Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Optømme ..
Forfatter: 
Dato:  30-05-2006 19:18

Hej :)
Har tit undret mig over hvorfor travheste har optømme på når de traver. De får da helt sikkert skader i ryggen med tiden ?

- Har hørt det fordi hvis de tager hovedet ned vil de simpelthen "løbe sit hoved over og falde" i den høje fart - er det korrekt?

Eller ligger der andre ting bag i det?

- Ja for jeg tvivler da på det kun er fordi det skal se "smukt ud" som det skulle i gamle dage, ved at anbringe hestens hoved højt foran en vogn ;)

// Forklaring ønskes eventuelt.

På forhånd tak.

I Wrote Your Name On A Rock, But The Rain Took It.
I Wrote Your Name In The Ice, But The Sunshine Took It.
I Wrote Your Name In The Sand, But The Sea Took It.
I Wrote Your Name In My Heart - There It Will Be Forever

0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2006 19:48

Hej... Det er saa heste ikke snubler og fordi det er lettere for nogen heste til at loebe med hovedet oppe og saa kan de ikke bukke saa let.. man skal vaere rigtig ond hvis man kun saetter dem paa pga man synes det ser flot ud..

mvh Camilla.

0
0
Svar på denne tråd

tjek...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2006 20:40
det er en tjek og man bruger den for at de nemmere kan holde sig i trav det er ikke alle der har den på men de fleste og de har dem som reel kun på i løb og ikke i den daglige langsom træning
0
0
Svar på denne tråd

checkrem
Forfatter: 
Dato:  30-05-2006 21:46
Det har intet med optømmer at gøre.
Det er en støtte som hesten kan lægge sig i, så den bedre kan holde balancen i fuldt trav.
De fleste travheste har brug for den i travløb, men nogen kan sagtens løbe uden. Andre har så lang en check at de kun lægger i den de sidste 100m i et løb.
Enkelte heste kan lukke for luften hvis de løber med hovedet under lod og der kan checken også hjælpe hesten så den får luft nok under løbet.
Så den er kun for at hjælpe hesten og bestemt ikke til pynt.
Som Follo skriver, bruger man den faktisk kun i væddeløb og ikke i træning. Mange checker først op når der "kaldes til start" og checker af igen når hesten tages op i skridt lige efter mål.
Håber det var forklaring nok.
Annette

0
0
Svar på denne tråd

Travheste og optømme.
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 11:20

Okay - 1000 tak for svar.

Så blev jeg da det klogere :)

I Wrote Your Name On A Rock, But The Rain Took It.
I Wrote Your Name In The Ice, But The Sunshine Took It.
I Wrote Your Name In The Sand, But The Sea Took It.
I Wrote Your Name In My Heart - There It Will Be Forever

0
0
Svar på denne tråd

Svar til Jacqline
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 12:55

Nu er travverdenen hverken værre eller bedre end ridesporten, så brugen af check, indspændingstøjle, chambon eller andre "hjælpemidler" er derfor individuel, men for at blive i travverdenen kan du sagtens møde trænere, der også anvender checken under træning - og altså ikke kun i forbindelse med løb.

Nu er der ingen af ovenstående, der har svaret på om hesten får skader i ryggen - og det kan jeg godt forstå for det ville svare til at du under "Træning" spurgte om en hest kunne tage skade at, at den blev redet med indspændingstøjle eller chambon. Sikken en diskussion, der ville komme ud af det - puha . Derfor vil jeg ikke svare ja eller nej til dit spørgsmål - når hesten stadig deltager i løb. Men mange travere bliver solgt som "rideheste", når de har endt deres karriere på banen og spør' du mig nu, om checken giver skader i ryggen, vil jeg svare: Nej, men den kan være en medvirkende årsag til skader i ryggen. Travhesten har via checken lært at den skal gå højt med hovedet i trav og det fortsætter den med selvom den er pludselig er blevet "ridehest". Og en hest der går højt med hovedet vil også typisk have en sænket ryg. Og netop checken eller effekten ved brugen af checken, kan gøre det temmelig svært at få hesten til at bære sig selv og derved udvikle (ride)muskulaturen i overlinien. Og her kan så komme rygproblemer. Hvor let en travhest udvikler "ridemuskulatur" er efter min opfattelse kombinationen af, hvor hyppigt checken er blevt anvendt, hvor lang/kort checken var under løb, den periode hesten har deltaget i løb, hestens eget temperament til at ville lære nyt og ikke mindst rytterens tålmodighed og rideegenskaber. Men for at vende blikket tilbage til traverdenen er det mit indtryk, at langt de fleste efterhånden træner uden check og virkelig "arbejder" med hesten - jeg har sågar hørt, at nogle trænere lader deres heste undervise i dressur, og det tar' jeg vitterlig hatten af for

Hilsen Solveig

Én gang travhest - altid travhest

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider