Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

barsel som selvstændig
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 14:41

er der nogen herinde der kender reglerne for barsel når man er selvstændig. Min kæreste har 6 månders barsel med fuld løn og det regner vi med at han skal have. jeg arbejder hjemme og regner med at kunne passe mit arbejde lige ind til det er op over. derefter kunne jeg godt tænke mig at tage 1-2 måneders barsel og derefter begynde at arbejde igen. manden har jo barsel og jeg arbejder som sagt hjemme og med min arbejdsdag ville det sagtens kunne fungere, såfremt alt selvfølgelig går som det skal (altså under fødslen osv.). men kan jeg holde 2 måneders barsel og få sygedagpenge (eller hvad man får) imens at manden tager hans 6 måneders barsel lige fra fødslen og frem. eller må man ikke holde sådan en "dobbeltbarsel".

alternativet er bare at jeg selv betaler det, og det havde jeg egentlig også regnet med at jeg skulle (også derfor jeg ikke kan holde længere barsel og at manden tager det hele). men så var der en der fortalte at jeg nok kunne få sygedagpenge og at hun syntes jeg skulle undersøge det nærmere. men har man overhovedet krav på noget barsel når man er selvstændig, eller er det hele på egen regning (det havde jeg sådan set regnet med det var).

Truelslund Hundecenter
lille hyggelig hundepension v. Juelsminde
0
0
Svar på denne tråd

følger lige
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 15:30

med på denne tråd.

Han ikke sat mig ind i reglerne endnu...

Jeg er nemlig også selvstændig, og vil gerne havde et barn mere, så det kunne være rart ,at vide hvordan man er stillet til den tid

0
0
Svar på denne tråd

barsel
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 17:47

Sakset fra nettet.

Du har som far ret til barselsorlov i 14 dage i de første 14 uger efter fødslen. Derefter har du og din partner ret til 10 ugers barselsdagpenge efter udløbet af den 14. uge efter fødslen. Kun én af forældrene ad gangen har ret hertil. Efter udløbet af den 24. uge har faderen ret til yderligere 14 dages barselsdagpenge.

Som selvstændig erhvervsdrivende forudsætter det, at du opfylder beskæftigelseskravet i dagpengelovens § 10, stk. 2. Det vil sige, at indenfor de sidste 12 måneder skal der have været udøvet selvstændig virksomhed i væsentlig omfang i 6 måneder, heraf den seneste måned forud for fraværsperioden.

Du kan godt ansætte en vikar, men du får ikke refusion herfor. Vikaren må vel antages at tjene sin egen løn ind.

Du kan evt. ringe til Den Sociale Ankestyrelse for yderligere råd og vejledning, da det er Ankestyrelsen der administrerer forsikringsordningerne for selvstændig erhvervsdrivende. Det er vel også dér, du har tegnet forsikring.

Du har ret til børnepasningsorlov i mindst 13 uger. Det er en forudsætning, at du opfylder ovennævnte beskæftigelseskrav og tilbringer orloven sammen med barnet. Orlovsydelsen udgør 60% af højeste dagpengesats.

Med venlig hilsen

Det er så godt nok til en far, men det må vel gi det samme.

Man kan ikke holde barsel begge 2 og få penge begge 2 på samme tid.

Hilsner Lisab.

Mor til 3.

Og Ejer af den gule.

Kvornings Tanja.

0
0
Svar på denne tråd

uha...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 07:53

Jeg har prøvet det 2 gange. Først og fremmest så skal du i dit sidste hele afsluttede skatteregnskab have tjent et beløb, ( kan ikke huske hvor meget), som berettiger dig til sygedagpenge. Du skal søge hos din kommune. En anden mulighed er at være sygeforsikret for selvstændige, denne forsikring kræver dog som min. at du har været forsikret i min 6 mdr.

Herefter kan du så vælge 1/2 eller 1/1 barsel, for dig ville det nok være smart at vælge den halve, barselsugerne vil så blive forlænget da 2 halve uger giver en hel . De første 14 dage efter fødslen har du pligt til at holde barsel, så ikke noget med at arbejde her. Du skal huske, at hvis du går på barsel fuldtid så må du ikke tage telefonen, du må ikke engang underskrive din egen momsangivelse, ( selvom SKAT kræver at du gør det). Så i princippet er det socialt bedrageri at underskrive momsen,jeg valgte så at følge skattelovgivningen, min kæreste skrev nullerne ind i kolonnen og jeg underskrev.

Jeg har nok ikke fået det hele med, men spørg endelig hvis du vil vide mere.

Iøvrigt tror jeg godt at i må holde på samme tid, jeg er dog ikke sikker.

tanja

Kloge Frode maj 2001

charmerende Alfred februar 2004

lynet Gorm juli 2006

0
0
Svar på denne tråd

utroligt
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 09:43

Det er da utroligt det skal være så indviklet for selvstændige at få børn

0
0
Svar på denne tråd

betaler selv
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 10:57

tak for jeres svar. men syntes nu også det er noget værre bøvl. så tror bare jeg vælger at holde andre helt uden for det og betaler det selv. så er der ikke nogen der kan blande sig i hvordan vi vælger at gøre det

Truelslund Hundecenter
lille hyggelig hundepension v. Juelsminde
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider