|
|
| Tandbørstning et mareridt! |
|
|
Kære hn'er, hjælp mig. Min datter på 16 måneder hader at få børstet tænder. Hun skriger og skriger og skriger, som var vi ved at slå hende ihjel, og vi er simpelthen nødt til fysisk at holde hende fast, for at kunne komme til at børste tænderne. Det føles som et overgreb hver gang. Det er SÅ ubehageligt. Vi har lige købt en elektrisk tandbørste i stedet, i håb om, at det hjalp, men det har nærmest gjort det værre. Det er som om, hun er bange for den. Det skal siges, at hun ikke har noget imod at sidde selv med en tandbørste - heller ikke den elektriske - og børste tænder. Det synes hun er sjovt. Men lige så snart mor eller far overtager for at børste tænderne ordentligt, ja så skriger hun. Det er ikke en vred skrigen, hun er ikke gal - det lyder simpelthen som om hun er bange. Hvad pokker gør vi?
Kh Maria Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est... Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis hun |
|
|
selv gerne vil sidde med tandbørsten, så er hun efter min mening ikke bange for den. Lige nøjagtig tandbørstning er et sted jeg aldrig ville gå på kompromis, da jeg havde små børn - det er tænderne trods alt for vigtige til. Så hvis man er nødt til at holde dem for at de kan få børstet tænder, ja så må det til - de skal nok lære det. Tror faktisk det er en periode rigtig mange børn skal igennem. Må indrømme jeg er hård og kontant på netop det punkt. Mvh Line
Frelst... heldigvis 
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Argh - det er bare |
| Forfatter:  |
cruella76 |
| Dato:  |
02-01-2008 14:03 |
|
det værste. Jeg kæmper også med Ida på 2½ i øjeblikket. Hun er virkellig slem. Jeg var i en lang periode også kold som is, holdt hende bare fast, og så børstede jeg, og så kunne hun selv få lov bagefter. Hun har aldrig været bange for den, og det tror jeg heller ikke Kartine er når hun godt selv vil sidde med den. nå - men vi er nu nået dertil, at jeg faktisk ikke kan få børstet tænder på ida overhovedet, for hun kniber læberne sammen, og selvom jeg lægger alle kræfter i, så forbliver de lukkede. Det er et helvede. Jeg GLÆDER mig til hun skal til tandlægen her d. 18 januar, for jeg har seriøst brug for hjælp - tror ikke hun har fået børstet tænder i snart 3 uger, selvom jeg prøver flere gange dagligt. En enkel gang i mellem når jeg at få børsten ind inden hun klapper gællerne sammen - men det får jeg heller ikke noget ud af - de bliver IKKE børstet ordentligt  Møgunger. Og det skal lige siges at det faktisk først er her de sidste 3 måneder hun har været så strid, ellers vil jeg vove den påstand at vi ikke har haft de store problemer med det. Håber snart lille Katrine overgiver sig, så bisserne kan forblive fine.
Christel "snooorrrk, zzZ, snooork, zzZ"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LineG.. |
|
|
Nej, jeg ved godt, hun ikke er bange for selve tandbørsten, men for tandbørstNINGEN. Som du kan læse, går jeg heller ikke på kompromis, men holder hende fast som det er nødvendigt og børster bisserne. Det jeg efterlyser er ideer til, hvordan man kommer lettere gennem denne "fase" - som nu har varet i fire-fem måneder...
Kh Maria Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est... Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| historie... |
| Forfatter:  |
Jasper |
| Dato:  |
02-01-2008 14:21 |
|
Herhjemme kikker vi efter baktusser...de bor i alle tænderne og laver forskellige ting. Nogle ser TV, andre hopper fra tand til tand og andre igen gør rent, eller andet. Men der kommer hver dag en historei ud af det, mens vi børster  det har været en hjælp, fordi historien kun "kører" mens tænderne børstes 
Pia Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af Vi har fået ny beboer, han hedder Coby Citronmåne er bare sådan en taberkage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tandbørstning |
| Forfatter:  |
webster |
| Dato:  |
02-01-2008 14:22 |
|
Jeg har absolut ingen erfaringer i dette emne... endnu  Men har en lille ide til hvordan man måske kunne lære de små (og gøre det sjovere for dem)at få børstet tænder. Forældrene skal simpelhen selv være med og selv børste tænder, man er jo som mor og far, rollemodeller for de små poder, så hvis de ser de voksne gøre det, så vil de forhåbelig også. Og så kunne man jo evt. stå og smånynne og danse lidt på stedet mens man børster tænder, også for og få de små med på tandbørstelegen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| webster.. |
|
|
den er forsøgt her. Det virker ikke. Vi holder også Naia. Hun vil takke mig for det en dag..
