Lige en kort fortælling inden mit spørgsmål som I meget gerne må svare på.
Jeg er i den situation at jeg har benyttet mig af en alternativ behandler til Niclas i forbindelse med hans græden og uro. Jeg vil ikke betegne ham som kolik barn, men der har bare ikke været den store ro på ham siden han var 1½ uge gammel. Derfor har jeg benyttet mig af en akkupunktør, som et hold venner har haft held med til deres datter da hun havde kolik. Jeg har tidligere anbefalet denne kineser uden selv at have erfaring med ham, men nu har vi været forbi ham 2 gange og en gang mere på onsdag, og så skulle det gerne være det.
Da jeg var der første gang, spurgte han til mit helbred. Bad fx om at se min tunge. Han kunne se at jeg havde ondt i ryggen... Hmm... Det var ikke lyv, men jeg kom jo også med et barn der skulle sove på min mave mens jeg skulle sidde op (hele natten), jeg ammer, et barn der skulle trøstes i tide og utide. Så havde generelt båret en del rundt på Niclas, hvilket nemt kan give dårlig ryg, så jeg tvivlede lidt på ham. Her sidste gang jeg var forbi kiggede han på Niclas tunge, den var bleg, hvilket fortalte ham at Niclas stadig havde ondt i maven/tarmene. Efter behandlingen var tungen stadig bleg, men ikke så meget mere. Jeg undrede mig meget og gør det stadigt. Så for at få stillet min nysgerrighed for om der virkelig er en sammehæng mellem bleg tunge og kolik ved spædbørn har jeg lige et spørgsmål i gerne må besvare.
Nu til mit spørgsmål.
Jer der har børn 0-3 måneder gammel med og uden kolik. Hvordan ser tungerne ud? Blege som hvis det er lidt trøske eller bare normale hudfarvet?
Katja min datter på 2 år, havde som spæd kolik om aftenen. Hendes tunge var bleg og det forsvandt sidst på sommeren da hun var 3-4 måneder gammel, det var samme tid som kolikken forsvandt. Jeg troede og har altid troet det (i hvert fald indtil den anden dag) at det var den kamille te som jeg gav hende (pga varme og kolik) som tog det som jeg altid har troet var trøske. Så umiddelbar for mit vedkommen passer det med bleg tunge og kolik/uro/krampe i maven.