Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Hvor stor vægt er ansvarlig?
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 13:20

Jeg har denne herlige shetlænder, som jeg ligger og kører med. Han er i rigtig god form og har en super kondi.

Nu har min far bedt om, at få en tur, hvilket ikke er noget problem. Men... Hvilken vægt er ansvarlig, at lade Rubin trække?

Min søster og jeg har kørt ham sammen og det er en samlet vægt på ca. 150 kg. Men min far vejer i sig selv 120 kg og jeg vejer 76 kg.

Vil det være fair overfor Rubin, at lade ham trække os begge?

Vognen er en 2 hjulet, hvilket gør, at meget af vægten ligger på Rubin.

Jeg overvejer at gå ved siden af, så det kun er de 120 kg han skal trække, men kan jeg med god samvittighed sætte mig op? De 150 kg trækker han uden problemer.

Rubin er en robusk shetlænder på 96 cm.

** Trine M. Heide **

For dig, som gerne vil lære mere om korrekt fodring af heste!

Søger du billeder af GAMLE varmblodshingste? Danske som udenlandske? Så prøv at skriv til mig.

0
0
Svar på denne tråd

vægt...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 23:46

At vognen er 2-hjulet skulle ikke gerne betyde at der ligger meget vægt på ponyen -vogn/sele skal gerne være indstillet sådan at når kusk og passager sidder i vognen, så er den i balance s stængerne kan holdes med et par fingre.

De fleste 2-hjulede (hvis de da ikke er hjemme-byggede) har mulighed for at indstille balancen f.eks. ved at flyttet sædet frem/tilbage, ved at flytte på stængerne e.l., og derudover betyder det self noget hvor højt/lavt stængerne spændes i selen.

Om det er for meget at tage din far med ved jeg ikke -umiddelbart tænker jeg at det da nok kunne gå, i hvert fald hvis der ikke er tale om en tur i meget kuperet terræn, men har ikke den store erfaring med de små ponyer, så mon ikke andre har et mere kompetent bud på det

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar.
Forfatter: 
Dato:  19-09-2012 09:01

Det er netop en hjemmebygget vogn (ikke en jeg har bygget), hvor vægten fra sædet, desværre nok er lidt for langt fremme. Meningen er, at den skal "omkonstrueres", så vægten fra kusken kommer til, at ligge lige over hjulene.

Jeg syntes personligt, at balancen er god og Rubin virker meget mere tilfreds med, at trække den vogn, end den gamle 4-hjulet (har har i hvert fald aldrig bukket i den 2-hjulet.)

Jeg overvejer også, at gå ved siden af. Eller sækket mig yderst bag på "laddet". Der er et pænt lagt "lad/sæde" bag på vognen, da det nok vil "lette" lidt vægt fra Rubins ryg.

Jeg har i hvert fald bestemt, at jeg ikke sidder på sædet ved siden af min far. Men så får han også muligheden for, at føle sig stor, når han får lov til, at holde linerne ;)

Mange tak for dit svar. Det er sådanne indput jeg gerne vil have.

** Trine M. Heide **

For dig, som gerne vil lære mere om korrekt fodring af heste!

Søger du billeder af GAMLE varmblodshingste? Danske som udenlandske? Så prøv at skriv til mig.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider