|
|
| Barn, job og hest |
|
|
Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med at få et barn, samtidgi med at man har en hest og et job... jeg er klar over der er en naturlig pause når man er høj gravid og lige når man har født og at man mens man har barsel kan ride (gode bedsteforældre til er passe barnet). Men hvad så når barslen er overstået? Hvordan fik i det til at gå op i en højere enhed med det hele? Planen i vores lille familie er at jeg kun skal arbejde deltid 20-25 timer, så jeg kan nå at ride mens babyen er i vuggestue... men er det muligt? En anden mulighed er at have en fast barne pige hver dag, så man kan ride om eftermiddagen/aftenen...
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min veninde |
|
|
der må siges at være den jeg har kendt der er hårdest spændt for, for det til at fungere. Hun havde i den værste periode 2 heste, arbejder som dyrlæge 45 mins kørsel væk hjemmefra med dertil hørende vagter. -Hestene stod rimelig i nærheden (ca 15 min), men var udenfor vagtområdet, så hun kunne ikke ride, når det var vagttid. Men hun havde en part og en ekstra pige, til at tage de dage, hun vidste hun havde vagter. Så havde hun en ugentligt fridag, hvor hun jo kunne nå alt det praktiske derhjemme og ride, imens hendes barn var i vuggestue, og ellers, så fungerede det med at hun afleverede barnet, faren hentede. Hun kom hjem, lavede mad, puttede barn og kørte så ud og red. De flste jeg har kendt, som har børn og rider, har enten redet imens barnet har været i vuggestue eller efter barnet er puttet.
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket 2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her i huset |
|
|
Jeg er ansat 25 timer ( man-tors 9-13.30 og fre 9-16)) Og Katrine går i dagpleje, så man-tors tager jeg gerne en tur på hesten inden jeg henter Katrine. Hun sover jo alligevel i dagplejen på det tidspunkt. Og i weekenden rider jeg mens hun sover til middag og fredag er fridag for hestene. -Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du får det til at lyde så nemt |
|
|
Randi... henter du så baby kl 17??
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 8-16 job |
|
|
jeg har 8-16, job henter min datter i vuggestue, hjem og lave aftensmad, de fleste dage kommer min kæreste også hjem mellem 16-17 efter aftensmad, leg, oprydning osv. putte den lille, så op og fodre heste, muge osv. eller køre i ridehal for at ride hjemme igen ca 21.30 derefter huske at gøre klar til morgenmad + madpakker......... jeg syndes sku ikke jeg får redet nok !!!!!!!!! men det kan lade sig gøre, det er bare en lang dag. i weegenden prøver jeg at ride imens hun sover.. hilsner Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anna... |
|
|
er det fordi i har sat jer så stramt at du ikke har mulighed for at gå ned i tid, eller er det fordi du gerne vil have en karriere? Og forstår jeg det ret at du har hestene derhjemme? for så får du vel redet noget mere om sommeren... Jeg synes bare at det må være ærgeligt for ens mand at man er væk hele aftenen og han sidder alene derhjemme med barnet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg kan ikk |
|
|
... få det til st gå op og jeg har endda barsel.... der er bare så meget og tiden går lynhurtigt -- specielt i den mørke tid..
