Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Er dette et kørebid?
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 11:47

Hej Alle

 

Var til stævne i weekenden hvor min veninde red med dette bid:

 

teigar.dk/Shop/list.htm?catid=196

 

Hun fik så at vide af dommeren at det var et kørebid og slet ikke beregnet til ridning. Hvilket jeg undrede mig meget over. Både fordi jeg har set flere ride med det, alle vi spurgte (incl. nogle dommerer, der dog ikke dømte stævnet) sagde at det var i orden, det samme i butikken og så at jeg selv synes det faktisk er et ganske fint bid, især til unge heste.

 

Men nu bliver jeg jo nød til at undersøge det. Har kigget reglerne igennem og dette bid står ikke direkte på listen over forbudte bid. Men der står jo så at kørebid ikke er tilladt generelt. Har ikke kunne finde det som kørebid nogen steder.

Men tænkte at der nok var nogle kloge hoveder her der måske kunne kaste lidt lys over det :)

 

Så er dette bid et kørebid?



-It's hard to lead a cavalry charge if you think you look funny on a horse.


NannaHildgaardLarsen

*Team Midgaard*


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kørebid
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 13:16

Det er ikke et kørebid. Mener jeg har set en del springryttere bruge det.

 

Anette



2007 var mit sidste år som shetlænderkusk,

nu skal jeg køre med NF og DSP


Shetlændere også for voksne


min hjemmeside staldhojbo.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kørebid
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 13:27

Nej, det er ikke et decideret kørebid, men jeg tror nu nok at det bruges en del i travsporten - det er sikkert derfor, "damen" kalder det et kørebid :)

 

Hvis du kigger på DRFs reglement side 8 kan du se, at det er tilladt at bruge biddet til dressurkonkurrencer:

www.rideforbund.dk/da/Ridesport/ Reglementer/~/media/rideforbund/ Ridesport/Reglementer/Dressur/2013/ Dressur%20%20Reglement...22012.ashx

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke trav
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 18:08

Det er ikke et travbid. Travbid har ikke gennemgående parerstænger. Kun nedad, da der ellers ikke er plads til tjekbid.

 

MVH Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 bid...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 20:02

Det er ikke et kørebid. Det er et bid der oftest bruges til unge heste, af nogen betegnes det som et uddannelsesbid. Det fungerer jo ved at lægge tryk på modsatte side når man tager i tøjlen, en lille "ekstra opfordring" til at dreje.

 

Det er helt lovligt at bruge i hvert fald i både spring og military -min vallak går altid med det på ture og gik osse med det i spring og terræn da vi startede spring/military.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 23:52

Det er et af de mere udbredte "ride-bid" indenfor westernridning og på engelsk hedder det et "full cheek snaffle".

Stængerne overflødiggør brugen af næsebånd da de ikke tilader biddet at blive trukket igennem munden på samme måde som et bid med ringe.

Det anses primært som et træningsbid til ungheste i lukkede omgivelser da der er en vis risiko for at stængerne griber fat i andet seletøj hesten har på hvis den klør sig eller hænger fast i omgivelserne.

Et bedre bid at bruge "udendørs" er et "D-ring snaffle" som har samme funktionalitet men uden stængernes problemer...
Både D-ring og Full cheek bid findes med alverdens bidprofiler.

 

D-ring snaffle

Billede




Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 08:42

Tak for svarene :)

Det er inde for islandske heste, så bidreglerne er lidt anderledes. Men indenfor dem burde det være lovligt når det er lavet til ridebrug og ikke kørebrug. Hvilket jeg kan forstå det ikke er :)

Der er en diskussion sat i gang inde for Dansk Islandshesteforening for at få det afklaret :)



-It's hard to lead a cavalry charge if you think you look funny on a horse.


NannaHildgaardLarsen

*Team Midgaard*


0
0
Svar på denne tråd
 
 islænder
Forfatter: 
Dato:  05-05-2013 09:38

Det er ikke et kørebid som de andre også siger. Kender nogle med islændere der også bruger dette bid, men de rider ikke stævner på hestene de bruger det til.

 

Bliver da spændnde at høre hvad de kommer frem til i DI


Ejer af: Lagsi fra Møllegård (islænder)

Nasi frá Dánjalstrøð (islænder)

Tranegildes Lakrids (shetlænder)

Beer's sir Malthe (irish cob)


RIP: Mickey (islænder fra 1985) august 2010

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider