|
|
| Drømme Drømme |
|
|
sidder lige og drømmer om næste bedæknings sæson hvis nu i havde alverdens penge hvem ville i så bedække med? mig selv ville gerne ha en Cocktail jet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere drømme |
|
|
Uha ja - Cocktail Jet ville ikke være så ringe! Jeg kunne godt tænke mig en lille Gigant Neo! Jeg synes han er aldeles pragtfuld, og så er han lavet på mit "yndlingskryds": en Super Bowl-hingst og en Speedy Crown-hoppe. En lille udgave af Viking Kronos, Armbro Goal eller Supergill siger jeg da heller ikke nej tak til!  Eller S.J.'s Photo, eller Windsongs Legacy eller Revenue eller... Hmmm...Ferrita skal vist tage sig MEGET sammen i 2006, hvis der skal bookes et stævnemøde hos en af ønskehingstene! Derimod har jeg lovet hende højt og helligt ALDRIG nogensinde at bringe hende i nærheden af noget, der indeholder Valley Victory-blod (i hvert fald så længe JEG bestemmer). Sååå - beklager, Mr Flirt, Action Hall, Muscles Yankee og hvad I nu hedder. Det bliver ikke nogen af jer, der får fornøjelsen.  Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Drømme??? |
|
|
Det er da bare et greb i lommen  Nej jeg tror faktisk godt det kan betale sig at bruge en dyr anerkendt hingst, hvis man satser på salg, evt. åringsauktion. Men det kræver jo også at man har en rimelig god hoppe. Jeg kunne godt tænke mig en Buckfinder mere (har 2 i forvejen) jeg elsker simpelthen deres gode sind. Men han er jo desværre ikke mere.  Men ellers ville en Muscles Yankee, Valley Victory eller Coktail Jet da være helt ok  Men helt realistisk så bliver det nok Beaumont Hanover, da vi stadig har en fribedækning til ham. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har faktisk også selv |
|
|
haft Beaumont hanover i tankerne han er sku en lækkermås... hvem skal så ha æren af at komme til ham af jeres heste Anette?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| drømme? |
|
|
for første gang siden vi er startet med avl, vil vi bruge en dyr hingst.vi vil bruge Dream Vacation på Hazel Queen som vi har lejet.Det bliver spændende!!! Vores anden hoppe Chingan, bliver måske lånt ud til en svensker, som har spurgt om han må leje hende, da han ville sætte en rigtig god hingst på hende. Det er jo ikke helt billigt at få hopper i fol. Hvis man avler for at sælge, så skal stammerne også være iorden, for ellers får man jo ikke en øre for dem. Har selv fået et føl efter Return Onien,og han er jo billig, men lækker, og hun kommer ingen vegne  chanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| avlshingst |
|
|
Travfreak: Det bliver Diva Speed (hun er den eneste følhoppe vi har) og ja han ser ret godt ud nu!!! Hans afstamning er jo også helt i top!
Dream Vacation er altså også vild lækker!!! Marquise som boede her 1/2 års tid var efter Dream Vacation,og hun er en rigtig lækker dame!
Men det er jo altid et sats at bruge de nye uafprøvede hingste. Se feks. Action Hall han får nok ikke ret mange hopper næste år, hvis der ikke snart kommer en masse kanoner efter ham.
Jeg ser gerne en del på temperamentet når der skal vælges hingst, da vi selv skal arbejde med hestene helt fra bunden af. En væddeløbshest kan hurtig blive for tændt og træls at arbejde med. Det skal jo helst ikke blive med livet som indsats.
Vi har bl.a. en Game Høghér og hun har da lidt varme gener (indavlet over Impish) men hun må jo bare ha den tid der skal til. Buckfinderen er bare så meget nemmere og jordnær.
Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kunne egentligt |
|
|
være sjovt at høre jer som sætter jer ind i blodlinier hvilken hingst i ville putte på min Evita Ara hvis hun var jeres? jeg selv går og leger med tanken om Speedy Herve for at linieavle på Speedy Crown. Hvad ville i?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Evita ara |
|
|
Jeg ville vælge In Love With You og dermed få et afkom der er balanceret linieavl på Speedy Crown og Super Bowl og Somolli  Dermed får du jo også smidt Coktail Jet ind fra sidelinien  Vh Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ej god ide |
|
|
den havde jeg slet ikke haft i tankerne uhh den må overvejes tak anette hehe og ja testparringen ser slet ikke så skidt ud endda...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingst... |
| Forfatter:  |
follo |
| Dato:  |
27-12-2005 20:34 |
|
dodo follo er i fol ved spotlight lobell og vi har en silver pine bedækning som er betalt men ikke brugt vi vil helst sælge den silver p bedækning men den er ikke lige til at komme af med så hvis vi ikke har solgt den skal dodo nok bedækkes med den næste år
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også mig, også mig... |
|
|
Her langt langt ude å´ æ´ land, har vi absolut ingen forstand på blodlinier. Jeg har simpelthen aldrig rigtigt interesseret mig for, at sætte mig ordentligt ind i det. Ja, jeg ved godt, at det er sløset, men eftersom vores afkom absolut ikke skal sælges, så er vi nok tilbøjelige til at avle med hjertet frem for forstanden. Men det ville da være rigtigt sjovt at høre fra Anette (og evt. andre eksperter på området), hvad der ville være mest fornuftigt på vores 2 tøser. Hovedsageligt bliver det jo Glory der skal bedækkes, men hun springer over næste år, fordi hun jo (forhåbentligt)går med føl ved siden til den tid, og vi synes at hun skal ha´ lov til at hygge sig med det, uden også at skulle ha´ en bette i maven og bruge energi på. Så til næste år bliver det min gamle trofaste Cecilie, der skal afsted. Hun har jo ikke ligefrem en prangende afstamning, men jeg er så glad for hende og vil gerne ha´ et føl på hende inden hun bliver alt for gammel. Nå, for at gøre en lang historie kort (hvilket vist efterhånden er temmelig meget for sent...), her er lidt facts om tøserne: Cecilie er efter Vettig Sund og Nortvig Egekær (Pay Dirt/Rositta Pallis) Hun er stor og skrumlet og meget Tibur-agtig i udseende. Glory (Det ved du jo Anette, men nu skriver jeg det lige alligevel) er efter Messerschmitt og Glimara (Glim Scot). Jeg vil så gerne ha´ Cecilie til Climbing Bud eller Speedy Herve, er det helt hen i skoven??? Jeg vil gerne ha´ nogle gode forslag til Glory, til 2007 når hun skal bedækkes igen (Tonni vil gerne ha´ en efter SJ´s Photo - er det helt fejl?). Gerne i alle prisklasser, da prisen ikke er det afgørende, hvis der er gode argumenter for en bestemt hingst. Jeg venter spændt  Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingst til Cecilie og Glory |
|
|
Af de to du nævner, ville jeg nok vælge Climbing Bud til Cecilie. Du skriver, at hun er noget stor og skrumlet, og Speedy Herve KAN avle meget stort, så det er ikke sikkert han ligefrem vil have positiv indflydelse i den retning. Climbing Buds afkom virker mere "moderate" i størrelsen, og så har han ydermere det plus i forhold til Cecilie, at han har Florican på modersiden (mormor er en Florican-hoppe), og dét blod har du i Cecilie i forvejen gennem Pay Dirt (Florican - Impish). S J's Photo er lidt en atypisk hingst, idet hans afstamning ikke rigtig ligner noget, vi vant til at se på hjemlige breddegrader. Det har den store fordel, at han kan bruges på stort set alle hopper - og indtil nu ser det jo også ud til, at han kan avle med hvad som helst, uanset hoppens afstamning. Så jeg kan absolut ikke se noget galt i at forsøge ham på Glory. Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annette... |
|
|
...du må desværre nok nøjes med at drømme om en efter Valley Victory - han er vist så godt som 100% steril nu.  Bl.a. måtte de jo opgive at få Moni Maker i fol ved ham igen - hendes første føl var ellers en hoppe efter Valley Victory. Desværre ser det ud til, at han nedarver sine fertilitetsproblemer til en del af sine sønner og deres sønner igen. Flere er blevet sterile, eller har vanskeligt ved at få hopperne i fol p.g.a. dårlig sædkvalitet. Hvilket også er en af grundene til, at jeg har valgt den blodlinie fra - hvorfor bede om problemer ved at få insimineret sin hoppe med sæd, der i flere tilfælde har vist sig tvivlsom i kvaliteten? Dermed ikke sagt, at det problem gælder ALLE hingste med VV-blod! Desuden bryder jeg mig ikke voldsomt om VV-typen - de virker på mig til at være tidligt klar, men desværre er de tilsyneladende også tidligt færdige på væddeløbsbanen, og jeg vil ikke avle for at lave heste, der kan løbe til 4-5 års sæsonen, og så er det slut. Dem er der rigeligt af i forvejen.  Sjovt nok virker hans helbror Bostonian ikke til at have de "problemer" - hans mestvindende amerikanskfødte afkom har klaret sig fint op i alderen. Af hans top 10 afkom har 6 sat deres rekord som 6-års eller ældre. Pudsigt, at to helbrødre kan avle så forskelligt... Men kors, hvor er der mange hingste at vælge imellem - og heldigvis noget for enhver smag. Jeg elsker at tilbringe timer i sofaen med det nye hingstekatalog, når det kommer på gaden.  Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Annelise. |
|
|
For rådene... Jeg er glad for, at det lyder ok med Climbing Bud, for ham er jeg noget forelsket i  Vi kunne godt tænke os yderligere råd mht. Glory. Er der en der ville være sådan supersmart til hende? Jeg uddyber lige facts´ene om hende. Hun er modsat Cecilie lidt lille og klein i det, man kunne måske godt ønske, at hun havde haft en anelse mere længde og bredde. Hun har et helt abnormt væddeløbshoved, og et rigtigt godt temperament. Til trods for, at hun er sådan en lille tændstikhest, så ligger der en rigtig diesel-4-hjulstrækker-motor i hende, og hun var supersej over lang distance. Jeg synes altså det er lidt fascinerende, at I ved så meget om alt det der blodlinie-halløj . Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingste |
|
|
Jeg er bestemt ikke expert på området men har da været til nogle foredrag om avl, blodlinier og x-faktor. Jeg vil give Annelise ret i at vælge Climbing bud! En anden sjov kunne være Ride the Wave med 4+4 over Florican og mere interessant 4+4 over helsøstrene Impish og Important. Til Glory ville jeg måske være lidt betænkelig med at bruge Sjs Photo da Glory jo ikke er ret stor. Men Sjs er da en fremragende hingst!!! Hvis du ser på de bedste afkom hvor Messerschmitt er morfar, så er de avlet på speedy somolliblod. Hvis du feks. tager speed merchant vil du få 4+4+4 Stars pride og 4+4 Florican. En anden sjov kunne være Demilo Hanover der vil give 3+4 Stars pride og 4+5 Florican. Climbing bud ville faktisk passe rigtig godt til Glory, hvor både Nevele Pride, Stars Pride og Florican vil blive forstærket. Hvis I vil satse på x-faktor skulle I nok spørge Bente, det ved hun vist en hel del om. Annelise: Hvis man nu kunne få en VV så ville det da være dumt at sige nej ik.  Men muligheden er lille da den næsten er steril og desuden alt alt for dyr. Mener kun de udvælger få kanonhopper der får chancen ved VV. Uanset hvad man mener om VV så har han været fuldstændig uundværlig for travsporten. Bare se på det hav af avlshingste der nedstammer fra ham. Han må jo siges at være en værdig afløser for Speedy Crown, Speedy Somolli og Super Bowl. Jeg tror holdbarheden afhænger meget af hvordan man bruger(misbruger) hesten. Og specielt i USA bruger man jo de helt unge heste meget hårdt (det er jo der pengene er) og så ryger de i avlen. Derfor har de jo også et meget hurtigere generationsskifte end her i dk eller frankrig. Der er jo tusind forskellige ting at gå efter når man skal vælge hingst. Prisen, højden, farven, temperamentet, indtjening, rekord, hingsteholderen, afstamningen, x-faktoren, benstillingen, linieavl, outcross osv... Men man skal bare huske at kigge godt på sin hoppe og finde de svage sider og så skal man finde en hingst der IKKE har de samme svagheder. Man skal vel også have en lille "feeling" for den hingst man vælger.  Vh Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| speedy herve |
|
|
Test paringen ser ok ud og der er intet der taler imod det. Det bliver jo 3+2 over Speedy Crown og Somolli. Jeg har kun set Evita i løb og ved derfor intet om benstilling, højde osv. Speedy Herve er jo en fin billig gammel herre, som har været meget stabil i avlen.
Avlseksperterne ville nok vælge at forstærke hendes Arnie Almahurst blod og jeg syntes hun er interessant da hun i moderlinien stammer lige fra Ilo Hanover!!! En hingst blodmæssigt som Ride the Wave kunne være meget sjov, hvor man forstærker både AA og Ilo. Dygtige Daisy Elmely er lavet på det kryds.
Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh jeg får hovedpine... |
|
|
Jeg synes altså, at det er en jungle... Nu spørger jeg måske dumt... Men når nu du siger at Speedy Somolli blod er godt på Messerschmitt, vil det så sige, at da vi fik hende insemineret ved Kosar, var vi på rette spor - sådan rent blodlinie mæssigt, eller hvad?? Nu skal du snart til at forlange konsultationspenge, Anette  Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Messerschmitt |
|
|
Hvis du går ind og ser de bedste afkom med Messerschmitt som morfar så er den bedste hoppe (indtjent 650,000,-) og den bedste hingst (4 mil) efter en speedy somolli søn. Så Kosar var da et fint valg.  Men du har ret i at det er en jungle, men også vigtigt da man jo poster mange penge og tid i sådan et travføl, især de første 4-5 år. Så er det altså dyrt at få en masse afkom der ikke har de største anlæg for at løbe lidt penge ind. Vh Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi må ha et |
|
|
Anettes avls Hjørne lol... Men man burde nok sætte sig mere ind i blodlinierne end man gør da det unægtligt ville udryde de her "ups det var vidst en parring der var helt til hundende"... men oki selv den bedste hingst og hoppe kan avle en ged med fire ben det er jo set før. ihh gid der var sådan en garanti med avl altså jeg smider 20,000 til bedækningen så får jeg en god årgangshest tadaaa hehehe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja... |
|
|
Geden med 4 ben kan også avle stjernetraveren, hvis man er heldig nok.  Bruger man en god hoppe og en god hingst, god horsemanship og rigtig fodring, samt rigelig med fri motion, så når man langt!! De rigtige blodlinier kan måske gøre hesten den lille smule bedre end de andre, men alt det andet skal jo også gå op i en højere enhed. Jeg syntes efterhånden hestene skal løbe så stærkt, at det er svært at holde dem iorden og immunsystemmet på toppen. Men det er jo en sund og god interesse med de travkrikker, hvad skulle vi ellers bruge vores liv og penge på???  Ps. Jeg har en god kammerat (Ole Lindegård Andersen) der ved ALT om travavlen, der henter jeg meget input.  Tillykke med lille Joseph!!! Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak hehe |
|
|
Jeg har lært mit fra Lene og Yankee og er så småt også begyndt at studere fodring jeg ville ønske der var flere kursuser for os amatøre så vi kunne dygtig gøre os..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kursus |
|
|
Jeg syntes grundkursus i hestekundskab og trænerkurset er rigtig godt. Og det bør alle hestefolk tage. Der lære man meget om fodring, opdræt, sygdomme, træning m.m. LR (landbrugets rådgivning) afholder tit foredrag om fodring. Opdrætterforeningen holder fordrag om avl og har bl.a. haft hentet den canadiske ekspert Hall til landet. Billund trav har også været gode til at holde opdrættermøder. Men ellers har vi jo HN hvor vi kan spørge om råd og vildledning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for |
|
|
oplysningen nu hvor jeg er "hjemmegående" er tiden jo til disse ting...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Geden med 4 ben... |
|
|
kan også avle stjernetraveren... Ja, og det er jo netop det der gør det så spændende. Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke er nogen ørn til alt det der "gyldne kryds"-noget. Derfor er det jo også ekstra berigende, at høre fra jer som har forstand på dette. Men hvis jeg skulle avle udelukkende med forstanden, skulle jeg vel ret beset kassere begge mine gamle kornfede madammer, og anskaffe to nye med mere guldrammede papirer. Problemet er jo bare, at jeg er skræmmende glad for de to tykke tøser. Glory har f.eks mange af de egenskaber, som jeg lige præcis sætter pris på hos en væddeløbshest, og som jeg gerne ville at mine fremtidige heste skulle indeholde. Jeg tror stadig også, at miljø og ikke mindst held, har en stor indflydelse på hvordan udfaldet bliver. Jeg vil ihvertfald gøre mit til, at miljøet er i top, og så må vi jo bare håbe på at heldet er med os...  Men derfor er det da spændende, at høre hvordan man bedst kan udnytte det positive der trods alt er, ved mine to geder , for selvfølgelig gir´ de rigtige kryds da teoretisk set en større chance for succes. Med vores valg af Kosar til Glory, viser vi jo så at "blind høne faktisk også kan finde korn" , så det var da pokkers ærgeligt, at hun ikke blev ifol... Mine bevæggrunde for at vælge Kosar dengang, vil jeg slet ikke komme ind på, for dem var der ikke det fjerneste fornuft over  Nu må vi se om ikke vi kan finde noget Speedy Somolli blod i 2007... Det sjove af det hele er, at det helt perfekte kryds er Messerschmitt/New Quick, det er bare ikke bevidst - ENDNU...  (Man er nødt til selv, at tro på det man gør ikke? Også selv om der ikke er nogen som helst statistisk begrundelse for at gøre det ) Igen tak for rådene, det er altså rart med lidt eksperthjælp... Pia OG!!!Tillykke med bettemanden Tanja, jeg lurede lige billedet af ham 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker mange gange |
|
|
nej du behøver ikke afskaffe glory og com. men satte du dig mere ind i disse blodlinier ville du få større udbytte ud af dit avl på dem, ikke alle heste skal være derbyvindere men gud hvor ville det være sjovt ikke??? man kan godt stile efter noget bedere med det man kalder en simpelt hoppe ved at studere blodlinierne hvorfor smide 5000 efter en hingst der er total wrong og få den næste gode hadicapper når man kan bruge lidt tid på at sætte sig ind i det og få en god årgangs hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen det er jo det... |
|
|
der er så dejligt ved f.eks HN... Her kan jeg få hjælp fra nogen som er inde i tingene, uden at jeg selv behøver at sætte mig ind i det, når jeg nu synes at det er totalt forvirrende... Og hvem ved, måske noget af det Anette og Annelise tegner og fortæller, rent faktisk hænger ved, eller måske endda gir´ blod på tanden for at finde ud af mere. Jeg synes bare, at alt det der x og y tamtam er det rene volapyk... Glory og Co. bliver absolut ikke afskaffet, heller ikke selvom de måske er "simple" hopper (hvilket jeg i virkeligheden ikke aner om de er, da jeg ikke har en dyt forstand på det ) Hvis vinderinstinkt, fart og styrke er arveligt, så er Glory´s afkom allerede godt hjulpet på den konto. Cecilie skal nok kun ha´ en enkelt føllebasse, og det er som udgangspunkt "hjerteavl" - og så længe jeg ikke oversvømmer markedet med sådanne personlige ønskebørn, så kan jeg egentlig også godt forsvare det. Det føl kommer aldrig længere end til vores eget lukkede værksted, og dur den så er det jo fantastisk og gør den ikke, så er jeg såmænd nok lige så glad for den alligevel. Så kan den jo altid holde Tennsoldaten med selskab i førtidspensionistfolden  Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia... |
|
|
Du har da helt styr på det med blodlinier... Glory og New Quick er jo 3+4 over Stars Pride og 4+4 Florican, så det var da planlagt til mindste detajle  Cecilie og New Q ville give en 3+3 over Pay Dirt  men måske lidt for hot ??? Helt ærligt så har jeg lært en hel del om x-faktoren og forstår det stadig ikke  Hvordan har de chekket de stamhopper i 1700 hvidkål for dette gen? Hvad ER x-faktoren? Større hjerte ja og... ? Hvor mange heste er undersøgt for dette? Hvor findes beviserne? Er det ikke bare et kanontgodt reklame fif som hingsteholdere og opfinderen tjener fedt på??? Ok Hanover shoe farm udvælger hingste efter X-faktor og de har stor succes, men måske ville de have det alligevel? Jeg tror på at man kan styrke afkommet ved at bringe noget af det stærkeste blod tilbage til hoppen. Men der er jo ingen der har en facitliste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja da... |
|
|
Hvis der er noget jeg har - så er det da det  Og selvfølgelig var det da helt 100 % planlagt, og slet ikke udmundet i, at det første Derby jeg så live, var det år New Quick vandt og jeg den dag højt og helligt lovede mig selv, at en dag skulle jeg ha´ et føl efter dette fantastiske dyr, som dengang i mine øjne måtte være verdens ottende vidunder . Men lige præcis det med Cecilie tænkte jeg faktisk sidste år, fordi vi snakkede om at inseminere hende også. Jeg blev lidt skræmt ved tanken om en rød hingst i størrelse Cecilie og med det temperament som nogle New quickere har...puuuhaaa... Så der var jeg da faktisk lidt klar i hovedet  Når selv dem som jeg anser for værende eksperter, også er lidt forvirrede over det, så er jeg mere rolig...Så er det altså ikke bare fordi jeg er lidt tilbage, at det virker en anelse abstrakt... Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke en jungle! |
|
|
Det var lige før det var nemmere dengang der var 5-10 private hingsteholdere i Danmark med én hingst hver, og så havde Opdrætterforeningen 8-10 hingste - og dét var så hvad du havde at vælge imellem!  Men også lidt kedeligt, ikk'..? Nå, men jeg har "hakket" mig igennem alle indlæggene ovenfor, så jeg må se om jeg ikke kan holde tungen lige i munden! M.h.t. Cecilie, så turde jeg nok IKKE bruge New Quick på hende. Pay Dirt + Vettig Sund + New Quick bør give næsten 100% garanti for eksplosivt temperament!  Har selv haft en Vettig Sund-hoppe, og hun var RØD - i enhver henseende! Nu har jeg jo ikke set hende, så jeg må basere mit bud på din beskrivelse af hendes størrelse og bygning. For at få taget lidt af størrelsen og grovheden ud af afkommet, ville jeg satse på at forstærke Florican-blodet, der er kendt for netop at kunne avle "småt". Tænk bare på Pay Dirt, der var en lille "rotte" (men det er jo som bekendt ikke størrelsen...). Det "ekstreme" bud her ville være Crown's Invitation. Han er efter Speedy Crown, der har Florican som morfar, og desuden er mormoderen til Crown's Invitation, Canny Imp, helsøster til Pay Dirt, d.v.s. Florican - Impish. Det ville (så vidt jeg lige kan regne ud i hovedet) give 4x4x4 på Florican, og desuden balanceret på de to helsøskende Pay Dirt og Canny Imp. Håber ikke jeg har tabt nogen undervejs..?  Men: ulempen kan være prisen - 30.000 skr. + moms for et levende født føl. På den anden side, så er det måske værd at ofre, hvis hun bare skal have det ene føl. Med hensyn til Glory, så kunne et godt bud - hvis du vil have Speedy Somolli-blod OG størrelse - måske være Spotlite Lobell. Hans afkom har normalt en pæn størrelse, og virker ret "driftssikre". Og når Glory har så godt temperament, bør der ikke være den store risiko ved det - det er straks lidt mere risikabelt at bruge ham til "varme" hopper, da han godt kan avle lidt temperament selv. Ellers kunne et sjovt bud måske være en ny hingst på markedet, nemlig From Above. Her ville du få et 3x3 kryds på Nevele Pride, og det burde også give noget størrelse til afkommet. Det samme gælder for en hingst som Deliberate Speed. Med hensyn til Evita Ara, så vil jeg give Anette ret i, at Speedy Herve sagtens kunne fungere på hende - det burde stort set enhver hingst med Speedy Somolli-blod kunne, da hendes mormors far, Lord Of All, jo er helbror til Speedy Somolli. Hvis man vil balancere de to Lord Of All og Speedy Somolli - i stamtavlen, så kunne Gidde Palema være et godt bud. Et andet bud kunne være franske Extreme Aunou, der desuden ville give "det gyldne kryds" med 1/4 fransk og 3/4 amerikansk blod. Endnu et bud på den "cocktail" kunne være ligeledes franske In Love With You. Andre bud på en hingst til Evita, der giver Lord Of All/Speedy Somolli-krydset, kunne være Legendary Lover K eller Silver Pine (du kan jo byde på den bedækning, Jos (follo) gerne vil sælge - he he!).  Anette, jeg vil give dig ret i, at man bliver HELT rundforvirret af al deres snak om X-faktor og 5 grundlæggende hoppelinier og hvad ved jeg! Og ærligt talt, så tror jeg ikke meget på det! Jeg tror du vil kunne finde tusindvis af eksempler på heste, der både har X-faktor og fine blodlinier, og alligevel kan de ikke "skille benene ad". Det er jo ikke noget bevis i sig selv, at hver gang de piller en god hest ud, og gennemgår dens blodlinier, så kan den føres tilbage til én bestemt moderstamme. Kan langt de fleste traveres ikke det? Når alt kommer til alt, så taler vi stadig om én hingst - Hambletonian - som racens stamfader, så at enhver travhest, god som dårlig, på et eller andet punkt kan føres tilbage til en stamlinie, er der vel ikke noget odiøst i. Jeg tror også meget mere på, at man skal følge sit instinkt, og ikke mindst se på hvordan individerne bygnings- og temperamentsmæssigt passer sammen. Dét kan alverdens computerprogrammer ikke give noget facit på, uanset hvilken "faktor" det så i øvrigt kan regne sig frem til. Var der i øvrigt ikke engang, hvor "stort hjerte" blev regnet som en DÅRLIG ting hos en hest..? Ikke noget at sige til, at nye mennesker på avlsfronten bliver HELT forvirrede!  Og forresten, så VILLE jeg nok sige nej til en VV'er, selv om jeg fik tilbudt en!  Jeg har haft fornøjelsen af at møde nogle hingste efter VV eller VV-sønner "face to face", og der er simpelthen for lidt hest i dem til min smag - så nej tak, jeg er mere til heste med lidt "gods" i. Men jeg kan godt se den betydning han har, og vil få for avlen fremover (selv om nogle af hans sønner nu har vist sig at være groft overvurderet), så jeg ville aldrig gå så langt som at fraråde nogen at bruge blodet - det ville være tosset. Jeg vil bare ikke selv have dem..!  Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fingerspidsfornemmelse eller..? |
|
|
Nu er det jo ingen hemmelighed, at jeg går og drømmer om at beholde Ferrita som avlshoppe, når væddeløbskarrieren er slut, men jeg har ikke gjort mig nogen tanker om brug af hingst til hende endnu. Men jeg har indtil nu aldrig prøvet at taste hende ind i Blodbankens avlsvejledning, så det prøvede jeg lige for sjov, og hvilken hingst under 30.000,- brager ud med det højeste avlsindex (127) i kombination med hende? GIGANT NEO! Der må være noget med min fornemmelse for ham, der er rigtig!  Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annelise... |
|
|
Mht. Glory så ville jeg ikke ha´ det fjerneste imod, at få en spotlite lobell´er. Men han er da selv en lidt lille hest, er han ikke? Deliberate speed har Tonni selv snakket om flere gange. Heldigvis har vi da helt til 2007, til at tænke over det... Det andet vi lige skal ha´ med i overvejelserne med Glory, er om vi overhovedet kan få hende ifol ved andre metoder end inseminering herhjemme. Vi kørte hende faktisk lige fra væddeløbsbanen og til hingst første gang hun blev ifolet. Hun kom ifol ved første forsøg, og vi var vældigt begejstrede over, at det var så let at ifole hende. Det føl var desværre dødfødt, og siden har det voldt os nogle problemer at få hende drægtig. Hvor hun dengang hun startede, ikke ejede skyggen af løbsnerver eller transportskræk, så er hun, efter at hun nu har gået herhjemme og fedet den, blevet overbevidst om at hun skal dø hvis hun kommer udenfor vores grund. Hun bliver helt forfærdelig stresset og fuldstændig rundtosset, bare af at blive læsset i traileren. Det er så møgirreterende at komme af med hvad der svarer til følpenge på en rigtig god hingst i opstaldning og inseminering på f.eks Ansager, og så stadig stå med en tom hoppe når bedækningssæsonen er slut. Min dyrlæge har tilbudt at opstalde hende hos ham for inseminering med frost, men jeg tror desværre at hun bliver lige frustreret selvom det er hjemme hos ham, til trods for at vel er mere ro end på f.eks Ansager(som absolut ikke er Glory´s foretrukne feriedestination...). Men der er vel ikke andet for end at prøve, og så må vi jo gå tilbage til det der har vidst sig at virke, nemlig inseminering herhjemme, hvis hun går helt op i limningen. Men det vil selvfølgelig begrænse vores muligheder voldsomt. Der er lige en ting mht. Cecilie: jeg har hørt flere gange, at man skal passe på med at forsøge at reducere størrelsen med en lille hingst på en stor hoppe, da man så kan risikere at få en hest med en kæmpe krop og små tændstikben. Er der hold i det tror I?? Jeg er nok ikke villig til at ofre ligeså mange penge på hingst til "Røde", som jeg er til Glory. Og eftersom jeg allerede inden hingstene blev fordelt, sagde til Tonni, at hvis Climbing Bud kom til Jylland eller Fyn, ville jeg gerne ha´ et afkom efter ham, så tror jeg at det bliver Cecilie´s sommerflirt i 2006. Men jeg overvejer da også lige Ride the wave, som efter hvad jeg kan forstå, af det Anette skriver gir´ noget i retningen af samme kryds, som det du snakker om med Crown´s Invitation . Jeg synes bare også, at folk indimellem snakker om, at Ride the wave-afkom også godt kan være lidt giftige i temperamentet, og man skal nok ikke eksperimenterer for meget i den retning med Cecilie, er jeg bange for. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glory... |
|
|
Jeg måtte lige en tur i "arkivet" for at tjekke Spotlite Lobell, og hans højde er opgivet som 160 cm., så lille kan han vel ikke kaldes. Desuden synes jeg han har en tendens til at avle pænt stort, uden at det går ud over helheden - tænk bare på heste som Human Behaviour og Västerbo Daylight, der via deres gener har haft anlæg for at blive nogle rigtige "højben". Der synes jeg Spotlite, ud over en rimelig højde, har tilført en god fylde. En hest som Hilda Zonett er vel ca. gennemsnitshøjde, men noget af en bulldozer at se på, og det er den der kraft, jeg godt kan lide ved Spotlite'rne.  Men jeg kan godt se, at I kan komme ud for nogle problemer med at få hende i fol, hvis hun ikke kan lide at være "hjemmefra". Ved I hvad årsagen var til, at hendes første føl var dødfødt? Jeg går ud fra, at I selvfølgelig har fået tjekket, at hun er helt ren, før I har forsøgt at insiminere hende igen? Jeg synes måske det lyder lidt bekymrende, at det har været så svært at få hende drægtig igen, når nu det gik så nemt første gang... M.h.t. Cecilie, så ville jeg ikke være så bekymret ved at sætte en mindre hingst på hende. Jeg har set det gjort masser af gange, og synes ikke jeg specielt er stødt på problemer med store heste med "tændstikben". På den front er naturen som regel så snusfornuftig, at den selv udligner "ujævnheder".  Men det er rigtigt, at du nok skal prøve at undgå hingste med meget "fuldblodspræg", d.v.s. kraftig, lidt smal krop og lange, tynde ben, for så risikerer du netop, at du ikke får taget en centimeter af højden, men bare ender med sådan en underlig opløben størrelse uden noget fylde i. Ride The Wave på Cecilie giver ganske rigtigt også en forstærkning af Florican-blodet, ikke helt på samme måde som Crown's Invitation, men han er bestemt også et rigtigt godt bud. Af en eller anden grund, så synes jeg mest det er hopperne efter Ride The Wave, der kan være noget "rødhårede", men det kan godt være, at det er tilfældigt hvilke nogen jeg lige er stødt på. Jeg synes i hvert fald ikke, at de har så meget temperament, at det er værd at undgå ham for. Egentlig synes jeg slet ikke det kan betegnes som dårligt temperament - de har bare "gnist", de ved hvad det drejer sig om. Personligt kan jeg savle i lange baner over en hest som Frk Tamsen - mums, for en lækker hoppe! Eller Agouti, hvis du kan huske hende. Ride The Wave kunne jeg sagtens selv finde på at bruge, så herfra.  Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annelise... |
|
|
Vi ved ikke hvad der gik galt i hendes første drægtighed. Alt forløb perfekt, det eneste der var sådan lidt ved siden af, var at hun gik 10 dage over tiden og begyndte at lække mælk ret kraftigt til sidst. Vores dyrlæges plan er at sætte folingen igang, hvis hun går over tiden denne gang og mælken begynder at rende igen, for at undgå at vi havner i samme situation. Hun er tjekket på kryds og tværs hvert år siden, og der har intet været at bemærke - hun er ren og fin. I Ansager var de også meget uforstående overfor, hvorfor de ikke kunne få hende drægtig. De har prøvet med både frost og fersk. Det "sjove" er jo så, at hun var meget let at få ifol i år, hvor hun blev insemineret herhjemme, så man kunne jo godt få mistanke om at hun går i baglås, når hun kommer væk fra sine vante omgivelser. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Return |
return |
02-01-2006 14:19 |
|
Hej Hvor er det dog dejligt at høre om Chanette der også har taget chancen og brugt en dansk og billig hingst, som tilfældigvis er min gamle pashest igennem mange år... Han er jo en lille sag, men har avlet forholdsvis stort, så man kan ikke sige at små heste avler småt... Jeg har også selv anskaffet mig en kommende følhoppe der efter sigende skulle have rimelig god afstamning... Men hvis jeg skulle have min ønske bedækning var det nok med Viking Kronos... Da jeg desværre ikke er millionær har jeg måtte finde nogle alternativer og har lidt kig på Ganymede da jeg har set et par af hans afkom og synes godt om dem... Men jeg har ikke den store forstand på avl... det ender da nok også med jeg laver en efter Return.. Nogle gange tror jeg også det betaler sig at lade hjertet bestemme i stedet for X og Y faktorer osv... Chanette, hvor gammel er din føl/plag/hest efter Return??? Jeg vil da gerne høre lidt om den, så jeg kan følge lidt med i hvordan det går den gamle´s afkom... Venlig hilsen Sheeba
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Return Onion... |
|
|
Glory har skam også haft et stævnemøde med Return (desværre også uden held ). Ham er Tonni jo helt forelsket i, så det var bare ham det skulle være, da han kom ud til Peter J og stå. Og han er da også bare en lille charmebasse  Vi har jo indtil nu i høj grad ladet hjertet bestemme, når vi har valgt hingst til Glory. Og til trods for, at mange ryster på hovedet over, at vi har valgt at få en lille New Quick´er til sommer, så fortryder jeg det ikke det mindste. Det har jeg ønsket mig i mange år...nu får jeg det endeligt...hvordan skulle det så kunne være fejl?? Som Anette skriver højere oppe: der er ingen facitliste... Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ærgeligt... |
return |
02-01-2006 15:28 |
|
Hej Pia, Ærgeligt det ikke blev til noget med den gamle sorte... Jeg ville jo ønske han fik en masse afkom så han kunne bevise at han som en billig dansk hingst kan hamle op med de guldrandet importeret dyre hingste... Han har jo faktisk en rimelig god statestik, på de få afkom han har.. Heldigvis er der ingen facitliste, det er jo det der charmen ved at avle... Hvis det var så nemt havde vi jo alle super heste.. mvh Sheeba
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Return Onion... |
|
|
Har du forøvrigt læst artiklen om Flying Onion på Ken Ecce´s hjemmeside. En rigtig sød, velskrevet og hjertevarm historie om en pige og hendes hest  www.kenecce.dk/nyhed.asp?id=188 (Jeg ved ikke om jeg kan finde ud af at sætte link ind i et indlæg - håber at det virker...)
Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Sheeba |
|
|
Jeg er så den heldige, der har fået "din" Return Onion i min stald. Han er præcis lige så dejlig og skøn, som jeg havde forventet. Vi skal bruge ham endnu en gang på Rugi Thor. Hun har fået Hennir ved Return Onion tidligere. Og det har hele tiden været meningen, at vi ville bruge ham igen. Du kender jo godt Rugi Thor, fra dengang hun blev bedækket af Return. Du er velkommen til at komme og hilse på ham, og tag bare din søster med. Per kommer snart og besøger ham, har han sagt.
Ellen Uden hov, ingen hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Return Onion |
return |
03-01-2006 14:36 |
|
Hej Pia, Ja jeg har læst artiklen, den er fin... Det er jo mig der har "lavet" Flying Jeg fik lov at trække et føl på Magnus´s hoppe Silva June og vi havde ham så sammen til han var 1 år derefter ejede jeg ham så sammen med flere fra Return Onions ejerkreds indtil han var ca. 3 år. Vi blev desværre lidt uenige og var derfor nødt at sælge ham... Ellen, Jeg har hørt i har fået ham og er rigtig glad for at høre at i er glade for ham. Han fortjener at have det godt.. Jeg kan godt huske Rugi da hun stod hos Jonas, jeg red jo bare forbi stalden når jeg havde været ude og ride og så sprang han på hende og så red jeg hjem igen... Ja man er vel amatør... Ikke så meget drama, jeg er ikke sikker på jeg turde gøre det igen med en startende hest som Return jo var dengang. Jeg vil meget gerne komme og hilse på ham, jeg prøver lige at tale med Per så kan jeg jo bare følges med ham, er sikker på min søster også gerne vil med... Så jeg håber snart vi ses... Mange hilsner Sheeba
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| return onien |
|
|
hej Sheeba min lille guldklump efter return onien, er født i år,hun er nok det mest vakse føl, jeg har haft. er absolut ikke bange for noget, jagter de gamle hopper og er en udbryderkonge af første rang. Det er absolut ikke sidste gang vi bruger Return Onien igen, selv om han "kun" er en dansk hingst og billig. alle som har lyst kan jo gå ind på vores hjemmeside www.teamracer.dk og se guldklumpen. Hvis i mangler en hingst til jeres hoppe, så kig også på siden, det kunne være der var noget der fristede. Mange hilsner chanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Det er godt nok en fin hjemmeside i har fået lavet Chanette  Er du sviller Dream Vacation er lækker, mand!! Hun er en sødeste lille føllepige hende No Return Racer - men hvordan kan hun også være andet, når hun er halvsøster til selveste Jabbadabbadoo NP  Jeg er ved at lave navneskilte til hestene, sådan med billeder af far, morfar og mor(ved dem hvor det kan lade sig gøre) - må jeg være fræk og tyvstjæle billedet af Chingan til Jabba´s navneskilt? Hvis I nu skulle komme på Billund-kanten på Onsdag, så skal Jabba i rutineløb, så må I endelig komme forbi og hilse på "matronen"... Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu må jeg lige blande mig !!! sidder og læser jeres spændene avls emne, får helt lyst til at avle travheste igen (derfor må jeg blande mig ) SUK !! Dejligt at høre i også går ind for linieavl, mange var i mod da jeg gjorde det på min hoppe 3 gange, det var Speedy Crown.. Hun var efter scotian Crown og 2 gange brugte jeg Speedy Herve. Der kom 2 små hopper ud af (selvom moder var 1,63) Det første føl en H´er brækkede et forben lige inden prøveløbet og blev aflivet. Den anden en I´er er solgt og er hvis snart klar. Den sidste er en K´er som vi har købt tilbage, er klar om ca 2 -3 mdr når vejret bliver bedre. Hun er efter Giant Force og er en STOR dame på ca 1,66. Nå...det der undre mig lidt er hvor meget linieavl bliver brugt i travsporten i forhold til avl af rideheste i DV. Jeg avler ikke travere mere da min hoppe fik kræft i koden og måtte aflives, men avler nu Dansk varmblod og shetlandsponyer. I pony forbundet er der også ved at være mere brugt med linie avl. Men pyt med hvad folk siger.. både mine traver, DV, og ponyer er lavet på linieavl. Tak til jer alle for jeres spændene indlæg. Mvh Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjdkjsfldkfj |
|
|
Findes der kurser el. lign. hvor man kan lære det med y og x , eller er det bare "tør læsning" for spændende er det. Vi har det modsatte "problem" vi mangler hoppen, hvad skal vi kigge efter. Vi har Nickolos eft. Vokal N - Pay Dirt - Florican er det noget med Y el X. Han har kun få afkom, men Ickolos viser gode tegn, så er der Ikaros Overby, der gik fejlfrit idag, og så Jet Fighter skulle også komme, vi har selv Mary Me S P, som har samme sind, og aktion som faderen. Så han viser da til at give sine anlæg vidrer, selv om sædkvaliteten, ikke har været god, men vi arbejder på den, så har du gode råd modtager vi dem gerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| drømme drømme |
malene j |
05-01-2006 19:06 |
|
hadde jg haft en hoppe jeg skulle bedekke hadde jeg tatt Windsongs Legac, analyst hanover, gunslinger spur eller steilnlager.Winsongs er helt vild lekker..arbeider på stallen til ham som faktisk fandt hesten! hvis det kommer til kaldblods hadde jeg brukt alm svarten, hvatt djerven, jærvsæfaks, bokli eld eller bokli balder.
TRAV RULER! MIGHTY SPIN M I WONT FORGET YOU! SAVNER DEG ARMADA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|