Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Pony tændte op
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 12:39

Jeg har en 3er pony, som jeg kører med. Vi deltager i dressurundervisning, kører ture mm. Han er således rimeligt vant til at komme i byen. Jeg har haft ham med på naturture i ukendt terræn, hvor han har været stille og rolig.

I lørdags deltog vi i en køretur med Fyens Køreselskab. Vi var fire vogne med og kørte tur i Langesøskoven.

Min pony er normalt en rolig pony, på grænsen til sløv, men på denne tur, var han helt oppe og ringe på hele turen. Jeg kunne ikke få ham til at skridte overhovedet, og jeg måtte have godt fat i tømmerne hele tiden, for at han ikke stak af.

Jeg har aldrig prøvet, at han har opført sig sådan før.

Han bøvlede på bidet og ville bare frem, frem, frem.

Da vi kom tilbage til parkeringspladsen, skridtede jeg ham af, hvor han ikke gik bag nogen, men gik for sig selv. Endelig kunne jeg få ham til at slappe nogenlunde af.

Hvad skyldes denne opførsel mon. De andre kuske sagde, at det nok var fordi, vi kørte i denne lange række.

Kan det virkelig ændre en hests adfærd så radikalt.

Han kan godt lave lidt spilopper herhjemme også, men han bliver som regel hurtigt træt.

jeg håber det er noget der kan trænes, for det var ikke så sjovt, at skulle bøvle med ham på hele turen.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

kørsel på række
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 14:57

Det kan sagtens ændre hestens adfærd at skulle gå bag nogen. Jeg husker mange rideture hvor min ellers fornuftige pony var noet af en udfordring fordi den skulle gå bagerst istedet for forrest e.l.

Det samme kan ske hvis tempoet bare ikke passer hesten -vores holstener er ellers sød at køre/ride ud når bare der er andre med, men hvis han skal gå bagved og tempoet bliver for langsomt så der skal bremses for meget, bliver han træt af det og bliver noget tændt.

Måske du har mulighed for at finde en at følges med på nogen ture, så i kan få øvet det med at gå ud sammen med andre?

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 20:40

Jeg har kørt ham, hvor der har været andre heste med, eller dvs. en hest og så ham med vognen. Han plejer at været rolig og cool her.

Jeg har også haft ham med til stævne, hvor hes kørte rundt omkring ham på alle sider. Her var han også cool, så det kom virkelig bag på mig, at han opførte sig sådan.

Jeg håber det kan hjælpe med træning. Det var ikke særligt huggeligt, må jeg sige.

Kan det have noget at sige, hvor han er i rækken. Der gik et spand fjordheste bag ham, der også var lidt oppe at køre, samt et spand frederiksborgere, der også var lidt tændte, gik foran.

Det påvirkede måske også hans humør.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Mette....
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 00:38

Det kan absolut have noget at sige hvor i rækken hesten er placeret.

Kan jo kun tale for de heste jeg har redet/haft gennem tiden og der har været flere med der f.eks. havde svært ved at gå helt bagerst.

Vores holstener kan ikke gå forrest og absolut ikke gå på række hvis det går for langsomt.

Men at gå på en stævneplads med mange heste omkring er intet problem -det er jo en lidt anden situation end at skulle holde sin plads i en række.

Jeg har flere gange redet ham ud når min far har kørt vores belgier som skridter afsindigt langsomt og her kan han blive mere end varm hvis han skal holde sig bagved.

Men kan han gå ved siden af, er det helt ok at det skal gå langsomt.

Jeg tror ikke der er andet for end at træne det -eller droppe fællesturene men det ville jo osse være ærgerligt hvis det er noget af det du finder hyggeligt

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

hfgfhgfdgfg
Forfatter: 
Dato:  09-05-2013 18:41

Det kan sagtens have gjort ham utryg, at der har været større heste med vogn bag ham som ikke var afslappede.

Næste gang ville jeg nok vælge og prøve at køre bagerst, så han ikke føler sig "mast på".

Har du været ude og køre alene med ham siden?

Hvis han stadig vil frem på samme måde, så kan der godt være noget fysisk galt.

Har selv en shetlandspony jeg bruger til kørsel, som jeg har haft fys/osteopat på 2 gange indtil videre, da han faldt ude på folden sidste sommer og deraf var skadet/låst i kroppen flere steder - dette resulterede i en nervøs pony...som inden da altid var bundstabil.

Nu er han heldigvis ved og være sig selv igen.

Håber du finder årsagen til ændringen i hans adfærd og igen får nogle dejlige ture sammen.

Hesten er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 11:20

Horsespirit: Der er ikke noget galt med ham, andet end han blev meget tændt i situationen.

Jeg har været ude at køre alene med ham flere gange efter, og han er fuldtstændig som han plejer.

Jeg har tænkt lidt tilbage i hans historie og kan huske 2 gange, hvor han har været på samme måde.

Den ene var engang på en stubmarktur, hvor vi red i kolonne. Der løb han uden om kolonnen i vilde bukkespring, og tabte min datter. Det kom bag på os der.

Anden gang er på Det Fynske Dyrskue. Her skulle min datter fremvise ham for hånd, mens der parallelt blev fremvist en anden pony i trav. Her blev han også overfrisk.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider