Nu er travverdenen hverken værre eller bedre end ridesporten, så brugen af check, indspændingstøjle, chambon eller andre "hjælpemidler" er derfor individuel, men for at blive i travverdenen kan du sagtens møde trænere, der også anvender checken under træning - og altså ikke kun i forbindelse med løb.
Nu er der ingen af ovenstående, der har svaret på om hesten får skader i ryggen - og det kan jeg godt forstå for det ville svare til at du under "Træning" spurgte om en hest kunne tage skade at, at den blev redet med indspændingstøjle eller chambon. Sikken en diskussion, der ville komme ud af det - puha
. Derfor vil jeg ikke svare ja eller nej til dit spørgsmål - når hesten stadig deltager i løb. Men mange travere bliver solgt som "rideheste", når de har endt deres karriere på banen og spør' du mig nu, om checken giver skader i ryggen, vil jeg svare: Nej, men den kan være en medvirkende årsag til skader i ryggen. Travhesten har via checken lært at den skal gå højt med hovedet i trav og det fortsætter den med selvom den er pludselig er blevet "ridehest". Og en hest der går højt med hovedet vil også typisk have en sænket ryg. Og netop checken eller effekten ved brugen af checken, kan gøre det temmelig svært at få hesten til at bære sig selv og derved udvikle (ride)muskulaturen i overlinien. Og her kan så komme rygproblemer. Hvor let en travhest udvikler "ridemuskulatur" er efter min opfattelse kombinationen af, hvor hyppigt checken er blevt anvendt, hvor lang/kort checken var under løb, den periode hesten har deltaget i løb, hestens eget temperament til at ville lære nyt og ikke mindst rytterens tålmodighed og rideegenskaber. Men for at vende blikket tilbage til traverdenen er det mit indtryk, at langt de fleste efterhånden træner uden check og virkelig "arbejder" med hesten - jeg har sågar hørt, at nogle trænere lader deres heste undervise i dressur, og det tar' jeg vitterlig hatten af for 
Hilsen Solveig