Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Fransk kumte til arbejdssele?
Forfatter: 
Dato:  13-09-2011 14:54

Jeg er ved at tilkøre min 2-årige islænder. Jeg har tænkt at jeg vil bruge ham til at harve en lille mark med, her i efteråret. Selen er en almindelig ikke særlig kraftig, bringesele, og det har været fint indtil videre, for han har kun haft nærmest symbolsk vægt på, - men skal han til at lave noget, skal han jo have en ordenlig sele at trække i.

Jeg overvejer en fransk kumte, men jeg er i tvivl om den er egnet som arbejdsele. Det er jo ofte nogle ret jordnære ting han skal trække, så svinglen vil jo sidde noget lavere (næsten jordhøjde), end hvis han trækker en vogn. Kan en fransk kumten så godt justeres sådan at skaglernes linie ikke bliver brudt? Tænker om stykket imellem "hals-ringen" og skaglen, nærmest vil slå et knæk?

Hvordan er fransk kumte i størrelsen? Vil jeg kunne bruge en størrelse Cob på en 2 årige islænder?

0
0
Svar på denne tråd

kumter
Forfatter: 
Dato:  13-09-2011 15:53

Jeg ved at der er en der har brugt Franske Kumter til at pløje med Fjordheste, så det kan lade sig gøre.

Men det er jo også et spøgsmål om at have skagler der er lange nok, så bliver vinklen ikke så skarp.

Med hensyn til størrelsen er det svært at svare på, da det jo både afhænger af hvor kraftig Islænderen er, og til dels også af mærket på kumten. Prøv dig frem.

Anna og de små (og de lidt større) sorte. :-)

5-års shetter-hoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  13-09-2011 18:46

Det er dejligt at du har set dem brugt til pløjning. Så er det nok fint nok. :-D

Det er den franske kumte fra net-op.as, jeg tænker på, da den ser noget kraftigere ud, end den fra Møldrup

www.net-op-as.dk/frenchcollar.gif

Tænkte at der måske var nogen herinde, der kender den, og kan sige om det bliver alt for voldsomt, at bruge en str. cob, til en 2-årig islænder. Jeg vil jo helst købe en, han kan blive ved med at passe, så vil være træt af at skulle starte med en str. pony, som han vokser ud af. :-/

0
0
Svar på denne tråd

Kumten fra Net-Op...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2011 21:29

... har en rigtig god pasform. Jeg kender ikke ret meget til den fra Møldrup, men jeg har hørt (fra en kusk, der selv har begge typer kumter) at den fra Net-Op er den bedste.

Vi bruger str. cob til vore fjordheste, som har et relativt stort skulder- og halsparti, sammenlignet med en islænder.

Jeg tror at du skal tage nogle mål af din hest og derefter en snak med Bjarne hos Net-OP.

Her er Net-Ops måleskema: http://www.net-op-as.dk/skema1.pdf

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mante tak Sif!
Forfatter: 
Dato:  14-09-2011 22:58

Ja fjordheste er jo oftest noget større omkring skuldrene, end en islænder. Jeg har eks. en stavsele str. cob, som er alt for stor. Du har nok ret i, at jeg skal snakke med manden selv. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hej Mariette- stavsele
Forfatter: 
Dato:  17-09-2011 14:27

Hvor store er dine stave i din stav-sele?

Jeg har nemlig to sæt stavseler der er laver til islændere, selv har jeg fjordheste, og specielt den ene hest kunne vist godt bruge nogle større stave, måske et bytte var muligt?

hilsen Merete

0
0
Svar på denne tråd

Hej Merete
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 13:35

Jeg er siden jeg købte selen, blevet ejer af en islandsk hoppe på 9 år, som jeg håber kan passe selen. Jeg har lånt selen ud, så har ikke prøvet den på endnu.

Jeg har siden jeg oprettede tråden været lidt værgelsindet, og er nu mest til at finde en mindre stavsele. Det er jo et godt afprøvet koncept. :-D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 17:00

Skulle du få lyst til at bytte, så er det bare med at skrive eller ringe.

hilsen Merete

0
0
Svar på denne tråd

Kumtesele
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 11:54

en størrelse cob fra Netop er for stor til en islænder

køre selv med franske kumtesele fra netop på alle mine fjordheste

for de kan trække 20 procent mere i en kontesele i en bringsele

simba

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  07-11-2011 10:11

Jeg har i mellemtiden købt en billig stavsele som arbejdssele, så vi prøver med den. Umiddelbart trækker de begge fint i den.

Går vi siden over til fransk komte, er jeg glad for at vide, at en størrelse cob er for stor.

Den stavsele jeg har i forvejen, er noget kraftige i det, og er egenligt en svensk skovsele, så jeg tror det vil se mærkeligt ud, at udskifte stavene.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider