Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Hvor hurtigt???
Forfatter: 
Dato:  21-03-2008 21:05

Hej!

Hvor hurtigt kan en hest engenligt løbe i gallop og trav?

Dette spørgsmål er noget vi har diskuteret en del her hjemme og jeg har prøvet at google det, men det er ikke så let så kære HN'er har I et svar?

0
0
Svar på denne tråd

galopheste
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 12:56

de hurtigste sprintere løbe 1000m lige under minuttet, så altså ca 60 km/t. Nå distancerne øges falder farten, men prøv at kigge på løbsresultater på www.galopsport.dk der står tiderne for vinderne, så kan du omregne selv, det skal dog siges, at for flere baners vedkommende kan tiderne variere alt efter banens beskaffenhed på dagen (tung efter regn- let når den er tør osv.)

0
0
Svar på denne tråd

traver
Forfatter: 
Dato:  23-03-2008 21:43

en traver løber i gennemsnit ca 1000m på omkring 1 min 18 sek.

verdens hurtigste traver har løbet i gennemsnit 1000m på 1 min 9 sek.

Chridtian Andersen

8000 Århus C

0
0
Svar på denne tråd

Galopheste
Forfatter: 
Dato:  24-03-2008 18:59

Jeg er nødt til at korrigere Michael en anelse. Tiden på knap 60 sekunder for at tilbagelægge 1.000 meter er korrekt. Men da hestene jo starter fra 0 km/t og først skal op på tophastighed, er denne jo nødt til at ligge noget højere end de 60 km/t. som er gennemsnitshastigheden.

0
0
Svar på denne tråd

Quarter Horse er hurtigst!
Forfatter: 
Dato:  24-03-2008 19:09

De hastigheder jeg har hørt er for galopheste af fuldblodene løber ca. 60 km. i timen, det afhænger selvfølgelig af løbets niveau hvor gruppe 1 hestene (de bedste i verden) selvfølgelig løber hurtigere end en klasse 5 hest (Klasse 5 er den laveste danske betegnelse). Farten afhænger også meget af om der løbes på græs eller på dirt-bane og banens beskaffenhed på dagen, fx om den er tung, god eller hård.

Men det skal så siges at fuldblodene ikke er de hurtigste galopheste i verden, da de bliver slået af Quarter hesten som løber omkring 70 km. i timen dog kun over korte distancer (400 m. svarende til en kvart mil som hestene er opkaldt efter).I USA hvor racen hører hjemme afholdes der løb for Quarter Horses på samme måde som for fuldblods, men på helt korte distencer.

0
0
Svar på denne tråd

Svend...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2008 21:18

... okay jeg skrev ikke ligefrem, at det var gennemsnitshastigheden, det gik jeg ud fra man selv regnede ud ;-)

Jeg kan fortælle, at den fantastiske hest Secretariat der vandt The Kentucky Derby i 1973 præsterede, ikke alene, at sætte banerekord for løbet (den er stadig ikke slået), men også løb hvert quarter (400m) hurtigere end det forrige. Således løb han det sidste quarter på 23 sekunder, hvilket giver en hastighed på 62 km/t hvilket er flot for et løb på 2000 m, hvor man normalt vil se tider der bliver langsommere for hvert quarter..

Tiderne for hvert quarter er:

0:25 1/5
0:24
0:23 4/5
0:23 2/5
0:23

0
0
Svar på denne tråd

I en klasse for sig
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 09:53

Det er sandt med Secretariats tider og rekorden står stadg i dag. Den regnes også af mange som den bedste galophest i sidste århundrede, kun, for nogle, overgået af den fantastiske Man O'War. Man siger om de to heste af Man O'War dominerede den første halvdel af det sidste århundrede og Secretariat den sidste halvdel.

Og ingen kan sige andet om Secretariat i The Kentucky Derby (73) at det var en fantastisk præstation. Men lige så imponerende var det da Secretariat vandt The Belmont Stakes samme år. Her stillede kun 5 heste til start da ingen gad stille sine heste til start imod Secreariat da den ikke kunne slås, normalt stiller der mellem 10 og 15 heste eller mere i dette løb.

I 1973 som var Secretariats 3 års sæson med alle de klassiske løb blev han også en af de få som har præsteret at vinde den amerikanske Tripple Crown (altså vinde The Kentucky Derby, The Preakness og The Belmont Stakes samme år.) En titel som han kun deler med 10 andre heste.

Begge løb kan ses på Youtube på disse link.

www.youtube.com/watch?v=cS4f6wiQJh4

www.youtube.com/ watch?c=QyqllleV6WA&feature=related

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider