Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Fuldblod og varmblodsavl.
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 12:03

Hejsa...

Jeg har et sprøgsmål, som i måske kan svare mig på.

Fuldblodsheste vokser jo pænt hurtigere end varmblodsheste, da de skal bruges hurtigere.

Nu har jeg en hingsteplag der godt nok kun er 25 % fuldblod, dog meget præget af denne. Men han er vokset ekstremt hurtugt. Han er i dag 9½ måned og lige målt til 146 cm. Både mor og far er omkring 170 cm.

Det er moderen der er ½ fuldblod, og vi har desværre ikke været i stand til at finde ud af noget om hende, da hun er importeret fra Tyskland.

Nu går mit spørgsmål så på:

Kan fuldbloden godt været slået så kraftig igennem til Milan, at han vosker så hurtigt som han gør?

Hans foder er nøje afregnet, og han får ingen proteiner. Desuden "fejler" de to andre plage på samme foder intet. Han har hele sit liv vokset hurtigt. Tog bla. 11 cm på en måned i efteråret.

Håber at der er en der kan bekræfte eller afbekræfte min "teori". Begge dele er lige godt Jeg prøver bare at finde ud af hvad der gør at Milan har så travlt.

På forhånd tak

Mvh

Trine og Nydam's Mr. Milan

Se Milans hjemmeside: www.mrmilan.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

De vokser ikke
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 13:54
nødvendigvis hurtigere end varmblod. Vi har en 4 års fuldblod efter Kanudos, der har været i træning siden han var 2, han vokser stadig, så fuldblod er ingen garanti for at være tidlig færdig, de er jo heller ikke færdige når de begynder at løbe som 2 års.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Pia N.
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 17:39

Tak for svaret. Så blev jeg lidt klogere. Jeg troede faktisk at fuldblodshesten var mere eller mindre udvokset når de skulle til at starte løb. Der kan man bare se.

Altså kan jeg godt skyde en hvis pil efter den teori.

Mvh

Trine og Nydam's Mr. Milan

Se Milans hjemmeside: www.mrmilan.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

kjfksajfls
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 19:54

ang. fuldblod kommer det også an på linien. min hoppe på 6 er f.eks. ikke færdig vokset.

men min gamle vallak var udvokset da han var 3 år.

til gengæld siger man at 50/50 % vokser en del langsomere end fuldblod eller "rene" varmblods heste.

men der er jo altid undtagelser.

men de fleste store heste vokser jo mest i det første år til 2. så det er helt almideligt at den er meget støre end de andre..

i må gerne hade mig, men had mig venligst for hvem jeg er, og ikke hvem jeg ikke er!

0
0
Svar på denne tråd

Ikke specielt
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 09:50

Umiddelbart synes jeg ikke at han er specielt stor af alderen, vores to seneste hingsteføl, på den store hoppe, har været 150-151 ved 8 mdr. Vi har lige målt Roxy her ved et år og der er han 156. Vi regner med at han bliver ca. 175-77.

Det der er problemet med din plag er at den vokser uregelmæssigt, det er meget farligere end stærk vækst. Så jeg ville nok alligevel få kastet et blik på foderet.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider