Hvis du vil køre enspænder, så skal du have en saletsele.
Om den skal være med staver eller bringestykke, må afhænge af faconen på din hest. Mange fjordheste har lavt ansatte halse, der kan gøre det svært at tilpasse en bringesele, så hvis DIN fjordhest har en lavt ansat hals, vil en sele med staver være det bedste.
Omvendt, så er bringeseler noget billigere end stavseler, så hvis din hest kan bruge en bringesele, er der penge at spare på indkøbet.
Hvis du med "sulky" mener en travsulky/løbssulky, så er det en helt anden sele der skal til - nemlig en travsele, og den slags seler er ikke særlig velegnede til "almindelig" kørsel.
Jeg kan se på din præsentation, at du bor i Bjerringbro, så jeg vil anbefale dig at kontakte Niels hos Skals Sadelmageri. Han sælger mange seler, og han er altid god for snak om seler.
Du kunne også ringe til Per Rothmann og høre, om der stadig er plads på det basiskursus for nye kuske, som Midtjysk Køreselskab afholder på Birken. Det skulle egentlig have været søndag den 25. februar, men det blev udskudt pga. sneen. Såvidt jeg ved, er der endnu ikke sat en dato på. Du kan læse mere om kurset her
Hilsen Sif