Fjordhest er bedst! Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gør tandbørstingen til en "leg" |
|
|
Gør tandbørstingen til en leg der skal leges hver dag på bestemte tidspunkter og på bestemt tid. Sørg for, at ritualet er nøjagtig det samme hver dag. Ritualer skaber tryghed. Og selvom det er det samme hver dag, så sørg for at forbered barnet på, hvad der ske - inden det sker! Gør en historie ud af det, som Pia/Jasper er inde på de gør, eller sæt et minutur på håndvasken/hvor I end børster tænder. Inden tandbøstetidspunktet oprinder, så forbred barnet på at nu skal det have børstet tænder og tingene sker i den og den rækkefølge. Gentag rækkefølgen mens tandbørstningen står på. Start med, at barnet sidder med tandbørsten selv. Sæt minuturet på fx 2 minutter, og forbered barnet på, at når uret ringer, så overtager mor/far. Bliv ved barnet, småsnak om noget sjovt der er sket/skal ske i løbet af dagen. Når uret ringer, så overtager mor/far, og uret sættes igen til x antal minutter, efter barnets alder og antal tænder der skal børstes. Forbered barnet på det næste der skal ske efter tandbørstingen. Det er ikke nemt, og det tager tid at komme ind i en ny rutine, og der vil givetvis være tidspunkter, hvor barnet afprøver sin selvstændighed, og hvor det er nødvendigt at holde barnet fast. Men med "leg" og sang/historiefortælling går det noget nemmere. - Salvia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her har vi prøvet stort set alt |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
02-01-2008 17:02 |
|
og det kører ok nu, men sikke en kamp - og ind imellem er der altså tilbagefald. Og om jeg så skal proppe min fede finger ind i den ene side for at børste den anden side, så skal de bare børstes! Vi har prøvet: - At lytte til "børste-tænder-musik" (et gammelt kassette-bånd fra da jeg var lille - SÅ hyggeligt) - kørte kun mens der blev børstet).
- Vi børster tænder, imens hun får det gjort.
- Hun børster vores tænder, mens vi børster hendes (ikke specielt rart for os
). - Elektrisk tandbørste
- Tand-historier og tandsange
Der var ikke rigtig noget der virkede Jeg var på et tidspunkt så væmmelig, at jeg brugte den model, der blev omtalt herinde på et tidspunkt, hvor man låser barnet, men det var da heldigvis kun nødvendigt et par gange. Øv, hvor føler man sig ond  Vi har lige haft en rigtig god periode, hvor datteren og min mand eller jeg synger samtidig (ikke altid nemt at styre tandbørsten, men ganske morsomt). Det er også forsøgt før, men nu funker det altså ok. Vi bruger stadig den elektriske tandbørste, fordi det bare er nemmere at komme ordentligt omkring med dén - det synes jeg i hvert fald. Nu er det igen ikke fantastisk, efter at vi har måttet holde hende for at give øjendråber 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hmmm... ganske udmærkede ideer allesammen, men de virker desværre ikke helt efter hensigten. Det med at fortælle historier om bakterier er hun nok for lille til endnu. Det forstår hun slet ikke. Og det med minuturet er nok også for tidligt. Hun er for lille til, at man kan forklare, hvad der skal ske, når uret ringer. Jeg har prøvet at synge og danse, og hun får også selv lov til at børste, og det vil hun gerne. Men i samme sekund, jeg overtager tandbørsten hyler og skriger hun. Suk... Jeg må nok bare blive ved med at holde hende fast og så være kold. Som en skriver: hun vil takke mig for det en dag.
Kh Maria Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est... Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria... |
|
|
Din sidste sætning: Lige mine ord  Selvom det er træls og man helst vil have det til at være en god oplevelse.. Mvh Line
Frelst... heldigvis 
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja . men samtidig |
| Forfatter:  |
Jasper |
| Dato:  |
02-01-2008 20:41 |
|
er du nød til, at arbejde hen imod, at bliver er hyggelig ting. for ofte er det ikke noget, der bare stopper af sig selv igen. Læs Cruellas indlæg, hendes datter er 2½ og hun gør det også. Ikke at Cruella gør noget forkert, min pointe er bare - det bliver nogle seje 3 år, hvis ikke du får det vendt til noget hun kan lide 
Pia Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af Vi har fået ny beboer, han hedder Coby Citronmåne er bare sådan en taberkage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tandbørstning |
|
|
Maria *1979*: Dette indlæg kunne jeg lige så godt have skrevet... Min datter er også 16 måneder og skriger som en gal når jeg børster tænder på hende... Det ender med, at jeg ligger hende på badeværelsesmåtten og holder hende for, at få bisserne børstet... Er det derimod far der børster hendes tænder så sidder hun arrhhh og far børster lystigt derudaf... til at blive idiot af!! Ingen gode råd herfra alle der er nævnt er afprøvet uden held...
Hilsen Ditte Mor til Victoria født d. 28. august 2006. - Love between people is complicated - - Love to an animal is pure -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah... |
|
|
Fra Laura var helt lille, har hun fået lov at lege og fingerere tandbørsten under opsyn f.eks. på puslebordet. Når vi skal børste tænder, så åbner hun selv munden fordi hun synes tandpastaen smager pragtfuldt - jeg skifter imellem to mærker.. Zendiums og en jeg ikke kan huske hvad hedder med Peter plys uden på. Hun har det ok med at jeg børster for oven, men for neden morer hun sig for tiden med at sætte tungen i vejen, så jeg ikke kan komme til de to underste tænder. Men jeg bliver ved i den tid det tager og tager det meget afslappet, for hvis jeg først bliver nervøs, tror jeg hun mærker det og så tror jeg det får en negativ effekt. Vores tid med tandbørsten har været rutine temmelig længe, det er dog først efter at hun har fået tænder, at jeg direkte bruger tandpasta og selv er meget grundig med alle hjørner osv. Jeg fik engang fortalt af en tandlæge, at hvis barnet lukker munden, når det skal have børstet tnder, så skal man holde dem for næsen i et splitsekund, og det tror jeg egentlig at jeg selv vil forsøge, før jeg tyr til alvorligere tvang, hvis det skulle blive nødvendigt. Selvom det er hårdt, at fastholde sit barn i sådan en situation, så tror jeg, at det med tiden går over hvis man er konsekvent. Men man må ikke give efter overhovedet, for de er snu de små. Held og lykke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tandbørstning |
|
|
Nu har jeg bragt 4 børn igennem tandbørstningens helvede og jeg fulgte et råd som en sundhedsplejerske kom med. Mange ting står til diskusion herhjemme, men der er en ting jeg fra dag et af har været ubøjelig med, nemlig tandbørstningen. Jeg har aldrig givet mine børn fornemmelsen af at tandbørstningen var noget de kunne bruge imod mig eller modsætte sig. Det kan være farligt at prøve lidt det ene og så lidt det andet. For det viser barnet at her er der et præsionsmiddel overfor far og mor. Der er nogle ting som skal være på plads inden man går i krig hver aften. Barnet skal kunne lide tandpastaen. Der er mange forskellige slags og ligesåvel som jeg hader nogle typer tandpasta kan børn elske den ene og hade den anden. Men ellers gør som her: Sæt dig på fx jeres seng (blødt underlag)med fremadstrakte ben. Læg barnet på ryggen med hovedet ind immellem dine ben. Armene tages ud til siden og holdes i jorden ved hjælp af jeres overlår. Skulle ungen have tendenser til at sparke så fikseres benene med jeres ankler. Sådan har man sit barn i skruestik uden det gør ondt og man har begge hænder fri. Nu kommer det vigtige! Hver glad! Selvom barnet sparker, hyler, skriger og skaber sig. Bare hver glad og vis barnet at du på ingen måde er sur, men dette her skal bare gøres. Jeg havde en tandbørstesang som jeg skrålede imens jeg laved pruttelyde på ungens mave engang imellem og skar sjove ansigter. Det er meget vigtigt at barnet ikke får fornemmelsen af at man er sur. Og den får de nemt hvis mor eller far sidder med sammenknæbne læber og prøver at styre vilddyret. Det værste man kan gøre er at skælde ud. Små børn er enormt opmærksomme på vores kropssprog og hvis de forbinder tandbørstningen med en sur og bister mor og far, så bliver det hurtigt noget de vil undgå med al magt. Det gode ved positionen er også at man har et rigtig godt udsyn til ømme gummer osv. . For selvfølgelig skal der ikke børstes lige der hvor det gør ondt. I løbet af relativ kort tid, blev mine børn meget glade for tandbørstningen og lagde sig faktisk i flere år frivillig i denne stilling. Men husk: blødt underlag tandpasta de kan lide Hver positiv, selvom ungen skriger uhæmmet skæld ikke ud og hver opmærksom på ømme gummer. Held og lykke
Hilsen LeneJ
Volden starter, hvor viden stopper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er skam |
|
|
blevet leget ind her også! Længe før de fik tænder har de leget med tandbørsten under opsyn og de har været OK med det! Med den ældste havde vi også kampe i en periode og han var helt vild med at bruge tandbørsten til at gnubbe gummer, men vi havde altså stadig trælse perioder. Med den lille (13 mdr.) har det været en kamp fra starten...han synes IKKE den tandbørstning er sjov...han mener vist, det er noget opreklameret fis, med mindre han selv sidder og leger med den ! Og han ser os børste tænder og sin storebror...men han skal fa*** galeme IKKE have det gjort!! ...jeg vil liiige huske den med at holde for næsen... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tandbørstning |
|
|
Jeg har en søn på 13 måneder. Ham havde vi også besvær med at børste tænder på, indtil vi en dag snakkede med min kusine om det. Hun viste os den metode som Lene beskriver. Den virker utrolig godt for os og det er nemt. Man har et rigtig godt udsyn til tænderne, degge arme er fri og man kan se dem ansigt til ansigt. For hver dag der går og mere rutine det bliver, jo nemmere bliver det. Jeg kan kun sige prøv det i et godt stykke tid. Hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her hjemme |
|
|
Har vi haft samme omgang med Bastian. Han er også 16 mdr. Til at starte med var der ingen problemer men pludselig var han helt vild hver gang vi fandt børsten frem. Vi hjalp hinanden. Det virkede som om at hvis far børstede sine tænder samtidig som at eks jeg børstede sønnens så var det mere ok. VI har nu ingen problemer med ham mere. Det varede ca 1 mdr. Vi har fået en fast ritual det er følhende. Sebastian får børstet sine tænder af en af os, derefter får han selv lov og til sidst får han lov at børste vores tænder lidt. Han synea også det er sjovere hvis han selv må skylle børsten ren og sætte den på plads efter brug... Da vi havde problemet glorde jeg som dig. Holdt ham fast og var bestemt og han skreg og kømpede helt vild. Jeg lagde i midlertid mærke til at når det var far der børstede så var det helt helt anderledes stille og rolig. han var nemlig god til at lege og give sig god tid. Sagde sjove lyde osv. så da jeg ændrede tatik og gjorde det samme som far ja så varede det aldrig før det var super nemt igen at børste hans små bisser. Han kan endda næsten finde ud af at lukke tænderne sammen og blotte dem så de kan børstet godt forpå... held og lykke med projektet det er ikke sjovt når de små gør så stor modstand...
Den lykkelige ejer af Søgaards De Zero og Martina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
|
|
Nu er min datter godt nok ved at være 5½ år, så vi er heldigvis langt forbi den tid, men jeg husker det ganske tydeligt. Som også beskrevet i flere indlæg, lod vi hende lege med tandbørsten hver gang hun blev skiftet fra hun var så lille, at hun kunne gribe om tandbørsten. Derudover har vi altid brugt det trick, at hun børstede mine eller min mands tænder samtidig som vi børstede hendes. Det er ikke det nemmeste at gøre, men det er tvangsfrit og vores Sofie syntes i hvertfald, at det var vældig sjovt. Håber du kan bruge rådet til noget.
Venlig hilsen Karina "Nyd livet i dag - hvem ved om du har det i morgen...."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu har jeg... |
|
|
... ingen erfaring på lige det her område, men jeg tænker lidt om det måske kan hjælpe at ændre rækkefølgen, sådan at I starter med at børste og hun så selv får lov at slutte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Med Alexander havde jeg ind imellem problemer, men kunne altid aflede ham med sang, snak, tællen el historier. Det virker IKKE på Laura. Det kan gå nogenlunde hvis hun lige bliver fanget af teletubbies el noget men som regel foregår det også med magt. Suk. MEN en dag fik jeg min mor til at prøve at børste .. og tænk.. ( møgunge ) Der var absolut ingenting. Åbnede pænt munden. Så jeg konkluderer at det (selvfølgelig) bare er protest. Og hun er da også glad minuttet vi stopper. Ergo.. Tandbørstning under skrig og skrål.. .. Men så er det jo også nemmere at komme til.
Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
LeneJ: ja, lige præcis den fremgangsmåde bruger vi også - og har brugt længe. Det hjælper ikke på skrigeriet, men vi kan da se, hvad vi laver.  Jeg synger "du skal børste dine tænder, hver gang du vasker hænder..." imens. Hun er pænt ligeglad. Hun får altid lov selv både før og efter. Hun har i øvrigt også leget med tandbørster (sådan en baby-sikkerheds-én) siden hun var bitte lille. I morges var der et lille bitte fremskridt. Jeg stod og børstede tænder (på mig selv) med den elektriske tandbørste. Kathrine sad hos sin far, som stod lige ved siden af. Hun så meget interesseret på mit forehavende, og lige pludselige åbnede hun munden og stak hovedet frem mod mig. Jeg skyndte mig selvfølgelig at stikke tandbørsten i munden på hende, og så fik jeg faktisk lov til at børste i hele 2 sekunder. Sådan frivilligt. Fantastisk.
Kh Maria Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est... Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|