Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

gigt hest
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 23:01

Jeg er begyndt at ride lidt på den gamle hyppe jeg har fået, og vil godt lige have lidt råd.

Jeg har fået at vide at hun har gigt i benene, ikke hvor meget og hun er ikke synligt plaget af det. Tager nogle ordentlige ture i folden.

Problemet er at hun egentlig var til at min datter skulle lære at ride på, men hun har ikke haft rytter på i over et år ( jo mig ) og er lidt krudtet.

Samtidig er hun meget overvægtig hvilket jo heller ikke er særlig godt med de ben.

Jeg vil gerne ride krudtet af hende og give hende lidt motion så hun kan tabe sig, og jeg ønsker selvfølgelig ikke at min datter skal blive bange. Hun skal på rideskole efter jul, men på elevhest.

Hvilke øvelser er de bedste jeg kan bruge så jeg ikke overanstrenger hende, men så hun samtidig kan tabe sig og få brugt noget energi?

OBS: Jeg har ingen planer om at lade min datter ride på hende på nuværende tidspunkt.

På forhånd tak

super knus fra Helle
0
0
Svar på denne tråd

Ingen???
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 08:57

Er der slet ikke nogen der kan komme med et godt bud. Skal jeg bare tage en lille tur på marken, lidt i skoven, eller er der nogle gode øvelser på banen i kan anbefale.

Kom nu lige, ikk.

super knus fra Helle
0
0
Svar på denne tråd

Skridtture
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 09:01

Rid nogle lange, lange skridtture på den - det overbelaster ikke benene, forbrænder kalorier og styrker hende noget.

Derefter kan du langsomt begynde også at trave hende lidt. Du skal ikke krudte hende af - sørg for, at hun går på fold i MANGE timer i døgnet - så bør hun slet ikke have overskudsenergi. Rid hende derefter kontinuerligt ligeud eller på store volter til du synes, hun er sikker nok for din datter.

Longering duer ikke til en hest med gigt! Spørg dyrlægen efter et træningsprogram.

Opfører hesten sig overhovedet dårligt under rytter? Det er en myte at heste, der går på fold er så fulde af overskudsenergi. Hvis de virker sådan er de som regel fulde af stress og spændinger.

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning af heste

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

genoptræning
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 12:51

1. Din foderplan skal tjekkes igennem af en med forstand på den slags, fx foderplan.dk

2. Du skal bruge et rigtigt genoptræningsprogram, så undgår du skader, fx netdyredoktor.dk

3. Jeg ville koble en massør på. En hest, som begynder at lave noget, kan godt få temmelig ømme muskler, plus at en dygtig massør, vil kunne mærke om hesten laver aflastning af gigtbenene. Massøren kan give dig øvelser du kan lave fra jorden til træning af forskellige muskelgrupper.

4. Tænk på, at en sadel som passer hesten nu, hvor den er fed og muskelfattig, ikke passer den, når den er kommet i form!!!

5. Mht. overvægten: Er du sikker på, at det virkelig er overvægt og ikke bar en stor hængevom? Der er himmelvid forskel...

Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd

tak for det
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 17:05

Ja jeg er sikker på at den er overvægtig.

Den er gammel dressurhest og utrolig ivrig og opmærksom ligeså snart den får rytter på - det er nok det jeg mener med krudtet - somom den har savnet ridningen. Hun er en lidt sur hest i stald og på fold, men ørene står op på hende når hun har rytter på.

Hun er 22 år og skal normalt ikke rides af mig, ikke bruges med henblik på videre træning. Der er ikke tale om genoptræning i den forstand, selvfølgelig muskel opbyggelse.

Hun er efter anbefalinger fra forskellige på en kost der hedder: - halm ad libitum

- 4-5kg hø

- 1/2 (tørvægt) roepiller x2

- vitaminer

Hun er 125 i stang og vejer over de 500kg. Hun var sådan da jeg modtog hende i August.

Jeg vil hende det bedste og at hun skal have det godt i mange år endnu, og det skal også indeholde hyggeridning, da jeg kan mærke hun elsker at have rytter på.

super knus fra Helle
0
0
Svar på denne tråd

hold da k...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2005 14:37

Hvis ponyen er 125 i stang og vejer over 500 kg har den i den grad brug for et geoptræningsprogram, hvis du vil undgå led- og seneskader. Den vejer jo nærmest det dobbelte af hvad den skal!!! Hvis du bare går i gang med at ride almindeligt på den, så brækker den ned, det vil jeg æde min gamle hat på!!! Skridt, skridt og atter skridt!!! Jeg ville ikke trave på den før den har tabt min. 100 kg!

Jeg ville ikke mene, at den er klar til normalt arbejde før engang midt på foråret tidligst.

Foderplanen ser vældig fornuftig ud!

0
0
Svar på denne tråd

Tak til
Forfatter: 
Dato:  17-12-2005 19:18

jer begge.

Jeg vil gå igang med at skridte, skridte og skridte.

Jeg har bare det lille problem at hun er utrolig fremadgående (på trods af sin str.), og jeg er nød til at ride hende med stramme tøjler hele tiden ellers sætter hun i trav. Vil hun ikke spænde enormt meget i hele muskulaturen hvis jeg hele tiden skal holde hende tilbage?

super knus fra Helle
0
0
Svar på denne tråd

vi er godt på vej
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 12:00

stadig brug for råd.. jeg er i gang med et godt genoptrænings program der netop skal skåne min hest for gigt efter skade.. desuden når dette program er gennemført har ejg verdens bedste uderviser som giver os nye øvelser til hver gang for at langsomt bygge de rigtig muskler op

0
0
Svar på denne tråd

lidt tyk pony!
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 11:35

Hmm Jeg læste bare lige det der med at hun gerne ville løbe lidt når du skulle skridte... altså, det er nok vigtigt at du ikke sidder og "hiver" i hende selvom hun gerne vil trave lidt...

Min hest (også ældre dressurhest) bliver helt gak i låget hvis jeg sidder og holder i ham hele tiden. Det er den sikre vej til, at få ham til at "hønse" afsted. Så prøv at "slippe tøjlerne" og se om ikke luften går af hende efter to tre skridt??

Held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

til gamleged
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 13:44

Det vil jeg absolut prøve, men regner også med at hun reagerer på schenklerne, da hun jo er gammel dressurhest.

Mange tak for jeres fine råd, og glædelig jul

super knus fra Helle
0
0
Svar på denne tråd

Hej Helle
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 09:35

Ja, det gør hun nok også, så du må være flittig til at sidde stille med dem!!!

Ej, spøg til side, som sagt kender jeg godt problemet, har filosoferet lidt over det, og jeg tror jeg er kommet frem til, at det der virker bedst på den fede, når han er i "det" humør, er at "slippe" tøjlerne og faktisk være opmærksom på ikke, at "stikke benene væk" fra ham, men vægten godt ned i hælen og så ikke sidde og flagre ude på ørene af ham.

Så plejer gassen at gå af ballonen ret hurtigt!!!

Det er lidt svært lige at sætte ord på hvad det er jeg gør...gør det jo bare!

Held og lykke med det!

VH gamleged

0
0
Svar på denne tråd

Hej Helle
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 15:39
Hej
Jeg vil da lige give dig et lille råd.
Da jeg også selv har en gigt plaget hest.
Prøv at brug nået der hedder glukosamin, Det har jeg virklig godt erfaringer med. Det bruges i de perioder hvor det er værst, men det kan også bruges til dagligt uden problemer. Det kan godt være temligt dyrt. derfor bruger jeg det kun i de værste månder af året.
Håber du kan bruge mit råd til noget.

De venligste hilsner
Benedikte Johansen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider