Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

tilkøring af plag?
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 20:04

Jeg er i gang med at tilkøre min plag, eller indtil videre er vi kun nået til tilvænning af sele og bid og gåture.

jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal vænne ham til, selvfølgelig alt det med forberedelser til vognen,liner og bid/stop. men at feks. longere er vel ikke nødvendig?

umiddelbart tager han alt fint, alt jeg kommer på ham. syntes dog han kigger meget når vi går, stopper også meget op for at kigge.

har desværre aldrig fået trænet så meget at komme hjemmefra og at han er alene (har kun en hest mere som er MEGET ked af at være alene hjemme og kalder konstant) ham her er ikke så påvirket, han bliver dog lettere nervøs hvis han tror han ser noget farligt når vi går eller han er på ridebanen.

men det er jo bare træning og træning og træning.

hvordan gør i andre når i tilkører en hest/pony som ikke har været redet før eller er unghest?

han bliver 3 år til maj

0
0
Svar på denne tråd

Tilkørsel
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 19:34

"hvordan gør i andre når i tilkører en hest/pony som ikke har været redet før eller er unghest?"

Der er ligeså mange meninger, som der er kuske

Nogle fortrækker at starte i tospand andre som enspænder.

Prøv at lure lidt på Russ Park http://www.russ-park.dk/8861883

(Personligt fortrækker jeg at starte med enspænder på en stor stubmark)

Ellers spørg bare igen, hvis du er i tvivl.

Hilsen Martin

0
0
Svar på denne tråd

tilkøring
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 19:08

min mening er at man skal tilkøre i enspænder så den lærer alle signaler og at trække ordentligt. har set alt for mange der bare "løber" med

Med venlig Hilsen
Tina

0
0
Svar på denne tråd

tilkøring
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 19:52

tak for jeres svar, har kun ham (og en anden ældre større vallak som IKKE egner sig til kørsel) så har ingen anden mulighed end 1 spand.

så han vil blive tilkørt som enspænder

0
0
Svar på denne tråd

Tilkøring af plag
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 19:53

Du skal vænne ham til alt det du kan komme i tanke om - han kommer ud for det på et tidspunkt, og så er det rart hvis han har prøvet det før.

Selv har jeg først trukket dem rundt i grime og tov på bane og i naturen - over plastik, rundt om tønder og kegler, ud i trafikken, gennem vandpytter og meget andet. Når det går godt, får de hovedtøj og bid og når det er kendt, begynder jeg at køre dem i lange liner på samme måde som med grimen. Det er vigtigt at de lærer at gå først forbi biler, traktorer og hvad man ellers møder i trafikken. På banen kører vi slalom mellem kegler,stopper og starter.

Først når de er 100% styrbare kan du begynde at tænke på at spænde for en vogn. Sørg for at have kvalificeret hjælp de første gange.

Det er en lang vej, men det betaler sig at gøre det fra bunden, og det minimerer chancen for at komme galt afsted med mennesker eller dyr.

God fornøjelse

Finn

WELSHPONYER -verdens smukkeste

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 17:26

Vi tilkørte vores 2½ års miniature hingst sidste år. (han bliver 3 i år).

Han var vant til at være i hænder, gå turer langs veje, vænnet til bid og blive longeret, dog uden at kunne "kommandoer/signaler".

Vi startede med at sætte longegjord på ham og gå ham for lange liner. Den første gang havde jeg min mor med som hjælper. Men efter 10 min. kunne han gå selv.

Næste gang gik min mor bare med, men hjalp ikke.

Efter det har jeg gået ture med ham for liner 2 gange om ugen i 3 uger.

Så spændte vi ham for en halvpalle. Første runde gik min mor med ved hans side. Men da han ikke reagerede, gik hun væk og jeg gik for liner med ham. Med pallen spændt efter. Dette prøvede han en gang mere, ligeledes uden at være nervøs.

Næste skridt var vognen.

Vi gik en runde hvor han gik ved siden af vognen, min mor trak. Så en runde hvor han gik mellem stængerne, uden at trække. Og så spændte vi for. Min mor gik med ved hans side den første runde og så kørte vi selv.

På 3 mdr. har han været for vogn 10 gange. (nogle af gangene kælk). Vi vil ikke kede ham med at kører for mange gange her i starten, han elsker at gå for vogn :)

Nu kan han pludselig skridt, trav og whoa kommando, både for vogn og i longe :)

Det er 3. hest vi tilkører, de har alle tre været forskellige. Så træn efter hvad din hest "mangler".

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider