Med al respekt, så er der lige præcis udtalelser som dem, du kommer med (og du er langt fra den eneste, så det er ikke personligt ment), der siger mig, at en masse ridefolk hovedløst dømmer væddeløbssporten, uden at ane en brik om, hvad de taler om!
De fordomme, du fremfører her, er så ekstremt typiske - vi ser dem gang på gang.
Michelle har allerede været inde på noget af det, men jeg vil da også gerne give mit besyv med:
Dog bryder jeg mig ikke om at galop samt trav heste trænes i stykker allerede som åringer og de nærmest betragtes som affald hvis de ikke lige kan ytre deres talent som to-tre års og derfor bare slagtes så der kan blive plads til at avle nye.
Der er ingen, der (med vilje) træner hestene i stykker som åringer. Hvad skulle meningen være med dét? Vi skal have glæde og gavn af de heste i flere år fremover, så ingen person ved sine fulde fem vil træne en hest i stykker som åring.
Selvfølgelig kan der være heste, der viser sig ikke at kunne holde til "mosten" - men de bliver sorteret fra rimelig tidligt. Det er DYRT at have en væddeløbshest, hvad enten det er trav eller galop, så der er næppe ret mange, der vil ofre tusinder og atter tusinder af kroner på at træne videre på en unghest, der er uholdbar, eller som ikke viser gnist af talent.
Desværre er der vist mange ridefolk, der fejlagtigt tror, at man bare moser på i fuld fart, så snart hesten er fyldt 1 år. Det er hamrende forkert!
Det gælder om gradvist at få bygget muskulaturen og fysikken op på hesten ved at give den masser af kilometer i benene i langsomt tempo.
Først når hesten har fysikken til det, begynder man at træne fart i den, og det sker først et godt stykke henne i forløbet.
Viser hesten så, at den er tidlig, så kan det komme på tale at starte den som 2-års - ellers venter man.
De heste, der ikke duer som væddeløbere, bliver som sagt sorteret fra, og jeg er overbevist om, at der er mange ejere af væddeløbsheste, der hellere end gerne så deres dyr få et dejligt liv et andet sted. Men hvem vil have dem??
Her skulle I, kære ridefolk, måske gribe lidt i egen barm! Kig bare på markedspladsen herinde - der er MASSER af annoncer, hvor man finder linier som "travheste har ingen interesse", også selv om den hest, der søges, bare skal bruges til skovtur eller selskabshest. Ja, visse personer vil endog ikke engang have dem inden for deres døre, og nægter at opstalde dem!
Fuldblodshestene har jeg indtryk af slipper lidt lettere gennem nåleøjet.
Hvis man står med en trav- eller galophest, der ikke er egnet til væddeløb, og ingen vil have den, hvad andre muligheder har man så, end at slagte den? Også selv om det ikke er med ens bedste vilje.
Fejler hesten noget rent fysisk, så kan jeg slet ikke se, at der er noget i vejen for at aflive den - det er da mest humant.
Hestene bliver ikke slagtet "bare for at man kan avle nye" - det er det rene vrøvl!
Alle opdrættere er interesserede i, at deres opdræt kommer til at klare sig godt på væddeløbsbanen - det er sådan, man får gjort reklame for sin avl, og dermed kan få gode priser for kommende års afkom.
Den dårligste reklame, en opdrætter kan få, er da hvis hans opdræt aldrig nogensinde viser noget positivt på banen, eller viser sig generelt at være uholdbare. Så vil jeg næsten godt garantere, at vedkommende hurtigt er "out of business"!
En god avlshingst inden for trav eller galop koster hurtigt det 10-dobbelte af, hvad det koster at få bedækket ved en ridehingst, så medmindre man har fundet en guldmine i baghaven, så er der ikke ret mange opdrættere, der "bare avler nogle nye" heste.
Desuden forstår jeg ikke meningen med at piske løs på nogen heste for at se hvem der kommer først eller hvem der kan presse sin hest mest. Nogen gange synes jeg det grænser til en primitiv form for sport.
Alt afhænger vist af øjnene, der ser...
Som Michelle så rigtigt skriver, så er der ingen, der "pisker løs" på hestene - det er forbudt, og det bliver straffet...HÅRDT!
Pisken må bruges efter ganske særlige regler, og kun til korrigering, eller for at "minde" hesten om opgaven.
Virker det ikke efter hensigten, skal man straks holde op med at drive på hesten.
Desuden er hverken trav- eller galoppiske specielt effektive til at "tæve løs" på hestene.
Galoppiske er korte og med flad snert, og kan populært sagt dårligt slå en død flue ned af en væg - det er mit indtryk, at de laver mere larm, end de gør ondt (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, galopfolk).
Travpiske er nogle stive tingester med kort snert, og de har ikke ret meget "svirp"-effekt. Selvfølgelig kan de - hvis de misbruges - slå hårdt, men det er netop derfor, der er strenge regler for, hvordan pisken må bruges.
Jeg kan ikke helt se det primitive i at ride eller køre om kap - det er der jo også masser der gør på deres rideheste, når stubmarkerne indbyder til det.
Forskellen er bare, at vores væddeløb er organiserede og har regler. Og ja, af og til er det nødvendigt lige at minde hesten om, at den faktisk er "på arbejde".
Skulle det være mindre primitivt, når en springrytter mener, det er nødvendigt at give hesten et klask ved hver forhindring, for at få den til at springe? Eller når en dressurrytter sidder og dasker til hesten, for at få den til at takte korrekt (som adskillige har beskrevet, de så det bl.a. i Herning)?
Pisken er et hjælpemiddel, ikke et torturinstrument.
Lad være med at være så naiv at tro, at man kan piske sig til gode resultater - det er en umulighed.
Jeg blev lidt chokeret sidste sommer da jeg sammen med en bekendt tilbragte en del tid på travbanen, over de metoder bruges og ikke mindst oplevede jeg en hest der fik en grim flænge ved koden og som straks blev kørt ud på banen for at se om den var rengående så den kunne gå løb i weekenden.
Hvilke metoder? Spurgte du ind til dem, eller dømte du bare uden at vide, hvorfor man gjorde, som man gjorde?
Ting kan godt virke mærkelige, hvis man ikke ved, hvad der foregår, eller hvad meningen er.
Alting har som regel en god forklaring, og bare fordi nogen foretager sig noget, som man ikke selv ville gøre, så er det jo ikke nødvendigvis forkert.
Vi er helt enige om, at man selvfølgelig ikke skal starte en hest, som er skadet.
Det lyder mærkeligt, at man skulle køre ud for at se, om en skadet hest var rengående, så den kunne starte - men desværre kan man ikke gardere sig mod, at der er mennesker, der opfører sig tåbeligt. De er alle steder - desværre.
Så kan man kun prøve at være den, der opfører sig ansvarligt, og opfordre dem til at passe lidt bedre på hesten.
Generelt tror jeg, at væddeløbsheste bliver sundhedstjekket LANGT grundigere end de fleste rideheste (hvor mange rideheste får f.eks. taget blodprøve en gang om måneden?), og det er også mit indtryk, at dyrlægen ofte bliver involveret hurtigere i forløbet, hvis hesten viser tegn på skade eller sygdom, end hvis der er tale om en ridehest.
Jeg synes da det er tankevækkende, at mange dyrlæger hellere vil undervise væddeløbsfolk, fordi det er deres indtryk, at de interesserer sig mest for hestens ve og vel, og knap så meget for, om deres udstyr nu er seneste nye model fra Hööks eller Tattersalls...
Jeg er ikke lige inde i jeres sport, men mit indtryk er ikke videre godt.
Men trav og galopsporten ligger så fjernt fra den måde jeg nogensinde vile træne mine egne heste på eller støtter, derfor er jeg heller ikke videre interesseret i at høre om det.
Se, det er jo så her, jeg ikke helt forstår holdningen længere - det er nemlig sådan RIGTIG mange ridefolk har det, er mit indtryk.
De går ikke af vejen for at dømme os: vi er kun interesserede i penge, vi pisker hestene, vi bruger grimt udstyr, vi presser hestene for hårdt o.s.v., o.s.v. - rent faktisk er vi bare en samling elendige pengegriske dyremishandlere! (ironi off)
HVORDAN kan man overhovedet TILLADE sig at være så fordømmende overfor en sport, som man i én sætning indrømmer, at man slet ikke er inde i, og dernæst skriver, at man heller ikke er interesseret i at vide noget om? Jeg forstår det simpelthen ikke!
Det er jo derfor, vi væddeløbsfolk render panden mod en mur hele tiden, når vi prøver at foklare os: der er ingen, der gider høre, hvad vi siger!
Men hvorfor skulle man dog også lytte til folk, der rent faktisk ved, hvad de har med at gøre - så kunne det være, man fik gennemhullet nogle af sine forudindtagelser, og så var det måske slet ikke så sjovt at være fordømmende mere...eller hur?
Pigen ♥Cordy♥ - og alle andre "uinformerede": kom og besøg os - jeg er sikker på, at I er velkomne i langt de fleste væddeløbsstalde, for der er ikke noget, vi hellere vil, end at vise vores dejlige dyr frem.
Jeg kan garantere jer, at I vil blive præsenteret for veltrænede, velplejede, tilfredse top-atleter, og absolut ikke de sølle skrog, som mange af jer går og tror, væddeløbsheste er.
Og spørg, spørg, SPØRG - det er vejen til al forståelse! Det er sådan, vi får ryddet misforståelser af vejen, og bliver bedre til at forstå hinanden, så det ikke er nødvendigt med alle de fordomme og vrængen på næsen.
I skal være så hjerteligt velkomne! 
Hilsen
Annelise