Hej Jette.
Jeg vil nok først og fremmest opfordre dig til at finde en rutineret kusk, som kan tage et par timer og hjælpe dig elelr du kan være "føl" hos ham/hende. Der er utrolig mange ting at lære, så det vil nok være det nemmeste.
Inden du skal til at tilkøre din hest, skal du først og fremmest have en sele der passer hesten godt. Hvilken type, mærke og model er jo svært at sige, bare den passer. En kørebid anbefales da man lettere kan holde hesten i dette, hvis den skulle gå i panik og flygte (dette er en del nok ganske uenige i mig med, men dem om det).
Start først med at gå bagved hesten med lange tømmer/liner, så den vænner sig til der er nogen bagved og den lærer at blive styret bagfra, hvilket faktisk kan være lidt svært. Hav evt. en hjælper med i starten.
Brug lyde, f. eks. skridt når den skal skridte - stå når den skal stå stille - ryk når den skal rykke/gå baglæns. Især STÅ er vigtigt hesten kan, da det er alfa og omega når man skal spænde for.
Herefter kan du binde noget (sæk, dæk med stor diameter) i skaglerne, som selvfølgelig har en svingel i enden. Her er du nød til at have dig en hjælper med.
Når så vognen skal på, vil jeg anbefale dig, at du får en erfaren kusk til at hjælpe. DET KAN GÅ GRUELIGT GALT, har prøvet det endda med en erfaren kusk!!
Håber det kunne bruges.
Mange hilsner
Pia