Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

At få det til at passe
Forfatter: 
Dato:  21-03-2008 14:21

Hej.

Jeg har en shetlandspony som er tilkørt og det hele og jeg har netop været ude at investere i en vogn hvor man skal spænde for med en selet sele.

Nu er mit "problem" så at jeg ikke har en fløjtende forstand på at spænde for, ej heller at køre, så hvordan skal jeg forholde mig? Jeg vil så nødigt gøre noget forkert så jeg ødelægger noget på den stakkels pony - har nemlig hørt at man kan gøre mere skade end gavn hvis man gør det forkert fra starten.

Da jeg købte vogn + sele fulgte der en nøje beskrivelse med at hvordan man tilpasser og spænder hesten for, men jeg synes nu godt nok min pony drukner i udstyret og den der bagparts sele glider hele tiden tilbage uanset hvor meget jeg spænder ind og gør ved - det vel heller ikke meningen at den skal spændes så meget at ponyen ikke kan bevæge bagbenene?!

I kan lige få et billed at se for at se hvordan det ser ud når hun er spændt for vognen - ser det helt forkert ud??

Hvorfor være besværlig, når man med en lille smule anstrengelse kan være krop umulig?!

Et smil er udløst af andre smil, så husk at smile og du vil se at folk smiler tilbage.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-03-2008 15:00

Jeg er bestemt ingen ekspert men jeg syntes at det ser ud til:

# Trækremmene er for lange(den trækker i stængerne i stedet)

# at stængerne skal længere ned for at der kan være ligevægt i vognen.

#At der er noget forkert på måden stængerne er spændt fast på,og egentlig også den måde bagtøjet er spændt fast på.

Men,men mon ikke der er nogle af de garvede der vil hjælpe dig,de ved nu bedre end jeg.

Men held og lykke med det,det er dejligt at køre.

Dorte.

Det god stil - at køre æsel med et smil

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

0
0
Svar på denne tråd

ja........
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 12:50

det ser ikke rigtigt ud....

for som dorthe siger så trækker ponyen vognen i gjordt/ryg stykket og ikke i bringe stykket som det er meningen at den skal...for at rette dette op ser det ud som om at du er nød til at spænde dine hammelreb 1-2 huller ind, så det bliver bringestykket den trækker med i stedet for.

Der ud over vil jeg også give Dorthe ret i at der er noget galt med den måde at vognen er spændt for.... bag tøjret skal spændes på på en anden måde for som det sider nu har det ingen effekt overhovedet, da ponyen jo ikke kan bremse vognen med et bagtøjer der er spændt fast på en måde hvor det jo bare glider længere ned på dine "stænger"....jeg syntes også at din vogn mangler et "øje" eller to Tapper til at gøre det i mellem(det havde den vogn jeg i sin tid kørte med) på dine træk stænger der hvor der er meningen at hesten skal spændes for i gjordt/rygstykket og hvor bagtøjret også skal spændes fast.....

men eller kan jeg ikke lige umidelbart komme på mere end det dorte allerede har sagt....

men jeg smider lige et billede at en Staletsele der sidder som den skal......billedet er et jeg tog til det åbne kørestævne på Kærsgård sidste år....men det er godt nok for 4-hjulet vogn...men det giver en fin ide om hvordan det skal se ud....

Til sidst vil jeg bare lige sige at jeg syntes at du skal tage din pons med til en begynder dag i din lokale køre forening....

men ellers held og lykke med at komme ud og køre...

mvh Sette

- DET ER SJOVT AT TAGE FJORDHESTE SERIØST -

- http://www.ellemoses.dk -

0
0
Svar på denne tråd

tja.....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 20:18

Jeg ville sige at:

Sådan som stængerne er spændt på ser forkert ud.

Skaglerne er for løse.

bringstykket sidder for langt nede.

så kan jeg ikke se om skaglerne sidder på en svingel eller ej, men det skal den, for at der er frihed når den går/trækker.

Nu ved jeg ikke hvor du bor men prøv at kontakte en af de køre selskaber som er rundt omkring i landet.

På Dansk køre forbunds hjemmeside kan du finde den som ligger tættest på dig.

Der er en ny forening der lige er åbnet, den hedder sjællandske sporst kuske. hjemmeside: www.sportskuske.dk

Som er et rigtig godt sted at henvende sig som nybegynder for at få hjælp.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider