Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Følene skal lære at stå bundet, men hvordan?
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 10:22

Hej alle su' sammen..

Tja, jeg har jo såh fået mig 2 dejlige hoppeføl, de er næsten 4 måneder gamle nu, de er nygerige og bider i alting ;-) Men hvordan lærer vi dem at stå bundet? Jeg vil gerne lære dem så meget som muligt mens de er 'små', har nemlig hørt at de bliver helt fantanstikste heste hvis man har dem meget 'i hænder'..

Men har nogle spørgsmål vedr. træning af dem som jeg gerne vil have svar på.. Her er de:

1) Hvordan lærer man at stå bundet? (kan man evt. binde dem ved siden af moren?)

2) Hvordan og hvornår er det bedst at lære dem at løfte hove?

Nu skal i ikke tro at jeg går meget hurtigt frem, for tager det meget stille og roligt (Selvom det nok ikke lyder sådan).. Men hvis i synes det er alt for voldsomt, så sig endelig til..

Kram Ditte

0
0
Svar på denne tråd

Små???
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 11:16

Hvis man skal lære føllene at stå bundet mens de er små, så er du meget for sent ude. For så binder man dem når der er max. en uge gamle. Derefter er de stærke og ikke små længere i den sammenhæng.

Vi binder vores første gang når de er fravænnet og kommet i løsdrift. Der bliver de alle bundet op i forbindelse med fodring. Det giver sjældent problemer da der er noget rart foran dem.

Løfte ben begynder man på fra dag 1, man vænner dem først til at benene bliver berørt. Derefter løfter man benet ganske lidt fra jorden i meget kort tid. Det nemmeste er at de kan læne sig op af mor i starten. Et føl på 4 mdr. kan man godt risikere at skulle slås med, men forsøg at undgå det. Og gå langsomt frem på samme måde. Man øger efterhånden både tid og højde benet løftes i.

0
0
Svar på denne tråd

intet problem
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 11:31

Min lærte først at blive bundet 1 uge før jeg hentede ham (5½ måned).

Han delte boks med sin halvsøster og under spisningen blev begge bundet. De stod der så lidt længere, end det tog dem at spise.

Så du er ikke sent ude :-)

Benløft lærte han først hjemme hos mig, jeg berørte ham overalt på kroppen og løftede futter i løbet af ingen tid. ROS ROS ROS er nøgleordet. Inorer dyret hvis det ikke gør som du vil ha', men sparker/bider det bevidst for at prøve grænser af (uden det er bange), så er det på sin plads med en irettesættelse.

Mange hilsener Kubling :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 17:50

Et godt tips til når du skal binde dit føl for første gang:

Tag et stykke tyndt halmsnor og bind i hver sin side af grimen, så hvis der skulle ske noget ja så er det kun halmsnoren det går ud over...

For det kan hurtigt gå galt.

Et spiltoug kunne også være en mulighed i perioder for AT LÆRE føllet at det er OK AT STÅ BUNDET OG DET BARE ER NOGET MAN SKAL

MVH Anders

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har noget genialt..
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 18:33

Jeg har købt "tykke Elastikker med karabinhager" Det er smart.. Jeg har ofte set føl gå helt i selvsving når de mærker trykket fra tovet og forsøger at slippe fri. og dsværre ofte med små nakke vrid til følge..

Med denne her elastik er det ikke et problem.

Mine har lært det på forskellige tidspunker. MiniMus. blev Bundet første gang som 4 md. og Maximus blev bundet 1. gang da han var 6 md.

Der gik ca. 1 uge så var det lært og på plads og begge står pændt nu på staldgangen og alle 4 ben bliver løftet renset og ordnet af smed uden problemer i det..

Jeg er Meget glad for mine elastikker. Hestene kan "slås" med dem uden at de får skader i nakken og jeg skal være nervøs for om de panikker.

trykket fra elastikken er der lige til de gåpr frem igen hvor de skal stå og jeg behøver ikke gørew andet end bare at stå og være rolig.. Nemt, og godt for hestene..

Stald Rohan.
PRE.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Kubling
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 18:36

Når jeg siger at hun er sent ude, så er det fordi hun taler om at lære føllet at stå bundet mens det er lille. Et føl på 4 mdr. er IKKE lille, det er stort!!!

Faktisk er der stor forskel på om du binder hesten i én eller to snore. Jeg har oplevet mange heste der kun vil én af delene.

0
0
Svar på denne tråd

De tykke elastikker
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 21:07

...er faktisk meget hårdere for nakken end hvis de er bundet almindeligt i reb eller kæder. Man risikerer at de får et ordentligt smæk. Det er hvad jeg har fået at vide af den kiropraktor der behandlede vores unghest.

0
0
Svar på denne tråd

Lær dem at vige for pres.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 09:05

Det aller bedste du kan gøre, er at starte med at lære dem at de skal vige for pres i nakken.

Tag en snor eller et tov og lær dem at sænke hovedet når du lægger et minimalt pres bag deres ører. Også lær dem at følge en fornemmelse i grimen fremad, så du kan trække dem frem kun ved hjælp at et lille pres i grimen.

Husk at føl er enormt sensitive, så der er tale om maks få gram pres de skal reagere for.

Træn med dem at de skal stå stille imens du holder dem. Lær dem at de kan stå i måske 10 minutter hvor de bare skal slappe af.

Når de kan det til hudløshed (behøver ikke at tage mere end et par dage), så kan du begynde at bed dem om at stå bundet.

Sørg for at binde dem højt, dvs. bind tovet til f.eks. en ring der sidder i ca. 2 meters højde.

Det hjælper hvis føllene begynder at hive bagud. Hvis de er bundet i "normal" højde, vil det bevirker at de kæmper mere imod, men er de bundet højt vil de ikke hive så meget imod, men have letter ved at finde vej frem igen.

De første par gange ville jeg nu nok sno tovet rundt et par gange, go så selv holde i enden uden at binde føllet fast. Simpelthen fordi at hvis den begynder at trække panisk bagud, kan det hurtigt ende i en skadet nakke, eller en ødelagt grime.

Og hvis grimen først går i stykker, finder føllet ud af at den kan kæmpe sig fri, og det er ikke særlig smart at lære den

Derfor er jeg ikke tilhænger af grimer der går i stykker bare man puster på dem. Lær hellere føllet at vige for presset først...

Gå ikke foran mig måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke bagved

mig måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær blot min ven.

Citat: Albert Carmus

Westernsadel sælges af mærket Billy Cook

0
0
Svar på denne tråd

jhgjhgj
Forfatter: 
Dato:  14-12-2005 11:04

tak Ciller, havde allerede formuleret et svar i mit hovedet, men nåede ned til dit og det var jo præcis det jeg ville have svaret

hilsen Steffi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider