Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Sidebevægelser
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 01:23

Jeg er desværre stødt på lidt af en mur ang. træningen med min hest. De sidste 4 mdr har han udviklet sig kanon. Grundridningen er på plads og vi er nu gået i gang med sidebevægelser. Der er bare et problem: Det kræver stor ihærdighed det, at få ham til at lave bare den mindste overtrædning med bagbenene i f.eks. schenkelvigning. Det skal lige siges, at han er en forholdsvis tung hest med et stort bagparti.

Jeg sørger altid for at han er ligeudrettet inden selve øvelsen og sørger også for at skuldrene osv. er på plads under øvelsen, men alligevel vil han ikke få bagbenene med over

Han reagere normalt fornuftigt på schenklerne, så indtil videre har jeg bare øvet og øvet. Det er også blevet en smule bedre, men syntes alligevel at jeg trænger til et godt råd.

Mvh

Patricia

0
0
Svar på denne tråd

overtrædninger
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 07:12

Prøv at lave overtrædninger ned ad langsiden. Husk at have en korrekt vægtfordeling. Tit er det vores opstilling (bitte små fejl) som forhindrer hesten i at kunne bruge sig optimalt i en sidebevægelse.

Mange har en kraftig tendens til at knække sammen i hoften og lægge for meget vægt på det sædeben hvor den sideførende schenkel er. Det kan låse bagbenet som jo skal træde ind og til siden.

Hvis du laver overtrædninger ned ad langsiden har du barrieren som hjælp.

Ellers start ud med versader, evt fra hånd.

Jeg kan se at du bor i Silkeborg. Hvis alt andet ikke virker så kan jeg anbefale min underviser, Lis Kristiansen fra Dalgård. Hun har erfaring i at ride frieser og hun kan få en gammel malkeko til at spadsere sidebevægelser, så let som ingenting.

Hilsen LeneJ

0
0
Svar på denne tråd

en hjælper
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 09:08

hav en til at kigge på dig, evt. gå foran dig og se hvad du skal gøre... det gjorde jeg ved en den anden dag, hendes schenkelvigninger startede med en overstillet hest, bagparten røg i løbet af ingentid, men efter 10 min lavede hun nogle ganske hæderlige schenkelvigninger...

Kommer hunde i himlen når de dør?? >o<
0
0
Svar på denne tråd

Lis...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 12:20

Lene J: Jeg er også startet ud med overtrædninger ned af langsiden. Det med versader (også fra hånd) tror jeg er en god ide

Det er sjovt at du siger det, for jeg havde også tænkt på Lis.

Jeg har fået undervisning af hende et par gange for et års tid siden, men nu har jeg desværre ikke mulighed for at køre ud til hende med hesten Overvejer måske at sende ham derud i ridning en måneds tid, men igen... Det er alligevel lidt halvpebret...

Surprise:

Jeg er meget opmærksom på mine egne hjælpere og hvordan hesten er stillet, da hesten jo skal lære.Jeg har min træner til at hjælpe, men hendes falkeblik hjælper desværre ikke, i form af at han stadig ikke vil få måsen med. Hun har også været oppe på ham og selv hun har svært ved, at få ham til at krydse den mindste smule over.

Patricia

0
0
Svar på denne tråd

Knække i hoften...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 12:38

Er i hvertfald et problem JEG kender til - og i lang tid kunne min underviser heller ikke se hvad dælen der var galt ?

Dog kunne hun uden problemer sætte sig op og lave schenkelvigninger på hesten, så i det mindste fejlede han ikke noget.

Så hvis din nuværende underviser er en dygtig rytter, som uden problemer rider feks. schenkelvigninger på alle mulige heste, og hun heller ikke kan få den til det, ja så ville jeg overveje en anden mulighed.

Nemlig en kiropraktor - for hesten kunne jo muligvis være lidt låst i lænden/ryggen, og så er det jo fysisk umuligt for den at udføre øvelsen.

Medoc havde for 1½ år siden Tove Due som kiropraktor en enkelt gang - og hun møffede lidt med hans lænd/kryds, da han var en lille smule låst.

