Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke er ekspert på det her område.. Men hvis jeg må komme med lidt betragtninger ud fra vedlagte billede der for mig ligner en korrekt travsele forspænding.
I travselen trækker hesten med det man ville kalde et fortøj på en saddel og ikke et bringestykke.
Der er ikke noget der går ud over skulderen på hesten og derfor vil bevægelsen også være meget mindre end med en bringesele.
Der er skagler på travselen, men de er bare meget korte og forbundet i enden af stængerne istedet for på vognen.
På travselen kunne de lige så godt gå helt bagud til "vognen", men det giver bare ikke ret meget mening når det ikke tilføjer nogen funktion til selen.
Men med en bringesele der har brug for at bringestykket kan arbejde med hesten, skal der være en mekanisme der giver denne funktion.
Som jeg foreslår ovenfor kan man lave en wiresvingel og med den, var der ikke noget i vejen for at eliminere skaglerne helt og så hægte wiresvingelen direkte i selen der hvor skaglerne normalt sidder.
Men hvis man vil bruge et svingeltræ, så må man også have det til at sidde henne ved bag hesten og har dermed også brug for skagler.
Jeg har set "svingelløse" vogne beregnet til bringesele. På disse vogne er der så istedet for svinglen en fjeder i hver side, som skaglerne sættes i. For mig at se så er løsningen med fjedre en mellemvare, der tillader en vis bevægelse i bringestykket, men der vil altid være et lidt skævt træk fordi at den ende der trækkes fremad jo strammer fjederen og den side der bevæger sig bagud slækker fjederen.
Jeg kender som sagt ikke noget som helst til travløb eller trav-træning. Men jeg kan ikke forestille mig en trav-ekvipage trave på udflugt en hel dag med sulkyen bagefter. Jeg har heller ikke set så mange travbaner i TV med huller, mudder og bakker osv. så der vil sikkert heller aldrig komme ret meget træk i selen nogensinde.
Taget ud fra egen erfaring, så vejer min sulky med passager noget der ligner 50+100Kg altså 150Kg i alt at trække for min pony. Vægten er ligegyldig hvis der ingen modstand er men tænk bare på hvor meget modstand en fuldt lastet trillebør kan give på forskellige underlag og stigninger man køre på. Forskellen er den samme 
Modelfoto