Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Tilpasning af vogn og sele til mini - hjælp!
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 09:59

Hej,

Jeg er igang med at tilkøre mine to små ponyer, og da jeg selv er rimelig urutineret mht seletilpasning og vogn, ville jeg lige bede jer erfarende kigge mig efter om det er helt håbløst!?

Først drejer det sig om selen på den mindste, Bøvle, sidder den korrekt?

Og dernæst vognen på Bumle:

Jeg synes umiddelbart, at den ser lidt lang ud til ham, endvidere mangler jeg vist et stykke læder, der skal gå fra selen og ned til vognen mellem stængerne, der hænger jo et "metalrør" som på billedet dog er taget af - hvad mangler jeg lige der, hvad hedder det og hvad er dens funktion?

Mange spørgsmål, men håber I kan hjælpe lidt...Tak..

Stine

Dejlig rødbroget mini-fyr sælges!

-se min præs.

0
0
Svar på denne tråd

der skal være
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 10:21

Ca 50 cm fra vognen ud til hesten, de remme der mangler hedder skegler og det kan være lædderremme der skal sidde på seletøjet omkring hvor stængerne sidder det er dem som hesten skal trække med, stængerne er egentlig mere eller mindre kun til at bræmse vognen.

håber du kan bruge det til noget

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa!!!
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 21:04

På det første billede.

Synes du skulle få dig en sele der passer, den ser umidelbart ud til at være for stor. Skaglerne skal sidde i lige træk, ellers trækker hesten kun i ryggen, det vil sige, der hvor bringen stopper og går videre i skagler skal være lige, det må ikke slå et knæk.

på det andet billede.

Selen er for lille, stængerne sidder for langt nede, og når du kører med en vogn uden bremser skal du have et omgangstøj/bagtøj, du mangler skagler (som skrevet ovenfor).

Hvis du vil køre 1 sp. ville der være en god ide med en saletsele.

Prøv at kontakte Helle Handl, der er hende der har seletøjssalg, se under køreudstyr sælges, hun har alt til shetlændere og vil meget gerne hjælpe med tilpasning.

Held og lykke

Anette

Shetlændere er bare de bedste
0
0
Svar på denne tråd

Anette
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 21:39

Hej Anette

Tak for din kommentar.

Selen er den samme på første og andet billede. Selen er med bringemål 75 cm, hesten på første billede er 80 cm, men rimelig smal af sådan en lille størrelse at være. På billedet trækker han en harve, derfor den skæve vinkel på skaglerne, det ville umiddelbart rettes når jeg engang finder en lille vogn han kan passe. Presset ligger på bringen af ham, og ikke på ryggen (ihvertfald da vi mærkede efter, mens han trak). Ville du anbefale en mindre sele?

Andet billede er hesten ca. 92 cm, og han er lige bakket et skridt på billedet, hvorfor selen sidder lidt zigzag. Han er heller ikke den tykkeste, og er kun 75 cm over bringen.

Hvor højt skal stængerne sidde? -for hvis han får en større sele, så hænger stængerne da nede ved hans knæ!?-tager jeg fejl?

Saletsele er den en sele som den jeg har bare med skagler eller skal jeg have et helt bagtøj?- og hvad består et bagtøj af?

Obs. De er begge kun to år, så det er begrænset hvor meget de laver, og vi er endnu ikke begyndt at sidde i vognen, den største har kun gået med vognen to gange.

Stine

Dejlig rødbroget mini-fyr sælges!

-se min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Forspænding!
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 23:43

Hej

Jeg vil ikke kommentere selen nærmere, for det har Anette så glimrende gjort. Tak for din henvisning Anette!

Ponyen for harve: Der er helt klart et træk over ryggen, når træklinien fra bringestykket er brudt. Det er nødvendigt at spænde ned i gjordstykket under rygpuderne, sådan at bringestykket bliver sænket bagtil, men ikke foran på bringen.

Ponyen foran sulky: En sulky skal balancere i sig selv over hjulene incl. vægt af personer. Hesten skal trække og ikke bære vognen. På billedet hælder sulkyen fremad. Stængernes placering dvs. højde over jorden skal være sådan at sulkyen balancerer. Dette testes ved at en person står og holder i stængerne med personer i vognen, og stængernes højde over jorden kan nu måles. Der skal benyttes en saletsele til kørsel med 2-hjulet vogn, og her kan stængernes højde indstilles i ydergjorden. Samtidlig skal ydergjorden være løs i rygstykket, sådan at ved kørsel i ujævnt terræn, da vil ydergjorden glide fra side til side i rygstykket, og ikke genere hestens hud. Ved brug af selen på billedet, da vil alle bevægelser af sulkyen overføres til hestens hårlag, som vil blive skubbet op og ned under hele køreturen. Jeg vil umiddelbart vurdere at sulkyen er brugbar i størrelsen, hvis stængerne bliver placeret korrekt højere oppe på hestens ryg.

Der skal også benyttes bagtøj/omgangstøj til at bremse vognen. Det er ikke korrekt, som Sugarpop skriver at det er stængerne, som hesten bremser vognen med. Det gælder kun hvis vi taler om travudstyr. Ved kørsel med almindelig sulky, da benyttes skaglerne fastgjort i en svingel (måske den jernpind, som du har taget af?)til at trække vognen, bagtøjet bremser vognen og stængerne benyttes kun til at styre vognen ved svingning.

Du kan se på billedet af min minishetlænder foran min gamle træningssulky. Hun har en saletsele på, og arbejder glad og fornøjet, let fremme til biddet, foran en velafbalanceret sulky, der endda er lidt tung at trække pga. de små brede hjul. En sådan komplet lædersele koster 1850kr, og en tilsvarende i nylon koster 1450 kr.

Jeg håber at dette her også har hjulpet dig lidt videre med dine dejlige små ponyer.

Mvh Helle

SeletøjsSalg - Seriøs og kvalificeret vejledning i køreudstyr. Speciale i små størrelser både inden for kørsel og andet shetlænder udstyr. Tlf.: 86 46 60 93.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider