Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

amning og mælk der forsvinder
Forfatter: 
Dato:  03-11-2007 08:02

jeg var til min første jordmoder besøg for ikke så længe siden og hun spurgte om jeg ville amme.

jeg svarede ja det ville jeg gerne hvis jeg nu kunne for jeg ved jo godt at der er flere årsager kan opstå problemer, så det bare ikke kan lade sig gøre

jeg snakkede så med min mor om det og hun fortalte at fra den ene dag til den anden havde hun simpelthen mistet alt hendes mælk som regel da min søster og jeg var omkring 3-4 måneder.

er der nogen af jer der har oplevet dette??

at mælken bare forsvinder med lynets hast ??

de kærligste hilsner

Mithril

"It does not do to dwell on dreams and forgot how to live" - Dumbledore

Man kan ikke købe engle

Men man kan møde dem !!

www.magicdjango.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mælken
Forfatter: 
Dato:  03-11-2007 08:22

...kan ikke forsvinde fra en dag til den anden. Men nedløsrefleksen kan svigte. Det er den refleks, der skal få mælken til at løbe fra kamrene og ud i brystvorten, så barnet kan suge mælken ud. Det er forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor nemt nedløsrefleksen aktiveres. Nogen får mæleløb, bare de tænker på deres barn eller hører et spædbarn græde, andre oplever aldrig, at brysterne siver, men når barnet ligges til, kommer mælken (sådan har jeg det).

Nedløbsrefleksen påvirkes MEGET af, hvordan kvinden har det psykisk. Hvis hun fx er bange for, at hun ikke har nok mælk, så "går det i brysterne", og pludselig HAR hun ikke nok mælk (eller - det har hun jo, men nedløbsrefleksen svigter).

Omkring 3 måneders-alderen har de fleste børn et ofte ret voldsomt appetitspring, hvor de beder om brystet hele tiden (og jeg mener HELE tiden - her var det hver time i døgndrift i en uge!! ) for på den måde at øge mælkeproduktionen. Rigtig mange kvinder stopper med at amme i denne periode, fordi det at barnet hele tiden vil spise, gør dem i tvivl om de har mælk nok eller der er "næring nok i mælken". Ofte prøver man så med en flaske, og så er baby pludselig tilfreds (og holder måske op med at bede om mad så tit, for nu var der pludselig meget, så nu tror han, at han har fået opgraderet produktionen ). Det overbeviser kvinden om, at det må være hende, der er noget galt med, og så ryger nedløbsrefleksen = hun tror ikke, hun har mælk, og baby bliver flaskebarn.

Noget andet, der kan spille ind, er udviklingsspring. Babyer udvikler sig mentalt i spring, og omkring 12-ugers alderem er der sådan et, som kan få baby til at miste lysten til at spise ved brystet. Herhjemme betød det, at Tim bad om mad, men når jeg lagde ham til, lå han bare og skreg og skreg i stedet for at tage fat. Så gælder det om at holde tungen lige i munden og sige til sig selv, at det IKKE er mor/mælken/brysterne den er gal med, men en masse forvirring i babys hoved. Det er "hårdt" for nedløbsrefleksen at forsøge at få et hysterisk ulykkeligt spædbarn til at tage fat

Puha, det blev langt. Håber du kunne bruge det til noget. Min pointe er, at hvis du hviler i dig selv og er overbevist om, at din mælk er alt, hvad baby har brug for, og at du har lige præcis så meget, som baby skal bruge, så ER det 99 ud af hundrede gange også sådan!

Held og lykke med det hele :-)

Lea

Hvor voldelig handling ta'r fat,

der standser kunsten brat!

Mor til Tim 24.07.07

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2007 08:35
Rigtigt godt skrevet, Lea - du har 100% ret!

Det ER benhårdt arbejde at amme, men når det fungerer, er det også tilsvarende nemt ;-D og appetitspringene kan være hårde at "komme igennem" men det lønner sig at holde fast - på den anden side, kan det af forskellige årsager gå i vasken uden, man som mor behøver at få dålig samvittighed/føle sig som en dårlig mor.

Micas er nu snart 7 1/2 mrd, jeg ammer stadigt 4-5 gange i døgnet og mælken løber stadig til i stride strømme når det er ved at være tid - eller når brysterne TROR det er ved at være tid :-P

Held og lykke

Helle

Kvinden der har alt;
Maja 09.09.96 og Micas 24.03.07 mine skønne børn,
Jens, min dejlige mand og
drømmehesten Dia-Lex
0
0
Svar på denne tråd

Jamen Helle
Forfatter: 
Dato:  03-11-2007 08:41

...Jeg er også utrolig klog

Ja, det er benhårdt at amme, specielt i opstartsfasen, synes jeg. Og så de skide appetitspring. Men som du skriver, så er det bare så nemt, når det endelig kører. Og godt for baby

Lea

Hvor voldelig handling ta'r fat,

der standser kunsten brat!

Mor til Tim 24.07.07

0
0
Svar på denne tråd

Mælk der "forsvinder"
Forfatter: 
Dato:  03-11-2007 13:37

ja det gør den jo ikke, men grunden til at den ikke kommer ligeså let kan også være at mor har for travlt i hverdagen og stadig mener at nu hvor hun "bare" går hjemme så skal alt være i tip top stand og hun skal være den bedste mor, den bedste kon/kæreste osv. osv.

Det vigtigste er faktisk at lytte efter sin krop og hvile sig når baby hviler på den måde giver du din krop alle odds for at klare madproduktionen

Mht. at sammenligne os med vores egne mødre, da min mor fik mig havde hun 3 mdr. barsel så det gav helt sig selv at man overgik til flaske der for jeg var jo i vuggestue og der havde de ingen bryster ledige sådan er det jo ikke idag hvor vi har mulighed for at gå hjemme i 1 år ca..

Bare et lille input herfra

God lørdag til alle Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

hejsa alle
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 08:16

jamen tusind tak for endnu en gang at udvide min horisont

jeg ved ikke lige hvordan min mor har haft det som sådan da hun ammede for det snakker hun ikke så meget om, men jeg ved hun var en travlt mor, som arbejdede hjemme fra allerede ganske få dage efter hun fik mig for at tjene penge

men det var kun fordi hun lige kom til at nævne det at jeg kom til at kigge over det. men nu ved jeg at jeg bare skal fortsætte selvom det kan blive en hård omgang

så tusind tak for hjælpen

de kærligste hilsner

Mithril

"It does not do to dwell on dreams and forgot how to live" - Dumbledore

Man kan ikke købe engle

Men man kan møde dem !!

www.magicdjango.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sove igennem.
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 08:58

Hvis man er så heldig at have en barn, der sover igennem fra en ret tidlig alder, så kan det også være RIGTIG svært at holde gang i mælkeproduktionen!

Min søster malkede altid ud inden hun gik i seng, da hendes lille dreng bare var et pragteksemplar (nu er han så en rigtig strid banan , men på den charmerende måde selvfølgelig) alligevel var det en kamp. Hun siger at hvis nummer 2 også sover igennem når den er 3-4 måneder, så vil hun malke ud flere gange i løbet af natten . Så er det jo godt at man havde et barn, der vågnede konstant og ville spise, eller øhh..

Anja

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 09:46

oplevede det med den første, da han var 2 mdr.

jeg startede på p-piller, og det var nok grunden...

ved nr. 2 ammede jeg til hun kom i dagpleje, masser af mælk og ingen p-piller

MVH.

Stella Jakobsen

mor til

Oliver 30/06-04

Daniella 24/11-05

Diverse ting sælges:

bla. drengetøj str. 2-3 år, hagesmække,barnevogn og opvasker:

my.qxl.dk/accdb/ viewItem.asp?IDI=516632804

tjek mine annoncer:

0
0
Svar på denne tråd

ammning
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 11:46

jeg fik lidt den samme historie af min mor da jeg fik Sarah for 3 måneder siden. Mor var/er vældig imponeret over at jeg har mælk nok !! og i starten tænkte jeg meget over om den nu pludselig ville forsvinde. Det gjorde den så næsten også men mest pga at det gik så godt og jeg havde overskud til det hele - troede jeg.

Det viser sig at min mor havde på nøjagtig samme måde - hun ordnede hus og have og kunne bare det hele - og hvad gjorde det så at mælken ikke var nok når hun alligevel skulle arbejde efter 3 måneder og jeg skulle "på flasken".

Det jeg vil frem til er at vores mødre har haft en helt anden "ammekultur" og deres bemærkninger kan ind i mellem være grund til unødige bekymringer. For slet ikke at tale om vores bedstemødre som jo stort set ikke ammede fordi børnene blev taget fra dem ved fødslen og der derfor aldrig kom gang i mælken. Sikke nogle historier man hører - jeg var blevet sindsyg !!!

Så jeg er også sikker på at 99% har mad nok - det er nogle gange bare et spørgsmål om man VIL ammningen nok.

"Jeg og mine overbeviser ikke med argumenter, lignelser eller vers, vi overbeviser med vort væsen"

Walt Whitman 1885
;-D

Danmarks bedste Elvis-band

ELVIS ON MY MIND

Booking på www.elvisonmymind.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider