Perlemor, der danner sig et velkendt billede på min nethinde og indtil jeg lærte at binde en hest rigtigt op i det rigtige grej har jeg også oplevet det mere end en gang.
Forudsætningen for overhovedet at begynde at binde sin hest når der spændes for er selvfølgeligt at den er trænet til at stå bundet uden problemer først og at man har det rigtige udstyr til den.
Der er to måder at binde heste op på her på stedet der er no-go. Den ene er på staldgangen bundet i karabiner fra hver side af gangen og den anden er at binde den med enden under øre-højde på hesten.
Grunden til dette er at hvis hesten bliver bange og går enten frem eller tilbage når den er bundet i siderne, så vil den på et tidspunkt stramme tovene op og blive bange.
Er det på vej frem vil den derefter træde tilbage og når tovene strammes her er alle muligheder for panik tilstede og det ender nemt i at den forsøger at stejle og kan vælte osv. alternativt springer et eller andet.
Er den bundet under øre-højde kan den lægge al sin vægt i at trække tilbage og har umådeligt mange kræfter - enten kommer den til skade eller også springer tov eller grime (normalt).
Det næste er udstyret - ja grime og tov er også vigtigt udstyr...
Jeg brugte i mange år det er populært (blandt os bedrevidende
) kaldes for af-trænings-grimer. Det er den helt normale velkendte type af fladt bredt bånd eller læder. For at opnå maksimal af-træning kan man sætte et foret lammeskindsnæsebåndsbeskytter på. Folk sætter dem gerne på for ikke at Musse skal slide hårene af næsen - en anden ulempe ved af-trænings-grimer...
En god grime, er en rebgrime i tyndt tov. Enten 6 eller 8mm dobbeltflettet skødetov af samme type som man bruger til sejlbåde er det bedste. Fordelene ved denne type grime er mange.
For det første så lægger den pres på hestens næse eller nakke når man trækker i den. Så meget at man skal sammenligne det med at tage i biddet på en trense, men i modsætning til biddet kan det kun i de mest ekstreme situatiner skade hesten.
Den anden store fordel ved dem er at de er meget stærke! Typisk har en 6mm grime en brudstyrke på 650Kg eller mere og en 8mm grime en brudstyrke på 1650Kg eller mere! Og når jeg siger mere så mener jeg op til en brudstyrke på 6 ton for en 8mm grime!
Sammenliget med en traditionel grime så er de næsten ikke til at springe og selvom en fuldvoksen hest så fik den sat i skaglerne så tvivler jeg på at den ville kunne springe den.
Sidst men ikke mindst så vejer sådan en grime kun få gram, hvilket gør at de aldrig kommer til at skarve næsen eller slide håret af i nakken.
Den ringe tykkelse af en 6mm grime gør også at man uden problemer kan have den på under hovedlaget i de fleste tilfælde.
Så hvordan gør man så? Man gør sådan HER! <-link
Sidst men ikke mindst, så vil jeg sige at der altid er en risiko forbundet med at lægge diverse udstyr på sin hest. Dette gælder ikke mindst brugen af rebgrimer.
BIND ALDRIG DIN HEST OG LAD DEN STÅ UDEN OPSYN!
BRUG ALDRIG EN REBGRIME SOM FOLDGRIME!
Rebgrimer er så stærke at det er hesten det går ud over før grimen giver efter!!
Jeg håber at denne lovprisning af rebgrimer kan være med til at få mange til at give dem en chance. Det er ikke kun noget for os tossede westernfolk eller Pirelli nødder. Det er en genial grime man nemt selv kan lave af et par meter tynd line, som er utroligt god for hestens træning, slidstærk og billig. Brugt rigtigt kan man forvandle selv den mest umulige unghest til et godmodigt dyr der følger dig alle vegne, kan bakke og stå bundet uden problemer. Efter at have brugt almindelige grimer i over 30 år var rebgrimen noget af en åbenbaring for mig