Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Begynderbog om kørsel..?
Forfatter: 
Dato:  06-10-2009 10:29

Hej :-)

Jeg er begynder indenfor kørsel og har derved en masse spørgsmål :-)

Har fået (herinde) nogle dejlige svar ang. hovedtøj, men jeg har meget svært ved at finde ud af det med selen..

Jeg har købt en køresele, i den tro at det var den rigtige, men er faktisk kommet i tvivl.

Jeg kan ikke helt finde ud af om det er en bringe- salet eller stavsele.. og hvad forskellen er på de forskellige seler.. og hvad de hver især skal benyttes til..

Hvilke sele der benyttes til hvilken vogn (sulky eller alm. 4.hjulet vogn)..

Vogn med eller uden bremse ??

Jeg har en lille shetter (ca 85 i stng.)som skal bruges til hyggekørsel nu hun er blevet for lille for min datter at ride på.. Inden jeg starter med at træne hende vil jeg gerne vide, at jeg bruger det korrekte udstyr til formålet :-)

Så nogen der kender en god bog for en begynder ? :-)

Man stinker af gris, lugter af ko og dufter af hest

Medlem af "Bullerklubben" på FaceBook

0
0
Svar på denne tråd

Danske bøger...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2009 11:58

.... om køresport findes stort set ikke. Tjeerd Velstra har skrevet en bog om tilkørsel, som er oversat til dansk, og der findes en smule andet - eller skal du over i tysk eller engelsk litteratur.

www.ekvipage.dk kan du finde en oversigt over litteratur - kig under "carribas".

Selen, som du viser på billedet, sælges der desværre et utal af.

Når jeg skriver desværre, så er det egentlig ikke fordi, der er noget i vejen med selen som sådan, men det er en (indisk?) kopi af en gammeldags arbejdssele - altså en sele man brugte i marken.

Som den er på billedet, så er den faktisk ikke meget bevendt ;)

For det første, så mangler der skagler for at hesten har noget at trække vognen med. Starten på skaglerne er der (de læderfiduser, der stikker bagud), men eftersom de er en fast del af bringestykket, så er du nødt til at bruge rebskagler. Det er også OK, hvis du er god til at splejse, men ellers kan det være noget af en pestilens at få dem lavet og tilpasset. Jeg vil anbefale tykt bomuldstov, som man køber hos en skibsproviantering, det gnaver ikke hesten på lårene ligesom almindeligt reb.

For det andet, så er der ikke noget at sætte stængerne fast i. Du kan købe stangstropper, som de hedder (eller få din sadelmager til at sy dem), og så skal de sættes fast i de spænder, du bruger til at regulere opholdsremmen (altså de spænder der sidder i midten af billedet, ovenover det store firkantede spænde), og det er sjældent at præfabrikerede stropper kan gå ind i de smalle spænder, så jeg vil anbefale dig at måle spænderne - eller tage selen med på indkøb.

Selen på billedet er kun velegnet til en firhjulet vogn. Hvis du vil køre i en af de små 2-personers sulkyer (roadcarts kaldes de også), så vil jeg anbefale dig en saletsele.

Jeg har tidligere skrevet op ad stolper og ned ad vægge om saletselen og alle dens muligheder, og det kan du finde, hvis du bruger søgefunktionen, så det vil jeg ikke gentage her - men blot opsummere at saletselen har en løs ydergjord, der løber i en kanal i rygstykket. Dette gør, at uroen i stængerne (og der VIL være en del uro i stængerne i en 2-hjulet vogn) bliver "opfanget" i gjorden, og ikke hiver hesten i sidebenene.

Jeg vil også anbefale dig at anskaffe dig et omgangstøj. Man kan godt køre uden når man har bremser på vognen - men hvis du er ny i køresporten, så er det usandsynligt, at du er hurtig nok på bremsen til at undgå, at hesten kommer til at bremse vognen i ryggen/nakken.

I øvrigt er en 2-hjulet vogn med bremser ofte noget skidt, så her er det bestemt ikke frås at køre med omgangstøj.

Pøj-pøj med det - og jeg synes at du skal overveje at kigge på aktiviteterne i køreforeningerne. Her kan du få hjælp og inspiration, og det er smadderhyggeligt at være sammen med ligesindede. På www.koereforbund.dk kan du finde adresser på de forskellige køreforeninger og -selskaber. Her kan du i øvrigt også finde et par artikler om seletøj.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Købes: wintec springsadel med udskifteligt kopjern

0
0
Svar på denne tråd

Har besluttet...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2009 12:44

Tak for svarene...

Jeg tror jeg tager ud og ser hvordan andre gør det inden jeg selv går igang :-)

Har heldigvis ikke givet ret meget for køreselen :-)

Man stinker af gris, lugter af ko og dufter af hest

Medlem af "Bullerklubben" på FaceBook

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider