Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

sove, spise spørgsmål - 8mdr
Forfatter: 
Dato:  11-11-2008 21:53

Hejsa alle I HN-mødre.

Jah.... hvad po**er gør man, jeg er snart ved at gå ud af mit gode skind og løbe tør for tålmodighed... (nej ikk helt med næsten )

Okey sagen er den, at min dejlige dreng på 8mdr, han gide ikk spise særlig meget når jeg gir ham (rugbrødsmadder, grød osv.)

jeg regner jo med at når han ikk gider spise mere er han mæt...? eller hvertfald tæt ved...

han nægter simpelthen at spise særlig meget, når men sådan er det jo bare....

og så ovenidet, så når han blir træt, sådan rigtig træt, så vil jeg putte ham, (ammer stadig til søvn)

men det kan tage sygt lang tid, og han nægter nærmest at sove... han ligger bare og sparker og blir tit sur.

og så blir jeg ret irriteret, fordi han er for træt, men ikk gider sove.

det jo ozo irriterende for ham, at han er så trær, men han vil bare ikk sove.

og han blir mere og mere uduelig.

Hvad kan jeg gøre...?

hvordan ligger i jeres bæbser i seng, og falder de i søvn selv ( alene) eller er I hos dem til de sover....

hvis de blir sure hvad ville i så gøre? lade dem ligge eller starte forfra??

igen og igen...

Hilsen Kristina

Mor til TJALFE 020308

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-11-2008 22:07

Hej Kristina

Du kunne prøve at putte ham noget før. Det lyder for mig som om, han når at blive overtræt, inden du putter ham, og så vil han ikke sove, og det giver en dårlig kontakt mellem jer to.

Hvis du putter ham før han bliver overtræt, vil der ikke nå at opstå negative vibrationer.

Fast sengetid og faste ritualer er guld værd for børn for så ved de, hvad de skal regne med. Det skaber tryghed.

Når min søn en sjælden gang i mellem har været inde i en kort periode, hvor han ikke ville sove, har vi bare gået ned til ham, når han har skreget(senere kaldt), og sagt til ham: Du skal sove nu, godnat min skat og så gået ud igen. Det kan gentage sig mange gange, det er bare vigtigt at man ikke lader sig selv blive sur og skalder ud. Der går ikke mange aftener før barnet bare lægger sig.

M.h.t spisning gør du det helt rigtige efter min mening. Man skal ikke presse et barn til at spise. Du bestemmer, hvad han skal spise, han bestemmer hvor meget.

Hilsen maria

0
0
Svar på denne tråd

mari *mutter*
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 08:49

Tjah du kan nok ha ret i han kan nå at blive overtræt. men jeg tager ham ind når jeg ser tegn på han bliver træt. og venter naturligvis ikke til han bliver vildt overtræt.

men hvis jeg ikk kan få ham til at sove i første omgang tager jeg ham normalt med ind igen, fordi han tit bare begynder at ligge og grine... og så tror jeg jo ikk han er træt nok alligevel.

men måske jeg skulle til at være mere fast i hans sovetider og ikke bare når han blir træt...

kommer dine i seng samme tid hver dag???

Hilsen Kristina

Mor til TJALFE 020308

0
0
Svar på denne tråd

Villads 7 mdr.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 09:18

som overskriften siger, er Villads 7 mdr. og kommer fast i seng kl. 19 (+/- 15 min.) hver dag. Dog har han nogle enkelte gange "forlænget" sin eftermiddagslur med næsten 1 time, så der er han nok først kommet i seng kl. 19.30/19.45

Vores meget faste rutiner om aftenen er:

kl. 17.30/17.45 aftensmad

kl. 18.15/18.30 bad og derefter jo lidt hygge ved puslebordet

kl. 19.00 puttetid - her tager jeg ham med op i soveværelset hvor vi ligger os i sengen for at han kan blive ammet til nat. Her ligger vi i noget der ligner 5-15 min. og jeg synger en lille sang for ham mens han bliver ammet. Er han faldet i søvn, løfter jeg ham over i hans seng (ja, han sover stadig inde hos os) og hvis ikke han sover, får han at vide når han puttes i sin egen seng "godnat min skat, kan du sove godt. Vi ses i morgen". Vi kan nogen gange skulle op en del gange og er han meget ked, lægger jeg mig nogen gange med en bog så jeg er lige ved siden af ham...

Pøj pøj med det.

Og det med spisningen lyder ikke forkert - er han sulten, skal han nok spise.

Ditte

Husk at smile til verden...
Så bliver du selv meget kønnere og det meste bliver meget nemmere
Nu mor til min dejlige lille søn Villads født d. 9. april 2008
0
0
Svar på denne tråd

Aftenritualer
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 09:53

Aftenritualer er simpelthen guld værd!

Her foregår vores aften således:

Hentes fra dagpleje kl 15.30

Leger/hygger en times tid

Sover en halv time-45min omkring kl 16.30-17

Kommer op og får mad (Havregrød med banan fx.)

Så leger vi lidt igen eller tar et bad hvis det er nødvendigt(Hun kommer ikke i bad hver dag)

Kl 18 får hu sin godnatflaske, og derefter bliver hun lagt i seng. (Ca. kl 18.30-19)

Når vi lægger hende siger vi "godnat Freya, kan du sove godt!" går ud, slukker lyset og lukker døren. Hun ligger ofte og snakker lidt inden hun falder i søvn, og hun skal alts have skreget lidt inden jeg går derind, for hun bliver tit sådan lidt pivet lige inden hun falder i søvn, så derfor får hun lige lidt tid. Hvis hun ikke sover med det samme (Sker meget sjældent fordi det her soveritual har været det samme siden hun blev født - først i liften ved siden af sengen, og nu i hendes egen seng på sit eget værelse) så går jeg ind og lægger hende ordentligt igen, giver hende evt sutten og siger det samme og går igen. Tænder ikke lyset på værelset, nøjes med det der er fra gangen.

Jeg ved ikke om det er en hjælp, men for mig har det vigtigste været at jeg hele tiden holdt ved mine standpunkter. Også hvis vi er ude og besøge folk. Og hvis hun er blevet lagt og piver lidt så skal folk IKKE tage hende op igen, for der skal ikke meget til at ødelægge et barns rytme. Der er selvfølgelig altid undtagelser, og nogle dage er hun bare ikke særlig træt, og så får hun lov til at blive oppe. Men liver hun pylret, så kommer hun i seng

MVH Tine Vejlstrup og Freya

Nu en del af Team Lodberg!

0
0
Svar på denne tråd

Putteritual...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 10:19

Thilde er 8 1/2 måned og vores aften ligner til forveksling Dittes - dog synger jeg ikke for hende; bare tanken - det arme barn.....

Her er det dog sjældent der er problemer med at få hende til at sove - hun bliver ammet til nat i vores seng og så lagt over i sin egen; altid i vågen tilstand - jeg siger godnat og går og så ligger hun normalt 10-15 minutter og småpludrer, hvorefter hun falder i søvn. Hvis hun indimellem begynder at græde, er det næsten altid fordi hun har moslet rundt, så hun enten ligger helt klemt eller har fået dynen over hovedet - og sådan noget kan hun altså ikke selv ordne, når det er nat :-)

Mvh. Maiken

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 14:16

Hej Kristina

Jeg tror ikke, du går og venter, til han er overtræt . Det er bare ofte sådan med børn, at hvis man først kan se, de er trætte, så er det for sent.

Jonathan har altid haft den samme sengetid, som er klokken otte. Nu er han to. Når vi begynder at trappe ham ud af hans middagslur, vil han begynde at komme lidt tidligere i seng.

Du behøver ikke tage ham op, når han ligger og griner. de fleste børn begynder, som de bliver mere bevidste om verden, at ligge og pludre lidt med sig selv, inden de falder i søvn, de ligger og "bearbejder dagens oplevelser". Det er helt normalt, og er ikke et udtryk for, at de ikke er trætte, men at de er godt tilpas. Så lad ham endeligt "snakke", hvis han skriger, går du ind til ham og siger " du skal sove nu, jeg elsker dig og går igen" Så har du vist ham, at du er der og passer på ham, men også at hans plads er i sengen.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

putte og sove...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 15:29

men hvis jeg ikk kan få ham til at sove i første omgang tager jeg ham normalt med ind igen, fordi han tit bare begynder at ligge og grine... og så tror jeg jo ikk han er træt nok alligevel.

Jeg har haft de samme problemer med at putte i tremmesengen. Barnevognen var der ingen problemer med. Jeg fik så det (rigtig gode) råd, at jeg skulle være konsekvent når jeg puttede i tremmesengen. Grunden til at Mia ikke ville sove der, var formentligt, at hun blev forvirret over, at jeg gav hende modstridende signaler om, hvad hun skulle. Hun blev også taget op igen, hvis jeg ikke kunne få hende til at sove, for jeg troede heller ikke hun var træt, når hun begyndte at lege og pludre og grine, ligesom din søn gør.

I barnevognen blev hun aldrig taget op, hvis hun ikke sov, så gik jeg en tur med hende, og det signalerede, at nu skal du sove.

Jeg fik, at vide, at når man tager dem op igen, forvirrer man dem og forstyrrer dem også i at falde til ro og i søvn. Først bliver de puttet og så bliver de taget op igen.. De ved egentligt ikke helt, hvad der forventes af dem.

Jeg prøvede så at være meget konsekvent. Når hun var blevet lagt, kom hun ikke op igen. Hun blev puttet efter et bestemt ritual og der gik altså ikke mange dage, så var hun ligeså nem at putte som hun var i barnevognen.

Noget andet er , at Mia faktisk vil have fred og ro til at falde i søvn. Hun vil ikke hverken vugges eller holdes eller noget som helst andet. Hun bliver faktisk forstyrret i at falde i søvn, hvis man sidder og vugger og nusser og synger osv.. Så bliver hun ked af det.

Måske din søn også har det sådan?

Mia har fået helt faste sengetider. I starten kunne det godt tage lidt tid for hende, at falde i søvn, indtil hun var inde i rytmen, men nu er det ikke noget problem.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider