Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Er der plads til de små opdrættere?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2007 17:55

Nu har DTC netop offentliggjort opgørelsen over bedækninger i 2007, og det ser jo meget, meget positivt ud for dansk travsport - hurra for det!

Men samtidig kan jeg godt blive lidt bekymret over udviklingen, når DTC i samme åndedrag fremhæver, at hele 219 hopper er gået til hingste med bedækningspriser over 30.000 kr. - altså det, som vel må betegnes som topklasse-hingste.

Det er selvfølgelig positivt for sporten - men hvor stiller det os små hobby-opdrættere med 1-2 følhopper, der ikke har råd til at ofre så store følpenge?

Jeg synes i forvejen de danske auktioner (primært derby-auktionen) bærer præg af, at det er svært at komme "til fadet", hvis afkommet ikke hedder f.eks. Shadow, La Marc, Laser, Simoni eller et helt femte kendt stutterinavn til "efternavn" (og lad mig lige slå fast: jeg skyder bestemt ikke på de pågældende opdrættere, som alle er dygtige og respekterede).

At hesten stammer fra et kendt stutteri er vel ingen garanti for succes, lige så lidt som man kan vide, om et afkom fra en lille hobby-opdrætter er Danmarks næste store internationale stjerne.

Desværre virker det som om udviklingen går i retning af, at køberne gladeligt smider bunkevis af penge efter et såkaldt "kvalitets-opdræt" i blind tiltro til, at når hesten kommer fra en stor opdrætter og er efter en dyr hingst, så kan det ikke gå galt.

Men inderst inde har jeg en lille fornemmelse (muligvis forkert) af, at de store opdrættere af og til smider dyre hingste på deres hopper, bare fordi de kan - ikke nødvendigvis fordi de nøje har overvejet, om den pågældende hingst nu også passer til hoppen.

Hvorimod jeg tror den lille opdrætter i meget større grad bruger tid på at finde den HELT rigtige hingst til hoppen, inden for de midler man nu har til rådighed.

Jeg synes det er rigtig, rigtig ØV, at man som lille opdrætter næsten på forhånd ved, at hvis man sætter sit opdræt til salg, så skal man nærmest være lykkelig, hvis man bare nogenlunde får dækket sine produktionsomkostninger ind.

Hvordan får man henledt kommende købere af travhestes opmærksomhed på, at kvantitet ikke altid = kvalitet?

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle synspunkter fra de af jer herinde, der ligesom mig selv går og pusler med lidt velovervejet "baghave-avl".

Hvordan ser I på fremtiden? Kan vi overhovedet sælge vores opdræt, eller er vi nødt til at beholde alle krikkerne selv?

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Opdræt
Forfatter: 
Dato:  25-10-2007 20:03

Jeg er fuldstændig enig med dig. Nu var jeg på auktioen i Skive og de blev solgt MEGET billige. Fine ungheste, som næsten ikke kunne koste bedækningsprisen.

Pengemæssigt er det da meget billigere at købe sådan en plag, der er tilkørt, end det er at lave en selv. Men der er da ikke noget skønnere, end at følge sit eget opdræt hoppe rundt ude i folden.

Jeg har ikke plads eller tid til at beholde alle de føl jeg får. Men jeg vil sku heller ikke forære dem væk.

MVH

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

dyre hingste
Forfatter: 
Dato:  25-10-2007 22:05

Nu er jeg lidt ny inden for de store aktive travere- okay meget nu =)

Jeg har haft flere travere som er brugt til alm ridning, men allerede der har jeg lært en del om deres stamtavler og hvem der tit går igen.

Jeg har lige købt en hoppe og ville selvf have den bedste hingst til hende også da hun selv har så god en stamtavle.

Men jeg havde heller ikke vildt mange penge at bruge til hingst lige nu.

Men min hest er nede hos Simoni nu og kommer hjem her den 2 da hun ikke vil komme i brunst, hun blir så sendt derned igen når hun har en reglmæssig brunst. Det perfekte var jo så at selve bedækningen er gratis.

jeg krydser fingre for at der kommer et rigtig godt føl ud af det. Demilo har en god stambog og en god karriere så jeg håber han giver det videre. Rabiega får forhåbentlig en god karriere men ellers har hun et rigtig godt hoved.

Om der ikke er plads til små avlere ved jeg ikke. Tror bare man skal have albuerne fremme, og måske sørge for det er nogle gener folk har hørt noget om.

Jeg kan sige at jeg ihvertfald går efter det jeg har hørt om og håber så på det bedste

Det jeg kunne forestille mig der kunne mangle hos stor avlere var kvalitetstid med hesten, det tror jeg næppe der er tid til.

Jeg håber selv på at blive en dygtig kusk med en masse god egen avl bag mig, men det må ALDRIG blive så stort at kvaliteten forvringes..

Jeg ved alt om mine heste nu, og det vil jeg også vide om 20 år =)

Sydsjællandsponytravbane
0
0
Svar på denne tråd

Er der plads til de små opdrættere?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2007 23:07

Det er faktisk et interessant emne du har taget op her.

Det er en spændende udvikling vi er inde i nu og jeg tror også vi vil se flere danske heste gøre sig gældende i den absolute internationale top.

Ja der er mange der har satset stort i år på deres kommende føl og håber på at følet kan få pengene hjem igen men efter min mening glemmer du en meget vigtig faktor nemlig hoppen. Hoppens afstamning og hoppelinien er afgørende for hvor godt du sælger følet. Der findes mange eksempler på føl efter dyre hingste som ikke har holdt pengene hjem.

0
0
Svar på denne tråd

Hambletonian
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 10:12

Det er faktisk netop min pointe!

Jeg synes man har set afkom efter ganske udmærkede hopper blive solgt for en slik, enten fordi 1) faderen var en mindre dyr hingst, og/eller 2) opdrætteren bare var en "lille mand" uden et stort stutterinavn i ryggen.

Hvorimod større, kendte stutterier har fået fremragende priser for afkom med det rigtige "efternavn", efter dyre hingste, hvor jeg i bedste fald vil kalde moderen bare en middelmådig hoppe.

Og bladrer man de gamle auktionskataloger igennem, så kan man finde masser af eksempler på sådanne heste, der aldrig har levet op til alle de penge, der blev betalt for dem på auktionen.

Alene ved udvælgelsen af plagene til auktionerne synes jeg det skinner igennem.

Der er opdrættere, der år efter år kan få afkom med på f.eks. derbyauktionen efter hopper, der har en hel stribe afkom, hvoraf i bedste fald 1-2 har tjent lidt håndører til deres ejere - resten er ikke noget at skrive hjem om.

Men de begår den lille "genistreg" at sætte en attraktiv hingst på denne hoppe, og vupti, er de næsten på forhånd garanteret udtagelse til auktionen.

Og jeg er bange for, at dette i mange tilfælde sker på bekostning af den lille opdrætter, der står med 1-2 velafstammede hopper af god linie, der har afkom efter mere "almindelige" hingste. I virkeligheden kan disse afkom være LANGT bedre trukket end dem efter modehingstene - men de får bare ikke den samme bevågenhed.

Og så er den lille opdrætter henvist til enten privat salg, hvor det kan være meget sværere at nå ud til f.eks. trænerne, eller til en mindre auktion, hvor priserne - som Charlotte påpeger - absolut ikke har været noget at råbe hurra for.

Igen: jeg synes virkelig det er meget positivt at se, at så mange er villige til at ofre store penge på avlen.

Jeg er bare ked af, hvis udviklingen går i retning af, at "lille opdrætter = nul kvalitet" - for det synes jeg bestemt ikke er tilfældet.

Mange hilsner

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

billige...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 13:44

I skriver at de små opdrættere ikke får nogen penge for deres heste, det er selvf noget skidt. Men alle skal vel starte et sted, men får vel sit navn efter hvad ens heste har præsteret. Hvis det samme navn ofte går igen på banerne osv, så er det jo også noget man husker og derfor mere hælder til at bruge??

Ikke mig min hest er fra sverige, men jeg kunne da kende den ene halvdel fra hendes stambog.

Nå¨men hvad koster de på føl auktioner ca?? og er der kun auktioner med føl eller kan man også købe ungheste??

Sydsjællandsponytravbane
0
0
Svar på denne tråd

asdfgh
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 19:43

Når en opdrætter vælger at sælge på Skiveauktionen er det nok også opdrætterpengene som er til løbende udbetaling der vægter en lille smugle.

Hvis man sælger mange afkom og de kommer til start, kan der jo også være mange penge i det, og så betyder det jo nok ikke så meget hvormeget de får for afkommene, bare de bliver solgt.

Det gælder selvfølgelig ikke hvis man er ude i de helt store investeringer.

Vh. Annikka

0
0
Svar på denne tråd

hård start
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 09:15

Jeg kan som "baghave-opdrætter" helt tilslutte mig den tvivlende begejstring over udviklingen.

Vi har heller ikke et "kendt" efternavn, og er derfor nødt til selv at føre afkommene frem på banerne, krydse fingre for gode resultater, og forhåbentlig deraf få et rimeligt salg.

Vi har helt fravalgt evt. auktioner, da vi ikke ønsker at "forære" vores afkom væk...på den anden side har man ikke tid/økonomi til at beholde alle, så som lille opdrætter er det ikke nemt.

Fra DTC´s side er det måske positivt, for på denne måde vil mange små opdrættere give op.

Er det mon planen???

Hilsen Tine

0
0
Svar på denne tråd

Er der plads til de små opdrættere ?
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 17:07

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal starte men jeg er ikke helt enig i nogle af jeres synspunkter.

Min mening om Derby auktionen er at niveauet er blevet bedre og bedre for hvert år og det ses også på gennemsnitsprisen. Der er stamtavler der giver genklang ude i verden. At få et føl på denne auktion er nummer 1 i Danmark fordi det er der penge stærke folk kommer. Der har også været omtalt at lave en auktion omkring Copenhagen Cup, efter min mening, genialt.

At gøre det op i store og små opdrættere kan jeg ikke helt følge med. Travsporten er global og kommer man udenfor landets grænser kan man godt begynde at snakke om virkelig store opdrættere.

Der er en grund til at en hingst som f.eks. Andover Hall koster det som han gør. Han er nok den bedste avlshingst i USA lige nu men at bruge ham på hvilken som helst hoppe og tro nu scorer man kassen er forkert. De avlshopper der går derhjemme skal komme ud af noget internationalt anerkendt.

Vi er allesammen en del af dansk travsport (DTC) men vi må også spørge os selv hvad kan jeg gøre bedre.

I de senere år er der kommet nogle virkelig gode hingste til landet og konkurrencen mellem hingste holderne i kampen om hopperne må være uhyggelig hård. Jeg tror på fremtiden.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for respons
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 16:22

Jeg synes det er spændende at høre, hvordan andre ser på tingene.

Lad mig starte med at sige, at jeg på ingen måde anfægter priserne på de dyre hingste - der er selvfølgelig en grund til, at de koster det, de gør.

Og jeg synes det er FANTASTISK, at der er danske opdrættere, der er villige til at bruge store penge på at få afkom efter disse hingste - det er dét, der skal være med til at bringe dansk travsport på verdenskortet.

Det ændrer bare ikke på, at jeg STADIG tror, at mange små opdrættere, der egentlig gør et ganske fornuftigt arbejde, risikerer at blive "tromlet" i begejstringen over disse mega-investeringer fra de mere velhavende opdrættere.

Hambletonian: vi kan slet ikke blive uenige om, at derbyauktionen selvfølgelig skal indeholde "det bedste af det bedste" - men gør den så virkelig det?

På papiret, måske - men jeg synes stadig vi ser afkom efter mødre, hvis foregående afkom ikke har vist noget særligt. Alligevel dukker nogle af disse plage op år efter år på auktionen, og det er dér, jeg ikke kan lade være med at undre mig over, om plagens "efternavn" har noget at sige ved udvælgelsen.

Jeg ved godt,at der har været tale om "anonym udvælgelse" af plagene til auktionen, så man ikke skulle vide hestens navn eller anmelder, men kun vurdere plagen ud fra afstamning.

Men de mennesker, der er klædt på til sådan en opgave, er jo heller ikke dummere end gennemsnittet - de ved godt, hvem der ejer mange af følhopperne, og så er det ikke så svært at regne ud, hvem anmelderen er.

Hvis de står med to lige gode plage tilbage, og kun én ledig plads, hvem får så den? Mit gæt er den etablerede opdrætter med et velkendt navn, uagtet at denne så måske allerede er blevet tilgodeset med flere plage på auktionen - og her er det jo så, at jeg nogle gange ville ønske, at man gav den nyere opdrætter pladsen i stedet, da den etablerede opdrætter alligevel næppe vil have problemer med at sælge sit opdræt til en fornuftig pris uden om auktionen.

Marlot: du har helt ret i, at man skal starte et sted - det har de større/mere kendte opdrættere selvfølgelig også gjort en gang.

Men hvis det indebærer, at man som lille, nystartet opdrætter skal være indstillet på selv at føre de første 4-5-6 ungeheste frem (og de bliver jo næppe lige gode alle sammen), så tror jeg nok de fleste hobby-opdrættere for længst vil have kastet håndklædet i ringen og givet op.

Jeg tror faktisk tanken om en ekstra auktion i DTC-regi kunne væøre en god idé - og så skulle man sørge for, at alle opdrættere havde mulighed for at blive tilgodeset.

Jeg synes jeg har oplevet en gennemgående holdning de seneste år i retning af, at de heste, der kommer på Grand Prix-auktionen i Århus, er det "affald", der ikke er godt nok til derbyauktionen.

Og hvad folk så siger om Skive-auktionen, der kommer efter Århus, ja det giver næsten sig selv - og det er i høj grad også reflekteret i priserne, både i Århus og i Skive.

Det opmunterer nok heller ikke ligefrem de opdrættere, der har afkom lige under derbyauktion-niveau, til at anmelde dem til f.eks. Århus-auktionen, at de ved, at 80% af de personer, der er til stede ved auktionen, har hænderne dybt begravet i lommerne, og egentlig betragter plagene som 2.-klasses opdræt. Og hvis endelig der bliver budt, så vil byderne helst have hesten "forærende"...

Det bringer mig så tilbage til mit oprindelige udgangspunkt: kan man ændre den holdning, der tilsyneladende hersker blandt mange købere, at hvis hesten ikke er god nok til derbyauktionen eller har et etableret stutterinavn hæftet på sig, så er den bare ikke værd at smide penge efter?

Kan man som lille opdrætter - ud over at sørge for at gøre sit "hjemmearbejde" ordentligt - selv gøre noget for ikke at drukne i mængden, når nu man ikke har en million-milliard kroner at bruge på hingste og topafstammede, udenlandske hopper? Eller skal man bare være indstilletpå at avle til sig selv?

Mange hilsner

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

svar retur
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 18:54

Nu er jeg jo ny i det her, så jeg har måtte bruge min fornuft ( det jeg nu har'grin') samt spørge andre om mit valg af hoppe var godt nok. Indtil videre har jeg kun fået positiv respons og det er jo dejligt. Jeg havde heller ikke store penge at købe hende for og valgte derfor også en hoppe så hun kunne trække et føl til mig, så jeg havde to løbsheste (med lidt held)

jeg tror ikke at jeg som ny i faget ville turde smide 40-80000 eller mere efter et føl, plag el lign hvor afstamningen eller nevnet ikke sagde mig en dyt. Men jeg ville nok prøve at søge på forældrene for at få en ide om hvad det er for noget.

jeg prøver også at læse om de forskellige hingste, samt hvad deres afkom osv har præsteret for at finde ud af hvilke der evt var større mulighed for ville lave et godt afkom til mig..

Vi vil måske også sælge føl, men ikke det første og først når vi får bygget større stalde så vi kan have flere hopper. Men hvis det er som du siger at det kun er de kendte som kommer på auktionen og resten kan komme på dem med dårligt ry, så er det en meegt trist situation for nyopstartede

Sydsjællandsponytravbane
0
0
Svar på denne tråd

Er der plads til de små opdrættere ?
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 19:26

Jeg kan egentlig godt følge dig men jeg tror bare du skal passe på med at sætte alle købere i samme bås som "mindre begavet".

Jeg ved godt at auktions priser skal man tage med et gran salt, plagen kan være solgt på staldgangen. At byde den op i en høj pris er en reklame værdig for opdrætteren. På den anden side hvis nogen er klar til at betale mange penge for en plag er det fordi det er en de vil have ellers kunne de hente en i USA eller Sverige eller hvilket som helst land.

Om det er de bedste plage der kommer på Derby auktionen ved jeg ikke. Nogle registrerer deres føl i et andet land og er heldige med at få dem på auktioner der. Andre har nærmest snart solgt følet når der er konstateret drægtighed men holder auktionen ikke et højt niveau så kommer der ingen gode danske eller udenlandske købere.

Jeg synes ikke du skal være så nervøs for om der er plads til dig. Dyre hingste er ikke lig med succes. Det kan også være et bragende underskud. Billige hingste er heller ikke lig med sikkerhed, det kan du brænde inde med. Avl er en lidenskab og nogle mennesker vil hellere bruge lidt flere penge i avlsarbejdet end i andre ting. En form for livskvalitet. Hvis du tror nok på dig selv og i dine hopper og være ærlig hvis det ikke er godt nok så skal det nok gå. Det bedste er at starte fra bunden af og se det vokse.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 18:52

Fin tråd Annelise...

Nej jeg syntes ikke der ere plads til os små travopdrættere, derfor har jeg også stoppede med at avle travheste, selvom jeg tit får tilbudt en fin avls hoppe..

Jeg har lavet 2 stk afkom på et hoppe der havde vundet over 100.000 på 4 år og som har Speedy Crown i årene..men disse føl måtte jeg næsten forære væk...heldigvis kommer der så nu lidt opdrætterpenge med posten som et plaster på såret..

Jeg vil hellere lavet et DV føl og sælge til min 20.000 end et travføl til 9.000 hvor bedækningen havde kostet 12.000 og hun var et år da jeg fik hende solgt !!

Men pyt, så fik jeg da prøvet at avle travere...

Mvh Helle

Shetlænder hoppeføl og 1,5 års med særdeles god afstamninger sælges fra Stutteri Vestbjerg.

Sælges med rødt pas og er chippet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider