|
|
| Hvor meget vægt? |
|
|
Jeg leger lidt med tanken om at skaffe mig en kørepony. Gerne en shetlænder, da jeg syntes de er utrolig charmerende. Men... har tænkt lidt. Han en shetlænder klar at køre i vogn med 2 voksne (ca. 160 kg samlet+vogn) i en lille time? Mest skridt. Eller skal man en tand større op, for at få en der kan klare det? Hvilken ponyrace vil i anbefale? Skal kunne klare at køre for vogn med to voksene. Ikke mere. Skal være raceren, da der skal være papirer på, da der også skal avles ved siden af. Den vil selvfølgelig kun bliver kørt let under starten af drægtigheden.
** Trine ** Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan - ny sin ridehest. Ejet af: Frosti - hustyrannen. SÆLGES: YDERST velholdt Wintec 500 dressur. Fremstår som ny. Pris til forhandling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En shetlænder i form... |
|
|
... kan godt trække 2 voksne i en vogn, der ikke er for tung - f.eks. én som dem Helle Handl (Seletøjssalg, kig på markedspladsen) sælger. Kan du finde en firhjulet der ikke er for tung, kan en stor shetlænder også godt trække den, bare turene ikke er i alt for tungt terræn. Men I skal nok ikke stoppe flere kilo på vognen, når der kun er én shetter foran. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt Husk DM for fjordheste den første weekend i september.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.......... |
|
|
det er ikke nødvendigt at sige mere når Sif har talt, hun har som sædvanligt ret. Min kan snildt trække en let firhjulet og tre voksne på asfalteret vej uden at være spændt for hårdt for, så spring bare ud i det.
Med venlig hilsen Merete Shetlænderavl Føl og plage til salg med gode papirer til fornuftige priser. 1 års sortbroget vallak sælges, 1800kr. http://www.stutteri-winther.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Tak for svarene. Planen er også at det skal være en Shetlænder på omkring 1 meters penge, hvis det bliver til noget. Og selvfølgelig en let vogn. Og ingen tung terræn. Plane veje og stiger. Kun med de stigninger som det måtte indebære. Det meste af tiden vil det kun være mig der kører med den, men en gang imellem kunne jeg nemt forestille mig at kæresten ville med en tur. Men hvis i med kendskab dertil, ikke mente at man kunne byde en shetlænder det, så var det jo ikke en sådan race jeg skulle kigge efter.
** Trine ** Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan - ny sin ridehest. Ejet af: Frosti - hustyrannen. SÆLGES: YDERST velholdt Wintec 500 dressur. Fremstår som ny. Pris til forhandling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æsler for vogn |
|
|
Hvis du gerne vil ud og køre vogn, så prøv at overveje æsler, da de er stærke, nøjsomme, intelligente og arbejdsvillige dyr. Jeg vil love dig du ikke fortryder det et sek.
------------------------------- Modetøj og gallakjoler til små penge, hvor alle kan være med. www.skindbjerg.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Pjevs 1: Hvis du viste hvor meget jeg gerne ville ha et æsel, og altid gerne har ville ha. Syntes det er et ultra skønt dyr. Men... det jeg brænder mest for, er avlen. Og jeg har ingen kendskab, what so ever, omkring avl af æsler. Derfor vil jeg holde mig til heste. Egentlig ville jeg hest avle varmblod, men pga min skade, er jeg nok nød til at være realistisk, og tænke i ponystørrelse. Kørsel er "kun" for hyggens skyld, og for at bruge hoppen til andet end at være avlshoppe og foldbums. Duet lyder forkert det ovenstående... øv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| avl med æsler |
|
|
Nu er avl med heste nærmest en videnskab i sig selv, når man læser her inde, men med æsler er det faktisk nemt. Ja de klarer det hele selv og stambog ordnes for 75kr. Vi har haft rigtig mange føl gennem tiden og der er intet så yndigt som et lille ny æselføl og deres uld mærker som silke. Men hvad avl af æsler angår, så skal det være en hobby, for der er bestemt ikke penge i det. Æsler bliver heller ikke syge som heste, de bliver ikke forfangen, får ikke kolik og andet. De æder minimalt og er faktisk altædende. Alt hvad der hedder beskæring af hæk, trær og buske ryger ind til æslerne og det tager ikke lang tid før det er væk, så ingen raspen tænder. Æsler bider ikke, de sparker ikke og de er sjældent bange for noget. De knytter sig til deres ejer som en hund. Ja der er mindst 1000 grunde til at få et æsel. Jeg synes du skulle overveje om ikke det var værd at prøve. Man kan jo altid have avl på ponyer ved siden af.
------------------------------- Modetøj og gallakjoler til små penge, hvor alle kan være med. www.skindbjerg.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Åh hold nu op... Nu bliver jeg jo pludselig utrolig meget i tvivl. Jeg har altid gået meget op i avl, og kun MED stamtavle, og har altid føl at avl med æsler var noget tilfældigt, og det har jeg IKKE lyst til. For så er der ingen grundt til at avle. Og ja, der findes altså næsten ikke noget mere sødt end et æselføl. Men vil da så også sige så meget, at når jeg kommer dertil, og måske skal ha anden hest, så vil jeg da på ingen måde være afvisende overfor et æsel. Ikke hvis den rigtige står der. Findes der en hjemmeside for æsler, sådan som vi har hjemmesider for de forskellige avlsforbund ved heste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pjevs 1 |
|
|
Pjevs 1: What, ja undskyld men mener du det du skriver Æslers risiko for forfangenhed kan da bestemt sidestillet med de nøjsomme hesteracer,De bliver da også lige så nemt syge som heste med bla kolik,infektioner,hovbylder osv. Lige netop sådan sådan en indstilling som du her giver udtryk for er skyld i at alt alt for mange æsler går med ubehandlede dårligdomme,og bliver fodret med ikke egnet æselfoder (køkken affald,gammelt bagerbrød og lign)For slet ikke at tale om deres hove som alt for ofte er lange og deforme,fordi rigtig mange anskaffer sig æsler uden at sætte sig ind i deres hovpleje som kræver mindst lige så meget opmærksomhed som hestens. Og tænderne skaæ tjekkes og raspes efter behov,nøjagtig som hestenes. Det eneste rigtige du i mine øjne har skrevet er,at æslerne knytter sig meget til deres ejere.At der så er mange æsel ejere som overhovedet ikke fortjener deres hengivenhed,er så noget andet. Dorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æsel køb! |
|
|
Hejsa! Har lige været omkring og tjekke tråden her ) Har selv mini shetter jeg skal have tilkørt - men går også at tumler med en ide om at anskaffe et æsel - synes bare ikke jeg rigtigt kan finde nogen avlere og nogen æsler til salg... Helst her omk. midtjylland - nogen der kan være behjælpelig? Hilsen Merete - Odder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æsler for vogn |
|
|
Der er en vallak til salg på QXL lige nu, måske kunne han bruges. Jeg er sikker på du nemt kan få ham til minimale penge, da de har sat 4 shettere og et æsel til salg for 1000kr samlet. Ellers har jeg et rubust flot hoppeføl der kan tages fra til foråret, men hun vil koste noget mere end den på QXL.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror... |
|
|
... holder mig til min oprindelige plan om en Shetlænder. Føler mig mere sikker på dette område  Det drejer sig om ren og skær bekvemmelighed.
** Trine ** Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan - nu som ridehest. Ejet af: Frosti - hustyrannen. SÆLGES: YDERST velholdt Wintec 500 dressur. Ny pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
dorte6 Jo selvfølgelig mener jeg hvad jeg skriver, jeg kender nogle stykker efterhånden der har æsler og vi kan alle blive enige om at æsler er meget nemmere end heste på alle områder. Selvfølgelig skal æslers også beskæres, det burde jo give sig selv, alle dyr om de har hove eller klove skal beskæres. Jeg har avlet æsler i 10 år nu og ingen af mine dyr har til dato været syge, der har været en hovbyld, det er alt. De har endnu ikke haft behov for at få raspet tænder, da de slides fint på naturlig vis. Uanset om man køber en kanin, hund eller æsel, så vil jeg formode at man sætter sig ind i dyrets behov. Det er ikke min holdning der er skyld i at mange æsler går under kummerlige forhold, det er de folk der blot køber et dyr og så efterfølgende er ligeglad med dyrets trivsel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jamen skrev du så disse linjer ,fordi at dine æsler aldrig har fejlet noget,og så har du bestemt at andre æsler hverken kan blive forfangne,eller skal have raspet tænder bare man giver dem nogle grene at hygge sig med:
Æsler bliver heller ikke syge som heste, de bliver ikke forfangen, får ikke kolik og andet. De æder minimalt og er faktisk altædende. Alt hvad der hedder beskæring af hæk, trær og buske ryger ind til æslerne og det tager ikke lang tid før det er væk, så ingen raspen tænder.
Jeg har såmænd haft æsel i 16 år,og må da indrømme at jeg har haft dyrlægen ude en del gange.Nu er det jo sådan at med æsler så er de enormt gode til at skjule smerter,så man skal være meget opmærksom på de små tegn på at noget er galt.Feks.så kan mange smede fortælle om æsler der har været forfange(selv om du siger de ikke kan blive det),men som først har vist tydelige tegn på det langt henne i forløbet.Du skriver jo selv de er meget nøjsømme med foderet,og lige netop derfor er de jo disponeret for at blive forfangne. Og at dine ikke skal have ordnet tænder er da dejligt for dig.Sidst mine 5 blev tjekket ,trængte de 3 til en tur,og det på trods af at de sådan set har ok tandstilling og har fri adgang til træer at gnave i.Men den ene er gammel og en er ung = skævt slid pga tabte tænder som skyldtes tandskift og alderdom.Og mon ikke de fleste æselejere nye som gamle vil løbe ind i disse ting på et eller andet tidspunkt,og så nytter det da ikke at sige de hverken kan blive forfangne eller skal have passet tænder.
Dorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg sammenligner med hesten, jeg skriver ikke at æsler aldrig kan blive syge. Prøv at læse hvad jeg skriver i stedet for at fare i kridthuset og påstå at min holdning er skyld i æsler lever af bagerbrød og køkkenaffald, samt aldrig får beskåret hove. Men vil du være negativ, så er det da i orden med mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu skriver du nu da selv dette :
Æsler bliver heller ikke syge som heste, de bliver ikke forfangen, får ikke kolik og andet. De æder minimalt og er faktisk altædende. Alt hvad der hedder beskæring af hæk, trær og buske ryger ind til æslerne og det tager ikke lang tid før det er væk, så ingen raspen tænder.
så jeg har læst dit skrevne.Og det kan meget vel være jeg farer i kridthuset,men hvis man har set hvad jeg har været ude at se af sølle æsler ,ja så ville du garanteret også reagere på alt hvad der kunne lyde som om at æsler bare mere eller mindre kan passe sig selv og ikke kræver dyrlæge ,smed og tandlæge og ordentlig foder.
Dorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shetlænder |
|
|
Trine *Mr Milan*: Du kan evt. for sjov læse min side på min hjemmeside om shetlandsponyen www.123hjemmeside.dk/stutteri- sigsgaard. Du kan finde den i menuen under "shetlandsponyen". Du skal slet ikke have den mindste tvivl om, at en velplejet og iorden shetlandspony kan trække dig, din kæreste og en vogn. Shetlandsponyen er verdens stærkeste hesterace! Jeg har tilkørt flere shetlandsponyer i min tid og jeg vil sige at køre med shetlandspony er livet!!! Ang. æslerne.... Så vil jeg holde med dorte6. Æsler har samme chancer for forfangenhed og sygdomme som heste/ponyer. Faktisk er der rigtig mange æsler bare i DK, som er på randen til dyremishandling. De er tynde, lange hove, uren pels, fyldt med orm og lus. Bare tanken om manglen på vitaminiseret foder....  Æsler ser nuser ud- ingen tvivl der! Men jeg ville ALDRIG anskaffe mig et. Af den simple grund, at æslen har et naturligt værtsdyr i kroppen, som smitter hestene og gør dem syge- og det er lungeorm. Lungeormene er ufarlige for æslet, men kan dræbe en hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Trine ♥Fiona♥: Mange tak for svaret. Nu er jeg tryk ved at købe Shetlænder. Størrelsesmæssigt, er det så mest hensigstmæssigt at købe en medium eller en standart?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Størrelse |
|
|
Når du nu har taget stilling til at det skal være shetlænder, vil jeg råde dig til at købe en der er over 100 cm. Anette
2007 var mit sidste år som shetlænderkusk, nu skal jeg køre med NF og DSP
Shetlændere også for voksne
min hjemmeside staldhojbo.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shetlænder |
|
|
Som Irming skriver, så vil jeg også råde dig til at tage en i Standart størrelsen. Eller en medium som måler sidst i medium kategorien.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|