Hej
Jeg vil ikke kommentere selen nærmere, for det har Anette så glimrende gjort. Tak for din henvisning Anette!
Ponyen for harve: Der er helt klart et træk over ryggen, når træklinien fra bringestykket er brudt. Det er nødvendigt at spænde ned i gjordstykket under rygpuderne, sådan at bringestykket bliver sænket bagtil, men ikke foran på bringen.
Ponyen foran sulky: En sulky skal balancere i sig selv over hjulene incl. vægt af personer. Hesten skal trække og ikke bære vognen. På billedet hælder sulkyen fremad. Stængernes placering dvs. højde over jorden skal være sådan at sulkyen balancerer. Dette testes ved at en person står og holder i stængerne med personer i vognen, og stængernes højde over jorden kan nu måles. Der skal benyttes en saletsele til kørsel med 2-hjulet vogn, og her kan stængernes højde indstilles i ydergjorden. Samtidlig skal ydergjorden være løs i rygstykket, sådan at ved kørsel i ujævnt terræn, da vil ydergjorden glide fra side til side i rygstykket, og ikke genere hestens hud. Ved brug af selen på billedet, da vil alle bevægelser af sulkyen overføres til hestens hårlag, som vil blive skubbet op og ned under hele køreturen. Jeg vil umiddelbart vurdere at sulkyen er brugbar i størrelsen, hvis stængerne bliver placeret korrekt højere oppe på hestens ryg.
Der skal også benyttes bagtøj/omgangstøj til at bremse vognen. Det er ikke korrekt, som Sugarpop skriver at det er stængerne, som hesten bremser vognen med. Det gælder kun hvis vi taler om travudstyr. Ved kørsel med almindelig sulky, da benyttes skaglerne fastgjort i en svingel (måske den jernpind, som du har taget af?)til at trække vognen, bagtøjet bremser vognen og stængerne benyttes kun til at styre vognen ved svingning.
Du kan se på billedet af min minishetlænder foran min gamle træningssulky. Hun har en saletsele på, og arbejder glad og fornøjet, let fremme til biddet, foran en velafbalanceret sulky, der endda er lidt tung at trække pga. de små brede hjul. En sådan komplet lædersele koster 1850kr, og en tilsvarende i nylon koster 1450 kr.

Jeg håber at dette her også har hjulpet dig lidt videre med dine dejlige små ponyer.
Mvh Helle