Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

halen mellem benene - hvorfor
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 17:38

Hvad er grunden til at nogle heste går med halen "mellem" benene ?

Jeg rider en unghest der altid traver rundt med halen "klemt" ind til bagparten hvilket gør at halen "sparkes" ind under maven af bagbenene.

Hvor i mod min egen altid går med let løftet hale selv i skridt.

Er det er form for spændinger?? Hvad gør man - eller kan man gøre noget?

Tænkte bare at det måske var noget man skulle være opmærksom på?!

"Jeg og mine overbeviser ikke med argumenter, lignelser eller vers, vi overbeviser med vort væsen"

Walt Whitman 1885
;-D

0
0
Svar på denne tråd

Det er da helt sikkert...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 10:23

...Spændinger! Hos en unghest ville jeg se det som et rigtigt dårligt tegn. Det er næsten umuligt for hesten kun at spænde i halen, så problemet ligger nok et helt andet sted. Jeg ville ringe efter en massør eller kiropraktor og få den tjekket.

Så ja, det synes jeg bestemt du skal være opmærksom på.

Er den også spændt i halen når han står stille? Hvordan reagerer han hvis du tager fat i halen og flytter den lidt rundt? Spænder han imod? De fleste heste løfter halen hvis du klør den på siderne, lige der hvor den sidder fast på numsen, eller på selve haleroden nedenunder. Det skulle din også gerne gøre, men prøv. Jeg ville nok også tjekke for spændinger eller ømheder hele vejen hen over lænden og ryggen, for det lyder som om du vil finde noget...

Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

halespændinger
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 13:06

Min egen reagerer omgående hvis jeg klør ham ved haleroden, det elsker han.

Jeg vil da lige prøve det samme på den anden - og snakke med ejeren om noget massage. Det er en lille trakhener - meget følsom type der har været redet forkert - så det er da oplagt at der sikkert sidder nogle spændinger i kroppen på ham.

Det går fremad med ridningen men det kan være det ville gå endnu bedre hvis han fik noget massage!!

Han står i Tåstrup - hvilken massør kan anbefales heromkring ?

"Jeg og mine overbeviser ikke med argumenter, lignelser eller vers, vi overbeviser med vort væsen"

Walt Whitman 1885
;-D

0
0
Svar på denne tråd

Utryghed
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 15:15
At klemme hale er et udtryk for usikkerhed fra hestens side. Den viser ved denne klemmen hale til andre heste, at den ønsker, at de andre heste skal lade være med at være aggressive overfor den - altså skal noget i træningen laves om, så hesten føler sig mere tryg. Det har ikke noget med rygproblemer at gøre, men med utryghed!

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning af heste

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Tina
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 16:24

Min unghest har haft samme tendens, efter han var blevet tilredet.

Det skete især, hvis han ikke forstod, hvad jeg forlangte af ham - eller hvis han blev stresset over for mange heste i ridehuset.

Så snart jeg rykkede udenfor, hvor vi kunne være os selv, så holdt han op.

Så det gælder om at finde nogle trykke rammer for hesten og give den en masse positive oplevelser med ridning, så den ikke konstant er trykket eller stresset.

Hos min hjalp det meget at tale dæmpet til den, at løsne tøjlen og lægge en hånd på halsen - ellers ride et roligt, men fornuftigt arbejdstempo med store volter og bløde buer, så hesten har noget den skal koncentrere sig om uden, at det bliver for svært for den.

0
0
Svar på denne tråd

tryghed...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 20:55

Hvis hesten har smerter, bliver den vel også utryg? Så det ene behøver vel ikke at udelukke det andet?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Tina (taina)
Forfatter: 
Dato:  14-12-2005 08:28

Hverken Tina MJ eller jeg siger, at det udelukker smerter nogen steder - gør vi?

Jeg deler bare af min egen erfaring. Det er vel det Mia leder efter - andres erfaring. Det er hende som har hesten i hænder og bedst kan vurdere og den har ondt eller det er noget andet som er galt.

0
0
Svar på denne tråd

Smerter ikke umuligt
Forfatter: 
Dato:  14-12-2005 09:03
Selvfølgelig kan og skal smerter ikke udelukkes, og haleklemmen kan sagtens være et af symptomerne på smerter - sammen med en generelt anspændt hest som er svær at ride. Derfor vil det altid være en god ide at få undersøgt hesten for smerter.

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

massage
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 10:26

Få fat i en massør med det samme!

Halen er en forlængelse af ryggen så der kan eller komme store problemer!

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

nana...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2005 11:57

Nej, det gør i ikke. Men det kunne godt forstås sådan. Derfor det lille opklarende spørgsmål

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Utryghed
Forfatter: 
Dato:  18-12-2005 12:00

Jeg mener også, at haleklemmen er et udtryk for nervøsitet - hesten føler sig ikke tryg i situationen.

Lea

You used to captivate me by your resonating light

Now I'm bound by the life you left behind

Your face it haunts my once pleasant dreams

Your voice it chased away all the sanity in me

0
0
Svar på denne tråd

halespændinger
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 16:25

I den situation hvor jeg så hesten gå med halen mellem benene var da han gik løs rundt i ridehuset - uden andre heste. Jeg kan jo ikke se det når jeg selv rider Men der er åbenbart ikke andre der har set det.

Men det kan også sagtens være fordi han trykker sig og er usikker. Han er en lille trakhener, og vældig sensibel og MEGET svær at ride da han har haft en ret dårlig opstart på livet som ridehest.

Jeg har brugt al min tid på at få ham til at gå roligt og velafbalanceret frem uden at løbe fra mig eller trække mig ud over sadlen. Men han er ekstrem svær.

Desuden bryder han sig heller ikke om at de andre heste i ridehuset går for tæt på.

Men det kan være at han pga. modarbejdningen og nervøsitet har fået skabt sig nogle spændinger i kroppen som kan afhjælpes ved massage. Så det er jo muligvis begge dele. Har dog lige set billeder af ham på markedspladsen hvor han ikke umiddelbart har halen mellem benene. Så det må være en "periodisk fejl".

Walt Whitman 1885
;-D

0
0
Svar på denne tråd

Alene...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 09:17

Det er unaturligt for heste at være alene - så hvis du lukker ham løs i ridehuset alene og han måske endda i forvejen er lidt nervøs for at være der - så er det fuldstændig normalt at han klemmer hale.

Prøv at se, om han også gør det, hvis han går løs derinde med en hest han har et godt forhold til og er tryg ved.

Det er ikke en fejl, at hesten klemmer hale men en helt normal reaktion for en utryg hest og alle heste vil klemme hale hvis de rette betingelser er til stede. Hvis hesten generelt er utryg eller stresset kan den selvfølgelig have fysiske spændinger, men første behandling bør ikke gå på massage eller lignende, men på at fjerne årsagen - utrygheden. Derfor bør man først og fremmest arbejde på, at hesten føler sig tryg når man arbejder med den - fx. at en hest den er tryg ved, er med i ridehuset og lignende.

0
0
Svar på denne tråd

massør og kiropraktik.
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 17:20

Som med mennesker synes jeg ikke at det er smart "bare" at ringe efter massøren eller kiropraktoren i flæng, uden at have konsulteret med en Veterinæruddannet dyrlæge først.

Min hest kommer i hvert fald ikek igennem sådan noget uden at have talt med en dyrlæge omkring det først, det er simpelthen for mit vedkommende at satse alt for meget- tænk hvis der bare bliver knækket og rykket rundt på hesten fordi man mener den er skæv hist og her, og der ikke er nogen former for røntgen på det??? ja så dækker min forsikring i hvert fald ikke, og jeg vil slet heller ikke udsætte min hest for den risiko.

JEg blev da mine rygsmerter startede igen for nogle uger siden, rådet til af andre at gå til kiropraktor , for jeg var bestemt skæv i hoften.

JEg overvejede det, men gik til min læge først - og hun sagde at var jeg gået til kiropraktor, ville det have skadet mere end gavnet, og hun har normalt ikke noget imod at henvise til div kiropraktore og fysioterapeuter og massøre. jeg blev henvist til en fysioterapeut - gennem min læge.

Og jeg mener at før vi begiver os ud i massage, kiroprktik og andre alternative behandlinger - så skal vi kontakte vores dyrlæge først (det står der vidst også i loven).

Men tilbage til haleklemmeriet - få din dyrlæge ud - få lavet et sundhedstjek der svarer til en grundig handelsundersøgelse - der bliver rygraden tjekket fra mulespids til halespids - og dyrlægen kan se på hestens reaktioner om den har ondt, er anspændt osv - og så vil du i samråd med dyrlægen kunne beslutte om den skal have besøg af en massør eller kiropraktor - eller om det rent og skært er utryghed.

Karina82

Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting

min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm... !!
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 20:35
Rygsmærter!!! Når heste har ondt i ryggen trækker de haleroden helt ind til sig og spænder!
0
0
Svar på denne tråd

min ung hest
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 22:47
gør det også har lige haft dyrlægen på besøg og hun blev tjækket over det hele der var inge ting så skulle hun have raspet tænder og der fandt dyrlægen en ulve tand og den var meget øm så dyrlægen sage at det var den der gjore ondt på hende så i næste uge skal hun have fjernet den.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider