hovslaget med numsen, skulder og hoved er stillet ind mod midten. Hesten går altså i numsens retning.

Traversade. Hestens hoved er på hovslaget, og dens numse er stillet ind mod midten. Hesten går i hovedets retning.

Så kan man altid flytte øvelserne væk fra hovslaget senre, men jeg synes det er nemmest at starte der.

Der har været en del forklaringer her inde i tidens løb, måske du skulle søge efter det?

Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider