Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Kørestævner med shetlænder?
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 10:16

Hej.

Jeg ville gerne starte stævner med Pingu på 95 cm, når han er tilkørt, men hørte at man ikke må starte enspænder med en hest på under 120 cm? Er det sandt?

Er der noget med at man kan starte i shetlænderforeningen? Men kan man blive medlem der, hvis hesten ikke har stambog?

Kan det virkelig passe at jeg også skal ud at tilkøre hans bror (som jeg da er så heldig at 'have') og køre tospand, for at kunne starte stævner?

I så fald er det da en temmelig tåbelig regel - tænk alle de små shetlændere i det danske land, som er supergode enspænderheste, men som ikke må starte pga. størrelsen.

- Heidi

~ Pingu ~

Ad hoc, ad loc and quid pro quo

So little time, so much to know

Nowhere Man, Yellow Submarine

0
0
Svar på denne tråd

Shetlænder-stævner
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 10:49

Det er delvist rigtigt at man ikke må starte stævner med 1-spænder på under 120 i stg. Det er de internationale FEI-regler der siger sådan. Og jeg kan sagtens forstå reglen, da et stævne efter FEI-reglerne kræver "store" vogne (138 cm bred til dressur, 125 cm bred, 4hjulet og 90/225 kg tung til marathon), 2 personer på vognen hele tiden samt et meget højt tempo på marathon-ruten.

Selv har jeg valgt at skifte fra Shet-2-spand til Welsh Mountain, da selv 2spand er meget hårdt for de små.

Men der er heldigvis masser af stævner der ikke afholdes 100% efter FEI-reglerne. Hvert år i starten af August afholdes et stævne i Revsø i Søndejylland, hvor der kun kommer ponyer under 110 i stg. I juni eller juli afholdes der i Slangerup (Nordsjælland) et pony3-stævne, kun for ponyer under 130. Der ud over er der mange små stævner rundt omkring, hvor der er klasser for de små ponyer. Der kan også nævnes Top-cup som er en turnering i keglekørsel, med en afdeling på hver side af Storebælt, samt indendørs-stævnerne, der også afholdes over det meste af landet.

Ved alle disse stævner er der dispenseret for de regler der gør det svært/umuligt at starte med de små ponyer. Så kom du endelig igang med at træne din pony til stævnerne.

Anna og de små (og de lidt større) sorte. :-)

Shetlandspony til salg. 2års hoppeplag.

0
0
Svar på denne tråd

Det er faktisk ikke...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 18:20

... nogen tåbelig regel - det er et spørgsmål om etik og horsemanship.

Traditionelle kørestævner med deres 3 discipliner er hårde ved de små heste - og det er fuldstændig vildt at byde en så lille enspænder at skulle trække vogn og 2 mennesker rundt på en maratonrute. Det kan såmænd være svært nok for de store ponyer.

Som Anna skriver, så er der andre muligheder for små enspændere, såsom Top Cup og specielle ponystævner, hvor der bliver taget hensyn til de små.

Jeg ved at man ved ved nogle ponystævner f.eks. kan lade sin groom cykle med ved siden af vognen, så hesten ikke skal trække 2 personer - og her er ruten lavet til de små. Desuden er der dispenseret fra de vægtkrav, der gælder til almindelige kørestævner.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

2 Fjordvallakker sælges. Dejlige drenge 2½ og 3½ år, under tilkørsel

0
0
Svar på denne tråd

Godt... :)
Forfatter: 
Dato:  30-10-2008 07:23

Tak for svarene, nu forstår jeg det bedre.

Jeg vil bare køre lidt dressur, i hvert fald i første omgang :) Om vi får råd til at køre rigtigt på et tidspunkt, med begge hest, kan jeg jo håbe :) Det ville være så sjovt, også selvom de er små - de er jo stærke, hvis de er i god kondi.

- Heidi

~ Pingu ~

Ad hoc, ad loc and quid pro quo

So little time, so much to know

Nowhere Man, Yellow Submarine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider