men hvis jeg ikk kan få ham til at sove i første omgang tager jeg ham normalt med ind igen, fordi han tit bare begynder at ligge og grine... og så tror jeg jo ikk han er træt nok alligevel. 
Jeg har haft de samme problemer med at putte i tremmesengen. Barnevognen var der ingen problemer med. Jeg fik så det (rigtig gode) råd, at jeg skulle være konsekvent når jeg puttede i tremmesengen. Grunden til at Mia ikke ville sove der, var formentligt, at hun blev forvirret over, at jeg gav hende modstridende signaler om, hvad hun skulle. Hun blev også taget op igen, hvis jeg ikke kunne få hende til at sove, for jeg troede heller ikke hun var træt, når hun begyndte at lege og pludre og grine, ligesom din søn gør.
I barnevognen blev hun aldrig taget op, hvis hun ikke sov, så gik jeg en tur med hende, og det signalerede, at nu skal du sove.
Jeg fik, at vide, at når man tager dem op igen, forvirrer man dem og forstyrrer dem også i at falde til ro og i søvn. Først bliver de puttet og så bliver de taget op igen.. De ved egentligt ikke helt, hvad der forventes af dem.
Jeg prøvede så at være meget konsekvent. Når hun var blevet lagt, kom hun ikke op igen. Hun blev puttet efter et bestemt ritual og der gik altså ikke mange dage, så var hun ligeså nem at putte som hun var i barnevognen.
Noget andet er , at Mia faktisk vil have fred og ro til at falde i søvn. Hun vil ikke hverken vugges eller holdes eller noget som helst andet. Hun bliver faktisk forstyrret i at falde i søvn, hvis man sidder og vugger og nusser og synger osv.. Så bliver hun ked af det.
Måske din søn også har det sådan?
Mia har fået helt faste sengetider. I starten kunne det godt tage lidt tid for hende, at falde i søvn, indtil hun var inde i rytmen, men nu er det ikke noget problem.