Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Tilkørsel - hvordan og hvor?
Forfatter: 
Dato:  06-05-2011 13:08

Hej alle

Jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I har med tilkørsel af en pony. Nogen har måske gjort det selv - det er jeg ikke dygtig nok til, så jeg søger en dygtig kusk der kan 'gøre noget' og derefter undervise mig i, hvordan man kører.

Skal ponyen bo hos træneren eller kommer man en gang om ugen med sin pony - eller hvad gør man??

Jeg har en koldblods pony på 6 år der er trænet en hel del for lange liner - både på bane og på tur - og som har haft en kælk spændt efter sig et par gange i vinter, hvor vi legede i sneen. Vi har rigtig køresele da vores anden pony er tilkørt, og det gik fint at trække i dette. Ned af bakke var værre end op af bakke da kælken løb hurtigere end ham, men alt i alt tog han det rigtig godt og vænnede sig til at have noget bag ved ham.

Hvilke kvaliteter ser man efter for at vurdere, om han vil være egnet til kørehest? Skal de være fuldstændig kølige i alle situationer?

Han kan nemlig godt blive 'forfjamsket' ind i mellem, (trolde... ved I... de lurer i buskene) men han er blevet bedre i løbet af de senste 1½ år.

På den anden side er hans race notorisk for deres evne og udholdenhed til at trække vogne over lange, krævende strækninger, så det ville være oplagt, hvis vi kunne lære det begge to.

Men - hvor går vi hen herfra??

Shadow - the flying Fell

0
0
Svar på denne tråd

Der er forskel på...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 09:32

... hvordan det gribes an, alt efter hesten, ejeren og træneren, men jeg tror, at de fleste som tilkører heste, gerne i en periode vil have dem stående, så de kan spænde for hver dag (og engang imellem 2 gange om dagen). Det handler jo om at forspændingen og kørslen hurtigst muligt skal blive rutine for hesten, og det opnår man bedst, hvis man spænder for så ofte som muligt.

Hvor du går hen? - det afhænger lidt af, hvor i landet du bor :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 10:21

Tak for dit svar Sif - jeg bor i Storkøbenhavn. Det var jo så oplagt i min verden, at jeg glemte at skrive det

OK - når ponyen så er tilkørt er det så vigtigt at holde evnen ved lige hele tiden?

Jeg har haft den ene pony i 3 år og før vi købte hende blev hun brugt til kørsel for vogn (kun én-spand) men vi har kun haft kælken efter hende også. Er det som når mennesker har lært at cykle noget der hænger ved, så hun vil kunne køre med vogn igen eller starter man, om ikke helt, så næsten forfra efter så lang en pause?

Shadow - the flying Fell

0
0
Svar på denne tråd

dma di dam
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 23:58

Det er vigtig i starten de får rutinen med vogn sele mm. at de ved hvad der sker, og at de skal stå stille til det mm.

Når de først har lært det og er blevet nogenlunde stabile køreheste, er det meget som en ridehest nogle skal bruges hverdag ellers laver de ulykker mens andre kan stå i flere år uden at lave ballade når de bliver spændt for igen.

De glemmer det ikke, det er jeg sikker på.

men man kan jo bare lige tjekke ved at trække vognen ved siden af, eller evt. spænde for og så lade være med at sætte sig op, før man er sikker på hesten synes det er ok.

www.Aastrupgaard.dk
Kvalitets ponyhingste tilbydes til bedækning.

Knabstrupper, Welsh og Shetlandsponyer.

Samt salg af ungheste.

Både føl, 1, 2, 3 års og 5 års og ældre sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Køreforeninger
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 09:30

Jeg vil tro, at du kan hente hjælp i en af de små sjællandske foreninger: www.koereforbund.dk/ dkf_selskab_andre.html

Som Ida skriver, så er der forskel på heste. Nogen kan man bare spænde for, mens andre skal have det i mindre portioner. Det er meget som med ridning: hvis en hest ikke er blevet redet i flere år, så er der nogen man bare kan sætte sig op på, mens man med andre nærmest starter forfra.

Forskellen på ridning og kørsel er, at hvis hesten ikke er helt med på ideen, så kan det gå hen og blive farligt at spænde den fast til en vogn - derfor er det smart at alliere sig med en eller flere personer, der ved hvad det handler om :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider