Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

hvornår i gang med tilvænning?
Forfatter: 
Dato:  24-08-2009 17:19

Jeg har en plag på ca 16 måneder.

(irish cob crossbreed)

Planen er at han skal tilkøres når han er gammel nok, havde tænkt at starte så småt til næste år.

men kan jeg allerede nu begynde at lægge sele på ham så han kan vænne sig til det?

Jeg tilkørte hans mor sidste år, har aldrig prøvet det før med en unghest.

Så søger også råd til hvordan jeg vænner ham til bidet og det hele når vi når dertil.

Det skal selvfølgelig foregå stille og roligt og i hans tempo.

hvordan gør i med jeres unghest når i tilkører ?

0
0
Svar på denne tråd

gå bare igang
Forfatter: 
Dato:  24-08-2009 22:12

Du kan godt begynde allerede nu at vende hesten til at have gjord på. Gå ture med den i grime og lær den stille og roligt at have mere og mere af selen på: gjord, halerem, bringestykke, omgangstøj, løst-hængende skagler over ryggen...

Disse ting kan den sagtens lære nu. Du kan evt. også begynde at slæbe noget med i snor når I går tur. Jeg har tit brugt en lille plastic-spand i et træktov, som jeg har slæbt i den modsatte hånd af hesten.

Bid og liner ville jeg nok vente med til hesten er ca. 2 år. Og der starter jeg med kun bidet i et "skrællet" hovedtøj (uden næsebånd, pandebånd og tøjler) lagt på sammen med en grime og så bare gå tur i grimen som vi hele tiden har trænet. Egentlig brug af hovedtøjet begynder jeg først på, når hesten accepterer biddet helt uden at tygge voldsomt og gabe eller andre "undvigelser". Og de første mange gange har jeg stadig grimen på med et træktov, som kan bruges hvis hesten bliver urolig, så jeg ikke bliver tvunget til at hive den i munden.

Held og lykke med træning.

Anna og de små (og de lidt større) sorte. :-)

0
0
Svar på denne tråd

tilkøring
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 20:46

tak for hjælpen :-)

Det var også sådan noget lignende fremgangsmåde jeg havde forestillet mig som du fortæller.

Det er mere det med tilvænning til bidet jeg ikke er så sikker på.

har kun tilkørt pony der er tilredet og derfor kender bidet og alle signalerne.

Hvordan gør du så når de har lært bidet at kende og skal til at bruge det med tøjler og stop/start signal?

gør man som man ville gøre med en der kender det eller skal de lære stop/start/drej signal, og starter man med at gå bagved i lange liner, selvfølgelig med hjælper ved hovedet eller hvordan?

Har en ældre hest som altid har været meget følsom med bid, han skal rides med "sytråd" og næsten uden kontakt til bidet.

jo mere man får fat i ham jo mere render han.

Så er bange for at få taget for hårdt i sådan en lille ny som skal til at lære det, selvom jeg vil være meget forsigtig lige netop pga. ham den gamle jeg har.

0
0
Svar på denne tråd

brug af bid
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 07:46

Når jeg begynder at bruge biddet starter jeg på gåturene. Jeg sætter en alm. ride-tøjle i og begynder stille og roligt at bruge den til at styre hesten i. Som sikkerhed har jeg stadig træktov i grimen hvis det skulle blive nødvendigt at tage lidt hårdere fat f.eks. hvis hesten bliver forskrækket.

Hvis hesten ikke er større end du kan gå med den ene arm over skulderen på den, kan du efterfølgende lægge tøjlen over halsen og gå med den, mens du styrer fra skulderen.

Når først de når dertil, har de som regel lært at lytte til bidet. Dog bruge jeg også meget verbale beskeder til mine køreheste. De lærer komandoerne: Parrér, skridt, trav og evt. også højre/venstre.

Derudover også et signal for højere tempo i samme gangart og et for lavere tempo. Dette er rigtig rart når man skal til at træne til konkurrence-dressur, ligesom højre/venstre er rigtig rar at kunne bruge i marathon-forhindringerne.

Hvis du har mulighed for at have en hjælper der støtter hesten ved hovedet, når du begynder at bruge lange liner istedet for ride-tøjlen er det en rigtig god ting. Ellers har jeg nogle gange gjort det at jeg har longeret dem i kapsun og så forsigtigt udvidet med også at have en udvendig line i bidet og hen over ryggen. De første gange hvor jeg træner med begge lange liner har jeg også longen i kapsunen, så jeg kan "gribe" dem når/hvis de bliver urolige.

Anna og de små (og de lidt større) sorte. :-)

0
0
Svar på denne tråd

tilkøring
Forfatter: 
Dato:  29-08-2009 22:27

tusind tak for svar

jeg har heldigvis min kæreste som kan hjælpe ved hovedet, så det skal nok gå.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider