Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Er det kun mig?
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 13:25

Så blev jeg endnu engang irriteret over forsiden på HN!!!!

Det er yderst sjældent at de skriver noget som helst om travsporten, og de få gange de gør det, er det altid negativ omtale. (sidst med Steen Juul).

Synes det som travfreak er enormt diskriminerende.

Kunne de ikke hellere fokusere på noget positivt? F.eks at Jævsøfaksen har slået verdensrekord i antal sejre, eller hvor hjælpsomme vi er overfor hinanden inden for travet.

Hvilken anden hestesport kan prale af at man hjælper sine konkurrenter????

Har en kusk et forspændingsproblem lige inden start, iler man til og hjælper, velvidende at man øger hans chance for at slå din egen hest i løbet.

Er der andre der har det ligeså eller er det kun mig???

MVH Tine

0
0
Svar på denne tråd

Enig med dig
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 13:33

Sad faktisk med den samme tanke - dog ikke omkring travsporten.

Men de sidste nyheder her på HN har da været lige til at lukke op og skide i!

At en phd studeret dyrlæge mener Blå Biotex ikke hjælper på sår specielt på hesteben ja det er jo så hendes mening har flere eksempler på lige det modsatte.

At en hest solgt på DV auktion i Herning som gik for 505.000 kr ja hallo - det var ejeren selv der købte den hjem så hvor stor en nyhed er det så ?

Syntes måske HN er ret ukritisk i deres nyheder - måske er der opstået agurketid på HN.

Ihvertfald sluger jeg ikke alt råt hvad der er af nyheder her - og jeg bliver ved med at bruge Blå Biotex uanset om en dyrlæge siger det modsatte - det har der også været en artikel om i Magasinet Hest. Så denne dyrlæge må sku lige komme ind i kampen - det er ikke for sjov at selv smeden - som har travheste der går løb osv - at han anbefaler der.

Hvor verdens behov og dine talenter mødes,

der findes dit kald !

R.I.P. Monti Juli 1999

Broget hingste føl e. Wyatt Earp til salg.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 16:07

Tine:

Jamen du har da fulstændig ret, jeg ville da også gerne læse om de gode og store ting der sker inden for vores sport..... Og det er hamre diskriminerende at de kun kan skrive om bøder død og ødelæggelse når det drejer sig om travsport .

Det Javsøfaksen gør er jo helt fantastisk og er sikkert noget alle heste intresseret ville blive i godt humør af at læse om .

Og at travfolk hjælper hinnanden er da en selvfølge, for vi vil da helst se at vi alle har de største chancer for at vinde et race........så du har fulstændig ret

Vh. Annikka

0
0
Svar på denne tråd

Nej, Tine...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 16:08

...det er ikke kun dig.

Jeg har tidligere (for 1-2 måneder siden) gjort opmærksom på problemet, og jeg kan se, at det ikke er blevet bedre.

Som Arina skriver, så har nyhederne her på det seneste generelt været ret negative - men når det kommer til væddeløbssporten, så synes jeg faktisk negativiteten er et gennemgående træk.

Vi købte for nogle uger siden et par tidligere eksemplarer af Magasinet Hest for at læse nogle bestemte artikler om hestens muskulatur.

Selvfølgelig bladrer man så også lige resten af bladet igennem, og hvad skuer mit øje: de samme negative artikler som her på HN, af samme forfatter, som åbenbart også er leveringsdygtig i nyheder til bladet.

Er der noget at sige til, at resten af hestesportsverdenen ser skævt på væddeløbssporten?

De bliver præsenteret for den ene nyhed efter den anden af negativ karakter, og ALDRIG et positivt ord.

Jeg synes, det er direkte usmageligt!

Nu er det ikke mit indtryk, at ridefolk gør det store for at sætte sig ind i trav- og galopsporten, men jeg kan da efterhånden godt forstå, at der er nogle, der tror vi laver fup og svindel for at tjene (eller spare) penge - de hører jo ikke om ret meget andet.

Det er da LIGE at pumpe ekstra liv i folks fordomme!

Og når vi så prøver at forsvare os, og forklarer, at sådan er det jo slet ikke, og at tingene her i Norden er meget forskellige fra f.eks. USA, så er der ikke et øje, der tror på os...suk!

Men hvad skal vi gøre?

Skal vi lave "underskriftindsamling" her på forummet, for at prøve at råbe HN-ledelsen op?

Eller er der andre måder, vi kan gøre opmærksom på vores harme?

Hvis HN skal være et åbent forum, hvor alle grene af hestesporten er velkommen, så kan det da ikke være rigtigt, at vi skal udsættes for sådan nogle "smædekampagner" fra en af sitets egne skribenter.

Et eller andet sted synes jeg faktisk, vi burde få sat fokus på vores utilfredshed - hvad synes I andre, vi skal gøre?

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 17:58

Eller kontakte magasinet Hest for at høre om de ikke har lyst til at lave en artikel som vi...(udøverne) faktisk ser vores sport.. det var vel også en mulighed...

Mvh. Christina

I don´t make things difficult.

That´s the way they get, all by themselves.

0
0
Svar på denne tråd

Arkivfoto???
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 19:25

Jeg syntes det er ok at skrive det negative OGSÅ, nu mangler vi så bare lige de positive nyheder......

Men, men hvorfor indsætter man sådan et foto under teksten ?

De kan da ikke finde et billede med en kortere checkrem, end det valgte og er de på vej op bag startbilen siden de puller så hårdt på? det ser jo ud som om de bliver rykket vildt hårdt i munden.

Hvis det ikke er for at bringe dårligt lys på travsporten, så ved jeg da ikke hvad det er.

Gad vide hvor de har fundet det billede henne???

Jeg ved ikke lige hvad meningen skulle være.

Vh Annette

0
0
Svar på denne tråd

Jamen, de har vist...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 19:52

...kun det ene billede, for det blev også brugt i forbindelse med artiklen om de døde travere.

Men i kunne jo prøve at spørge skribenten om travsporten ville blive bedre, hvis islænderen fik lov til at være med .

Én gang travhest - altid travhest

0
0
Svar på denne tråd

Det samme med galop
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 10:27

Der blir heller ikke skrevet meget om galopsporten. Og jeg tror nu at både trav/galopmennersker har deres heste på et væsentlig mere proffesionelt plan end mange af spring og dressurryttere... Syntes nu hellere ikke der er mange blade der gider interessere sig for væddeløb. Det handler mest om moden indenfor ridetøj og om ridekameler.. Tror ikke der er nogen der passer og plejer sine heste mere end os og alligevel er det eneste rideverdenen kan tænke på, er at vi rider dem så 2 års og tæver dem til at vinde..

Fuldstændig misforstået...

Michelle

Stutteri Harpelunden-Opdræt og salg af Fuldblodsheste.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan godt forstå
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 13:02

Jer...

Dog bryder jeg mig ikke om at galop samt trav heste trænes i stykker allerede som åringer og de nærmest betragtes som affald hvis de ikke lige kan ytre deres talent som to-tre års og derfor bare slagtes så der kan blive plads til at avle nye.

Desuden forstår jeg ikke meningen med at piske løs på nogen heste for at se hvem der kommer først eller hvem der kan presse sin hest mest. Nogen gange synes jeg det grænser til en primitiv form for sport.

Jeg blev lidt chokeret sidste sommer da jeg sammen med en bekendt tilbragte en del tid på travbanen, over de metoder bruges og ikke mindst oplevede jeg en hest der fik en grim flænge ved koden og som straks blev kørt ud på banen for at se om den var rengående så den kunne gå løb i weekenden

Jeg er ikke lige inde i jeres sport, men mit indtryk er ikke videre godt. Og jeg vil selvfølgelig sige det samme om mange topryttere indenfor ridesporten, og det samme gælder hele ridesporten i det hele taget helt fra hårhændede privatryttere i klubberne til Anky og rollkür.

Men trav og galopsporten ligger så fjernt fra den måde jeg nogensinde vile træne mine egne heste på eller støtter, derfor er jeg heller ikke videre interesseret i at høre om det.

0
0
Svar på denne tråd

Ufine metoder
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 13:25

Der findes lige så mange ufine metoder i dressur og spring som der gør i trav/galop. For det først er der regler for hvor mange piskeslag man må gi og der må overhoved ikke røres med pisken før de er i opløb og de er i nærheden af at være i præmierækken. Der må gives 5 slag og armen må IKKE kommer over skulderhøjde. I rideverden er der ikke nogen regler for brug af pisk.

Åringer trænes ikke i stykker for bare at blive slagtet. Dem der er klar for lov at løbe og dem der ikke er klar for lov at vente til 3 års. En træner har jo ingen fordel i at ødelægge hestene. Det betyder mindre penge for ham hver gang en hest går i stykker. Og nu er fuldblods altså hurtigere udvokset end dv. Jeg har en 2 års og han liger en 4 års dv. Jeg var selv meget forarget over de 3 års dv hingste der gik under rytter i Herning. Tror der er lige så mange rideheste der går tidligt i stykker (sikkert dobbelt så mange) fordi de blir belastet for tidligt.

Mange væddeløbsheste blir behandlet meget bedre end div. rideheste som står på stald i 23 timer for at blive redet en time i et lukket ridehus.

Mine væddeløbsheste står på fold i 5-9 timer om dagen. Blir passes og plejet i hoved og r.. Jeg sætter mig 100 % ind i fodring og hestens velbefindende og jeg kan mærke med det samme om der er noget galt. Mange ridemennesker kan jo dårligt bedømme om deres hest er halt.

Der er ingen tvivl om at jeg lukker øjnene og ryster på hoved af nogle trænere. Men jeg syntes bestemt at rideverden skal til at feje for egen dør før de angriber vores sport. Og JO så skal vi snart have nogle positive artikler om vores fantastisk spændende sport og vores dejlige hest!!!

Michelle

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 15:21

Pigen ♥Cordy♥:

På hvilken bane har du dog set at der er blevet pisket løs på en hest?

Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om "de metoder bruges" siden du blev chokeret over at se på det.

Vi har alle forskellige grænser for hvad der chokerer os.....jeg hørte to piger på en rideskole græde af chock over at en hest havde halsrem på .

At du ikke gider at læse om væddeløbssport er da helt ok, det er da et frit land vi lever i

Vh. Annikka som elsker væddeløb og travheste

0
0
Svar på denne tråd

Pigen ♥Cordy♥
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 16:21

Med al respekt, så er der lige præcis udtalelser som dem, du kommer med (og du er langt fra den eneste, så det er ikke personligt ment), der siger mig, at en masse ridefolk hovedløst dømmer væddeløbssporten, uden at ane en brik om, hvad de taler om!

De fordomme, du fremfører her, er så ekstremt typiske - vi ser dem gang på gang.

Michelle har allerede været inde på noget af det, men jeg vil da også gerne give mit besyv med:

Dog bryder jeg mig ikke om at galop samt trav heste trænes i stykker allerede som åringer og de nærmest betragtes som affald hvis de ikke lige kan ytre deres talent som to-tre års og derfor bare slagtes så der kan blive plads til at avle nye.

Der er ingen, der (med vilje) træner hestene i stykker som åringer. Hvad skulle meningen være med dét? Vi skal have glæde og gavn af de heste i flere år fremover, så ingen person ved sine fulde fem vil træne en hest i stykker som åring.

Selvfølgelig kan der være heste, der viser sig ikke at kunne holde til "mosten" - men de bliver sorteret fra rimelig tidligt. Det er DYRT at have en væddeløbshest, hvad enten det er trav eller galop, så der er næppe ret mange, der vil ofre tusinder og atter tusinder af kroner på at træne videre på en unghest, der er uholdbar, eller som ikke viser gnist af talent.

Desværre er der vist mange ridefolk, der fejlagtigt tror, at man bare moser på i fuld fart, så snart hesten er fyldt 1 år. Det er hamrende forkert!

Det gælder om gradvist at få bygget muskulaturen og fysikken op på hesten ved at give den masser af kilometer i benene i langsomt tempo.

Først når hesten har fysikken til det, begynder man at træne fart i den, og det sker først et godt stykke henne i forløbet.

Viser hesten så, at den er tidlig, så kan det komme på tale at starte den som 2-års - ellers venter man.

De heste, der ikke duer som væddeløbere, bliver som sagt sorteret fra, og jeg er overbevist om, at der er mange ejere af væddeløbsheste, der hellere end gerne så deres dyr få et dejligt liv et andet sted. Men hvem vil have dem??

Her skulle I, kære ridefolk, måske gribe lidt i egen barm! Kig bare på markedspladsen herinde - der er MASSER af annoncer, hvor man finder linier som "travheste har ingen interesse", også selv om den hest, der søges, bare skal bruges til skovtur eller selskabshest. Ja, visse personer vil endog ikke engang have dem inden for deres døre, og nægter at opstalde dem!

Fuldblodshestene har jeg indtryk af slipper lidt lettere gennem nåleøjet.

Hvis man står med en trav- eller galophest, der ikke er egnet til væddeløb, og ingen vil have den, hvad andre muligheder har man så, end at slagte den? Også selv om det ikke er med ens bedste vilje.

Fejler hesten noget rent fysisk, så kan jeg slet ikke se, at der er noget i vejen for at aflive den - det er da mest humant.

Hestene bliver ikke slagtet "bare for at man kan avle nye" - det er det rene vrøvl!

Alle opdrættere er interesserede i, at deres opdræt kommer til at klare sig godt på væddeløbsbanen - det er sådan, man får gjort reklame for sin avl, og dermed kan få gode priser for kommende års afkom.

Den dårligste reklame, en opdrætter kan få, er da hvis hans opdræt aldrig nogensinde viser noget positivt på banen, eller viser sig generelt at være uholdbare. Så vil jeg næsten godt garantere, at vedkommende hurtigt er "out of business"!

En god avlshingst inden for trav eller galop koster hurtigt det 10-dobbelte af, hvad det koster at få bedækket ved en ridehingst, så medmindre man har fundet en guldmine i baghaven, så er der ikke ret mange opdrættere, der "bare avler nogle nye" heste.

Desuden forstår jeg ikke meningen med at piske løs på nogen heste for at se hvem der kommer først eller hvem der kan presse sin hest mest. Nogen gange synes jeg det grænser til en primitiv form for sport.

Alt afhænger vist af øjnene, der ser...

Som Michelle så rigtigt skriver, så er der ingen, der "pisker løs" på hestene - det er forbudt, og det bliver straffet...HÅRDT!

Pisken må bruges efter ganske særlige regler, og kun til korrigering, eller for at "minde" hesten om opgaven.

Virker det ikke efter hensigten, skal man straks holde op med at drive på hesten.

Desuden er hverken trav- eller galoppiske specielt effektive til at "tæve løs" på hestene.

Galoppiske er korte og med flad snert, og kan populært sagt dårligt slå en død flue ned af en væg - det er mit indtryk, at de laver mere larm, end de gør ondt (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, galopfolk).

Travpiske er nogle stive tingester med kort snert, og de har ikke ret meget "svirp"-effekt. Selvfølgelig kan de - hvis de misbruges - slå hårdt, men det er netop derfor, der er strenge regler for, hvordan pisken må bruges.

Jeg kan ikke helt se det primitive i at ride eller køre om kap - det er der jo også masser der gør på deres rideheste, når stubmarkerne indbyder til det.

Forskellen er bare, at vores væddeløb er organiserede og har regler. Og ja, af og til er det nødvendigt lige at minde hesten om, at den faktisk er "på arbejde".

Skulle det være mindre primitivt, når en springrytter mener, det er nødvendigt at give hesten et klask ved hver forhindring, for at få den til at springe? Eller når en dressurrytter sidder og dasker til hesten, for at få den til at takte korrekt (som adskillige har beskrevet, de så det bl.a. i Herning)?

Pisken er et hjælpemiddel, ikke et torturinstrument.

Lad være med at være så naiv at tro, at man kan piske sig til gode resultater - det er en umulighed.

Jeg blev lidt chokeret sidste sommer da jeg sammen med en bekendt tilbragte en del tid på travbanen, over de metoder bruges og ikke mindst oplevede jeg en hest der fik en grim flænge ved koden og som straks blev kørt ud på banen for at se om den var rengående så den kunne gå løb i weekenden.

Hvilke metoder? Spurgte du ind til dem, eller dømte du bare uden at vide, hvorfor man gjorde, som man gjorde?

Ting kan godt virke mærkelige, hvis man ikke ved, hvad der foregår, eller hvad meningen er.

Alting har som regel en god forklaring, og bare fordi nogen foretager sig noget, som man ikke selv ville gøre, så er det jo ikke nødvendigvis forkert.

Vi er helt enige om, at man selvfølgelig ikke skal starte en hest, som er skadet.

Det lyder mærkeligt, at man skulle køre ud for at se, om en skadet hest var rengående, så den kunne starte - men desværre kan man ikke gardere sig mod, at der er mennesker, der opfører sig tåbeligt. De er alle steder - desværre.

Så kan man kun prøve at være den, der opfører sig ansvarligt, og opfordre dem til at passe lidt bedre på hesten.

Generelt tror jeg, at væddeløbsheste bliver sundhedstjekket LANGT grundigere end de fleste rideheste (hvor mange rideheste får f.eks. taget blodprøve en gang om måneden?), og det er også mit indtryk, at dyrlægen ofte bliver involveret hurtigere i forløbet, hvis hesten viser tegn på skade eller sygdom, end hvis der er tale om en ridehest.

Jeg synes da det er tankevækkende, at mange dyrlæger hellere vil undervise væddeløbsfolk, fordi det er deres indtryk, at de interesserer sig mest for hestens ve og vel, og knap så meget for, om deres udstyr nu er seneste nye model fra Hööks eller Tattersalls...

Jeg er ikke lige inde i jeres sport, men mit indtryk er ikke videre godt.

Men trav og galopsporten ligger så fjernt fra den måde jeg nogensinde vile træne mine egne heste på eller støtter, derfor er jeg heller ikke videre interesseret i at høre om det.

Se, det er jo så her, jeg ikke helt forstår holdningen længere - det er nemlig sådan RIGTIG mange ridefolk har det, er mit indtryk.

De går ikke af vejen for at dømme os: vi er kun interesserede i penge, vi pisker hestene, vi bruger grimt udstyr, vi presser hestene for hårdt o.s.v., o.s.v. - rent faktisk er vi bare en samling elendige pengegriske dyremishandlere! (ironi off)

HVORDAN kan man overhovedet TILLADE sig at være så fordømmende overfor en sport, som man i én sætning indrømmer, at man slet ikke er inde i, og dernæst skriver, at man heller ikke er interesseret i at vide noget om? Jeg forstår det simpelthen ikke!

Det er jo derfor, vi væddeløbsfolk render panden mod en mur hele tiden, når vi prøver at foklare os: der er ingen, der gider høre, hvad vi siger!

Men hvorfor skulle man dog også lytte til folk, der rent faktisk ved, hvad de har med at gøre - så kunne det være, man fik gennemhullet nogle af sine forudindtagelser, og så var det måske slet ikke så sjovt at være fordømmende mere...eller hur?

Pigen ♥Cordy♥ - og alle andre "uinformerede": kom og besøg os - jeg er sikker på, at I er velkomne i langt de fleste væddeløbsstalde, for der er ikke noget, vi hellere vil, end at vise vores dejlige dyr frem.

Jeg kan garantere jer, at I vil blive præsenteret for veltrænede, velplejede, tilfredse top-atleter, og absolut ikke de sølle skrog, som mange af jer går og tror, væddeløbsheste er.

Og spørg, spørg, SPØRG - det er vejen til al forståelse! Det er sådan, vi får ryddet misforståelser af vejen, og bliver bedre til at forstå hinanden, så det ikke er nødvendigt med alle de fordomme og vrængen på næsen.

I skal være så hjerteligt velkomne!

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Annelise
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:56

For lige at komme med en kommentar til dit indlæg Annelise, synes jeg, at der er stor forskel på hvordan i individuelt præsenterer travsporten. Første gang jeg var her fik jeg et helt chok og tænkte hold da k*ft har travsporten virkelig udviklet sig sådan. Nogle er jer er som rovfugle over sit bytte, og man er lige ved at tro at der kun findes !#¤!! på tastaturet. Men heldigvis er her også "travtøser" som jeg synes repræsenterer trav på den rigtig gode måde - de er her bare ikke så tit som det kunne ønskes.

M.h.t det du skriver om dyrlægerne kan jeg fortælle, at jeg engang havde en dyrlæge, der havde/har(?) sin daglige gang i travmiljøet. Han spurgte, hvornår min hest skulle være med i løb igen. Men nu er min hest jo "frasorteret" p.g.a gæld så den kan jo ikke starte. Den kommentar jeg fik af den pågældende dyrlæge glemmer jeg aldrig. Han spurgte, hvad jeg ville med en kasseret traver den kan du da ligeså godt aflive og få dig en ordentlig væddeløber Men er alle dyrlæger sådan? Nej, heldigvis da, men sådan skal i altså også se på det. Der er altid nogle, der vil se det negative, og påvirke en negativt, men sorter dem dog fra. Lad vær med at brug så meget krudt på det negative - selvom det kan være svært. I har da også været på nakken af mig fordi jeg har en "frasorteret" traver, men det er da ikke ensbetydende med, at jeg vil føle mig "jagtet". Nej, er er INGEN der får lov til at ødelægge min interesse for travere.

Jeg kan skrive under på, at folk ihvertfald på NFT og Lunden generelt er meget flinke til at svare og forklare - godt du skrev det Annelise men burde i ikke også være her på HN på den måde? Desværre synes jeg at der er tendens til at når folk spør' pænt bliver det vendt som om det var et angreb. Det er altså ikke et super førstegangsindtryk man så får af jeres verden. Sådan noget kan vitterlig ærgre mig.

Og Steen Juul sagen? Om i så selv havde skrevet den artikel, synes jeg stadig Steen Juul er Danmarks bedste travkusk og min holdning til prof. trav er den samme. Punktum.

0
0
Svar på denne tråd

tak....
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 20:14

Er virkelig glad for jeg ikke er ene om mine meninger.

Hvad angår vores sprog og hjælpsomhed med oplysninger om travet, så er jeg lidt uforstående.

Personlig har jeg flere gange svaret pænt på uvidende spørgsmål samt tilbudt yderligere hjælp, hvis der var mere folk ville vide, og det ved jeg at jeg ikke er ene om.

MVH Tine

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 08:28

Ja det er lidt pudsig.. Ridefolk gider generelt ikke høre om vores sport men de drager hurtig konklusioner om den.

Men hvad var DV feks uden Engelsk Fuldblod???? Og hvad med dem der gerne vil ha en aflagt væddeløber til ridehest fordi de er billige. Tit er de bare ikke dygtige nok til at håndtere dem og så får hesten skyld for at være dum i hoved.

Man ser da ikke os starte debatter om dumme rideheste i de andre forums! Jeg blir bare så træt og gal over at høre alle de løgne der køre rundt. Måske skal vi selv til at skrive nogle artikler og sende til HN. Feks en artikel om brug af pisk indenfor både trav og galop? Træning af heste? Ja jeg kunne blive ved..

Michelle

0
0
Svar på denne tråd

solhen ♥Emile♥
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 09:47

Mange tak for dit svar.

Jeg vil ikke begynde at diskutere personfnidder, for der er helt sikker nogle herinde, hvis "kemi" ikke rigtig passer sammen.

Det er selvfølgelig trist - men man kan nu engang ikke forlange, at alle skal holde lige meget af hinanden.

Jeg vil dog opfordre alle til at holde de personlige angreb og uenigheder uden for dette forum - ja, for den sags skyld også alle de andre fora herinde.

Det er der alligevel ikke nogen der får noget ud af - den slags kan ordnes via PB'er.

Når det er sagt, så synes jeg faktisk ikke, du har ret!

Jeg synes, der er KLART overtal af venlige, oplyste personer herinde, der meget gerne fortæller og forklarer om sporten, avlen, og deres dejlige heste.

Jeg tror, at grunden til, at man af og til "koger lidt over", er, at det er de samme tåbelige påstande (nogle gange endda fra de samme personer), som man bliver præsenteret for gang på gang.

Og nogle af disse angreb er ikke engang bare uvidende - de er tæt på perfide!

Jeg synes helt ærligt ikke det er rimeligt, at man skal beskyldes for tvang, dyremishandling, pengegriskhed og for at være primitiv, uden at det skal være lovligt at tage til genmæle.

Så længe folk spørger pænt og ordentligt, så skal jeg altid nok svare pænt, om det så skal koste mig timer ved tastaturet.

Men når jeg har brugt lang tid på at fortælle og forklare om f.eks. det famøse Nevzorov-billede i 2-3 andre tråde, i div. andre fora, og så en person (fra en af de pågældende tråde) efterfølgende smider billedet herind på Trav- og galop-forummet med en tekst i retning af "hvad skal dét her gøre godt for?", så bliver jeg sgu lidt træt!

Og nej, så er det ikke sikkert, mit svar bliver helt så pædagogisk som de første 3 gange...

Jeg vil - ligesom så mange andre - enormt gerne dele min sport med andre, ligesom jeg gerne vil blive klogere på deres.

Men der er altså ikke meget sjov ved at tilbyde folk information, staldbesøg o.s.v., når det eneste svar, man efterfølgende får er "det gider jeg alligevel ikke høre om!".

Jamen, fint - det er HELT i orden, at man ikke har lyst til at bruge "krudt" på at lære om noget, som dybest set ikke interesserer én.

Men så skal man også bare lade være med at udtale sig om noget, som man har VALGT ikke at vide noget om.

Det er nu engang min mening...

Hilsen
Annelise

P.S.: er enig m.h.t. Steen - han KAN altså noget, som andre kun kan misunde ham. Derfor klæder det ham heller ikke, når kæden i den grad hopper af, som den åbenbart gjorde i søndags.

Den slags pjat er han for gammel og erfaren til...

0
0
Svar på denne tråd

Honeylady
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 13:28

Kunne ikke ha skrevet det bedre...Helt enig...

Mvh. Christina

I don´t make things difficult.

That´s the way they get, all by themselves.

0
0
Svar på denne tråd

fuldstændig enig
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 12:31

Du har fuldstændig ret Annelise, og du er en ørn til at få formuleret det vi andre også syntes så for dig og dine indlæg

Hilsen

Majbritt

**** Alv Peacepipe står til bedækning se mere på præsentation ***

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 17:57

Meget klogt indlæg Annelise, jeg er 110 % enig!

Knus Mette

Samson var den flyvende Fjordhest

*Sov sødt skat*

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 18:16

Annelise -

Jeg er vild med min Flyver!

0
0
Svar på denne tråd

honeylady...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 20:35

...min kritik gik altså slet ikke på dig - du er jo netop af den type, hvor dine formuleringer i enten et inlæg eller besvarelse lyser langt væk af interesse. Og DET gør netop at DU er en af dem, der repræsenterer trav på den gode måde - endda på en ritig super god måde . Folks måde at formulere sig på er forskellig, og generelt er størstedelen af jer herinde som du selv er inde på hjælpsomme. Hatten af for jer. Men der er altså også nogle jeg ikke tar' hatten af for og uanset og du vil indrømme det eller ej har du selv været med til at "glatte" ud, hvor du på netop din gode måde forklarer at vedkommende mener dette og hint. Det er nøjagtig den/dem før dig, der ægrer mig. I præsenterer en sport, som mange helt uden grund ser ned på. Og ja det må være træls med folk, der på forhånd har en negativ holdning til noget de egentlig ikke har forstand på. Men der er også liiiige dem, hvor jeg kan se at på trods af deres lidt klodsede formuleringer rigtig gerne vil vide noget om trav. Og jeg ser nødigt nogle blive skræmt, men føle sig velkommen. Det har jeg måske ingen ret til at sige/skrive på jeres vegne, eftersom jeg kun kører på hyggeplan, men efter min mening mangler der altså folk, der vil interessere sig lidt mere for trav.

Du skriver så:

Jeg synes helt ærligt ikke det er rimeligt, at man skal beskyldes for tvang, dyremishandling, pengegriskhed og for at være primitiv, uden at det skal være lovligt at tage til genmæle.

Enig. Men uanset hvad folk end skriver af åndssvage ting om jer, er det kun jer i den sidste ende, der kan give det rigtige billede af trav, for det er jer man møder her på HN eller "face to face" på travbanen (eller udenfor) - ikke et eller andet opstablet PR apparat. Svarene - eller specielt tonen/formuleringen her på HN - skulle jo gerne føre til interessen for at se travløb blev fanget, hvis du forstår?

Så hvad, en eller anden moderator vælger af nyheder her på HN, eller udtalelse fra en, der ved noget, men ikke vil vide mere, fordi vedkommende så ville få en viden , kan jeg og mange andre ikke tage særligt alvorligt.

P.S.: Michelles idè om at i selv skrev nogle aktikler er ikke så dum endda. Jeg venter.......

0
0
Svar på denne tråd

solhen ♥Emile♥
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 10:40

Nej, jeg følte mig heller ikke personligt truffet af dit indlæg - slet ikke.

Det lød bare lidt som om, vi var en samling værre "hejrer" herinde, og det synes jeg ikke var helt rigtigt.

Men du har absolut ret - der er nogen, der måske lige skulle tænke lidt mere over formuleringen, og evt. lige læse deres indlæg igennem en ekstra gang, inden der bliver trykket på "Send"-knappen.

Men sådan er det vist i alle fora på HN (desværre)...

Det er også vigtigt at huske på, både når man svarer herinde, og når man møder folk "live", ude på banerne, at mange af dem, der stiller spørgsmål af den ene eller den anden karakter, ikke har den viden, som en del af os har fået opbygget gennem mange år i sporten.

Det er jo ikke for at genere os, at de stiller "dumme" spørgsmål - det er for at blive klogere. Og det vil jeg da personligt - og jeg er sikker på, at det også gælder alle jer andre - gerne hjælpe dem med at blive.

Som du skriver, så skal vi jo gerne have dem til at fatte interesse for væddeløbssporten, så vi kan få trukket nogle nye folk til.

De, der bare peger fingre, uden at være villig til at høre på den mindste smule sund fornuft - ja, dem må vi nok bare trække på skuldrene af. Man kan ikke "redde" alle...

De kan være møgirriterende, og temmelig grove - men skal vi ikke alle sammen give hinanden lovning på, at vi trods alt prøver at svare dem ordentligt og sagligt, som solhen ♥Emile♥ skriver?

Det er jo helt rigtigt, at bl.a. VI er en del af trav- og galopsportens ansigt ud ad til.

Og lad os så komme i gang med lidt "lobbyarbejde" - hvem afleverer den første artikel til HN om trav- eller galopsport - med POSITIVT indhold?

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Prøver
Forfatter: 
Dato:  02-04-2008 14:56

Jeg er egentlig generelt set positivt stemt overfor travsporten, men der er brådne kar i alle brancher, trav,galop, spring og dressur.

Jeg er selv dressur rytter, min faster har travheste og en tidligere venninde havde meget med galopheste at gøre.

De ting jeg kan lide ved travsporten er at travheste primært trænes ved lav intensitet, et enkelt hurtig arbejde og så evt. løb hvis den er klar til det. Jeg kan også godt lide den meget professionelle træning de får efter løb (f.eks. liniment shampoo, køleler og en fornuftig nedkøling.). Jeg synes alt i alt de fleste travfolk gør det rigtigt godt. Men tror jeg har sådan ca. 2 store kæpheste ved travsporten.:

Den ene er at mange ikke bruger uddannede smede til deres heste, jeg har set en del skader på den konto. Især skader i den dybe og overfladiske bøjesene (samt i et enkelt tilfælde et sår på koden, da hesten havde været helt nede og ramme, men den havde nu også meget bløde koder.)

Jeg har spurgt mange af disse smede hvorfor de lader hestene være så langtåede, og svaret har stort set enstemmende sagt at det er fordi så holder de traven bedre. Dette er sådan set fuldstændigt korrekt, men man sætter sener og led under et helt usandsynligt pres, især når man tænker på hvor voldsom belastningen i forvejen er på travhesteben under et løb.

Min anden kæphest er de tidligt startende heste, jeg ved godt at i siger at de er fint udviklede som 2 års, det kan også godt være de ser fine ud (synes nu jeg ser en del underudviklede 2 års i løb), men de skal, rent fysiologisk være trænet i ca. et halvt år før deres led og sener er stærke nok til at tage den belastning, det er at løbe løb. Jeg så hellere at man startede dem senere og så tilgengæld lavede oldBoys/Girls løb, for de heste der stadig elsker at løbe travløb som 12 års. Jeg synes også det er ensidigt at sige at der ikke er noget problem i 2 års løb, jeg kender mange travfolk der mener at 2 års løb skulle forbydes, samt at de aldrig starter deres heste i et.

Sidts men ikke mindst synes jeg man skal overveje om en 2 års er mentalt klar til den udfordring et travløb er.

Men som sagt så har jeg lært meget af travsporten, men det betyder ikke, at man ikke skal være kritisk. Jeg mener f.eks. ikke at de fleste rideheste bør tilrides før de er 5, da de ikke er fysisk eller mentalt klar. Jeg mener principielt at hingstekåring er dyremishandling og et springning burde springes på lavere spring, men med højere sværhedsgrad. Og at alle små møgunger der tæver deres ponyer gennem en springbane, skulle diskes det øjeblik de bruger pisken for meget.

0
0
Svar på denne tråd

Lige børn..
Forfatter: 
Dato:  02-04-2008 18:17

Nu vi kom ind på emnet... Jeg nægter at se ponyspringning da jeg syntes det er en forfærdelig måde at de små møgunger tit behandler deres dyr. Deres forældre skulle sgu ha samme tur for ikke at gøre noget ved det.

Michelle

0
0
Svar på denne tråd

men....
Forfatter: 
Dato:  02-04-2008 19:35

Det ændrer ikke på at der også er ting der er galt i travsporten...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 08:54

Hvor bliver jeg ked af det når jeg læser om dine oplevelser med ponyridnning og små børn.

Jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre ved det for nogle børn bliver hidsige over at ponyen ikke "vil" på dagen og så flyder det hele ud i afmagt.

Det sker om forældrene er bekendt med det eller ej,det er de færreste forældre der har deres børn under opsyn hele tiden.

Man kan snakke med børnene om det og lave regler, men når barnet bliver så gal på sin pony at ord ikke rækker længre er jeg bange for at det er de færreste børn der har så meget selvdiciplin at de ikke bliver hidsige på deres pony.

Min egen datter græder istedet for at vende vreden på ponyen.

Vh. Annikka

0
0
Svar på denne tråd

Nu vi snakker ponyer
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 13:28

Så snakker jeg ikke om ponyspring uden opsyn. Jeg snakker om ponyspring til stævner (bla. DM i ponyspring 2006) hvor flere ponyer fik en del for meget med pisken efter min mening. Det foregik på banen under såvel dommers opsyn som forældres og træners.

Flere forældre og trænere roste ligefrem børnene fordi de havde sat ponyen på plads, når nu den ikke "ville" springer. Jeg mener man svigter sit ansvar når man roser den slags adfærd, istedet for at lære børnene at man måske kan træne sig ud af problemet og at det hele ikke drejer sig om rosetter, men om en ordentlig omgang med ponyerne.

Til travfolket vil jeg lige for en god ordens syld sige at i forresten har ret i at dækningen af travsporten ofte har en negativ drejning.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 15:01

Har aldrig været til så store stævner, men det sker også til distriktsstævner og klubstævner.

Det er surt at være vidne til og man får godtnok hurtigt folk på nakken hvis man kommenterer det.

Vh. Annikka

0
0
Svar på denne tråd

Trine Møller
Forfatter: 
Dato:  04-04-2008 15:59

Du har helt ret - man skal ikke prøve at bortforklare brådne kar i sporten med f.eks. at "der er jo også fjolser inden for ridesporten". Good point!

I stedet bør man altid sørge for at holde sin egen sti ren, og jeg synes faktisk også, man bør forsøge at gribe ind, hvis man oplever noget, der er helt uacceptabelt - og det gælder inden for alle grene af ride- og køresporten.

Desværre er der nok en tendens til, at man vælger at holde sin mund, enten af frygt for at fremstå som "den dumme", fordi man har en anden mening, eller fordi man ikke tør havne i det "stormvejr", der ofte følger med, hvis man vælger at råbe op.

Endelig kan det være en svær vurdering, om der er grund til at gribe ind.

Som jeg skrev tidligere, så er en eller anden metode jo ikke nødvendigvis forkert, bare fordi man selv vælger at gøre noget andet.

Det KAN være en meget svær afvejning - og engang imellem kommer man nok til at holde mund en gang for meget.

Hvad angår brugen af uregistrerede smede, så er jeg nok nødt til at sige, at væddeløbssporten lider under nøjagtig samme problemer, som mange ridefolk oplever: der er simpelthen ikke beslagsmede nok i Danmark!

Og vi er måske endnu hårdere ramt, for der er godt nok mange "ride-beslagsmede", der ikke kan finde ud af at lægge et væddeløbsbeslag på!

Derfor tror jeg, der er mange, der vælger at bruge interne folk, der kan sko.

Jeg ser nu ikke nogen større fordel i at lade hestene være så langtåede, at de rammer sig - tværtimod.

Hvis en hest rammer sig, så vil det da klart være at foretrække at have en kortere tå, så hesten får en hurtigere overrulning på forbenene, og dermed ikke når at ramme sig på benene.

Hvis hesten er så langtået, at den rammer sig, så vil der da netop være større risiko for galop - så det lyder som en helt ulogisk konklusion af de pågældende personer.

Men at man bruger en registreret smed, er ikke nogen garanti for, at man får beskåret og skoet sin hest optimalt.

Vi har lige droppet vores tidligere smed, da han ikke ville sko hesten, som vi ønskede. Så nu kan vi få det lige som vi vil have det - og som vores dyrlæge og kiropraktor anbefaler.

Vores nuværende smed er i øvrigt også registreret, men vi har tidligere brugt uregistrerede smede, uden problemer.

Hvad angår 2-års-løb, så er det nok en ting, man aldrig når til enighed om.

Trænerne står ofte i et dilemma her, for selv om de nok så meget ønsker at vente med at starte hestene til de er ældre, så står der altså nogle hesteejere på den anden side af disken, der ønsker at se deres investering i en unghest udmønte sig i nogle resultater inden for en overskuelig fremtid.

Og man kan ikke forvente, at disse hesteejere altid har lige så meget indsigt i heste, som dem, der arbejder professionelt inden for sporten.

Stritter træneren imod, ja så kan det hurtigt betyde en kunde mindre i forretningen - og de skal jo også have smør på brøddet.

Guderne skal vide, at det i forvejen ikke er noget vellønnet job at være trav- eller galoptræner...

Personligt vil jeg aldrig satse på at føre en hest frem allerede som 2-års - jeg synes også, de skal have lov til at være "teenagere".

Men det er også svært at argumentere for at forbyde 2-års at starte, når man ser en Nobodybeatsthebeat holde legestue med konkurrenterne i en grad, der peger i retning af, at hun let kunne gøre det samme med ældre modstandere.

Og hun er i mine øjne et eksempel på en vældig udviklet 2-års hest.

Til gengæld skal jeg heller ikke lægge skjul på, at jeg rynker på næsen, når jeg ser de rene "føl" i 2-års-løbene - og jeg siger det såmænd også gerne højt!

Endelig er jeg faktisk glad for, at du nævner hingstekåringerne, Trine.

Jeg er så åbenbart ikke den eneste, der har undret mig over, hvorfor mange ridefolk har så travlt med at pege fingre af væddeløbsfolkene og de tidlige 2-års-startere, når dét man byder unge heste, der stilles til kåring, ofte er lige så hårdt for hesten.

Det er vist da et af de steder, hvor man kan tale om at feje for egen dør først...

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Stald svimmel
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 09:53

Stald Svimmel er en en lille avler som jeg ind i mellem hjælper.

Han har 3 starts klare heste: Isabella, Lullen og Luigi svimmel.

På gården har han 3 ungheste som 3år og alle 3 er gammel nok til at kunne starte løb og blive tilredet.
Han vælger at tage det med ro, feks når nu hans heste har startet x antal gange pljer han at sige så nu skal de alså lige ha en ferie så de ikke køre surt i det. Når nu de 3 "gamle" skal ha ferie jamen så er det i 3 unge der skal ind på banen og gøres start klar. Har også set dem der ikke forstår at stoppe mens legen er go og hesten køre surt i det og ender med at tabe stort og går fra fodret pga stress. Men langt de fleste ejer pusser om deres heste som om de var deres vægt vær i guld. Mange af de heste jeg har passet når aldrig at vinde flere millioner, eller

Starte store løb. I 01 var jeg til travderby med ÉN af de mange heste jeg passede og tro mig at hvis han havde vist tegn på nogen form for halthed var ham ALDRIG kommet til start.

Min hest har jeg fået fordi hendes tidliger ejer ville tynde ud i sin bestand da han jo ikke blev yngre manden var midt i 70erne og kunne saktens ha solgt hende eller ha vælgt at slagte hende.

Self ser jeg hesteejer der aldrig burde ha haft hest fordi de kun tænker på at få hesten startet i så mange løb som muligt, men langt de fleste kommer hver dag ind på banen for at pusse hesten el gi den en gang massage. Hvor mange rideheste (ink min egen) får massage med noget specielt varme olie hverdag efter træning???

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider