Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hjælp til følle
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 22:38

jeg søger underviser i hms.. kan en del og er da godt på vej til at klarer det meste selv men .. jeg mangler en til at give mig ideer, rette mig ,, hjælpe mig med at se hvad jeg præcis skal gøre for at lære mit føl på 6 mdr at lytte efter mig og koncentrer sig om mig og ikke alt andet når vi går tur osv.

hvor kan jeg evt finde en underviser der kommer til køge ..eller bare gode råd

0
0
Svar på denne tråd

Unaturligt
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 14:41

Det er unaturligt for et lille føl, der skal til at opdage verden kun og alene at se efter dig. Nu snakker du HMS så jeg går ud fra, at du er interesseret i at omgås hesten på en naturlig måde. Med mindre der er fare på færde, så vil et føl sammen med de andre føl udforske verden. Føllet/føllene vil hele tiden holde et øje på resten af flokken, men med mindre resten af flokken flygter fra en fare vil føllene ikke følge livløst efter hverken deres mor eller en flokleder.

Hvis du vil have dit føl til KUN at se efter dig, så vil du være nødt til at undertrykke føllet og gøre det passivt og det er nok næppe det, du ønsker dig.

Når du træner i at opføre dig som en hest skal du tænke på at det, føllet vil reagere på fra dig er pludselige bevægelser, pludselig flugt fra din side - så vil føllet efter al sandsynlighed følge med dig - men at få føllet til KUN at se efter dig i lange perioder er der intet som helst naturligt i. Når du går i skoven skal føllet da selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser have lov at udforske omgivelserne - at udforske er også en del af føllets måde at lære tillid på - ved at undersøge omgivelserne og erfare at ikke alt er farligt skaber en modig og tillidsfuld hest, som du sikkert vil sætte pris på, når du skal til at ride. Hvis hesten i hele sin føltid skal gå bevidstløst efter dig, hvordan vil du så forvente den skal opføre sig, når du pludselig en dag sidder på ryggen af den og du ikke længere går foran - så vil den mangle den sædvanlige frontløber og vil formentlig være meget usikker. I stedet skal du øve dig i at tiltrække dig hestens opmærksomhed når som helst du har brug for det fx. ved at sætte i pludseligt løb væk fra hesten eller lignende, lave støj eller hvad du nu kan finde på - og så forstærke (belønne) hesten for følge dig. Start træningen på et lukket område, men lad den endelig undersøge omgivelserne når du går med den - så længe du kan tiltrække opmærksomheden når du har brug for det.

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning af heste

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

parelli
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 19:59

parelli har lavet en video til den første træning af føl. Den går simpelt hen ud på at du bruger samme sprog som føllets egen mor, og bliver på den måde en meget naturlig og rigtig dejlig ting for føllet. Bl.a. ser man i slutningen af filmen hvordan Pat kan gå rundt på hans kæmpe enorme folde (det er jo i amerika) og føllet bare følger ham som en hund - uden nogen form for snore. Moderen lunter stille og roligt efter sit føl og Pat.

se hjemmesiden www.patparelli.dk eller www.parelli.com

Men Honza Blaha og Ute lehman er også godt til træning af føl.

Se utes hjemmeside www.horseinharmony.dk her er der et link til Honzas side

If you allways do what you allways did, you'll allways get what you've allways got
0
0
Svar på denne tråd

vedr tina
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 13:06

kommentasr til tina ..

hvis du læser annoncen igen har jeg intet nævnt om at føllet skal følge mig bevistløst og KUN koncentrerer sig om mig ,, hvorfor så gå tur ,,

alt dette du har skrevet gir jo sig selv ,,, så ikke meget hjælp der ,,

0
0
Svar på denne tråd

Spildte tiden
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 14:53

Nå Lilly jeg beklager søreme, hvis du spildte din dyrebare tid på at læse mit indlæg - som jeg så også spildte MIN dyrebare tid på at skrive.

Det var denne sætning der fik mig til at reagere: "lytte efter mig og koncentrer sig om mig og ikke alt andet når vi går tur osv." - du skriver selv, at føllet ikke må koncentrere sig om andet end dig.

Nå, men jeg håber at andre har læst mit indlæg med større udbytte - forfatteren til indlæg er angivet ved indlæg, så du har god mulighed for at undgå at læse mine indlæg fremover. Vil lige tilføje at det er ret uhøfligt at bede om hjælp og så skrive til dem, der bruger deres tid og viden på at hjælpe, at de ikke er til hjælp fordi de forstår noget andet ud fra indlægget end du har ment...

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning af heste

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider