Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Godt råd søges vedr. ox´-er!
Forfatter: 
Dato:  28-09-2006 17:01
Hej!Da jeg ikke kunne oprette mig som bruger på www.fuldblodsaraberen.dk ,prøver jeg i dette forum! Sagen er kort fortalt, jeg er ejer af en ox-araber, som jeg købte "grøn" hos avler. Tilred den selv, med henblik på senere, at ride distance-løb. Alting er sådan set gået godt, lige indtil i går! Jeg skulle ud på en lille tur, ca. 7 km, hvilket han har gjort mange gange før. Vi skridter som sædvanlig i begyndelsen, småtraver lidt, altså ikke det helt store. Da jeg så sætter ham i en rolig canter, begynder han at sætte farten op! Det kan næsten beskrives som en 3-trin´s raket, pludslig har krikken "glemt", at der sidder noget på ryggen, INTET hjælper, hverken stemme eller bid ( 3-delt ). Resultatet er, at jeg ender som græsrytter, og hesten forsætter..Jeg finder ham så længere nede af skovstien, gumlende på en tot græs. Hvad gør jeg, selv ser 2 muligheder: 1) sælge ham! 2)sætte ham i prof.galoptræning. Hvis jeg vælger det sidste, er der så nogen herinde som kender en ox-træner, hvad koster det, han er forsikret som alm.ridehest, hvis han skal i løb, gælder der så andre forsikringsregler. Hesten er 6 år, og fejler ikke noget adfærdsmæssigt, men jeg fornemmer bare, at det kan li´ fart!
0
0
Svar på denne tråd

fdfasfads
Forfatter: 
Dato:  28-09-2006 19:13

1 nu er det ikke alle ox'ere der er avlet til løb...og bestemt ikke alle der er egnet til det.

så bare fordi den kan lide og løbe, betyder det ikke den er super til galop løb.

2: ja ca alle eller ihvertfald tæt på alle forsikrings selvskaber vil IKKE forsikre heste der har eller går løb. ved det fra min egen, som KUN har gået 3 som 3 års og landte i bunden...hende havde jeg et hyr med at få forsikret.

3: hvad tror du helt præsist en galop træner ville ku gøre?

for mig virker det mere som om, at du skal lære at blive mere tryk ved din hest, og lære at styre den i alle tempo..så du skal nok nærmere have fat på en berider.

og hvorfor sælge en hest fordi den laver èn fejl...du siger selv den ikke pleger at være såden..

i må gerne hade mig, men had mig venligst for hvem jeg er, og ikke hvem jeg ikke er!

0
0
Svar på denne tråd

hej igen,svar på eget indlæg
Forfatter: 
Dato:  29-09-2006 13:00

1. Ingen ved for det første,om en hest er god før man har prøvet den.Det er heller ikke det primære,hesten skal bare ha´muligheden for, at få raset ud ( på bane ).

2.Hvorfor er løbsheste ikke forsikret?

3.Jeg spørger jo til hjælp af et problem, som jeg ikke selv kan løse!

4.Hesten har løbet med mig før, men da var det fordi den blev bange.Denne gang var der ikke noget "flugt" i situationen, men nærmere en "rus" ved farten!

Jeg har slået "løbsk hest" op i bøgerne, og begrebet dækker over en hest, som uden årsag, pludselig fare sanseløst afsted.Min hest er normalt rolig, trods han er fuldblod, både ved opsidning og anden håndtering.

Nogen herinde som kender en træner?

0
0
Svar på denne tråd

berider
Forfatter: 
Dato:  29-09-2006 20:48

Jeg er enig med Madsen. Du har brug for en berider og ikke en galoptræner. En galoptræner har kun heste i træning til væddeløbsbrug og jeg tror ikke på du kan finde en galoptræner, der vil til tage hesten ind kun til afretning.

Men selvfølgelig; hvis du påtænker at den starte i væddeløb har du brug for en galoptræner.

Prof-trænere i og omkring Klampenborg Galopbane:

Bendt Jensen, Sisse Dejgaard, Des Scarlett, Lars Kelp, Bent Olsen, Hanne Bechmann, Søren Jensen, Luis Villaroel, Christian Usinger, Brian Wilson og Peter Rif (Håber ikke jeg har glemt nogen)

Hilsen Boozee

0
0
Svar på denne tråd

OK! xxx
Forfatter: 
Dato:  30-09-2006 12:59
Altså jeg skal have en berider? Så vil jeg spørge, hvad konkret vil sådan en´ kunne gøre? Mit eget indtryk er, at hesten vil ha´ "luft under vingerne", han kommer normalt på fold ( ca. 30x30 m )9-10 timer, men kan ikke få strukket ordentligt ud. Jeg har set hvordan han kan ture rundt bare for sjov, det har han gjort altid, og det har kun været en anden ox´-er som har kunnet holde trit! Der bliver nævnt en del trænere bl.a. Bent Olsen, som jeg kender perifært, men det er xx-trænere, og de træner vel ikke ox´-ere? Der var ingen ihvertfald ingen hos Bent.
0
0
Svar på denne tråd

12346dxsa
Forfatter: 
Dato:  30-09-2006 16:45

Jeg hjælper en OX træner nær Kolding med at ride heste. Kører primært til løb i sverige, da der næsten ingen er tilbage til araberhestene herhjemme. Det er ret sent at sende din hest ind i sporten, men den kan da helt sikkert sagtens løbe mange gode år endnu, hvis det er det den kan li. men den vil få hård konkurrence, da de fleste OX'ere har erfaring fra de er 3 år. Din hest vil sandsynligvis skulle bruge et år bare på rutinen, før den er helt oppe i gear. Har du tjekket afstamningen, og om der er noget løbshest længere tilbage?

Hvis du vil have hesten i træning, synes jeg du skal gøre det nu her over vinteren, da det giver træneren en rigtig god chance for at opbygge muskler og sener inden løbssæsonen starter næste forår.

I det vi ikke har nogen af de store baner at træne på, rider vi rigtig mange ture, tager gerne traileren til de gode gerne bakkede steder. Derudover har vi en hjemmelavet galopbane, der er noget mindre end de alm. Hos de store trænere bliver hestene hovedsaligt trænet på væddeløbsbanen, hvor de står. Du finder ikke mange OX trænere her i landet, tror der er en enkelt i træning omking Ålborg, ellers skal du til Sverige, hvor det vrimler med dem!

Nina

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 22:46

Sarah, der er faktisk nogen fra DK som sender deres ox'ere afsted til Sverige for at blive trænet... Så det er også en mulighed!

Men tror ikke, at du skal forvente at få en roligere hest ved at sende den i galoptræning. Derimod får du en meget mere fremadgående hest i fremtiden, især når den ikke har lov at strække sine ben på folden. Men du bestemmer selvfølgeligt selv.

Nina, hvordan går det egentligt med Kristina og alle hestene?

Er den nye fra Holland af hendes, eller er det bare én hun låner af Robbie? Og hvad med D'Artagnan, som hun vist nok købte sidste år? Ellers må du hilse hende mange gange fra Alice!

Men skriv lige en besked, hvis det er!

Mange hilsner,

Alice

0
0
Svar på denne tråd

hov...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 23:01

glemte lige at sige, at i DK er der også Christian Usinger, som træner ox.

Bare en lille tilføjelse...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-10-2006 18:35

Hvorfra kender du kris, er der noget jeg er gået glip af her? Bareur, som er den nye, er en som robbie har sendt i træning heroppe, fordi han mener der er flere penge at hente her i skandinavien.. og det er jo nok rigtigt.. Han var i løb 5 dage efter han var kommet og vandt! Imponerende af en hest der kommer fra Holland til DK tirsdag, og så lige en tur til Göteborg søndag.. Så han er virker lovende. D'artagan siger mig ingenting.. De købte jo Bridj og Neiron forrige år, men ikke noget sidste år..

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2006 20:32

Hun kender mig... Bare sig Alice med Malchik og Serebro.

Jo, kender godt til både Bridj og Neiron, som hun købte forrige år. D'Artagnan blev bare solgt til DK sidste år, så troede faktisk det var hende der fik ham. Fik også snakket med et par andre opdrættere, der mente at det var hende?! Men det kan jo også være ligemeget.

Har hun stadig Imazan egentlig? Hun solgte Go, men ved du hvad han laver nu om dage?

Men hils hende mange gange!

Alice

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-10-2006 20:55

Skal jeg nok.. Go går vidst bare som hyggehest for en pige.. det var vidst det rigtige sted for ham.. imarzan er solgt til en distancerytter, vidst nok på Sjælland, og det skulle efter sigende gå virkelig godt for dem, pigen er utrolig glad ved ham..

Altså Bridj er jo min lille øjesten..

Men hun får muligvis en to års ned også på et tidspunkt.. så det bliver jo spændende hvis der kommer en helt grøn en..

Men jeg skal ud og ride med hende i morgen, så der skal jeg da nok hilse.. og håber på tørvejr, noget der var ikke-eksisterende i dag!!!

Nina

0
0
Svar på denne tråd

nina...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 23:21
Har skrevet en besked til dig :)
0
0
Svar på denne tråd

Sarah N
Forfatter: 
Dato:  06-10-2006 13:28

Tjah nu er jeg en helt almindelig hygge hesteejer, uden nogen bestemt viden som kvalificere mig til at komme med specifikke råd, men jeg kan da ikke lade være med at tænke over det du beskriver.

Min søster har en OX-araber på 6, og han er nu altså roligheden selv, men han kan også finde racergearet frem nogen dage når der skal galoperes.

Her løses problemet med dressurundervisning både med min søster på på hesten og med en dygtig rytter som kan viderudanne hesten. På den måde får min søster bedre kontrol over hesten, og hesten bliver opdraget til bedre maner.

Derudover bliver der gjort meget ud af hvad hovedtøj og bid hun bruger, for hun vil være sikker på at hun kan stoppe ham når han sætter afsted.

En sidste ting er kosten. Hvis din hest hele tiden er overgearet og ikke føler at den kommer af med sin energi, så kan du jo se på hans fodder. Fx er det jo meget debateret at havre kan give meget varme heste.

Håber at du kan bruge bare lidt af min lange smøre

Held og lykke med projektet fra Gitte

Jubiiii....

Så fik vi Romanys Ryan hjem i god behold!

0
0
Svar på denne tråd

Sarah...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2006 15:31

..du har nu altså misforstået konceptet ved galopløb lidt...

Du skal ikke tro at din hest er galophest fordi den farer afsted - ingen galoptræner kan bruge en hest der bare farer umotiveret afsted og ikke lytter på rytteren. I galopløb er det også nødvendigt at kunne kontrollere tempo og kunne styre hesten rundt på banen...

Derfor er det du har brug for noget dressurundervisning og en dygtig underviser der kan hjælpe dig med at kontrollere temperamentet og få hesten til at lytte på dig - for umiddelbart lyder det som om den ikke lytter efter dine hjælpere...

Og ja helt ærligt hvis du mener at folden ikke er stor nok til at din hest kan få gasset af - hvorfor finder du så ikke et andet sted at opstalde den hvor den kan komme ud på en større fold?

Pia

Pandebånd og dækken sælges.
Se min præsentation.
...................

0
0
Svar på denne tråd

Afrunding på emnet...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2006 22:25
Ja, jeg er nu gået bort fra idéen med at sende dyret i galoptræning, efter råd fra en erfaren distance-rytter. Jeg er egentlig ikke så erfaren med heste, da jeg ikke har redet særlig mange..Årsagen til det "flip" hesten fik, skulle ligge i, at den var for frisk, og at det trigger flugt-instinktet når man galoppere. Altså kort sagt, jeg bad selv om det! Rådet var, at trave hesten i stedet for, så har man mere kontrol. Fandt en svensk side med ox-galop, der oplyste at det kostede 5000 kr. pr. måned, ved så ikke om det er alt incl. men det tror jeg ikke, det koster f.eks. 10000 kr. ca. for en xx i træning. Det er faktisk svært, at finde en god opstaldning med fold i Kbh.´s området! Til sidst, min hest får ikke havre overhovedet...
0
0
Svar på denne tråd

Distancetræning...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2006 14:39

Umiddelbart træner man jo heller ikke distanceheste, som man vil træne en galophest.

I distance ønsker du jo at få en kontrollerbar og meget udholdende hest.

Hvor du i galopløbene ønsker en kontrolerbar, men eksplosiv og hurtig hest på en kort distance.

Distancehest SKAL være kontrollerbare, da du ellers kan komme ud i nogle meget meget farlige situationer, når du i fremmed terræn feks. overhales af andre ryttere.

Og da man også ønsker en stærk ryg, smidighed og kontrolerbarhed, ja så trænes de fleste af de distancehest som går på højt plan skam også i dressur.

På distancerytterforningens hjemmeside har de et helt program om hvordan man træner en distancehest fra helt rå hest til 160 km klasserne - det kunne være en ide for dig at læse.

Og så er der jo den mulighed, at du inde på foreningens forum evt. kan spørge om der er nogle distanceryttere, som kunne tænke sig at træne din hest i en periode. Det er sjældent man hører om det her i DK, men har hesten potentiale, ja så er der nogle af de gode ryttere, som rider andres distanceheste.

Jeg er ikke i tvivl om, at det er svært at finde opstaldningsteder med gode folde i KBH - men i så fald må man give køb på nogle af de andre ting man måske ellers ønsker. For en 30x30 fold må jeg indrømme, at jeg ikke ville lade mig nøjes med overfor min hest.

Og har du mulighed for at feks. køre eller tag bus/tog så lyder det da til, at der er nogle gode steder, hvor også foldene er til at forholde sig til i omegnen af KBH.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår ikke helt
Forfatter: 
Dato:  11-10-2006 12:56

.. hesten løber af med dig og du mener ikke at en berider kan hjælpe dig?

Kunne det ikke være fordi du ikke har styr nok på den at den løber af med dig (derfor noget godt grundridnings-undervisning) og ikke bare sætte den i en træning hvor energien bliver taget af den?

Uanset hvor frisk min hest er skal den da ikke løbe af med mig!

Dagens ordsprog:

Hvis du står i lort til halsen,

så hæng ikke med hovedet :)

Hilsen Eva som har solgt Jessie til godt hjem og nu igen rider på de små Is-heste :)

0
0
Svar på denne tråd

ang. en frisk ox`er
Forfatter: 
Dato:  11-10-2006 14:27
Jeg har selv haft problemer med min fuldblodsaraber.Han er avlshingst og samtidig en kanon dressurpony.Men det kan godt være lidt svært for ham at skelne mellem bedækning og ridning mellem de dejlige hopper.Når han er med i skoven skal der ske noget og nogen gange er det lidt løbsk... det jeg vil frem til er: foderet har så meget at sige, jeg er gået fra havre og over på noget der hedder Cool Mix fra Spillers og jeg kan mærke en STOR ændring.Jeg kan kun sige at det er pengene værd at give det helt rigtige foder. Nu kan han stå og snuse til de andre heste uden at brænde sammen, og jeg kan slippe ham på de lange strækninger i skoven,og have kontrollen fuldt ud.Prøv det min. en mdr.

0
0
Svar på denne tråd

Blot til info.
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 21:20

Så er der mulighed for at deltage i 2 distance kurser, læs mere her:

www.heste-nettet.dk/fo...78/199578/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider