Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

at ryge når man er gravid??
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 21:35

hej kære ænder..

nu blev jeg lige inspireret lidt af tråden af jannej om at indtage alkohohol under sin graviditet. så tænkte jeg på hvad jeres holdninger er til at ryge under graviditet?

ja mange af jer vil mene det er totalt bandlyst, det har jeg forudset mig jeg er slev i 6 uge +/- o jeg skal da blankt erkende at jeg er en ryger. men jeg har til gengæld aldrig røget særlig meget. men jeg ved godt, at meget lidt kan også skade meget. jeg tror jeg ryger nogen dage måske 10-12 smøger, men andre dage nok kun 4-5-6-7 stykker. og jeg vil faktisk sige at de dage hvor jeg ryger mindst smøger, det er de dage der klart er flest af.

jeg har overvejet og stoppe, men jeg kan utroligt godt lide den lillesmule jeg ryger. tror i det er ok? min læge sagde enten hold op eller bare begræns det en del, men det kan jo så ikke rigtigt begrænses da jeg ikke ryger ret meget i forvejen.

hvad siger i? er der nogen af jer der ryger, og som er gravide? eller har været gravide og røg derunder?

jeg er selv ud af en mor der har både røget og drukket under sin graviditet med alle os 4 unger, og vi fejler trods alt intet, og alt har gået efetr planen med fødsler.

kom med jeres meninger, og jer der selv ryger..

jeg kender flere der har røget under deres graviditeter, men fået sunde og raske børn. og de røg meget mere end mig.

mvh. nini

en der glæder sig til at blive mor

0
0
Svar på denne tråd

det er ikke
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 21:46

ok at ryge meget eller lidt når man er gravid...man skal slet ik ryge... du har ansvaret for en andens liv.... din mand syntes vel også at du skal holde op ;( hvorfor udsætte dig og barnet for flere skadelige stoffer end man bliver udsat for i forvejden...og den med dine venner fik sunde børn, er kun en dårlig undskyldning og dem er der mange af hvis du spørger rundt omkring...det skal jo være for din skyld, barnets og jeres kommende liv og røg er dødeligt, hvis man er uheldig og det ved man jo ik om man er ;) Det er usundt og skadeligt for dit foster, kommende barn og dig selv, hold op nyd din graviditet uden røg ;) held og lykke med det hele.

perla fra littla brekku ;)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 21:49

Det er fyfy, nix pille, hold dig væk, ikke røre, så lad dog være........

Det er i hvet fald også en kamp, der skal kæmpes inde i en selv, mod afhængighed og vaner. Men det er vist og bevist, hvad der sker når man ryger under graviditet. Ilttilførslen til fostres nedsættes drastisk, og det kan da alt andet lige IKKE være godt for et foster at blive småkvalt, om det så er 4 eller 10 eller 30 gange om dagen.

Der er rigtig mange, der siger "Jeg røg da under min graviditet, og mit barn har ikke taget skade". Det er meget ofte en sandhed med modifikationer. mange børn af rygere udvikler astma eller andre luftvejssygdomme på et tidspunkt. Mange har også allergier. Men forældrene holder stædigt fast ved, at deres børn ikke fejler noget, og hvis de fejler noget er det ikke fordi moderen røg, da hun var gravid.

Problemet med børn af rygere er som regel ikke størst fordi moderen røg under graviditeten, men fordi der bliver røget i hjemmet, når barnet er født. Det er nok endnu værre.

Jeg er selv tidligere ryger, så jeg ved hvor svært det er at holde op. Jeg holdte, da jeg blev gravid, men begyndte igen efter fødslen. Nu er jeg igen stoppet, da jeg har planer om at blive gravid igen.

Billedet af et lille foster der bliver kvalt er motivation nok for at jeg kan lade være med at ryge.

Jeg håber du også kan lad være.

Hilsen Maria

P.s Dette er ikke ment som en moralprædiken, men det blev det nok lidt alligevel.

Jeg ved selv det er svært og jeg er ikke en helgen.

0
0
Svar på denne tråd

hej hej i to
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 21:57

funkis og maria: mange tak for jeres "hårde" kommentar, jeg forstår jer sgu godt.mht til at ryge i hjemmet, det gør jeg ikke da min mand ikke selv ryger, så efter fødslen ville vores barn bestemt ikke blive udsat for det. men ja det er ikke nemt, men jeg tror nu også godt at jeg kan holde op. vi skal giftes på lørdag, der er det så festlig lejlighed. der er det jo lækkert og få nogle smøger. ville det være ok ved de sjældne festlige lejligheder og ryge lidt, men så bare stoppe igen næste dag, så det kun er ved festlige lejligheder?

ligesom nogen tager et glas alkohol kun ved festlige lejligheder?

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 22:11

Når man holder med at ryge, er det utroligt svært den første tid, men det bliver langsomt lettere. Hver gang du ryger til en festlig lejlighed, er det som at starte forfra med rygestoppet.

Hvis jeg var dig, ville jeg ryge til mit bryllup og derefter stoppe.

Min mand er også lige stoppet. Han fik en behandling, der hedder biofeedback. Det hjalp, og han har nu været røgfri i 1 måned, og han tænker næsten aldrig på at ryge. Det har han ikke kunnet før, så det kunne måske være en ide at prøve?

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

hej igen maria
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 22:16

ja det har du nok ganske ret i at et er svært efter hver gang man så har røget. det var så nok gså min plan at ryge brylluppet over, og så stoppe. kan jo starte igen når jeg har født hvis det lyster mig, der kan jeg trods alt skåne baby

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 22:20

Det lyder fornuftigt. Held og lykke med rygestop, graviditet og baby når den tid kommer.

Hilsen maria

0
0
Svar på denne tråd

maria...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 22:29

mange tak skal du have

0
0
Svar på denne tråd

er der..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 22:29

flere som vil kommentere? nogen der vil skrive som ryger mens de er gravide???

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 08:45

Du kan utroligt godt lide den lille smule du ryger, siger du...

Men hvad nu hvis dit barn er et af dem, som får astma/astmatisk bronkitis/bliver født for tidligt/har lav fødselsvægt/noget helt femte?

Kan du leve med det, bare fordi du syntes det var så helt utrolig rart at ryge mens du var gravid?

Hvis svaret er nej, så ved du jo hvad du skal gøre.

Og lad være med at bilde dig selv ind at bare fordi du ikke ryger indenfor så har du ikke partikler fra røgen siddende i dit tøj og dit hår når du har røget. De sidder der altså selvom du ryger nok så hensynsfuldt udenfor.

0
0
Svar på denne tråd

amirglory
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 08:58

Jeg er ked af at jeg ikke har nogen opbakning at give til dit indlæg. Jeg har kun 2 ting :

1: til MadsGedebuk

2: Det er SÅ forkasteligt/egoistisk, for mig at se, at ryge mens man er gravid.

0
0
Svar på denne tråd

niks...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 09:52

Jeg røg da jeg blev gravid, men jeg stoppede med det samme da jeg opdagede at jeg var blevet gravid.

Trangen har meldt sig 2 gange siden. Men jeg har døjet lidt med kvalme og forestiller mig med det samme at jeg får den ondeste kvalme hvis jeg tænker mere på at ryge... også er jeg, mere end kureret for den tanke.

OG tanken om at det lille væsen er fanget derinde og bliver påduttet min stærkt skadelige uvane er selvfølgelig også en faktor der spiller ind.

Min plan er aldrig at begynde igen.

og 10 smøger er altså ikke LIDT.... En halv eller en er lidt.

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

Trakehner FAN :)

Indehaver af de skønne helsøskende

Petia af Wolhøjgaard (07) og Perikon Runehøj (08)

0
0
Svar på denne tråd

2 eller 10 eller 20
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 10:14

Smøger, intet er okay.

Når det så er sagt, så skal jeg også gerne stå ved, at jeg får mellem 0 og 5 smøger dagligt, og jeg er i 18. uge nu.

Mod dumhed, kæmper selv guderne forgæves.

0
0
Svar på denne tråd

Du skriver:
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 11:17

"jeg har overvejet og stoppe, men jeg kan utroligt godt lide den lillesmule jeg ryger."

Kan du ikke utrolig godt lide dit lille barn?

Det er hårdt skrevet - det ved jeg, men du øger risikoen for at tabe det og der er kan følge så mange bivirkninger og sygdomme med.

Nogle har været heldige, men tør du tage chancen og tro, at dit barn hører til den minimale procentdel?

Maria - Voksen begynderrytter med ekspertise i faldteknikker...

Venter sommerbarn juli 2009

0
0
Svar på denne tråd

Har ingen respekt for
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 12:10

folk der vælger at ryge mens de er gravide, og afhængihed herreste gud det er 9 måneder af dit liv....

Men resten af dit barns liv...

Var for nylig til svende´gilde med 2 andre gravide de røg meget, drak rødvin hvidvin og øl og det var ikke med måde.... jeg var måløs!!!

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Stuttri
Salg/kommision/Træning
www.123hjemmeside.dk/Nordhus
www.123hjemmeside.dk/Bjartur

0
0
Svar på denne tråd

jeg gider
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 12:16

ikke dunke nogen i hovedet men indrømmet jeg bliver meget forarget når folk med maver ryger, kan slet ikke forstå at man ikke kan tilside sætte sine egne behov når man VED det skader babyen meget...har du set den tv udsendelse som viste hvad der skete med babyen når mor røg også selv om det kun er lidt????

og ellers så kan jeg fortælle dig at man kan se det på din moderkage som ikke ser specielt pæn og rød ud når den kommer ud sammen med baby..

håber det gav stof til eftertanke og husk man kan hvad man vil.. sagde x rygeren:-)

mange hilsner mette og frederik 2 år idag

Nu med verdens lækreste baby i armene

0
0
Svar på denne tråd

Meget eller lidt
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 13:04

Alt er selvfølgelig relativt, men i min verden er alt mellem 4 og ti smøger dagligt stadig, at ryge meget. Hvis vi snakkede een til en fest en sjælden gang, så ryger man lidt, efter min mening.

Og jeg synes heller ikke det er ok at ryge bare lidt mens man er gravid. Men ok, jeg er også farvet af at jeg slet ikke synes det er ok at ryge.

0
0
Svar på denne tråd

jeg har det som
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 13:51

indlægget starter ... jeg ryger også lige fra 1½-7 smøger om dagen.. jeg er gravid, og har skåret 15 styks ned ... jeg har vaalgt at denne usunde ting er EN DÅRLIG OG FORBANDET vane og det er usundt ja, men det er min usunde ting, så har i andre også et eller andet usundt som i bare ikke ser som et problem! jeg tør godt vædde ... men ja det er usundt, og der findes ingen undskyldninger for at ryge mens man er gravid, eller pulse sin datter/søn ind i hovedet.. vi har røget udenfor siden uge 12. så hænger det da ikke i møblerne og sikke en dejlig frisk luft der er her inde :) .. men ja jeg ryger og er ikke stolt af det, og har det heller ikke godt med det. men man træffer nu og da sine egne valg.

Gravid og lykkelig <3 termin d. 10. Marts

0
0
Svar på denne tråd

rygning og gravid
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 14:13

Så du udseendelsen der var på tv2 hvor de scannede en gravid mens hun røg. Der var det meget tydeligt at ilt tilførelsen til barnet faldt inden hun var færdig med en hel smøg.

Det kan i nogle tilfælde give hjerneskader, hvis der ikke kommer nok ilt til hjernen.

Rigtig mange børn af rygere bliver født for tidligt (ikke alle, men mange) de senskader der kan komme ved for tidligt fødte børn er helt umenneskelige. Der var bl.a. en udseendelse på DK4 i mandags og tirsdags.

Nej jeg forstår heller ikke hvordan man kan gøre det mod sit barn. Lige så forstår jeg heller ikke hvordan man kan drikke alkohol mens man er gravid eller leve af junkfood dag ud og dag ind.

Let me teach you how to dance

Let me lead you to the floor

Simply place your hand in mine

And then think off nothing more

6 skønne Cairn Terrier hvalpe er født: www.cairnhvalpe.dk

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 15:39

Jeg er barn af 2 rygene forældre, og nej, jeg eller mine søskende fejlede da heller ikke noget i starten da vi var SMÅ !

Men med tiden har min søster og jeg udviklet lette luftvejs problemer, og min bror havde meget slem astma, samt var ørebarn som yngre.

Mine forældre stoppede så med at ryge her for et lille års tid siden, da de følte sig jagtet i deres eget hjem af os børn, som hele tiden åbnede vinduer og døre, næsten uanset vejr for at få røgen ud.

De er så startet igen, men al rygning forgår udenfor, og vi har en speciel knagerække til RYGERjakker her i huset, fordi jeg ikk vil lugte af røg når jeg ikke selv ryger!

Tænk på dit barn! Du har et valg, det har dit barn skisme ikke!

Hilsen
Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd

Jeg røg også
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 15:45

da jeg ventede den første. Men da jeg havde to streger på testen blev smøgerne knækket promte og jeg har siden overhovedet ikke røget.

Mange af de bivirkninger der er ved at ryge, skriver nogle af de andre. Det er rigtigt. Jeg vil tilføje at på længere sigter er der risiko for at dit barn får nedsat fertilitet, dvs. får det svært selv ved at få børn.

Man har undersøgt værnepligtige og der er en meget sjov sammenhæng med meget dårlig sædkvalitet og mødre som røg under graviditeten da de ventede de drenge. Man har ikke undersøgt konsekvenserne for pigebørn, men man regner med det samme.

En smøg, er rigeligt for et lille bitte foster. Er du klar over hvor stort dit foster er nu ??? De bittesmå mængder stoffer skader dig (som ikke gravid): du får et sus når du inhalerer de første hiv. Hvordan tror du så et lille bitte spire har det som er hundrede gange mindre end din krop og fosterets organer er slet ikke udviklet.

Så selvom man "skærer" ned på forbruget, det er hip som hap om det er een smøg eller 5 pr. dag, skaderne sker allerede ved første smøg. Man ved bare ikke endnu, hvilke skader der er tale om. Det ved man nok om 10-15 år.

Men jeg siger til alle der ryger når de er gravide. Det er Jeres valg og op til Jeres samvittighed. Min kunne bare ikke bære den, så jeg valgte at knække smøgerne.

Held og lykke med spiren og gør den tjeneste at droppe smøgerne, mest for spire men også for dig selv :-)

Knus,

Beagle.

Udstyr tilsalg:

til rytteren, ridebukser og veste (Pikeur og RTS)

til hesten, Kieffer striglekasse, OS martingal & OS gummitøjler, skridttæppe og Kieffer Grime.

Se min præsentation !

0
0
Svar på denne tråd

hej alle sammen
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 17:08

tak for jeres erfaringer frem og tilbage, selvom at nogen af jer af lidt hårde hehe.

nu skal vi så giftes på lørdag. og så vil jeg gerne lige ryge disse dage og på selve dagen og så vil jeg knække de resterende smøger jeg har tilbage i pakken derefter.

det må jeg altså kunne. en dag som idag har jeg kun røget 2½ smøg. så jeg tror ikke at det er fordi min afhængighed er så stor.

men det hjælper altså også og få smidt de hårde beskeder i hovedet fra jer, for det giver mig sgu stof til eftertanke, og jeg tænker på en anden måde end man ellers selv ville gøre

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 19:02

Det er da dejligt, at de meget klare udmeldinger har givet dig stof til eftertanke.

For mig var det heller ikke den fysiske afhængighed, der var værst at overvinde, men den psykiske, altså vanerne. Jeg har stadig ofte lyst til at ryge en cigaret, men jeg beslutter hver gang at lade være, og så roser jeg mig selv meget for at have ladet være.

Endnu engang held og lykke med rygestoppet

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

hej maria igen
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 19:30

mange tak for dine pæne ord. og det er flot af dig at holde det

0
0
Svar på denne tråd

Vedr rygning
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 19:48

Jeg var storryger, da jeg blev gravid (det var ikke planlagt, men barnet meget ønsket alligevel :-)) Fra den dag jeg havde en fornemmelse om graviditet smed jeg alle cigaretter ud. Det var jeg mere end glad for, da jeg et par dage senere stod med en meget positiv test i hånden og et lille liv i maven, som jeg har ansvar for. Har ikke rørt en cigaret siden og kunne ikke DRØMME om det - desuden forværrer røglugt og tanken om det min kvalme, som i forvejen er nærmest ulidelig.

Synes ikke der er nogen undskyldninger for at ryge under graviditeten - du kan vælge, det kan barnet ikke.

Mvh. Juliette

Avlshingsten Shaklan Ibn Saskatoon sælges eller udlånes Se_her

Heste og ponyer til salg i alle prisklasser - se min præsentation

Bedækning ved

Perseus , Shulay Gold fever og Shaklan Ibn Saskatoon

0
0
Svar på denne tråd

arabiens
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 20:04

nej du har ret jeg vil også skippe dem

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider