|
|
| hvor mange fridage om ugen ? |
| Forfatter:  |
jeanette-cora |
| Dato:  |
30-12-2005 20:05 |
|
heej ,, tænkte på hvor mage fridage har din hest/pony om ugen ?  har oss et andet spørgsmål: hvor lang tid rider i den om dagen ? keystone har 1 fridag om ugen. og jeg rider ham 1 time om dagen  knuss herfra <333
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nbbbv |
jeanette-cora |
30-12-2005 20:30 |
|
koom¨nu ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sksksk |
|
|
Jeg rider dressur 3-4 gange om ugen på Apollon og så bliver han løssprunget 1 gang og longeret 1 gang om ugen. De dage jeg rider er det en ½-1 time af gangen. I longen er det knap ½ time. Det vil sige at han har 1-2 fridage om ugen.
Janne - nu med det bette pjok Apollon Jeg rider også oldenborg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min lille pru...! |
|
|
Han bliver redet ca 1 time hver dag! Og så bliver han løstsprunget 1 gang om ugen, bliver longeret nogle gange en gang om ugen, og tit hygger vi en gang om ugen! Og jeg går tit ture med ham om aftenen selvom vi har redet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 23456789 |
|
|
Jeg syns at de mindste skal have én fridag om ugen.. Hvor længe man rider? Det kommer an på hvad man laver. En tur i skoven kan godt tage 2 timer, en seriøs tur på banen 3 kvarter - 1 time. longering, 20-40 min.. Kommer an på mange ting 
Mvh. Cecilie Med Katja fra d. 1/1
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen fridage |
Illum |
30-12-2005 21:28 |
|
Kun hvis jeg så absolut IKKE kan nå at ride og det sker max. 4 gange om året . Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen fridage til hesten... |
|
|
...men til tider tager jeg en selv. Jeg rider hver dag, dvs. der er ikke indlagt fridage til hestene. De bliver redet/er ude hver dag, dressur, spring, løstspring, dressur på skovturen eller bare en lang skridttur. De er selvfølgelig på fold hver dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forslag |
johanne |
31-12-2005 11:43 |
|
øhm ja.. det står lidt skidt til med mig ridning.. vi har kun en bane udendørs og den er ret hård fortiden.. og så har hyppen jo også lige føl i mavsen så jeg vil ikk køre hende for hårdt.. men ellers vil jeg sige de skal ha 1-2 fridage.. men de dage hvor den slapper a kan du jo altid trække rundt og hygge med den.. lav fks. stræk øvelser eller hvis det er en ung hest så find nogle ting den kan snyse til eller den kan høre så den både for tillid til dig og bliver vandt til flavrende preseniger(hvordan det nu staves) og sådan noget  /johanne Tiffe kan, og vil man skal bare have kræfter nok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes... |
|
|
...heller ikke de skal have nogle fridage - min får også kun fri når hverken mig eller parten kan ride... (Husk det er heste ve snakker om ) Godt nytår...
©´¯`·.¸¸.·´¯`·- Spyrow -·´¯`·.¸¸.·´¯`© Some people wish to feel stronger - some simply are!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
jeanette-cora |
31-12-2005 13:10 |
|
jeg syntes selv hesten skal ha fri mindst en gang om ugen !  flere ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fridage |
|
|
Syntes ikke det er nødvendigt med en fridag, men gerne 1 -2 dage hvor man rider i naturen og 1 dag med løsspring... Dog har mine heste fri her for tiden, da vi ikke er helt sikre i trafikken og jeg tør ikke køre med trailer i det her vejr (har hverken bane eller noget hjemme).
Sælges : 2 DV føl, 1, 2 års hoppe og 1, 4 års Hoppe. Se min præsentation RDH "livmødre" udlejes - kontakt mig for oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fridage |
|
|
Min pony har ca. en fridag om ugen - altså hvor han slet ikk bliver redet, men det er ikke altid, at han "får" den. For det meste rider jeg dressur 3 gange om ugen, springer 2 og rider tur en eller to gange - for det meste to, så det er ikk så tit han har fri.
:-) Nobody is perfect - Pablo is nobody 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fridage |
Katrine Rebsdorf |
31-12-2005 16:05 |
|
Altså på min unghest skal han ikke have fri eller stå sitlle for så springer han i luften da han har så meget krudt. Så rider dressur på ham 5-6 gange i ugen og springer hver dag men kun en gang om ugen hvor det er seriøst, ellers traver vi over bomme og kavalettis. Med min pony kan den stå stille en uge og stadig være på toppen... men selvfølig sker det ikke hun bliver redet hver dag 
Katrine og de skønne heste, Giver toppen baghjul. Kom bare an Thomas Velin!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså min har |
|
|
normmalt 2 fridagem ugen, de andre dag rider vi dressur, eller springer eller rider en lang tur eller løs springer. men lige for tiden er vi udee i sneen det er dejligt oog vi hygger os. men han er på fold HVER dag, oog hvis han så ik skal ud og ride ere han bare udee folden. vi rider noormalt 3 kvartter ttil 1 timmee, mmeen hvis det er ttur noget mere op til 2 timer, og dett sker deer ik noget ved, i sær ik når det er een fjordhest . mmen nu har hvor vi har haftt sne han han været ude faktisk hver dag . for han bliver såeen lidtt sur hvis han ik får lov og komme ud og bruge sin enagi, så han får lov og lav nogett i sneenen, tar han ik skade af.
Mange kærlige hilsner Jannie og Ringo {> {>Ringo er bare den Sødeste og dejligeste hest på denne jord. Tjek også lige min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fridage |
|
|
Hannibal rider jeg ca. hver anden dag, da han kun er 3, så jeg vil ikke ride ham for meget - han skal gerne kunne følge med både fysisk og psykisk! Og når jeg rider ham er det først med 5 minutters longering, og så rider vi i 20-25 minutter dressur (eller hvad man nu kan kalde det, han er jo kun ved at blive tilredet ) Men mine springheste red jeg ca. 4-5 gange om ugen, både spring, dressur, tur og evt. stævner. Tror ikke heste har brug for fridage, det vigtigste er nok at man ikke laver det samme hver dag. Hvis man rider dressur 7 dage om ugen bliver hesten nok lidt træt af det til sidst, men hvis man rider varieret, så kan man da sagtens ride hver dag 
Wildly ~~~ Fighting for peace is like fucking for virginity ~~~ Besøg min nye hjemmeside!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels min hyp... |
|
|
Normalt rider jeg ca. 4 gange i ugen, men da jeg er gravid tror jeg desværre ikke hyppen kommer til at blive rørt det næste halve år. Jeg har ikke nogen bane endnu og jeg har langt til ridehus og så er der ingen der rigtig vil ride ham, da det kun er let ridning pga. en skade med et overrevet ledbånd for nogen år siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Bop bop bop |
|
|
Medoc får oftest 1 fridag om ugen. Og det er fordi jeg trænger til ikke at være ude i stalden hver dag  Han får heller aldrig sommerferie i flere uger e.l. Når jeg rider ham i dressur kan det vare alt mellem 40 min til 60 min incl. 10 min skridt før og efter. Er jeg ude at træne distance, ja så kommer det an på om jeg træner intervaltræning, eller om jeg er ude for at få nogle kilometer i kroppen på os begge to - så det kan tage 1 time og op til 3-4 timer. En gang imellem bliver han løssprunget. Og det samme gælder longering, som nærmest kun sker hvis jeg simpelthen ikke kan holde ud at ride den pågældende dag feks pga hovedpine, hvor jeg så alligvel ikke ville kunne ride effektivt. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min pony... |
|
|
1 fridag og ridning af 1 time
Pepsi er ikke en sodavand men en pony
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fridage.. |
|
|
Min vallak på 12 år har en ugentlig fridag og bliver redet ca. en time per dag. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning... |
|
|
Hej, min hest bliver rørt to gange om dagen og ingen fridage. Han bliver ca. redet 1 time hver gang han er ude - dvs. 1 time om morgenen og 1 time eftermiddag/aften. En af rideturene er typisk en afslapnings/skridttur. Han bliver redet to gange om dagen for at have de mest optimale betingelser for at bygge muskler. Mellem rideturene spiser han frokost og går på fold. Al ridning varierer mellem dressur, tur, springning, bakketræning og voltigering. Så der er tale om en varieret hverdag for ham. Mvh Søs
Passier Grand Gilbert, sort, 17", medium bom, med luft, ID nr. 254891 - efterlyses! Har aldrig modtaget fuld betaling fra køber! Hjælp mig evt. med at stoppe hende fra at snyde andre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
museline |
01-01-2006 21:21 |
|
Min pony har 1-2 fridage om ugen! Det er helt afhængig af hvordan min pony går hvor lang tid jeg rider
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor skal hesten have en fridag? |
|
|
Jeg kan forstå at man på rideskoler vælger at give heste en fridag. Disse heste går mange timer om dagen og der er konstant uro i stalden, men en privathest skal da røres hverdag. Jeg mener at det vigtigste må være at variere sin træning, så man ikke kun rider dressur eller springer. Man kan så vælger at trække en tur, longere, løsspringe eller noget helt andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min pony |
Mannimut |
02-01-2006 11:20 |
|
har fridag tit, jeg rider cirka 2 gange om ugen.
Heste tager mig som jeg er, men de bedømmer mig ud fra, hvad jeg gør!..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit svar: |
|
|
Min hest har i øjeblikket én fridag om ugen - dette er "kun" fordi at jeg selv går på skole en aften om ugen og så ikke kan nå ud at ride. Jeg springer en gang om ugen (undervisning) og rider dressur de resterende 5 dage. I weekenderne rider jeg tit i skoven én af dagene. Dressurundervisning får jeg 1-2 gange om ugen. Det er forskelligt, hvor lang tid jeg rider. En skovtur kan jo tage alt fra 45 minutter og til 1½-2 timer. Dressur i ridehuset/ridebanen er fra ca. 45 minutter og til 1½ time - det afhænger af mange ting. Hun går på fold hver dag ca. kl. 9-15 (også i regn, sne etc.).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fridage eller ej |
|
|
Det med hvor meget eller hvor lidt de skal have fri er svært at diskuterer da det jo helt kommer an på den enkelte mule. Jeg har to hyppere den ene går normalt kun 5 dage om ugen en dag fri og en dag i skoven eller let i longe, de weekender hvor jeg har været til stævne holder den gerne fri eller rides let mandag, hav vi kørt langt spare jeg den gerne et par dage. Der udover stiler jeg gerne efter at går den ca. 30 min.eks. skridt, da jeg ellers syntes man tit kommer til at tæske omgange i ridehallen og efter min mening slider det mere på dem end hvad nødvendigt er. Der udover har jeg en ung mule som liger er fyldt 5 han holder gerne fri 1 dag om ugen. Han bliver redet ca. 40 min men det virker rigtig godt men mange skridt intervaller (som ros, det resultere vel i at han ikke arbejder meget mere en 25-30 min.) det giver både mig og hesten en god mulighed for at tænke lidt over tingene. hvordan de sidste øvelser er gået, og hvad det næste jeg vil tage fat på er osv. Men som jeg startede med at sige så er det jo meget individuelt fra rytter til rytter, men så sandelig og så fra hest til hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fridage??? |
christina82 |
02-01-2006 16:17 |
|
SKAL en hest ha fridage? Min hest får ingen fast dag hvor den får fri, jeg kan mærke på hende hvornår hun er for træt til at ride dressur. Hendes fridag består i at løsspringe ( hvilket hun elsker ), eller bare komme i ridehuset hvor jeg så leger med hende... Ikke alle heste kan klare at ha helt fri, specielt ikke min, hun har for meget energi. Jeg mener en hest skal ud hver dag og bevæge sine ben, hvis man så vælger den skal ha helt fri, så skal den ha lov til at komme på fold... Det er bare min mening... Ingen har vel ens meninger... knus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Rikke-Jasmin |
03-01-2006 13:45 |
|
Min hest har nemt ved at få forstoppelse, så hun skal ud og gå hver dag. Enten ridning, gå-ture, longering/løslongering, eller andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fold... |
|
|
helt enig med Christian82 angående fold. havde ikke tænkt på at specificere det da mine heste er ude hver dag uanse vejr. det er vel en "Heste-ret" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg forstår |
bimboe |
03-01-2006 19:52 |
|
ikke hvorfor en hest skal have en eller to fridage om ugen, der vel og mærke er planlagt. Nogle heste bliuver redet ½-1 time om dagen, så den kan altså slappe af i 22½-23 timer, hvorfor så også fridag  Jeg rider hver dag, men ind imellem har jeg ikke tid, og så har hesten fri, det er ikke for dens skuld, men min egen, da jeg møder kl 4.00 til kl 11.00 hver dag, er det ikk altid energien er der, men så udgangspunkt er det max en fridag om ugen. Min hest bliver ked af det, hvis jeg ikke rider hende. Hun har været helt elendig den sidste uges tid, fordi der har været så meget sne, men kan næsten høre hun spørg mig, om jeg "ikke kan lide hende mere". Ingen planlagte fridage her. Bimboe
Godt Nytår til alle... Der hvor volden går ind, går forstanden ud. Har du overvejet en Homøopat? www.homeotreat.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fridage |
|
|
Ja, min hest har i nogle perioder mere fri end andre, det kommer an på om jeg kan nå at ride ham eller ej. Men han virker ikke synderligt påvirkert af at det tit er svært at nå at ride her om vinterer med 1,5 km til det nærmeste ridehus. Altså når vi rider er det normalt dressur vi rider, spring er vi ikke så meget til, men vi kan godt finde på at trave over bomme og sådan for afvekslingens skyld. De dage hvor det ikke bliver til så meget, leger vi bare i stedet for i ridehuset.. F.eks. hvis han har en løs sko eller lign, så bliver det ikke til mere end at vi bare leger med ham i ridehallen. Det gør jeg i øvrigt altid, fordi det styrker tillidsforholdet mellem os, og han nyder det virkelig meget.. Desværre er det svært at lege, når alle andre i klubben står og glor dumt på en, fordi man bare har det sjovt sammen med sin hest. Om sommeren er det lidt nemmere at disponere ridningen for de har vi en bane udenform og der er også bedre mulighed for at ride tur... Desværre ikke så meget her i vinter halvåret, fordi han går uden sko pt. og jeg er jeg ikke så glad for han går uden sko på grusveje.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
christina82 |
04-01-2006 13:35 |
|
Først vil jeg lige sige at min hest kommer på fold hver dag men det er jo ikke alle der vil ha deres heste ud, hvilket man kan se i flere forskellige klubber... Så vil jeg lige sige at jeg er helt enig med bimboe mht hvorfor en hest skal ha planlagte fridage når den ikke laver noget fysisk hårdt i 22-23 timer, jeg ser det som det samme som en hel fridag. Og som flere mener er det ikke alle heste der kan tåle at ha helt fri en dag eller to...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fridage: |
|
|
Jeg er helt 110% enig med bimboe og christina82 i hvorfor ens hest skal have planlagte fridage. Den eneste grund til at jeg gør dette er at jeg som sagt én dag om ugen ikke kan nå ud til hende. Den dag kommer hun "kun" på fold ca. kl. 9-15 og får desuden også ½ foder den dag. Min hest er den type, der meget nemt bliver lidt for kåd og kulret, hvis hun ikke har lavet noget. Plus at hun egentlig virker lidt halv-trist over ikke at have lavet noget. En fridag til hesten er for mig også når jeg rider en tur i skoven - dette er jo noget helt andet end dressur-ridning, som jeg fortrinsvis rider. Bare min mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fridag= skovtur |
|
|
Jeg mener absolut ikke, at heste skal have dage, hvor de ikke bliver redet eller håndteret - hvad er dog formålet med det? Man bør da som min. ride en tur, løsspringe, longere den eller på anden vis arbejde med den. Jeg tror ikke, at heste forstår konceptet "fridage". Ligesom hvis du en dag mente at din hund skulle have en fridag - så derfor blev den kun lukket ud i haven... Jeg er udmærket klar over, at nogle gange så kan man bare ikke få det til at passe og så må det gå ud over hesten, men i den perfekte verden, sker det efter min overbevisning ikke. Mvh Heidi
"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi (Mille): |
|
|
Jeg er 110% enig med dig, men desværre findes "den perfekte verden" jo bare ikke altid...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fridage |
Heidi(Lea) |
06-01-2006 13:15 |
|
Hejsa. Så vidt muligt har Lea ingen fridage. Det tror jeg ikke er "sundt". Forstår ikke så mange synes det er synd hesten skal arbejde alle ugens 7 dage. Men det skal så også siges at jeg ikke træner 7/ugen. Et skema for Lea kunne i en træningsperiode se således ud: Man: frisk tur ca. 1. time Tir: skridttur ca. 1 time Onsdag: ridebane ca. 45 minutter Torsdag: roligere tur ca. 1. time Fredag: frisk tur ca. 1½ time Lørdag: ridebane ca. 45 minutter Søndag: frisk tur ca. 2 timer Sådan fungerer det fint  Hvis jeg kan mærke på hende at hun har fået nok, så tager vi os bare en slapper på den måde at jeg fx trækker en tur med hende, eller som tirsdag, hvor det bare er en skridttur. Nå - jeg vil tage derud nu og tage en lettere frisk skovtur i det pissekolde vejr. - Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestenene |
mette (ronni) |
06-01-2006 17:03 |
|
min ene pony som jeg rider stævner på ca. 3 gange om måneden eller 2 eller 4.. den bliver redet hver dag ! kan måske få en fri dag hver- hver anden måned hvis jeg ikke kan nå at ride men det betyder ikke at jeg ikke er ude ved den, den er på mark og jeg tager den ud og strigler, et uge skema kan se sådan ud: mandag: dressur tirsdag: dressur undervisning onsdag: spring undervisning torsdag: dressur fredag: dressur undervisning/ ind imellem tur, men ikke lige nu da det er @!#$*e koldt.. lørdag: stævne eller spring eller hygge. søndag: stævne eller dressur eller hygge altså kun hygge en gang om ugen og det er hvor vi rider lidt dressur men ikke helt seriøst, kan osse være trave bomme.. og vores nordbakkes uge plan kan se sådan ud: vinter: mandag: "dressur" eller fri tirsdag: fri onsdag: tur torsdag: tur/ spring  fredag: tur, eller dressur lørdag: tur, let dressur søndag: spring el. tur.. og min andens lige nu: FRI-- desværre pga. halt hed..
Moorland's Rondale, du er min dejlige D R E S S U R P O N Y..!! <33 Bonnie, du er min dejlige S P R I N G E R <33 Golden Hero, Du er min dejlige sindsyge følle <3 Lex 35 og Perle i er osse søde <33
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Elevhestene hos os ;P |
|
|
De blir redet mellem 1-3 timer om dagen mandag til fredag, og i weekend er der en halvpart der sørger for dem, hvor man må ride den ene dag, og enten skridte eller aber lukke den på fold den anden dag..
Du skal ikk høre på hvad jeg siger, men vide hvad jeg mener.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|