Og da han på det tidspunkt var i ridning ved min underviser, ja så var det hende som kunne fortælle, at det havde bedret hans overtrædning i sidebevægelserne, da det var det hun trænede meget i den periode.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Fra jorden.
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 14:23

Start fra jorden :D

Et longetorv og en lille pisk er det hele du skal bruge hehe.

Tag hovedtøj på hesten og start på langsiden.

Træn den til først at gå versader for hånden og derfor "schnekelvigninger" ..

Det rimelig nemt at starte ud sådan ..

I Wrote Your Name On A Rock, But The Rain Took It.
I Wrote Your Name In The Ice, But The Sunshine Took It.
I Wrote Your Name In The Sand, But The Sea Took It.
I Wrote Your Name In My Heart - There It Will Be Forever

0
0
Svar på denne tråd

overtrædning rundt på volte .
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 23:09

hej .

For mig hjælper det at ride overtrædning rundt på en volte . både for indvendig og udvendig .

mvh. Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Overtrædninger igen...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 23:58

Charlotte(Morgan: Havde godt nok tænkt på massør, men Tove due er en rigtig god idé. Hun behandler ude ved Lis, så måske jeg kunne slå to fluer med et smæk Har været inde på Toves hjemmeside i dag. Kunne dog ikke se hvornår hun kommer der ud næste gang. Hun har dog "lige" været derude i oktober.

Jacqline: du mener vel ikke at versader er det samme som schenkelvigning

Smiley: Jeg tror måske, at det vil være for svært for ham at lave overtrædning på volte, når han i forvejen har så stor tendens til at skyde skulderen. Eller...?

Patricia

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  10-12-2005 14:11

Tove kommer ud til os i januar igen. Jeg ved ikke den præcise dato, men hvis du vil have en tid må du heller ringe nu her.

Der er tit rift om pladserne.

Jeg kunne ikke komme med i oktober så jeg har fået tid i januar når hun kommer.

Hilsen LeneJ

0
0
Svar på denne tråd

Patricia
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 12:34

Hehe.

Okay, min fejl hehe..

Fik ikke formuleret mig korrekt nok .. :)

Jeg mener at starte på langsiden først og øve den til at gå alm. til siden dér som hvis du ville lave en versade på selve hesten - selvfølgelig kan du ikke give samme hjælp, med tøjle, ben og vægt - men du kan øve hesten i at gerne ville og opmuntere den bedre til at gå til siden fra jorden :)

Hvor du kan lave "scnkelvigninger" fra midten af ridehuset og ud i hovslaget..

I en versade skal den blive på samme spor..

Ja, du ved vel hvad jeg mener hhe ;)

I Wrote Your Name On A Rock, But The Rain Took It.
I Wrote Your Name In The Ice, But The Sunshine Took It.
I Wrote Your Name In The Sand, But The Sea Took It.
I Wrote Your Name In My Heart - There It Will Be Forever

0
0
Svar på denne tråd

svar patricia
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 22:15

Patricia: i de fleste tilfælde syntes jeg at dén øvelse hjælper meget til at få bagparten med. Det er jo bare med at få starte med lidt overtrædning og senere mere og mere, så vil jeg ikke tro at skulderen smutter?. :)

0
0
Svar på denne tråd

svar til svar
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 22:25
- altså lidt ang. overtrædningen rundt på volten
0
0
Svar på denne tråd

mere overtrædninger...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 10:33

Mange tak for jeres svar alle sammen.

Vi har startet vores første lb her i går (søndag). Både Aragorn og jeg gjorde os virkelig umage, da vi var på banen, så for første gang har vi præsteret nogle hæderlige schenkelvigninger

LeneJ: Dejligt... Jeg vil lige se, om ikke jeg kan finde noget at transpotere bassen med, inden jeg ringer. Har du en idé om, hvor meget det koster (altså Tove Due)?

Patricia

0
0
Svar på denne tråd

pris...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 15:59

Hej

Tror det koster omkring 650,- , en rigtig "smil og betal" udgift

Jacqline: En schenkelvigning kan man også ride ned af en langside. En versade bliver redet på 3 spor og nogle gange på 4 spor

Hilsen LeneJ

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider