Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Må jeg bruge det bid ved konkurrencer?
Forfatter: 
Dato:  06-06-2014 17:02

Nu har jeg kørt i knapt 2 år, hvor jeg har arbejdet meget med alt det grundlæggende (jeg var grøn da jeg startede op med Rubin). Men nu begynder jeg lidt at overveje, om man skulle forsøge sig med lidt konkurrencer. Det skal enten være dressurkørsel eller forhindringskørsel.

 

Men... Da jeg desværre er kronisk skadet, har jeg fundet ud af, at det bedst bid for både min skade (skulderen) og ponyen er et Passoa tre-delt tre-ringsbid.

Billede

 

Men må man egentlig bruge det bid til den slags konkurrencer?

Det skal siges, at ponyen er meget blød i munden og meget nemt kan køres på et alm. bid, men det kan min skulder bare ikke klare. Med et Passoa tre-ringsbid kan jeg bruge min skulder minimalt, da alt kontakt nu ligger i selve hånden (jeg kan stoppe ponyen bare ved, at gribe lidt hårdere om linene, ikke trække i den).

 

Er der nogen der kan hjælpe mig med et svar på det? Jeg har kigget i DKF's reglementer, men syntes ikke jeg blev klogere.

 

På forhånd tak.

 

Med venlig hilsen

 

Trine Heide

0
1
Svar på denne tråd
 
 kørebid
Forfatter: 
Dato:  07-06-2014 17:27
Jeg ved faktisk ikke hvad reglerne er, men hvorfor ikke bare bruge et reelt kørebid, fx. Postkandar eller liverpool? Det findes også som todelte, tredelte, og endda som Myler, hvis det er fordi du ikke vil køre med stang...
Og som du selv er inde på så er biddet aldrig hårdere end hånden der holder tommen...

Mvh.
Ditte
0
0
Svar på denne tråd
 
 kørebid
Forfatter: 
Dato:  07-06-2014 19:24

Er helt overbevist om at du gerne må bruge dette bid, men enig med Blond1e, hvorfor bruger du ikke bare et rigtig kørebid :)

 

Anette


 

2007 var mit sidste år som shetlænderkusk,

nu skal jeg køre med NF

 

 

min hjemmeside staldhojbo.dk/

 

 

Dækkener og andet godt prøv http://www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 14:09

Mange tak for svarene!

 

BLOND1E: Jeg kiggede skam på kørebid, da jeg skulle overveje hvilket bid, jeg skulle vælge. Men... og ja, der er jo altid et men. Jeg er tidligere ambitiøs dressurrytter, men en skade gjorde, at jeg måtte omprioterer lidt. Så jeg har ingen erfaring med køresporten og slet ikke med seletøj (er tjekket af erfaren) og bid. Jeg har indtil nu bare, kørt med alm. trense og tredelt bid.

Da jeg skulle se om jeg kunne finde et egnet bid, som både tilgodeså min skade, men også ponyens mund, gik jeg ud fra, hvad jeg kendte til i forvejen.

Jeg kiggede på kørebid, men dem jeg fandt var enten stangbid, hvilket IKKE ER EN MULIGHED eller lå i en prisklasse hvor jeg ikke kunne være med, når det kun var "en prøve".

Jeg vil ville ligge en stang på min pony, for han er utrolig sensitiv mund, hvor der samtidig ikke er ret meget plads. De kørebid jeg kiggede op, så ud til at være ret "kraftige" og mente ikke, at der ville være plads til sådan et bid i hans mund.

Men hvis du evt. har et bid du kan anbefale, til en lille sensitiv mund, så lytter jeg heller end gerne.

 

irming: Tak for svaret ang. om bidet må bruges i konkurrencer. Ang. det andet du skriver, så læs svaret til BLOND1E


Med venlig hilsen

Foderinfo
v. Trine M. Heide
- En hjælpende hånd i foderjunglen!

www.foderinfo.com - med den rigtige fodring kommer du længst!

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Enig med Irming...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 09:31

... du må gerne bruge biddet - der er faktisk ikke de helt store restriktioner på bid i køresporten (men hvis ponyens mund lider overlast, bliver du diskvalificeret).

 

Jeg vil dog lige gøre opmærksom på, at din tro på at et 3-delt pessoabid er blidere end et udelt kørebid er ganske forfejlet ;)

Det er IKKE et blidt kørebid, du viser billeder af, men et bid som meget let kan gøre din pony "død" i munden.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kørebid
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 07:56

Hej foderinfo!

Jeg kommer med ca. samme baggrund som dig, er nemlig endt i køresporten (efter godt 30 år som rytter) efter et uheld der gav mig dårlig ryg/skulder, så kender god følelsen af at skulle starte lidt forfra mht. udstyr og samtidig skulle tage hensyn til diverse "handicap" ved kusken.

Jeg kører med en kopi af en myler postkandar på min lille hoppe. Det er et tyndt bid med tungefrihed og alle de andre fordele fra Myler. Jeg fandt det på denne hjemmeside. De koster ca. 500 kr. hvilket jeg ikke synes er galt.

 

Mvh.

Ditte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider