Tjaa, ved ikke helt hvor jeg skal starte 
D. 17 december sidste år, fødte jeg Frederik. Det viste sig dog ret hurtigt at han ikke var rask, og blev hurtigt overført til OUH, hvor man hasteopererede. Frederik var født med en kronisk tarmlidelse og man var nødt til at ligge en stomi til aflastning.
Nu sidder jeg så her, 10 måneder senere, og livet er bare kørt med sygdom, indlæggelser, operationer, skænderier med manden, dårlig samvittighed over den store bliver 'overladt lidt til sig selv' og til tider bliver der koncentreret lidt for meget på den lille 'syge'. Man er hele tiden træt og udkørt, men alligevel oppe på mærkerne dag og nat.
Hverdagen handler jo meget om Frederik, og vi er hele tiden opmærksomme på hans signaler og tilstand. Dagene kører i en trummerum, hvor den ene bare følger den anden, og man venter på et lys for enden af denne tunnel. Dette lys har jeg dog ikke set i de her 10 mdr endnu. Jeg venter stadig.
Lige nu er vi igang med at søge tilskud til Frederik igennem kommunen, da vi på årsbasis har ekstra udgifter for 32.000,- til ham pga hans lidelse. Bare dette er noget der tærer på min energi, da kommunen ikke fatter man ikke har overskud til denne slags kampe lige nu. Livet og hverdagen er en kamp nok i sig selv nu.
Så mit spørgsmål til jer andre med kronisk syge børn er; Hvordan holder i hovedet oppe
Nogle dage er ok men de fleste har man lyst til at sætte sig ned og vræle dagen lang, da man ikke kan mere. Mit system er ved at gå ned og jeg orker ikke mere. Frederik græder rigtig meget og har mellem 20 og 30 bleskift dgligt. Han er meget afhængig af os, og vil helst hænge på en arm 24 timer i døgnet. Til tider er det så omklamrende at man har lyst til at gå ud af døren og lade børn være børn, for man vil bare være sig selv.
Og samvittigheden. Den dårlige. Jeg savner sådan min store dreng. Jeg savner bare ham og mig og ingen andre. Og ingen tvivl om, han også savner mig. For det siger han ordret. Men hvad kan man gøre, når man også har en lille, som tilmed er syg 
Lige nu syntes jeg ikke jeg slår til. Mit humør svinger fra side til side og det går ud over børnene. Jeg er begyndt at arbejde, da jeg vurderede det var bedst for både mig og familien, hvis jeg kom lidt ud. Men der har jeg aldrig fri fra, og som det ser ud nu, bliver det ved med 6 arbejdsdage ugentligt. Det holder jeg simpelthen ikke til i længden.
Til tider har jeg tænkt; årh, du er også bare hysterisk og doven. For man føler sig virkelig sådan. Jeg har altid været energisk og sprængfyldt med energi. Haft tid og lyst til venner og familie, men lige nu bliver begge parter svigtet. Jeg har ikke overskud til at se mine veninder og snakke med dem, selvom jeg ved det ville være rigtig godt lige nu. Igen den evige dårlige smavittighed.
Har brug for nogle gode råd om, hvordan jeg kommer ovenvande igen, og klarer en nogenlunde normal hverdag, fra nogle med erfaringer.
Hilsen Lillian