Hilsen Sole Nu med Helene i armene Født 26 September ´07 kl 11.08 Dit liv er som en tegning du selv tegner. Du har bare ikke noget viskelæder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heller ikke mig |
|
|
Nogle kan, jeg kan desværre ikke. Mit energi niveau er meget lavt især her om vinteren + har en der vågner et par gange hver nat.... Jeg er også på barsel, har 2 børn så jeg orker ikke at gå derud efter 8 når de er kommet i seng. Syntes heller ikke at Johannes skal stå med dem begge alene hver dag... Har en veninde der ikke har sin hest stående hjemmme,hun rider mindst 4 gange ugentlig. Men det er hårdt hun står op kl 5 har fuld tid på arbejdet, hjem og ordne hus og børn. Derefter ride. Det kan jeg ikke, så jeg må bare håbe at jeg kan finde tid til det når jeg starter med at arbejde igen, Så plejer jeg at have lidt mere energi. Inspiration syntes jeg hjælper, hver gang jeg ser en der rider får jeg selv lyst... Planlægning er nok også en god ide.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som i selv siger |
|
|
er det så ikke et spørgsmål om planlægning? Og prioritering? FOr det går selfølgelig ud over tid med mand og børn, men det kommer vel an på hvor meget man brænder for det... eller hvad? Hvis man har flere børn så er de større vel i institution? Jeg tænker at man evt kan betale en af pigerne i stalden til at holde øje med den lille imens man rider? Hvis man ikke har manden til det, som fx i weekenden... Men det kræver selfølgelig at man har en mand der bakker op om ens sport, så han nærmest smider en af af døren og ud at ride når han kommer hjem  Får helt dårlige nerver når jeg hører om jer der ikke kan få tid til det... Det er vel meget sundt at komme lidt væk fra hus og børn et par timer dagligt..?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan heller ikke.. |
|
|
Jeg må tage hatten af for de der kan klare ræset beskrevet højere oppe! 25 timer lyder mere overkommeligt, men det lyder ikke så godt økonomisk og jeg ville miste min fuldtidsforsikring - men jeg vil tage et deltidsjob med i mine overvejelser. Jeg har lige meldt mig ledig efter endt barsel og er igang med at søge job - men jeg er også så småt ved at gå i panik over min situation.. Hvordan skal det hele dog gå op i en højere enhed fremover med fuldtidsjob, hus + 2 børn, heste etc. Jeg har en sygdom, der gør mig kronisk træt og har dage hvor jeg næsten ikke kan hænge sammen. Jeg kan faktisk ikke overkomme et fuldtidsjob ud over alt det jeg har her hjemme i huset, med børnene og med hestene, men hvad skal jeg så leve af - tja, vi prøver at finde en løsning.. Det er ikke så morsomt for mig med med en mulig udsigt til at skal forsørges af min mand og så miste alle de rettigheder jeg har oparbejdet mht. arbejdsløshedsforsikring, efterlønsordning og at skulle melde mig ud af hele systemet, men jeg tror heller ikke at jeg kan overkomme at være i systemet.. Jeg tror jeg prøver om det kan lykkes mig at klare et job på tredive timer, så jeg kan beholde min fuldtidsforsikring og alle de andre rettigheder, men går det ikke, må jeg jo tage konsekvensen - det drejer sig jo trods alt om at få et tåleligt liv og jeg må også tænke på børnene og min mand, som er landmand og derfor ikke kan være så meget hjemme til at hjælpe mig med tingene. Bare lige nogle tanker her fra.. Mvh. AnjaR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er sundt |
| Forfatter:  |
TinnaS |
| Dato:  |
16-01-2008 15:19 |
|
at komme lidt væk og få tankerne givet luft. Nu har vi Marcus på 3 og Lucas på 14 dage Den første uge var jeg ikke oppe hos hesten, havde en til at ordne ham og har endnu en veninde til at ride ham. (var dog oppe på ham igår) Den sidste uge har jeg været afsted hver dag, selv ordnet hyppen altså. Jeg tager afsted mens bette mand sover en god lur- skulle han vågne, giver farmand ham en flaske. (kombinere bryst & flaske) Det kan lade sig gøre om dagen, fordi min mand går hjemme denne måned. Når han begynder på arb igen- er aftalen at jeg tager afsted om aften og ordner hest osv. Skal ikke ride hver aften, så ikke alle dage bliver så sene, før jeg er hjemme igen. Han ved godt at det tager tid at ha hest, men han er indforstået med at det er det jeg brænder for og han giver mig pladsen til det. Således at jeg giver ham rum til at ta ud og se hockey og hvad han ellers int sig for. Så har vi en anden aftale om at vi mindst 1 gang om måneden skal ud sammen, og så få børnene passet. Det er jo yderst vigtigt også at huske hinanden  Jeg tror det handler om vilje og opbakning, for at det kan fungere. Jeg vil nødig lægge min heste int fra mig, og min mand vil ikke tage den fra mig. Han ved hvor glad og tilfreds jeg er, når jeg kommer hjem fra hesten. Han ved det betyder meget. Men det gør familie livet jo også, det vægter selvfølgelig mest. Derfor skal det fungere før det andet kan.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opbakningen |
|
|
den har jeg skam.. men når han er hjemme ved 17-18 tiden, og baby er i seng kl 20 ja så vil jeg egentlig gerne se ham .. og i weekenderne er det venner jeg gerne vil se.. I starten var det ingen problem at tage derud når Helene sov, men oftest vågner hun da hun er mere vågen om dagen, og gider ikke at ligge og kigge i barnevogn. Tror det er nemmere om sommeren og at det blir nemmere med tiden.. Jeg har fundet en part der skal ride ham det næste års tid, sammen med min søster så jeg kan få ro på herhjemme, for det er ikke altid guld og grønne skove at få en baby for parforholdet. Desuden behøves jeg så heller ikke at have dårlig samvittighed både over hesten og baby/mand.. Jeg ser tiden an med hensyn til at sælge ham, for regner stærkt med at min tid som rytter ikke er slut, men vender tilbage for fulde gardiner om forhåblig 9-12 mdr.. pøj pøj med det
Hilsen Sole Nu med Helene i armene Født 26 September ´07 kl 11.08 Dit liv er som en tegning du selv tegner. Du har bare ikke noget viskelæder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det handler |
|
|
nok meget om fra valg... at se sin mand og venner mindre... og hvad man helst vil: ride eller være mere social... men det er nok svært for mig at sætte mig ind i, inden jeg har en lille baby. For lige nu tror jeg bare det vil være rart at komme lidt hjemmefra, men når man sidder der med en lille mini-mus så er det nok sværere at forlade bebs + mand...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valg ja (og til anjaR) |
|
|
Opbakning også her.... Det er bare ikke nemt at ride seriøst, jeg har jo tid weekends og fredage. Men jeg syntes det er synd for hesten kun at blive redet ca 4 gange om ugen. Og de 3 dage liggende så tæt. Så nu er hun avlshoppe. Men jeg har en rigtig god 2 års gående så jeg vender stærk tilbage  Hvis der er nogen der mangler en hest at ride må de gerne sige til hun skal fole i marts. Men er klar herefter. Har bane og rigtig gode skove lige ved. Anja du mister ikke din fuldtidsforsikring hvis du har over en hvis løn tror der er 17500 pr mdr. for dine timer, eller du kan ringe til akassen hver 3 mdr for at meddele dem at du stadig vil være fuldtidsforsikret. Dumt men sådan er det. Når du er ledig kan du også få supplerende men så skal du være søgende til fuldtids job samtidig.. hvis du er syg gælder der helt andre regler. Tag dog en snak med fagforeningen, så finder du nok en løsning. Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lllllllllllllll |
Nanna Geenie |
16-01-2008 23:44 |
|
Under barsel var det forholdsvis nemt for mig at ride, vel og mærke da Jeppe havde fået en rytme og sov en god middagslur, det får de som regel omkring 3 mdr's alderen. Nu hvor jeg arbejder 37 timer, hestene skal fodres, muges og det er tidlig mørkt, er der ikke tid til ridning i hverdagene (har ikke mulighed for ridehal). Jeg vil i en travl hverdag ikke prioritere at tage tid til hesten mens min dreng er vågen. Jeg går tit i stalden efter puttetid og strigler, nusser, muger etc., men at skulle ride hver aften, og samtidig nå at rydde op, ordne vasketøj, have kæreste- og alenetid, det ville jeg ikke kunne overkomme. Jeg ville heller aldig prioritere at min søn skulle være længere i børnehave for jeg kunne nå at ride, medmindre jeg havde væsentlig færre arbejdstimer. Min søn er i børnehave fra 9-15 i 3 dage om ugen og 9-16.15/16.30 i 2 dage om ugen, og har en fridag hver 14. dag, det er væsentlig mindre end mange andre børn, men jeg synes faktisk det er passende. De dage han bliver hentet efter 16 er han bare træt, og bliver nemt umulig, hvorimod de dage han bliver hentet tidlig er han frisk og nem indtil puttetid. Hvis man arbejder 20-25 timer vil jeg mene det er muligt at ride i hverdagene, nogle dage inden barnet bliver hentet andre dage om aftenen. Nanna.
Støt børnecancerfonden www.boernecancerfonden.dk Bog sælges, se præs.: Lisbeth Liebmann og Gitte Haag: "Når to bliver til tre - At skabe en familie sammen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kom gerne med flere historier om hvordan |
|
|
I gør (eller ikke gør) det er altid rart med en masse gode råd om hvordan det hænger sammen... Som jeg har det nu ville jeg nok have 25-30 timer job og så ride inden baby skulle hentes i vuggestue... selvom kl blev fem inden baby blev hentet... Men ridning er også bare mit frirum som jeg føler jeg skal have... Men man bliver vel mindre egoistisk når man har en lille bebs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Når jeg har fri fra arbejde drøner jeg så hurtigt jeg kan ned efter min datter på 1år (Og jeg har kun 28 Timer). Jeg kunne ikke drømme om at lade hende blive længere i dagpleje fordi jeg skulle ride. Som pædagog ved jeg alt om hvordan det er for børnene at være i dp og institution i mange timer om dagen. Med alt det larm og alle de ting de skal forholde sig til, er det mindst lige så hårdt for dem som for os at gå på arbejde OG DE ER KUN BØRN. Mine heste bliver i den mørke tid kun reddet i weekenderne. Jeg har ikke dårlig samvittighed da de går i løsdrift og står ikke og brænder inde med energi. Om aftenen når den lille sover går jeg så i stalden og strigler og nusser en lille times tid. Når det bliver lyst igen, vil jeg ridde nogle aftner i hverdagene mens farmand tager over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For mit vedkommende |
|
|
handler det ikke om dårlig samvittighed, men om et brændende ønske om at fortsætte på (næsten) samme plan som jeg er nu... måske skære ned på stævner, men vil helst ride hver dag... Er der nogen der var stævne ryttere (min C plan) og som stort set er holdt med at ride? For dem der før var hygge ryttere, er det måske nemmere at "nøjes" med at strigle istedet for at ride... Men for dem der brænder for stævner og træningen af hesten er det nok sværere at slippe eller hvad??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| llllllllll |
Nanna Geenie |
17-01-2008 23:47 |
|
Jeg tvivler på du vil prioritere at hente barn kl 17 hver dag for at nå at ride, men vi er selvfølgelig alle forskellige. Med en 25 ugers arbejdstid burde det vel også være muligt både at ride og hente langt tidligere end kl 17. De bånd og den kærlighed man får til et barn er usammenlignelige med noget andet, og umulige for de fleste at sætte sig ind i før man har prøvet det. Et barn er efter min mening det bedste man kan give sig selv, og ikke noget man skal fravælge eller nedprioritere for at kunne ride. Ridningen kan lægges på hylden eller begrænses (part f.eks) nogle år, og før man ser sig om er ungerne så store de ikke længere har brug for en på samme måde, hvorefter man kan dyrke sin sport for fuld styrke igen. Som Koberg går min hest også i løsdrift, jeg har accepteret at jeg i nogle år må drosle lidt ned på min hestetid, og jeg gør det gerne, for mit liv er så meget rigere med min søn ved siden. Mvh. Nanna. PS. Nu er han så stor (4 år) at han faktisk hjælper mig med at muge, han kører frem og tilbage med sin lille trillebør, og skovler flittigt møg, det er skønt at kombinere hobby og familie.
Støt børnecancerfonden www.boernecancerfonden.dk Bog sælges, se præs.: Lisbeth Liebmann og Gitte Haag: "Når to bliver til tre - At skabe en familie sammen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hentes kl 17.00 |
|
|
nej selfølgelig ikke hver dag... nogle dage kan man jo longere og så har man tid til at hente tidligere... Jeg har 4 sæt forældre der gerne vil passe baby og en mand der har lovet at jeg må ride dagligt, så håber at det på den måde kan hænge sammen... ellers så må man jo, som jeg var inde på ovenfor, få en baby sitter der kan passe baby i de få timer det kræver at træne sin hest... Men kan da godt forstå at man elsker sin bebs så højt så man helst vil bruge al tid mulig sammen med babyen....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| archibal: |
|
|
Har skam talt med a-kassen. Jeg skal sørge for at få mindst 18.400 for at opretholde den dagpengesats jeg har nu. Jeg skulle også huske at tage højde for arbejdsmarkedsbidraget der tager et ordentligt hug i lønnen på 8%. Jeg kan som sagt ikke få mit/vores liv til at hænge sammen med et fuldtidsjob - tag f.eks. 25 timer (nok det mest realistiske timetal for mit vedkommende) - så skal jeg op at have en timeløn på 184 kr. og det er vist ikke realistisk tror jeg??? Har før været på supplerende dagpenge, men det kan man kun gøre i 1 år, og sådan som der skriges på arbejdskraft for tiden kommer man jo nok hurtigt over i et fuldtidsjob i stedet.. At være på supplerende dagpenge er meget stressende synes jeg, da man ud over at gå på arbejde stadigvæk skal være jobsøgende til fuldtidsjob. Jeg personligt gør det aldrig mere - det var ved at køre mig ned.. Ang. sygedagpenge: Man er ikke sygedagpengeberettiget, hvis man ikke er dagpengeberettiget. For mit vedkommende betyder det så, at hvis jeg bliver medhjælpende ægtefælle bliver jeg betragtet som selvstændig og er derfor ikke dagpengeberettiget og heller ikke sygedagpengeberettiget - måske ikke så smart for mig, der har en kronisk sygdom, som kan gå hen at gøre mig totalt uarbejdsdygtig, hvilket jeg selvfølgelig ikke håber sker! Nå, det blev en hel smøre , men jeg tænker så det knager for tiden, og det fylder bare så meget hvordan vi mon skal gøre for at det hele kan hænger sammen her hjemme... archibal - tak fordi du gad kommentere . jannej: Jeg er helt sikker på at det nok skal lykkes med ridningen for dig i stor udstrækning - du lyder også beslutsom omkring det! Det er nok vigtigt at have klare aftaler omkring det du gerne vil - ridningen, som du beskriver du har med både manden og bedsteforældrene - vel at mærke inden baby kommer til verden! Så har du noget at holde dem op på når hverdagen kommer . En aupair pige kunne måske være en rigtig god løsning til lidt hjælp i huset og til børnepasningen?? Ja det hele drejer sig om at få hverdagen med alt hvad den indeholder af børn, husgerning, heste, arbejde etc. til at gå op i en højere enhed uden at man selv bukker under i kampens hede og ikke kan følge med. Jeg har nok kunnet få bedsteforældrene til at passe, men da kun hvis jeg skal noget vigtigt (heri indgår desværre ikke heste og ridnng). Min mand er landmand og han er stort set ikke hjemme fra kl. 07.00-18.00 og hjælper ikke med rengøringen osv. Det har så været mine forudsætninger, men det lyder somom du vil få muligheden for at dyrke din ridning . Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke med både barn og ridning! Mvh. AnjaR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning og lille barn |
|
|
Hejsa Jeg har også altid været meget aktiv konkurrence rytter, men den med at lade min pige være i dagplejen længere, for at jeg kan ride - ja det gør jeg bare ikke. Så for mig har løsningen været at få lavet en ridehal - og have hestene hjemme. Så er det let at ride efter 20 når pigen sover!!! Tror også det bliver noget anderledes for dig når først den lille kommer, så er der så meget andet der fylder din hverdag. Men derfor syntes jeg alligevel det er skønt at ride! Jeg træner på samme niveau som før, men rider ikke stævner, idet det vil give mig et ekstra træningspres. Dog tager jeg nok lige et par C stævner i løbet af vinteren, for ikk at komme helt ud af den træning ;o) Mvh Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vent nu bare og se |
|
|
om et års tid, og nyd din barsel. Meget kan forandre sig, og du har en helt anden indstilling end nu. Har selv prøvet det, og det er ikke det værd. Ens børn er kun små engang, men ride kan man altid.
2 HESTE SÆLGES - SE PRÆSENTATION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene - bygge en hal |
|
|
Ja tak sådan en vil jeg også have.. syntes nok ikke lige vi har økonomien til det, hvad har du givet for din. Så må jeg presse naboen... Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barn og heste |
|
|
vi har valgt at beholde josefine hjemme, så her bliver der pt ikke redet... Hestene er hjemme, så når de skal ordnes er hun med far eller evt med i stalden. Jeg har mulighed for at ride om aftenen, men her hvor det er mørkt bliver det ikke til noget, for skal jeg køre i ridehal så tager det ca 2 timer bare for at ride en ½ time. Min løsning har været ifoling og udlån. Har dog nogle unge der skal i gang og være klar til august, men regner med at kunne nå det på de måneder det er lysere om aftenen... Ja, det med en hal hjemme ville da klart være dejligt, og var egentligt også planen lige indtil at fodret steg så meget (vi har grise, og er derfor hårdt ramt)
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008 Udlånes: RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08) Sælges: Kalliope Aron Arthur Romeo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| når man IKKE har hest hjemme |
lishp |
22-01-2008 13:40 |
|
Øv, hver gang med læser om en, der ikke synes det er noget problem at få hest, hus, mand og børn til at gå op i en højere enhed, så viser det sig, at det er fordi vedkommende har hestene derhjemme/i løsdrift/egen ridehal osv. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra folk, der har hesten opstaldet et andet sted end hjemme - ridecenter med ridehal eksempelvis. Hvad gjorde/gør i for at nå det hele? Sig frem, sig frem  Hilsen mig, der med lige dele gru og glæde ser frem til tilværelsen som mor ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest ude |
|
|
ved at en i min mødre gruppe har hest på rideskole - hun ordner hesten om formiddagen hvor barnet tager en lang lur. Barnevognen stiller hun på tilskuerpladsen mens hun rider, eller også har hun en til at holde øje med denne...
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008 Udlånes: RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08) Sælges: Kalliope Aron Arthur Romeo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lishp. |
Nanna Geenie |
22-01-2008 22:04 |
|
Hej Lisph. Umiddelbart er jeg ikke helt enig i, at kun dem med hesten stående hjemme, har tid til hest ved siden af familie og job. Når man har hest hjemme er der pludselig mange flere arbejdsopgaver man selv skal varetage, så jeg synes faktisk jeg har væsentlig mindre tid til hesten efter vi har købt ejendom og hestene er kommet hjem (men det er dejligt ingen tvivl om det). Der er rigtig meget arbejde forbundet med at vedligeholde og evt. renovere en ejendom, man skal selv køre hø og halm ind, ordne hegn og folde, og personligt bruger jeg 2 x 15-20 minutter dagligt alene på at fodre. Mvh. Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PS. Lishp |
Nanna Geenie |
22-01-2008 22:14 |
|
Da jeg gik på barsel og havde god tid til at ride stod hesten opstaldet ude. Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bum bum..... |
|
|
Ja jeg er jo så alene med min datter på 3 år.... Havde tidligere hestene hjemme - men de er nu opstaldet. Lige pt ser det således ud, at jeg er i stalden ca 1 time hver eftermiddag sammen med min datter. Denne time bruges på udmugning, tage heste ind og fodre! Nogle dage bliver vi lidt længere og får striglet en hest eller 2. Jeg kan ikke længere hygge i stalden om aftenen, da hestene ikke står hjemme. Jeg rider ikke pt, da jeg har unghest som ikke skal tilrides før 2009. Muligheden for ridning er lille lige nu, men jeg har valgt IKKE at droppe at have hestene - da selve omgangen med dem er noget både min datter og jeg nyder. Skal jeg arbejde med unghesten kræver det en barnepige eller at jeg har så tidligt fri, at jeg finder det okay at arbejde med ham inden jeg henter min datter i børnehaven. Nogle dage ordner jeg stalden inden jeg henter min datter - blandt andet fordi det nogle gange også er rart for hende, at vi IKKE skal i stalden - men kan tage direkte hjem og hygge os. Jeg håber dog, at jeg indenfor den nærmeste fremtid finder en sød mand som kan være barnepige om aftenen, når min datter sover . Nej det er ikke nemt, men god planlægning og en god portion energi, tror jeg kan gøre en væsentlig forskel.
Vores Charmetrolde Frieseren Shaman & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja uden en mand |
|
|
så er det svært... jeg sætte også pris på at min har lovet at pass børn mens jeg rider.. jeg tror at folk, når de får hestene hjem, så går de med ridning lidt op i hat og briller fordi der er så meget andet at lave... så er det nok nemmere at have den på et ridecenter, hvor alt bliver ordent for en og hvor man har har andre at ride sammen med... det er ihvertfald nemmere for mig at være seriøs når jeg har nogen at være det sammen med....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk lige.... |
|
|
Til Jannej; hvis du vil have et job på 25 timer om ugen bliver det ekstremt svært at arbejde som agronom! Deltidsjob i vores branche hænger absolut ikke på træerne, og ofte vil folk ikke ansætte en nyuddannet på nedsat tid, der er jo meget der skal læres efter man er påbegyndt job. Jeg har arbejdet som kvægbrugskonsulent i en irsk virksomhed (arbejdsområde i DK) i de første 3 år efter jeg blev færdig, og her var arbejdstiden = arbejd til du er færdig. Sjældent blev det til mindre end 45 timer, og nogle uger med udlandsrejser, messer eller foredrag kunne nemt blive til 60-70 timer. Nu hvor jeg arbejder i St. Hippolyt er jeg kommet ned på 37 timer, og det er virkelig en lettelse! Selvfølgelig er der stadig travle uger med messer, foredrag, dyrskuer osv., men så skal jeg også afspadsere begefter og det er rigtig dejligt. Jeg kender jo rigtig mange agronomer på arbejdsmarkedet, bl.a. min egen mand, min venindes mand, en masse kolleger osv, og ikke én af dem arbejder mindre end 32 timer per uge. Min egen mand arbejder 37 timer per uge, bortset fra august, spetember og oktober hvor han er på 32 timer og derfor har fri om fredagen. Det gør vi fordi vi har landbrug der skal passes, og høsten og klargøring til vinteren er en travl tid. Jeg har 2 børn (knap 2 år og knap 5 år), 10 heste og fuld tid. Jeg kan slet ikke få tid til at ride, så alle mine er avlshopper og ungdyr. De bliver sendt i byen når de skal tilrides og fremvises, for dels synes jeg ikke jeg er dygtig nok og dels har jeg slet ikke den fornødne tid. Selvfølgelig bruger jeg ca. 1 time hver aften i stalden for at fodre osv., men mine går i løsdrift og derfor er det rationelt stillet an. Så bruger jeg ekstra tid i weekenden på at trække med føllene, børste hestene osv., og så også noget ekstra tid i forår og sommer på avlsarbejdet. En af mine veninder rider når børnene er puttet, og det er for nogle en god løsning. Jeg orker bare ikke, når ungerne er puttet kl. 19.45 og jeg er færdig i stalden ca. 20.45 så mangler der stadig madpakker, vasketøj, pleje af mit forhold til min mand og ofte også lidt arbejde. Men når ungerne bliver større vil jeg da gerne ride igen, men ligenu rækker tiden ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder ofte så |
Jasper |
23-01-2008 11:26 |
|
simpelt når det bliver skrevet, men i virkeligheden er der også noget der hedder - moarsyge børn og trætte børn og syge børn og børn der er ualmindelige glade og børn der bare har behov for at mor og far er der, og har TID til at sidde og hygge. Alle disse ting er så nemme at glemme, når man er i planlægningsfasen. Smadder dejligt, at din mand vil tage sig af barnet mens du rider, men vent nu til den lille kommer.............så ser tingene ofte anderledes ud. For det er IKKE særlig nemt, at sige til et grædende barn, nu går du ind til far - mens mor tager ud og rider. For barnet har jo IKKE behov for at mor rider, barnet har lige der kun behov for mor. Omvendt er der også perioder, hvor det kun er far der duer, men de kan altså bare ikke bruges, de dage hvor det kun er mor der duer. Det kan lade sig gøre, at ride også seriøst.........men det vil i perioder være på bekostning af dit barn!!!!! Så det er vel i bund og grund et spørgsmål om, hvad du vil sætte til siden. Herhjemme er både mor og far aktive, så vil deles, nogle dage bruger jeg tidlig aften og andre dage sen aften...........men nogle dage må vi også droppe vores aftaler, for der har vores børn brug for os. Og det er da ærgeligt, især hvis man har lavet en aftale - men hos os kommer børnene først 
Pia Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af Vi har fået ny beboer, han hedder Coby Citronmåne er bare sådan en taberkage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i har helt ret |
|
|
og Reni, jeg er godt klar over at jeg nok må tage til takke med et alm. kontor job eller lign, hvis jeg kun vil være på halv tid... Men det generer mig nu heller ikke...Jeg vil hellere have et lidt kedeligt job i en periode, og så have tid til både hest og børn... Vi har også snakket om at købe et hus lidt længere væk gra KBH end vi først ville, så vi kan få det vi gerne vil have for ca 1 mill billigere... det ville give noget mere frihed økonomisk, evt til en aupair/barnepige der kunne passe børn, så jeg havde tid til at ride...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det går :-) |
|
|
Hej JanneJ. Det handler selvfølgelig om prioritering, som så meget gør. Jeg har selv en søn på 1½. Jeg har valgt at se lidt mindre til veninderne, bruge mindre hyggetid med hesten (til sagen ), ingen motion til mig udover ridning (det ses), mindre timer på heste-nettet, mindre (næsten ingen) tv-kikkeri, lidt mindre tid med min mand, mindre rengøring, stort set ingen mig-selv-tid...... osv. Altså rider jeg stadig... Jeg er dog også selvstændig på deltid og har hesten hjemme og i løsdrift, så det hjælper jo. Hvis jeg gav mig selv tiden (haha) til at tænke mit liv igennem, så er det muligt at jeg ville rokere lidt om, men min søn vil altid ligge øverst!!! Selv om jeg sagtens kan forstå din bekymring, så skal du endelig bare kaste dig ud i at få børn. Det er helt fantastisk . Hilsen Katrine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|