Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

sulky med svingel
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 12:26

Hej.

ved ikke om det er et alt for dumt spørgsmål men

hvis man bygger en træningslangvogn om til skovturskørsel med bredere dæk osv. ville det så være godt at sætte svingel på eller ?

jeg har en god saletsele jeg helst vil bruge, og syntes det ville være bedere end en travsele.

Mange hilsner Ginnie.

Du må aldrig have så travlt at dine engle ikke kan følge dig.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 19:13

Jeg ville helt klart sætte svingel på. Om du så laver en wiresvingel eller en traditionel er et fedt.

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 13:00
Hej jens. Nu har jeg fået min sulky hjem, men er i tvivl om hvordan den hammel/svingel skal sidde. Jeg prøver lige om jeg kan sætte et billede ind når jeg kommer hjem til pc,en .

Mange hilsner Ginnie.

0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 18:06

ved godt at vognen ikke er lige så fin som marathonvognen, men her er vores nye legetøj . der vil blive sat fjedere i sædet imorgen og svejset nogle bøjler til remmene fra bagtøjet og rygstykket på. men jeg ved ikke lige hvor skaglerne skal være ??

Billede

Billede

Billede

Mange hilsner Ginnie.

0
0
Svar på denne tråd

0000000
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 20:20

Ja undskyld jeg siger det men der er en grund til man bruger en travsele og ikke en salet sele til en sulky. Man bruger ikke skagler til en sulky da hesten jo ikke skal trække meget men løbe stærkt og derfor trækker vognen i selen og ikke skaglerne.

0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 22:09

tjaaa det er der vel, men jeg vil bare ikke skifte min sele ud , og der er jo mange sulkyer med hammel på har jeg fundet ud af, efter jeg googlet billeder af sulkyer, jeg skal ikke ud og løbe hurtigt og syntes han har meget godt af og blive i rutinen med trækket i bringen og bagtøjet osv til når vi skal ud og køre med firehjulet vogne engang imellem, men syntes da også selv det måske ser lidt specialt ud

Mange hilsner Ginnie.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 22:20

Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke er ekspert på det her område.. Men hvis jeg må komme med lidt betragtninger ud fra vedlagte billede der for mig ligner en korrekt travsele forspænding.

I travselen trækker hesten med det man ville kalde et fortøj på en saddel og ikke et bringestykke.

Der er ikke noget der går ud over skulderen på hesten og derfor vil bevægelsen også være meget mindre end med en bringesele.

Der er skagler på travselen, men de er bare meget korte og forbundet i enden af stængerne istedet for på vognen.

På travselen kunne de lige så godt gå helt bagud til "vognen", men det giver bare ikke ret meget mening når det ikke tilføjer nogen funktion til selen.

Men med en bringesele der har brug for at bringestykket kan arbejde med hesten, skal der være en mekanisme der giver denne funktion.

Som jeg foreslår ovenfor kan man lave en wiresvingel og med den, var der ikke noget i vejen for at eliminere skaglerne helt og så hægte wiresvingelen direkte i selen der hvor skaglerne normalt sidder.

Men hvis man vil bruge et svingeltræ, så må man også have det til at sidde henne ved bag hesten og har dermed også brug for skagler.

Jeg har set "svingelløse" vogne beregnet til bringesele. På disse vogne er der så istedet for svinglen en fjeder i hver side, som skaglerne sættes i. For mig at se så er løsningen med fjedre en mellemvare, der tillader en vis bevægelse i bringestykket, men der vil altid være et lidt skævt træk fordi at den ende der trækkes fremad jo strammer fjederen og den side der bevæger sig bagud slækker fjederen.

Jeg kender som sagt ikke noget som helst til travløb eller trav-træning. Men jeg kan ikke forestille mig en trav-ekvipage trave på udflugt en hel dag med sulkyen bagefter. Jeg har heller ikke set så mange travbaner i TV med huller, mudder og bakker osv. så der vil sikkert heller aldrig komme ret meget træk i selen nogensinde.

Taget ud fra egen erfaring, så vejer min sulky med passager noget der ligner 50+100Kg altså 150Kg i alt at trække for min pony. Vægten er ligegyldig hvis der ingen modstand er men tænk bare på hvor meget modstand en fuldt lastet trillebør kan give på forskellige underlag og stigninger man køre på. Forskellen er den samme ;-)

Billede

Modelfoto :)

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

Kørsel
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 16:19

Jeg har virkelig ikke ret meget forstand på kørsel.. men sagen er, at jeg har en travhest og en lidt speciel sulky, og kan være du kan få lidt inspiration ved at kigge på mine billeder..

Billede

Som I kan se er denne sele ikke en travsele.. skaglerne løber langs med stængerne på vognene, hvor der er nogle "flapper" de skal igennem, så de ikke kommer til at hænge. På fronten af vognen er der en svingel som skaglerne er fæstet til.. den er ikke nem at se på billedet, men den er der..
Billede

Af og til er det dog som om han trækker i stængerne, så skaglerne hænger lidt løst..
Billede

Og næste billede får ibare fordi jeg synes det er så godt :)

Billede

Ved ikke om jeg har været til nogen hjælp overhovedet.. men nu kan I se hvordan vores system ser ud :)

Jeg er i Norge lige nu, men kommmer hjem næste mandag.. kan godt tage nogle billeder af selve "svinglen" hvis i er interesseret?

Mvh Lise

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider