Jeg synes det er spændende at høre, hvordan andre ser på tingene. 
Lad mig starte med at sige, at jeg på ingen måde anfægter priserne på de dyre hingste - der er selvfølgelig en grund til, at de koster det, de gør.
Og jeg synes det er FANTASTISK, at der er danske opdrættere, der er villige til at bruge store penge på at få afkom efter disse hingste - det er dét, der skal være med til at bringe dansk travsport på verdenskortet.
Det ændrer bare ikke på, at jeg STADIG tror, at mange små opdrættere, der egentlig gør et ganske fornuftigt arbejde, risikerer at blive "tromlet" i begejstringen over disse mega-investeringer fra de mere velhavende opdrættere.
Hambletonian: vi kan slet ikke blive uenige om, at derbyauktionen selvfølgelig skal indeholde "det bedste af det bedste" - men gør den så virkelig det?
På papiret, måske - men jeg synes stadig vi ser afkom efter mødre, hvis foregående afkom ikke har vist noget særligt. Alligevel dukker nogle af disse plage op år efter år på auktionen, og det er dér, jeg ikke kan lade være med at undre mig over, om plagens "efternavn" har noget at sige ved udvælgelsen.
Jeg ved godt,at der har været tale om "anonym udvælgelse" af plagene til auktionen, så man ikke skulle vide hestens navn eller anmelder, men kun vurdere plagen ud fra afstamning.
Men de mennesker, der er klædt på til sådan en opgave, er jo heller ikke dummere end gennemsnittet - de ved godt, hvem der ejer mange af følhopperne, og så er det ikke så svært at regne ud, hvem anmelderen er.
Hvis de står med to lige gode plage tilbage, og kun én ledig plads, hvem får så den? Mit gæt er den etablerede opdrætter med et velkendt navn, uagtet at denne så måske allerede er blevet tilgodeset med flere plage på auktionen - og her er det jo så, at jeg nogle gange ville ønske, at man gav den nyere opdrætter pladsen i stedet, da den etablerede opdrætter alligevel næppe vil have problemer med at sælge sit opdræt til en fornuftig pris uden om auktionen.
Marlot: du har helt ret i, at man skal starte et sted - det har de større/mere kendte opdrættere selvfølgelig også gjort en gang.
Men hvis det indebærer, at man som lille, nystartet opdrætter skal være indstillet på selv at føre de første 4-5-6 ungeheste frem (og de bliver jo næppe lige gode alle sammen), så tror jeg nok de fleste hobby-opdrættere for længst vil have kastet håndklædet i ringen og givet op.
Jeg tror faktisk tanken om en ekstra auktion i DTC-regi kunne væøre en god idé - og så skulle man sørge for, at alle opdrættere havde mulighed for at blive tilgodeset.
Jeg synes jeg har oplevet en gennemgående holdning de seneste år i retning af, at de heste, der kommer på Grand Prix-auktionen i Århus, er det "affald", der ikke er godt nok til derbyauktionen.
Og hvad folk så siger om Skive-auktionen, der kommer efter Århus, ja det giver næsten sig selv - og det er i høj grad også reflekteret i priserne, både i Århus og i Skive.
Det opmunterer nok heller ikke ligefrem de opdrættere, der har afkom lige under derbyauktion-niveau, til at anmelde dem til f.eks. Århus-auktionen, at de ved, at 80% af de personer, der er til stede ved auktionen, har hænderne dybt begravet i lommerne, og egentlig betragter plagene som 2.-klasses opdræt. Og hvis endelig der bliver budt, så vil byderne helst have hesten "forærende"...
Det bringer mig så tilbage til mit oprindelige udgangspunkt: kan man ændre den holdning, der tilsyneladende hersker blandt mange købere, at hvis hesten ikke er god nok til derbyauktionen eller har et etableret stutterinavn hæftet på sig, så er den bare ikke værd at smide penge efter?
Kan man som lille opdrætter - ud over at sørge for at gøre sit "hjemmearbejde" ordentligt - selv gøre noget for ikke at drukne i mængden, når nu man ikke har en million-milliard kroner at bruge på hingste og topafstammede, udenlandske hopper? Eller skal man bare være indstilletpå at avle til sig selv?
Mange hilsner
Annelise