Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Uheldig oplevelse med vogn...rådnyt bid?
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 11:17

Hej HN :)

Jeg havde for snart 4 mdr. siden en meget uheldig oplevelse, da jeg var ude og kører min dejlige fjordhoppe i min 2-hjulede vogn. Vi havde kørt knap 10 km og havde blot 1,5 km tilbage, da vi skal forbi en mark med jordbærplukkere. Jeg kan mærke på min pige, at hun bliver mere spændt/nervøs, derfor vælger jeg, som jeg plejer, hvis hun bliver nervøs, at stige af vognen.

Jeg går op ved siden af hende, og trækker stille hen ad vejen, det pjeler at være nok, at jeg bare går ved siden af hende, så kan vi fint passere det hun er bange for. Men denne gang gik det desværre ikke således. Det eneste jeg husker er, at jeg det ene øjeblik går på asfaltvejen og det næste øjeblik stå jeg i en grøn hvedemark, og prøver at holde min hest, hvilket jeg hurtigt kunne mærke, at jeg ikke kunne, så jeg gav slip... hvorefter jeg står og kigger efter min pige, der løber ud over marken i fuldgalop med vognen efter sig. Det føles som meget lang tid og det eneste jeg kunne tænke var: "det her sker bare ikke". Jeg sætter, med min kondi håbløst, efter hende men når dog kun 300m, så kommer der en flink mand, på motorcykel som tilbyder, at jeg kan kører med.

Min pige er nu løbet ud på vejen, og fortsætter i fuld trav. Vi kører efter hende hele tiden med stor afstand(hvis nu hun er bange for den). Hun når at trave cirka 2,5 km ud af landevejen.

Manden der får stoppet hende er en bagfra kommende bil, først kører han ind foran hende, for at stoppe hende, dette hjælper ikke, hun løber bare uden om, men da han prøver igen lykkedes det heldigvis.

Jeg hopper af motorcyklen og skynder mig i "skridt" hen til min meget forsvedte og nervøse pige.

Jeg er meget taknemlig over den hjælp disse mænd har ydet mig, jeg kan slet ikke forstille mig situationen ende godt uden dem.

Men nu står jeg så i dag, og tænker om et andet bid kunne være en ide? Jeg har haft hende i 5,5 år, og har nok kørt hende i 4 af dem, altid med alm. 3 delt bid eller i grime uden problemer.

Jeg har dog i år oplevet at hun i takt med bedre kondition, er blevet mere "hys" overfor ting, som hun normalt ikke har sagt noget til.

Jeg har ikke været ude og kører hende siden den oplevelse, da jeg er lidt nervøs for det. Men jeg vil jo gerne ud og kører med hende igen :)

Så har i nogle forslag til evt. bid eller andet så må i meget gerne skrive :)

Hesten fik erhvervet sig et par små skrammer, men ellers skete der ikke noget med nogen.

Jeg har altid hjelm på når jeg kører i vogn, og tøjlerne er bundet til vognen, så de ikke kan falde ned og blive viklet ind i hestens ben.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 20:00

Prøv med en helt almindelig kørestang i neutral eller første hul. Min lillemand kan slet ikke gå med tredelt...

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 20:09

Og så lige et PS..

Prøv at give efter når du køre og rider. Det tjener intet formål at gøre hesten vant til trykket, det får den bare til at stemme imod.
Træn den i at gå ned og frem med hovedet så den kommer til at gå i holdning for vognen uden at du har fat i den.

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

et råd herfra
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 23:11
Nu ved jeg ikke hvor du har fået hjælp til kørsel henne, men man stiger bare ikke af vognen når man er afsted alene, du har ikke en chance for at holde dem som du helt sikkert har lært på den hårde måde!

De fleste heste bliver jo friskere i takt med bedre kondi, men tror måske mere det kan være en usikkerhed der gør at din pony pludselig siger noget til ting hun ikke har gjort før..?

Har du haft seletøj på efter hun løb med vognen?
Jeg ville starte forfra og gå i liner med hende og gerne forbi der hvor uheldet skete, så hun bliver fortrolig igen, og så få en med på vognen som har stor rutine i kørsel så du har en at støtte dig til, nogen heste bliver så bagsky efter sådan én tur at de aldrig bliver fortrolige med vognen så det er nok noget som tager tid før hun bliver lige så tryg som før men er hun ikke blevet bagsky så er jeg da sikker på at hun med tid nok skal kunne blive kørehest igen...?

Og så kan jeg kun endnu engang sige, stå ALDRIG af vognen når du er alene afsted!

Venlig hilsen

Majbritt

Venter føl sidst i april 2013 på welsh mountain's ponyerne Englykke's Dior, kåret i 1.klasse på fløjen, og Friars Springsong, kåret som Ster, begge er drægtige med Harvest Nobleman og et eller begge føl bliver udbudt til salg.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for råd :)
Forfatter: 
Dato:  04-10-2012 12:33

Mange tak for jeres svar :)

Jeg var ude og kører en tur med hende i går, og det gik rigtig fint. Hun var så fin for vogn, at det var som om det der skete, er gået i glemmebogen ;)

Stig aldrig af vognen, har jeg efterhånden fået advide mange gange nu, så jeg vil da helt bestemt blive i vognen fra nu af :)

Tak for jeres råd :)

Jeg tror jeg vil fortsætte med alm. bid endtil videre og så bare tage det stille og roligt og BLIVE i vognen :)

Endnu engang tak for jeres hjælp og må i have en god dag :)

0
0
Svar på denne tråd

lomumba
Forfatter: 
Dato:  04-10-2012 22:38

KØR ALDRIG ALENE er regl nr. 1 her hos os.

-Jeg ved der er mange der gør det, men der er desværre også flere eksempler på hvor galt det kan gå.

Det er bare så svært at holde en hest og spænde vognen (hvor gummiet er gået af baghjulet)fra oppe midt i byen. (taler af frisk erfaring ) men det kan være en væltet vogn der skal rejses, en quickrelease der går op. en tøjle der kommer til at side fast på hest eller stang osv. osv. osv.

Michell ?Aija? godt at høre du og ponyen er igang igen, men tag nu dine forholdsregler.

Pøj Pøj

www.hedegaardogjakobsen.dk

-Når du mangler en "bindegal" hånd

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig med Potte
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 10:54

Kør aldrig alene - i hvert fald ikke på tur!

Godt at det ikke har sat sig "fast" i hesten, og at I er på banen igen, men for nu at gentage: tag dine forholdsregler.

Hvis hesten bliver så bange for ting hun kan se, så gætter jeg på at du kører uden skyklapper? Hvis hun bliver ved med at "spooke", så ville jeg forsøge at vænne hende til skyklapper og se om det kan hjælpe.

- og så vil jeg gerne lige slå et slag for et ordentligt kørebid. Du kan sagtens køre blødt og blidt på kørebid, men du har samtidig lidt mere "sikkerheds-backup" på et bid med kindkæde.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider