Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Sund mad - også for børn og kræsne...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2009 15:22

Jeg er kørt lidt død i vores aftensmad, så håber I kan hjælpe mig.

Både min mand og jeg er vokset op med god dansk mad, og det er også det der ofte står på menuen til aftensmad idag. Altså frikadeller, sovs og kartofler og den slags.

Men det er jo ikke lige det sundeste, og jeg vil gerne give Silje på 20 mdr. nogle gode mad vaner, men problemerne er mange.

for det første skal det være nemt - jeg er ikke nogen mester i et køkken, for det andet er manden temlig kræsen, og skeptis over at prøve noget nyt, og Silje er heller ikke vild med ret meget andet end sovs, kartofler og kød. Grøntsager er de ikke vilde for, med mindre jeg skjuler det i kødet...

Så lad mig høre jer andre, har I nogle gode opskrifter på nem, sund mad, som både mænd og børn kan lide?

Maria

Mor til Silje 30.05.07

Nu fru Bisgaard

0
0
Svar på denne tråd

Sund mad
Forfatter: 
Dato:  01-02-2009 21:28

Vi spiser meget wok. Det er nemt og hurtigt, og hvis man ikke gider snitte og hakke, kan man få glimrende wokgrøntsager i frost.

Gulerodssalat kan de fleste vist lide.

For at få flere grøntsager i de kræsne kan det være, det hjælper, hvis de er rå, eller hvis du evt. tage og svitser det på panden (det kan man også med frostposer).

Ellers så er det vel at snyde dem i både mand og barn. De færreste opdager, hvis du finthakker eller evt. blender grøntsager og tilsætter i stedet for halvdelen af kødmængden.

I øvrigt har jeg hørt en fugl synge om, at børn spiser som deres forældre Måske var det et argument, du kunne bruge over for manden.

mvh Stine

Araber og pinto araber

http://www.sk-farm.dk

- nu også med shettere!

Livet er ikke lutter lagkage - det er også en dans på roser

0
0
Svar på denne tråd

for-aftensmad
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 08:51

I min "mad-bibel" står der mange forslag til diverse sunde snacks, som stilles frem inden aftensmaden. Det kan være forskellige grøntsagsstave evt. med dip af avocado, frugt skåret ud i mundrette bidder, halve cherrytomater eller hvad man nu lige kan finde på. Det vigtige er at det er skåret ud, så det er indbydende at gå til.

På den måde får man en masse frugt og grønt i børnene (og manden), og selve aftensmaden behøver ikke være spækket med de "dumme" grøntsager.

Venlig hilsen Mia

Foderplaner udarbejdes

-gratis optimering det første halve år!

www.floridagolfhuse.dk

0
0
Svar på denne tråd

gryderetter
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 15:38

Jeg ved såmænd ikke om det er sundt, men diverse gryderetter med grøntsager i. Det kan jo så serveres med pasta, ris eller kartfoler/kartoffelmos.

F.eks. kødsovs med gulerødder, porre, løg og et par dåser flåede tomater. Jeg læste lige den anden dag at en dåse flåede tomater også gælder under de 6 grøntsager man skal have om dagen.

Der kan jo så tilføjes alt hvad man vil i sådan en ret, f.eks. majs, cocktailpølser, bacon o.s.v.

Så er der den hurtige. Fiskefrikadeller og torskerogn på rugbrød med reven gulerods/æble salat. Skal man bruge lige ekstra tid laver man selv en remoulade.

Let me teach you how to dance

Let me lead you to the floor

Simply place your hand in mine

And then think off nothing more

0
0
Svar på denne tråd

nem mad
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 22:20

det er også nemt at skjule divs rodfrugter i kartoffel mos, jeg har lavet det med persillerod, perstinak og knoldselleri, og en enkelt gang med rødbeder, men det bliver svært at skjule, for det hele bliver lyserødt.

Ved ikke om den virker på børn, men jeg er også vokset op med traditionel mad, hvor jeg aldrig har fået overstående rodfrugter servert, på nær rødbedder på leverposteg maden. Men sådan her han jeg godt spise det også uden det er kogt helt ud.

Tine og Felix

Stald Vodagergård

www.vodagergaard.

Ære være mindet om Alexia, Abiegail, Dea og Alexia´s ufødte føl,

i vil altid betyde noget helt særligt for os og aldrig blive glemt

godnat smukke tøser

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider