Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Sludder
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 10:55

En artikel, "Høj bedækningspris garanterer ikke succes," på heste-nettet skrevet af Shaila den 25-12-2007, er aldeles misvisende. Ud fra hvad Shaila skriver er den Britiske undersøgelse foretaget med udgangspunkt i bedækningstakster og på kun 4000 heste dateret helt tilbage til 1922.
Høje bedækningspriser er et udtryk for en hingsts øjeblikkelige popularitet, ofte affødt af enten løbspræstationer eller afkoms ditto og ikke nødvendigvis på grund af det genetikske arvemateriale i denne.

Teorien omkring dyre bedækningspriser og bedre træning end det modsatte er forkert alene ud fra det faktum at det er de samme trænere der træner afkom efter den billige såvel som efter den dyre hingst.

Det påståes at få stor indflydelse på væddeløbs industrien, hvilket det ikke får.

De dyreste avlshingste koster ikke bare kr. 300.000, men op mod $ 500.000 eller ca. kr. 2,5 mio.

Ud fra udtryk som "vinderhingst" og størrelsen på bedækningstakster, må jeg antage at Shaila næsten intet ved om væddeløbsheste og hestematerialet der ligger til grund for undersøgelsen repræsenterer ikke engang 1% af væddeløbsheste opdrættet på de Britiske øer fra 1922 og frem.

Jeg har ikke kunne finde undersøgelsen, men vil meget gerne nærlæse den.

0
0
Svar på denne tråd

Kender ikke undersøgelsen...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 12:30

... men jeg synes da at du skal skrive til Shaila :)

Hun kan træffes via shaila@heste-nettet.dk

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bakker
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 06:21

helt op om Silke, for det ville svare til, at en succestræner (feks Hanne Bechmann, Lars Kelp Bent Olsen m.fl) udelukkende havde succes med alle hestene uanset afstamning, dette er ingenlunde tilfældet, årevis erfaringer har vist, at afstamning er særdeles vigtig en faktor i væddeløbssporten. Men jeg vil så samtidig pointere, at hoppelinien er væsentligt vigtigere end hingsten indenfor galop og at nogle hingste er bedre til at forbedre hoppestammens resultater end andre, ikke alle hingste bliver tilført stjernehopperne.

Pia

Fuldblodshingsten Itsabrahma DVH 913

samt Welsh Mountainhingsten H-S Janus WMH 120

avl og salg af Dansk Varmblod og Fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

nu er det ikke...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2008 00:52

Shalia der står for artiklen der er udledt af undersøgelsen, men en Dr. Alistair Wilson fra University of Edinburgh, som også er citeret i artiklen.

Hvis man kigger efter på www.heste-nettet.dk/nyheder/3356/ nederst, efter artiklen er slut, så står der at kilden er Horse talk.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider